×

راهنمای جامع خرید کارت صدا

کارت صدا یا Audio Interface را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین تجهیزات استودیویی بنامیم که با استفاده از آن می‌توانید به ضبط آهنگ‌ها و المان‌های مختلف بپردازید. اما انتخاب کارت صدای مناسب کاری دشوار خواهد بود زیرا شرکت‌های مختلف مدل‌های بسیار متنوعی را تولید و عرضه کرده‌اند که این موضوع باعث می‌شود تا صدابرداران هنگام خرید این محصولات کمی گیج شوند. در راهنمای جامع خرید کارت صدا قصد داریم به شما بگوییم در هنگام خرید کارت صدا باید به چه نکاتی توجه داشته باشید و چه کارت صداهایی مناسب شما هستند.

هنگام خرید کارت صدا شما باید چند نکته را مد نظر قرار دهید. ازجمله تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها و همچنین نوع اتصال، کیفیت پری امپ‌ها و نرخ نمونه برداری کارت صدا، تاخیر در مسیر کلی رفت و برگشت سیگنال و امکانات جانبی ای که هر کارت صدا در اختیار شما قرار می‌دهد.

کارت صداهای شرکت‌های مختلف در این زمینه بسیار متفاوت هستند و نکته ای که درباره اتصال کارت صداها وجود دارد این است که برخی از اتصالات را نمی‌توانید به برخی از کامپیوترها متصل کنید. از این رو در نظر گرفتن این نکته می‌تواند شما را در خرید کارت صدای مناسب همراهی کند.

در ادامه با مقاله راهنمای جامع خرید کارت صدا با ما همراه باشید تا تمامی این نکات را برای شما بشکافیم تا بتوانید با استفاده از این نکات بهترین کارت صدای ممکن را خریداری کنید. اما قبل از این که به سراغ نکاتی درباره کارت صدا برویم، باید بدانیم کارت صدا یا Audio Interface چیست و برای چه کاری باید از آن استفاده کنیم؟

کارت صدا چیست؟

کارت صدا به زبان ساده یکی از تجهیزات استودیوهای موسیقی است که این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید میکروفون‌ها و یا تجهیزات آنالوگ خود را به کامپیوتر خود متصل کنید و صدای آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کنید. این نوع از تجهیزات استودیویی، این تبدیل را با استفاده از مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ یا AD/DA انجام می‌دهند که این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید سازهای مختلف و یا منابع صدایی متفاوت را با استفاده از این محصولات در نرم افزار میزبان خود ضبط کرده و سپس با استفاده از این فایل‌های ضبط شده به ساخت آهنگ‌های خود بپردازید.

پس از این که کارت صدای شما سیگنال آنالوگ شما را به سیگنال دیجیتال تبدیل کرد، با استفاده از اتصالی که برای کارت صدای شما در نظر گرفته شده می‌توانید این سیگنال را به کامپیوتر خود منتقل کنید. از اتصالات مشهوری که در بسیاری از کارت صداها مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توانیم به USB، Thunderbolt، FireWire و یا PCI/PCIe اشاره کنیم.

اما جالب است بدانید که کارت صداها نه تنها می‌توانند سیگنال آنالوگ را به سیگنال دیجیتال تبدیل کنند، بلکه می‌توانند این کار را به صورت بر عکس نیز انجام دهند و سیگنال دیجیتال را به سیگنال آنالوگ تبدیل کنند تا بتوانید از آن خروجی گرفته و صدای مورد نظر را در اسپیکر مانیتورینگ خود گوش دهید.

مطلب پیشنهادی: جدیدترین کارت صدا های M-Audio

شما این سیگنال خروجی آنالوگ را از طریق اسپیکرهای مانیتورینگ و یا هدفون‌های خود دریافت می‌کنید. بسیاری از کارت صداها از ورودی‌های Line Level, Instrument Level, Mic Level و خروجی‌های آنالوگ Line Level بهره می‌برند.

همچنین بسیاری از آن‌ها از یک یا چند پری امپ میکروفون نیز بهره می‌برند که این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید به راحتی میکروفون خود را به این کارت صداها متصل کرده و به این ترتیب صداهای خود را از این طریق ضبط کنید. برخی از کارت صداهای گران قیمت نیز با بهره مندی از اتصالات دیجیتال مانند AES، S/PDIF و ADAT این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید دیگر تجهیزات استودیوی خود را از این طریق به کارت صدای خود متصل کنید.

راهنمای جامع خرید کارت صدا

چرا به یک کارت صدا احتیاج داریم؟

برای این سوال جواب‌های بسیاری زیادی وجود دارد زیرا همانطور که گفتیم، کارت صداها را می‌توانیم به عنوان هسته استودیوها در نظر بگیریم. اما سوالی که بسیاری از افراد ممکن است بپرسند این است که چرا به جای استفاده از کارت صدای داخلی کامپیوترمان، نیاز به استفاده از کارت صداهای اکسترنال داریم؟

به طور خلاصه، کارت صداهای داخلی ای که شما در سیستم‌های کامپیوتر خود در اختیار دارید نیز نوعی Audio Interface به شمار می‌روند اما کیفیت صدای پایین آن‌ها و همچنین ورودی‌ها و خروجی‌های محدود آن‌ها باعث می‌شود تا نتوانید با استفاده از آن‌ها به ضبط حرفه‌ای بپردازید.

بسیاری از کارت صداهای داخلی این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید میکروفون‌هایی با جک ۳.۵ میلی متری را به آن‌ها متصل کنید و یا به شما خروجی‌های هدفونی می‌دهد که این طریق می‌توانید صداهای مختلفی که توسط سیستم کامپیوتری شما تولید می‌شود را گوش دهید.

کارت صداهای بسیار گران قیمت داخلی نیز در نهایت به شما امکان استفاده از دو ورودی Line Level را می‌دهند اما فرض کنید که در استودیوی خود می‌خواهید یک درام کیت کامل را با استفاده از ۹ میکروفون ضبط کنید. در این صورت حتما به یک کارت صدای با کیفیت و اکسترنال نیاز دارید تا بتوانید با استفاده از ۹ عدد ورودی به ضبط این درام کیت بپردازید.

از طرفی، مبدل‌هایی که در کارت صداهای اکسترنال مورد استفاده قرار می‌گیرند عمدتا دارای کیفیت بهتری هستند. به طور کلی، کارت صداهای داخلی کامپیوتر شما مناسب استفاده روزمره و یا گوش دادن عادی به موسیقی هستند اما اگر می‌خواهید به طور حرفه‌ای به ضبط صدا بپردازید، به یک کارت صدای اکسترنال یا Audio Interface نیاز دارید.

کارت صدایی با تعداد ورودی و خروجی مناسب را انتخاب کنید.

شاید تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های یک کارت صدا، مهم‌ترین نکته ای باشد که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها و نوع آن‌ها کاملا به این نکته بستگی دارد که شما با استفاده از کارت صدای خود می‌خواهید چه المان‌هایی را ضبط کنید و یا چه تجهیزاتی را در استودیو خود دارید. کارت صداهای مختلفی در بازار هستند که برخی از آن‌ها از دو چنل ورودی و خروجی بهره می‌برند و برخی از کارت صداهای گران قیمت این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید تا صدها چنل را ضبط کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

اگر شما می‌خواهید آهنگ‌های خود را با استفاده از یک کارت صدا ضبط کنید و تنها می‌خواهید به نواختن گیتار و یا خوانندگی بپردازید، کارت صدایی با دو عدد ورودی به راحتی جوابگوی کار شما خواهد بود. بیشتر کارت صداهایی که امروزه تولید می‌شوند از دو عدد پری امپ بهره می‌برند که این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید میکروفون‌های خود و یا گیتار خود را به این محصولات متصل کرده و به ضبط آن‌ها بپردازید.

اگر شما از میکروفون‌های کاندنسر استفاده می‌کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که کارت صدایی را تهیه کنید که دارای فانتوم پاور باشد. اگر شما می‌خواهید با استفاده از کارت صدای خود به ضبط گیتار و یا کیبورد خود بپردازید باید کارت صدایی را تهیه کنید که دارای ورودی‌های Instrument level و یا DI باشد.

از طرفی، ورودی‌ها و خروجی‌های Line Level (لاین لول) این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید از تجهیزات آنالوگ در استودیوی خود استفاده کنید و یا کارت صدای خود را به امپلی فایرهای هدفون متصل کنید. با استفاده از این ورودی‌ها و خروجی‌ها نیز می‌توانید کارت صدای خود را به اسپیکرهای مانیتورینگ متصل کنید.

اتصالات دیجیتال از دیگر ورودی‌ها و خروجی‌هایی است که در کارت صداهای متوسط و گران قیمت از آن بهره می‌برند. با این که این نوع اتصالات ممکن است در ابتدای مسیر برای شما کارآمد نباشد، اما اگر بخواهید از امپلی فایرهای گران قیمت هدفون استفاده کنید، با استفاده از این اتصالات می‌توانید کیفیت صدایی فوق العاده ای دریافت کنید. در راهنمای جامع خرید کارت صدا توصیه مشاورین سازکالا این است که هنگام خرید کارت صدا، تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های آن‌ها را مد نظر داشته باشید و با توجه به نیازهای خود و همچنین تجهیزاتی که می‌خواهید در آینده تهیه کنید، کارت صدای خود را انتخاب کنید.

انواع اتصالات در کارت صدا ها

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید کارت صداها مد نظر داشته باشید، نحوه اتصال آن‌ها به کامپیوتر شماست. با این که بسیاری از کارت صداها با استفاده از اتصالات استاندارد به بازار عرضه شده‌اند، اما برخی از کارت صداهای موجود در بازار به سیستم‌های عادی متصل نمی‌شوند. در ادامه راهنمای جامع خرید کارت صدا اتصالات مشهور در کارت صداها را برای شما توضیح می‌دهیم.

Thunderbolt

تاندربولت

اتصال تاندربولت به دلیل سرعت بسیار بالا و تاخیر بسیار پایین، به استانداردترین نوع اتصال کارت صدا در چند سال اخیر تبدیل شده است. تاندربولت ۳ که در کامپیوترهای مک جدید می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد، از تاندربولت ۲ برابر و از USB 3.0 8 برابر سریع‌تر است. با استفاده از این نوع اتصال شما می‌توانید تا ۴۰ گیگابایت بر ثانیه سرعت انتقال داده داشته باشید و تا ۱۰۰ متر با استفاده از کابل های Optical این انتقال را انجام دهید. بسیاری از کارت صداهای گران قیمت و حرفه‌ای در دنیا با این نوع اتصال عرضه می‌شوند.

توجه داشته باشید که سیستم‌های مبتنی بر ویندوز نیز با افزودن کارت‌های تاندربولت مخصوص بر روی مادربرد می‌توانند از این نوع کارت صداها استفاده کنند. همچنین کابل‌های USB-C که از استاندارد تاندربولت ۳ استفاده کنند اندکی گران قیمت هستند.

FireWire

مزیت اتصال FireWire این است که نسبت به اتصال USB از سرعت بیشتری برخوردار است و این موضوع باعث می‌شود تا این نوع اتصال نسبت به USB برای ضبط چندین ورودی به صورت همزمان مناسب‌تر باشد. اما نکته منفی درباره این نوع اتصال این است که کامپیوترهای بسیار کمی در دنیا هستند که از این نوع اتصال پشتیبانی می‌کنند زیرا این نوع اتصال به نوعی منسوخ شده. همچنین اگر شما می‌خواهید یک کارت صدای FireWire را به یک سیستم کامپیوتری با سیستم عامل ویندوز متصل کنید، نیازمند این هستید که از کارت‌های FireWire استفاده کنید.

USB

یکی از اتصالات بسیار مشهور در میان کارت صداها، اتصال USB می‌باشد. دلیل محبوبیت و استفاده بسیاری از شرکت‌ها از این نوع اتصال این است که شما می‌توانید این اتصال را در انواع کامپیوترها استفاده کنید و به نتیجه فوق العاده ای دست پیدا کنید. بسیاری از کارت صداهایی که با استفاده از این نوع اتصال عرضه می‌شوند این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید با استفاده از گوشی موبایل خود نیز به ضبط صدا بپردازید. این نوع کارت صداها عموما قابل حمل هستند.

نکته قابل توجه این است که کارت صداهای مختلف با استانداردهای مختلف USB و همچنین نوع کانکتور مختلف ارائه می‌شوند مانند USB Type C که جدیدترین کانکتور USB است و اخرین استاندارد USB که ورژن ۳ آن در حال استفاده است، اما از بابت USB 2.0 بودن کارت صدای خود نگران نباشید زیرا عمدتا برای ۲ ورودی شما به پهنای باند بیشتری نیاز ندارید.

PCIe

PCIe

در آخر به ۴ امین نوع اتصال در میان کارت صداها می‌رسیم که PCIe یا PCI Express نام دارد. این نوع اتصال در واقع یک نوع کارت صدای داخلی محسوب می‌شود که این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید آن را داخل کیس خود قرار داده و از آن برای ضبط استفاده کنید. یکی از نکات منفی در این محصول این است که به دلیل داخلی بودن این محصول نمی‌توانید آن را در لپ تاپ‌ها قرار دهید. اما بسیاری از افراد این نوع کارت صداها را بر روی مادربورد کامپیوتر خود نصب می‌کنند و به این ترتیب، مقداری از تاخیر سیستم خود کم می‌کنند.

این نوع کارت صداها برای کسانی طراحی شده است که می‌خواهند با استفاده از یک کارت صدای داخلی به صدای بسیار فوق العاده ای دست پیدا کنند و از این طریق بتوانند تعداد زیادی ترک را به صورت همزمان ضبط کنند زیرا می‌توان از چند ورودی اپتیکال آن‌ها برای خروجی گرفتن از چندین کانورتر استفاده کرد. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که این محصولات قیمت بیشتری نسبت به کارت صداهای USB و یا FireWire دارند.

چه مشخصات فنی ای را هنگام خرید باید در نظر داشته باشیم؟

در مشخصات فنی کارت صداها، از دو اصطلاح Bit Depth و Sample Rate استفاده می‌شود که این دو موضوع باعث می‌شود تا افراد این سوال برایشان ایجاد شود که این دو نکته مربوط به چه قسمت‌هایی می‌شود؟

در راهنمای جامع خرید کارت صدا ابتدا به سراغ Bit Depth می‌رویم. به صورت ریاضی، هر بیت ۶ دسی بل صدا را شامل می‌شود. سال‌ها قبل که آهنگ‌ها بیشتر بر روی CD ها مستر می‌شد، بسیاری از مهندسین صدا با استفاده از Bit Depth 16 Bit به ضبط و میکس موسیقی‌های خود می‌پرداختند. نکته ای که در این جا اتفاق می‌افتد این است که داینامیک رنج آهنگ شما با توجه به فرمول محاسبه لگاریتمی داینامیک رنج برابر با ۹۶ دسی بل می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود تا قسمت‌هایی در موسیقی شما که از المان‌های کمتری برخوردارند، نویز بیشتری داشته باشند. امروزه استاندارد Bit Depth در آهنگ‌ها، ۲۴ Bit است که به شما داینامیک رنجی برابر با ۱۴۴ دسی بل را ارائه می‌دهد. در این صورت شما می‌توانید به راحتی به میکس و ضبط آهنگ‌های خود بپردازید و صدای فوق العاده ای را دریافت کنید و هدروم بیشتری داشته باشید.

اما کانورترهایی با عمق بیت ۳۲  نیز عرضه شدند که هدرومی فراتر از ۲۴ بیت را ارائه می‌دهند.

راهنمای جامع خرید کارت صدا 04

از طرفی، Sample Rate یکی از مسائلی است که کاملا به سلیقه باز می‌گردد. اما با این حال استاندارد موسیقی در حال حاضر ۴۴۱۰۰ می‌باشد. اما دلیل این عدد چیست؟ هر سمپل در واقع یک Snapshot دیجیتالی از صدای ضبط شده می‌باشد. در واقع سمپل ریت ۴۴۱۰۰، ۴۴۱۰۰ تصویر دیجیتالی از آهنگ شما را در هر ثانیه انتقال می‌دهد.

نکته جالب اینجاست که مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ که باعث می‌شوند تا صدای موسیقی به اسپیکرها و یا هدفون‌ها انتقال پیدا کند، تنها به دو سمپل نیاز دارند تا بتوانند بازه فرکانسی را باز تولید کنند. بنابراین اگر ۴۴۱۰۰ را بر دو تقسیم کنیم، به عدد ۲۲.۰۵ kHz می‌رسیم. یعنی آهنگ شما تا بازه فرکانسی ۲۲.۰۵ kHz باز تولید می‌شود.

گوش انسان تنها تا فرکانس ۲۰ kHz را متوجه می‌شود. این به این معناست که استفاده از Sample Rate 44100 کاملا برای ضبط موسیقی کافی است. اما به دلایلی، شرکت‌های مختلف برای این که به مشتری‌های خود اطمینان بدهند که با استفاده از این کارت صداها می‌توانند سال‌ها به ضبط بپردازند، کارت صداهایی را تولید کرده‌اند که Sample Rate تا ۱۹۲ کیلوهرتز نیز می‌رود، اما در نظر داشته باشید که این روش نمونه برداری صدا با استفاده از مودلاسیون PCM است که در مدولاسیون‌های دیگه همچون DSD کاملا این روش فرق می‌کند.

به طور کلی، یک کارت صدا با مشخصات ۲۴ بیت و ۴۴.۱ کیلوهرتز نیز می‌تواند کار شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و با استفاده از کارت صدایی با این مشخصات می‌توانید آهنگ‌های بسیار با کیفیتی را تولید کنید.

کیفیت پری امپ

پری امپ کارت صدا یکی از مهم‌ترین اجزای آن است که نقشی مهم در کیفیت آن و قیمت آن بازی می‌کند، یک کارت صدا با یک پری امپ ضعیف و نویز دار عملا صدای میکروفون گران قیمت شما را از بین برده، معمولا پری امپ‌های میکروفون موجود در کارت صداها تا میزان ۵۰ دسی بل سیگنال میکروفون شما را تقویت می‌کند. اما پری امپ‌های قوی‌تر این میزان را بالاتر برده و همچنین دارای دیستورشن کمتری در سیگنال شما هستند.

اما یکی از دیگر از جوانب پری امپ رنگ دهی آن به صدای شما می‌باشد به این صورت که در عمده کارت صداها سعی بر این شده که پری امپ‌های میکروفون از کمترین میزان رنگ دهی برخوردار باشند اما برخی از کارت صداها هستند که به واسطه پری امپ‌های خود معروف شده‌اند و مخاطبان آن‌ها بخطار رنگ صدای پری امپشان این کارت صداها را تهیه می‌کنند.

امکانات اضافی

تا کنون در راهنمای جامع خرید کارت صدا درباره نکاتی صحبت کردیم که در همه کارت صداها وجود دارد. اما برخی از شرکت‌ها از ویژگی‌هایی در کارت صدا‌های خود استفاده می‌کنند که نمی‌توان آن را در دیگر محصولات پیدا کرد. برخی از شرکت‌ها در کارت صداهای خود از سیستم DSP استفاده می‌کنند که این سیستم باعث می‌شود تا بتوانید از نرم افزارها و پلاگین‌های این شرکت هنگام ضبط استفاده کرده و هیچ تاخیری را تجربه نکنید.

استفاده از سیستم DSP باعث می‌شود تا نرم افزارها و پلاگین‌ها قدرت خود را از پردازنده ای دریافت کنند که در داخل کارت صدا قرار دارد از شرکت‌های معروف در زمینه تولید این کارت صداها می‌توان به Universal Audio، Apogee و Antelope اشاره کرد.

سخن پایانی

کارت صدا یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که برای ضبط حرفه‌ای به آن نیاز دارید. با استفاده از نکاتی که در مقاله راهنمای جامع خرید کارت صدا گفته شد، به اینکه کارت صدا چیست پرداختیم. شما می‌توانید به راحتی کارت صدایی را انتخاب کنید که مناسب کارهای شماست و می‌توانید با استفاده از آن، کیفیتی بسیار استاندارد و فوق العاده را به دست بیاورید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “راهنمای جامع خرید کارت صدا
  • دی ۲۶, ۱۴۰۰ at ۳:۵۸ ب٫ظ

    ن تا ۹ تومن برا کارت صدا میخام هزینه کنم که به طور هم زمان هم ارگ pa3 و هم یک میکروفون بتونم وصل کنم. لطفا راهنمایی کنید؟ و اینکه آیا از ورودی لاین وصل میشه ارگ و یا از میدی؟ واینکه اگه از میدی وصل کنیم صدا به باندهای مانیتورینگ انتقال میشه؟

    پاسخ
    • دی ۲۷, ۱۴۰۰ at ۳:۵۰ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز با فروشگاه تماس بگیرید. ۰۲۱۵۴۷۷۲

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *