×

تعمیر پیانو

یکی از خدمات سازکالا ارائه خدمات سرویس و تعمیر پیانو است. با توجه حجم و وزن پیانوهای آکوستیک همیشه سرویس و تعمیرات این ساز برای نوزاندگان دردسرهای خاص خود را داشته است. این مجموعه برای سهولت کار هنرمندان گرامی تدابیری جهت تمامی سرویس های پیانو اعم از ، تعمیر ، تعویض قطعات پیانو،‌کوک و رگلاژ دیده است که در ادامه به توضیح چگونگی و اهمیت آن پرداخته ایم.

انواع خدمات سرویس و تعمیرات پیانو

تعمیرات پیانو انواع و بخش های مختلفی دارد. اولین و ساده ترین سرویسی که هر پیانو حدوداً سال یک الی دو بار نیاز به انجام آن دارد ، کوک پیانو است. سیم های پیانو که به وسیله پین های کوک کشیده شده اند از طریق شل یا سفت شدن کوک می‌شوند. تجربه و مهارت تکنسینی که کوک انجام می دهد، بسیار با اهمیت است. چرا که اگر حرفه‌ای و آموزش‌ دیده نباشد، احتمال پاره شدن سیم ها و یا شل شدن پین ها وجود دارد.

تنظیم و رگلاژ اکشن پیانو

دومین نوع تعمیر شامل تنظیم و رگلاژ اکشن ها است. در این عملیات قطعات مختلف اکشن پیانو تنظیم می شوند. انجام این کار از استهلاک بیش از حد قطعات مختلف پیانو جلوگیری می نماید.

نوع دیگر تعمیرات ویسینگ نام دارد. در این نوع سرویس چکش هایی که نمد آنها بیش از حد کوبیده شده اند، و صدای آن نت فورته شده است، با روش های خاصی کوبیدگی آنها را رفع می‌کنند یا چکش هایی که نمد آنها بیش از حد نرم است که صدای آن نت را خفه و ضعیف کرده است، با فشرده کردن نمد رفع می‌کنند.

برای سازهای قدیمی تر که چکش های آنها غیر قابل تعمیر است ، تعویض چکش ها انجام می‌شود و اصطلاحا عمل باز سازی و نو سازی انجام میشود.

در برخی از پیانو ها که کلاویه های خشک و سفتی دارند، عمل پانچینگ و آن رگلاژ کلاویه ها ، تاچ آن ها را به حد چشمگیری بهبود می‌بخشد.

تعمیر پیانو در منزل

اهمیت سرویس منظم پیانو

تعمیر پیانو به قدری دقیق، حساس، پیچیده و مشکل است که تولید کنندگان معتبر و معروف پیانو در جهان، برای تربیت و پرورش تکنسین های پیانو، دوره های آموزشی و کارگاه های تجربی زیر نظر استادان این حرفه، در داخل خود آن کمپانی ها تشکیل داده اند.

با نتیجه گیری از تمام مطالب فوق می توان این موضوع را دریافت که تعمیر و تنظیم پیانو کاری پیچیده و دقیق است. و نباید آن را به دست هرکسی داد . تعمیر کاران و تکنسین‌های پیانو در مجموعه سازکالا از علم دقت و وسواس و تعهد لازم جهت انجام هرگونه تعمیرات را دارا هستند . بنابراین شما می‌توانید با آرامش و اطمینان تعمیرات پیانو خود را با آنها بسپارید.

سازکالا مرجعی برای خرید پیانو می باشد، شما می توانید با مراجعه به سایت سازکالا اقدام به مشاهده مشخصات فنی و قیمت پیانو نمایید.

آشنایی با طرز کار پیانو

پیانو از قطعات بسیار پیچیده ، حساس و دقیق تشکیل شده است؛ درست مانند بدن انسان. قطعاتی بسیار هدفمند و با اهمیت که با نظم و روش خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته است. زمانی که یک کلاویه را فشار می دهید، انتهای کلاویه ضربه را به گیرنده های آغازین اکشن منتقل می کند . این گیرنده ها پس از دریافت این ضربه، آن را به بخش فوقانی منتقل می‌کنند. قسمت فوقانی با قدرت چکش را از جایگاه خود به سمت سیم پرتاب میکند. در این هنگام نوک چکش که روکشی از جنس نمد دارد؛ به سیم ها ضربه میزند.

این ضربه در سیم ها را به ارتعاش در می آورد . سیمها هوای داخل جعبه صدا را مرتعش می کنند. حاصل ارتعاش به وجود آمده، صدایی است که از پیانو می شنویم. سپی اکشن ، چکش را رها می‌کند و چکش مجدداً به محل خود باز می‌گردد. ولی تا این مرحله هنوز ماموریت قطعات داخلی پیانو برای نواختن یک نت به پایان نرسیده است.

خدمات سرویس پیانو در تهران

چه زمانی نیاز به سرویس پیانو داریم ؟

لازم است که بدانید ارتعاش موجود در سیم های پیانو بعد از ضربه خوردن حدود ۲ تا ۱۰ ثانیه ادامه پیدا می‌کند. و در تمام این مدت صدای سیم نواخته شده، شنیده می شود. حال اگر این صدا به نحوی خفه نشود، در هنگام اجرای قطعات تند و پیچیده، صدای تمام نتهای مختلف با هم ترکیب و غیرقابل تشخیص می شود. قطعه کوچک ولی بسیار مهمی که ماموریت خفه کردن صدای سیم ها را به عهده دارد دمپر نام دارد. دمپر قطع چکشی شکل کوچکی است، که سطحی پوشیده شده از نمد دارد و همیشه به سیم های پیانو چسبیده است.

درست هنگامی که چکش برای ضربه زدن به سیمها از محل خود بلند می شود؛ دمپر از روی سیمهای همان نت بلند می شود تا سیم ها در هنگام فرود ضربه چکش آزاد بوده و بتوانند به ارتعاش در بیایند. سپس بلافاصله بعد از اینکه چکش به محل خود باز میگردد، دمپر نیز به سیم های میچسبد و از این طریق ارتعاش سیم ها را از بین می برد. و در حقیقت صدای سیم ها را خفه می کند. تمامی موارد برای ۸۸ کلاویه به صورت مجزا انجام می پذیرد.

چه زمانی نیاز به سرویس پیانو داریم ؟

تعمیر پدال دمپر پیانو

در برخی مواقع در بخش هایی از یک قطعه لازم است تا صدای برخی از نتها به صورت کشدار شنیده شود و دم پرکار خفه کردن صدا را انجام ندهد. برای این منظور پدال دمپر ( پدال سمت راست ) طراحی شده است. این پدال تمام دمپر های پیانو را از روی سیمها بلند می‌کند. در نتیجه صدا خفه نخواهد شد.

در پیانو ۳ پدال قرار وجود دارد. پدال وسط پدال تمرین نام دارد این پدال صفحه نمدی رابین چکش ها و سیم ها قرار می‌دهد که از ضربه مستقیم چکشها به سیم جلوگیری میکند. و صدایی ایجاد نمیشود. از این پدال جهت تمرین کردن یا نواختن در شب ها استفاده می شود . تا صدا اطرافیان را آزرده نکند. پدال سمت چپ سافت نام دارد که چکش ها را به سیم ها نزدیک تر می کند و باعث کاهش شدت ضربه می‌شود . در نتیجه صدای خفه و تو دماغی ایجاد می کند.

تعمیر پدال های دمپر پیانو

سیم و پین های کوک پیانو

سیم ها توسط پین‌های کوک نگه داشته شده اند. هنگام در رفتن کوک پیانو، از طریق این پین ها کوک انجام می‌شود. تمام موارد قسمت های ذکر شده فوق به صورتی کاملاً منظم و دقیق در کنار و پشت سر هم قرار گرفتند. دقت و ظرافت این قطعات از قطعات ساعت هم بیشتر است. اگر به هر دلیل بخشی یا قطعه ای از این مجموعه بی نظیر و پیچیده، از تنظیم یا جایگاه خود خارج شود به تمام بخش های پیانو آسیب‌های شدید و جدی وارد خواهد کرد که برای رفع آنها باید هزینه‌های زیادی پرداخت شود ؛ در در برخی موارد نیز این صدمات غیر قابل رفع خواهند بود.

همین حالا جهت سرویس و تعمیرات انواع پیانو با کارشناسان سازکالا تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
32 thoughts on “تعمیر پیانو
  • اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹ at ۳:۵۱ ق٫ظ

    سلام ببخشید پیانوى من دو پدال هست خواستم بپرسم میشه اونو به سه پدال تبدیل کنم؟

    پاسخ
    • اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۹ at ۶:۴۶ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز برای پیانوی آکوستیک این امکان وجود نداره اما برای بعضی از پیانوهای دیجیتال که پدال ندارند میتونین پدال تهیه کنین و خروجی پدال ساستین برای این پیانو ها در نظر گرفته شده

      پاسخ
      • اسفند ۱۸, ۱۳۹۹ at ۱۱:۲۵ ب٫ظ

        سلام دو تا کلاویه های نزدیک انتهای پیانو من با فشار گیر میکنه بالا نمیاد پیانو اکوستیک دارم ممنون میشم راهنمایی کنید مشکل از کجا مبتونه باش

        پاسخ
    • خرداد ۷, ۱۳۹۹ at ۸:۳۸ ب٫ظ

      سلام من پیانو دیجتالمو ۳ ساله دارم و الان بعضی از کلاویه ها صدای تیز و ناهنجاری میده دلیلش چیه

      پاسخ
  • تیر ۷, ۱۳۹۹ at ۱۲:۴۶ ب٫ظ

    سلام ببخشید من پیانو یاماها clp-430 خودم رو به عنوان میدی کیبورد به پی سی وصل کردم و بعدشم از aux out پیانو به عنوان بلندگو برای استودیو استفاده می کنم میشه لطفا بگین چطوری می تونم صدای ساز های خود پیانومو قطع کنم تا دیگه صدای اونا با صدا کیوبیس قاطی نشن؟
    ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    • آبان ۱۲, ۱۳۹۹ at ۳:۳۸ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز یک فیش تبدیل وارد ورودی هدفون کنین تا صدای اسپیکر قطع شود

      پاسخ
    • آذر ۳, ۱۴۰۰ at ۱۰:۴۹ ب٫ظ

      سلام . پیانو ی دیجیتال من مارک crawzer امروز دچار مشکل شده و صدا نمیده اما مشکلی از برق نیست و برق در اون جریان داره ولی اصلا صدایی ازش در نمیاد هنگام زدن کلاویه ها. لطفا راهنمایی بفرمایید.

      پاسخ
      • دی ۱۹, ۱۴۰۰ at ۴:۱۷ ب٫ظ

        سلام دوست عزیز لطفا با مجموعه تماس بگیرید

        پاسخ
  • تیر ۷, ۱۳۹۹ at ۱:۵۰ ب٫ظ

    من دوتا از کلاویه های پیانوم شکسته باید چیکار کنم ایا تعویض میشه؟؟

    پاسخ
  • بهمن ۱۲, ۱۳۹۹ at ۸:۳۸ ب٫ظ

    سلام ببخشید من یک پیانوی ydp 144 یاماها دارم امروز که روشن کردم اصلا صدا نداشت چراغ پاور روشن میشود ولی صدا ندارد ممکنه مشکل از چی باشه

    پاسخ
    • بهمن ۱۴, ۱۳۹۹ at ۱۱:۴۵ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      مادربورد پیانو شما دچار مشکل شده است و بهتر است پیانو را روشن نکنید و جهت تعمیر با شماره زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۵۴۷۷۲

      پاسخ
    • خرداد ۲۹, ۱۴۰۲ at ۹:۱۵ ب٫ظ

      سلام
      اکتاو اخر سمت راست که صداها زیر هست
      بعد کلیک کردن کلاویه ها صداشون باقی میمونه و پدال کار نمیکنه اون قسمت
      باید چکار کرد ؟

      پاسخ
      • تیر ۱۷, ۱۴۰۲ at ۱۲:۱۲ ب٫ظ

        سلام دوست عزیز
        زنگ صدای نت های تربل هست و کاملا طبیعیه

        پاسخ
  • خرداد ۲۴, ۱۴۰۰ at ۱۱:۵۷ ب٫ظ

    سلام دوستان. من به مدت سه سال بود که روی کیبورد کار می‌کردم اما تصمیم گرفتم پیانوی جدید بگیرم. امروز پیانو به دستم رسید اما مشکل اینجاست که پدال ساستین کار نمی‌کنه.توی اینترنت کلی سرچ کردم و دفترچه راهنما رو هم خوندم اما به نتیجه ای نرسیدم. میشه راهنمایی کنید؟

    پاسخ
  • تیر ۲۸, ۱۴۰۰ at ۳:۰۴ ب٫ظ

    سلام از کجا متوجه بشم یک کلاویه در رفته

    پاسخ
  • مرداد ۲۶, ۱۴۰۰ at ۴:۲۵ ب٫ظ

    سلام من پیانو p115دارم و دو تا از کلاویه هاش از سمت راست کار نمیکنه
    (هر دوتاشون هم نت ر هستن )
    میشه لطفاً راهنمایی کنید چطور درستش کنم ؟

    پاسخ
  • آبان ۱۷, ۱۴۰۰ at ۲:۲۱ ق٫ظ

    سلام ۴تا ازکلاویه های پیانوم بخاطر شوینده خورده شده آیا امکان تعویض هستش ؟

    پاسخ
    • دی ۱۹, ۱۴۰۰ at ۴:۲۰ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز لطفا با مجموعه تماس بگیرید

      پاسخ
  • مهر ۵, ۱۴۰۱ at ۷:۵۷ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر
    بنده پیانو دیجیتال کروزول MP10 دارم اما مشکلی برام پیش آمده و اینکه از قسمت زیر تا انتهای قسمت بم، یک اکتاو درمیان صدای کلاویه های( دو و می ) قطع شد
    تعمیرکار کلیه اتصالات و سیم‌ها رو چک کرده اما مشکل پیدا نشد
    اگر ممکنه راهنمایی کنید

    پاسخ
    • آبان ۹, ۱۴۰۱ at ۲:۱۷ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      روی کارتن کالاتون یه برچسب برای گارانتی هست شماره تماس داره زنگ بزنید به اون خط. البته بستگی داره از کجا تهیه کردید!

      پاسخ
  • بهمن ۲۱, ۱۴۰۱ at ۱:۲۴ ب٫ظ

    ببخشید من پیانوی دیجیتالم پدال دمپر اش کم اثر شده و توی یک سری قطعات واقعا اذیت کنندس ، میشه بگید باید چیکار کنم؟ ممنون
    پ.ن: قبلا هم یبار کلا پدال دمپر کار نمی کرد که بعد ی مدت خودش درست شد

    پاسخ
    • اسفند ۲۱, ۱۴۰۱ at ۱۱:۰۳ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      باید به تعمیرکار نشونش بدین، اینطوری نمیشه گفت!

      پاسخ
  • شهریور ۲۰, ۱۴۰۲ at ۸:۱۸ ب٫ظ

    سلام من سیمبرق پیانوم خورده زمین و الان روشن نمیشه چیکار کنم؟

    پاسخ
    • مهر ۱۶, ۱۴۰۲ at ۱۰:۵۷ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز باید ببرید پیش تکنسین تا دقیق بررسی کنن

      پاسخ
  • آبان ۱۹, ۱۴۰۲ at ۱۲:۴۰ ب٫ظ

    سلام روز خوش
    من یک پیانو گرند قدیمی دارم اکثر قطعات و چکشهاش فرسوده و خراب شدن ایا میشود همه را تعویض و نو کرد ؟
    اگر که میشود هزینه اش به چه شکل هست ؟

    پاسخ
    • آذر ۴, ۱۴۰۲ at ۴:۵۶ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      مدل و برند پیانو رو میگید لطفا

      پاسخ
  • آبان ۳۰, ۱۴۰۲ at ۹:۲۶ ب٫ظ

    سلام
    من یه پیانوی دیجیتال دارم که یکی از کلاویه هاش به علت برخورد با استون خورده شده آیا امکان تعویضش هست؟

    پاسخ
    • آذر ۴, ۱۴۰۲ at ۴:۵۴ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      با شماره ۰۲۱۵۴۷۷۲ تماس بگیرید تا کارشناسانمون شماره تکنسین بهتون بدن

      پاسخ
  • بهمن ۲۷, ۱۴۰۲ at ۲:۲۸ ق٫ظ

    سلام.
    من یک سال و نیمه که یه پیانوی clp645 دارم. دوروزه به یه موضوعی برخورد مردم. هربار پدال sustain رو میگیرم، یه صدایی شبیه فِس یا پوف (خفیف) از بلندگوها شنیده میشه. شبیه صدای ترمز ماشینهای سنگین!
    علت چی میتونه باشه؟

    پاسخ
    • اسفند ۵, ۱۴۰۲ at ۱۲:۲۹ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      به تلگرام این شماره: ۰۹۹۱۲۷۸۸۴۶۰ ویدیو بفرستید تا راهنماییتون کنند.

      پاسخ
  • اسفند ۱۵, ۱۴۰۲ at ۱۱:۰۹ ب٫ظ

    سلام و درود من یه پیانو بلاروس ولادیمیر دارم که اوکتار ۴ اون کوک نمیگیره و وقتی کوک میشه بعد از زدن از کوک خارج میشه. آیا تعمیر میشه؟ ضمنا تهران نیست شهرستان هست. ممنون و متشکر

    پاسخ
    • اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ at ۱۱:۵۰ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      ما این برند رو کلا کار نمی‌کنیم و در مورد تعمیراتش نظری نمیدیم

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *