×

۱۰ تکنیک که برای نواختن آهنگ به آن‌ها نیاز دارید

برای اینکه بتوانید آهنگ‌های مورد نظر خود را همانند نوازنده‌های حرفه‌ای بنوازید، نیاز دارید تا از تکنیک‌های مهمی استفاده کنید. در ادامه این مقاله سازکالا به معرفی ۱۰ تکنیک برای نواختن آهنگ می‌پردازیم که می‌توانید با استفاده از آن ها همانند نوازنده‌های حرفه ای به نوازندگی بپردازید.

۵ تکنیک اولی که به شما معرفی می‌کنیم، تکنیک‌های عادی می‌باشند، به این معنا که به سرعت می‌توانید آن‌ها را به نوازندگی خود اضافه کنید. ۵ تکنیک دیگر، تکنیک‌هایی هستند که نیازمند زمان بیشتری برای به کارگیری می‌باشند و باید تمرینات بیشتری برای استفاده از آن‌ها انجام دهید.

با ما همراه باشید.

 نحوه صحیح نشستن

هنگامی که می‌خواهید به نوازندگی پیانو بپردازید، باید همواره پشت خود را صاف نگه دارید. آیا تا به حال دیده‌اید که یک نوازنده مشهور با کمری خم شده به نوازندگی بپردازد؟ اگر متوجه می‌شوید که هنگام نوازندگی قوز می‌کنید، بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که تکه کاغذی را روبروی خود بگذارید تا به خود یادآوری کنید که هنگام نوازندگی صاف بنشینید.

نحوه صحیح نشستن
نحوه صحیح نشستن

 به شکل دست‌های خود توجه کنید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از نوازنده‌های مبتدی دارند، این است که دست‌های خود را بسیار تکان می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود تا دست‌ها از موقعیت درست خود خارج شوند و در نتیجه پیدا کردن نت‌ها کار دشواری خواهد شد.

هنگامی که به نوازندگی با پیانو مشغول هستید، سعی کنید تا تنها انگشتان خود را برای تغییر نت‌ها تکان دهید. این موضوع باعث می‌شود تا دست‌های شما در موقعیت خوبی قرار داشته باشند و پیدا کردن نت‌ها امری آسان باشد.

از دیگر موارد قابل توصیه، این است که دست خود را به گونه ای قرار دهید که هر نت را با یک انگشت خود بتوانید بنوازید.

برای مثال دست راست خود را در نظر داشته باشید، در شماره گذاری انگشتان، انگشت شصت به عنوان انگشت شماره یک در نظر گرفته می‌شود. اگر آن را بر روی نت دو قرار دهید، انگشت اشاره شما بر روی نت ر، و دیگر انگشت‌های شما به ترتیب بر روی نت‌های می، فا و سل قرار می‌گیرند. سعی کنید انگشت‌های خود را همواره عمود بر کلاویه‌ها قرار دهید.

شکل صحیح دست هنگام نواختن
 به شکل دست های خود توجه کنید

 با نوک انگشتان خود به نوازندگی بپردازید

یکی از ۱۰ تکنیک برای نواختن آهنگ که هر نوازنده ای باید در نظر داشته باشد این است که برای این که بتوانید به راحتی و روان به نوازندگی بپردازید، باید نت‌ها را با نوک انگشتان بنوازید. این موضوع همچنین به شما کمک می‌کند تا بتوانید سرعت بیشتری در نوازندگی خود داشته باشید و قطعات سرعتی را راحت تر بنوازید.

هنگامی که شما نت‌ها را با نوک انگشتان خود بنوازید، می‌توانید فاصله سوم ( ۳rds)، ششم ( ۶ths )، اکتاو و آکوردها را نیز راحت تر پیدا کنید و آن‌ها را بنوازید.

نوارندگی با نوک انگشت
 با نوک انگشتان خود به نوازندگی بپردازید

 مچ‌های خود را صاف نگه دارید

هیچگاه هنگام نواختن مچ خود را بالا و یا پایین نبرید. این کار نه تنها باعث می‌شود تا مچ‌هایتان پس از مدتی درد بگیرد، بلکه باعث می‌شود تا در طولانی مدت مچ هایتان آسیب ببیند. ممکن است نوازنده‌های حرفه‌ای را ببینید که مچ‌هایشان را هنگام نواختن قطعه‌های مختلف بالا و پایین می‌کنند. این پیانیست‌های حرفه‌ای با استفاده از دست و آرنج‌های خود فشاربیشتری بر روی نت‌ها اعمال می‌کنند که به این تکنیک ‘arm weight’ گفته می‌شود.

 به انگشت گذاری‌ها توجه ویژه‌ای کنید

یکی از مزیت‌هایی که قطعات کلاسیک برای نوازندگان پیانو دارد، این است که نحوه انگشت گذاری در آن‌ها ذکر شده است. این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از نوازنده‌ها بتوانند به راحتی با انگشت‌گذاری صحیح این قطعات را بنوازند.

مشکلی که در قطعات پاپ و یا جز وجود دارد، این است که این انگشت گذاری‌ها ذکر نشده و همین موضوع باعث می‌شود تا نوازنده‌ها از انگشت‌گذاری اشتباه استفاده کنند. اگر قطعه‌ای که می‌نوازید انگشت گذاری مشخص ندارد، باید خود شما انگشت‌گذاری آن را متوجه شوید. برای این کار باید زمان بیشتری به امتحان کردن انواع انگشت گذاری‌ها بپردازید.

انگشت گذاری یک از 10 تکنیک برای نواختن آهنگ
 به انگشت گذاری ها توجه ویژه ای کنید

 از پدال‌ها استفاده کنید

بسیاری از نوازندگانی که به صورت خود آموز نوازندگی پیانو را آغاز کرده‌اند، از پدال‌هایی که برای این ساز در نظر گرفته شده استفاده نمی‌کنند. پر استفاده‌ترین پدالی که در پیانوها وجود دارد، پدال ساستین است. این پدال در سمت راست قرار گرفته است. با استفاده ساستین یا کشش صدایی بیشتری به نت‌های خود بیفزایید. دیگر پدال‌هایی که وجود دارد، پدال Soft و Sostenuto می‌باشد که در پیانو‌های گرند و دیواری متفاوت خواهد بود.

پیشنهاد ما این است که از پدال ساستین بیشتر استفاده کنید تا بتوانید به آن عادت کنید. استفاده از این پدال باعث می‌شود تا حس بهتری به شنونده انتقال دهید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر این پدال را نگه دارید و نت را رها کنید، نت شما برای مدتی همچنان صدا می‌دهد.

برای اینکه برای نت بعدی نیز این کار را تکرار کنید لازم است هنگامی که نت بعدی را می‌نوازید، هم زمان پای خود را از روی پدال بردارید و سپس قبل از رها کردن نت آن را فشار دهید و نگه دارید. این تکنیک کمی تمرین نیاز دارد تا به آن عادت کنید.

 از اکتاوها استفاده کنید

اکتاوها در واقع نت‌های یکسانی هستند که صدایی بم تر یا زیر تر دارند. برای مثال اگر نت‌های C1 و C2 اکتاو محسوب شوند، هر دو نت دو هستند، اما نت C1 بم‌تر خواهد بود. اکتاوها در آهنگ‌های کلاسیک بسیاری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برای مثال می‌توانیم به قطعه Nocturne Op.48 No.1 In C Minor ازچوپین اشاره کنیم. دیگر قطعه‌ای که در آن از اکتاوها استفاده زیادی شده است، قطعه Piano Concerto No.1 in F# Minor از سرگی راشمانینوف می‌باشد.

اکتاوها را می‌توان در آکورد یا ملودی‌ها استفاده کرد.

اکتاو
 از اکتاو ها استفاده کنید

 از درجه سوم استفاده بیشتری کنید

درجه سوم یکی دیگر از درجات مهم در موسیقی است که در بسیاری از آهنگ‌هایی که توسط پیانو نواخته می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سبک‌هایی مانند جز، پاپ، کلاسیک و حتی بلوز، از درجات سوم نت‌های مختلف به وفور استفاده می‌شود.

شما می‌توانید از این درجه برای ملودی‌ها و اضافه کردن حس‌های متفاوت استفاده کنید. حتی اگر بخواهیم از دید تئوری نگاه کنیم، درجه سوم درجه بسیار مهمی است. در ترایدهای ماژور، مینور و در بسیاری از گام‌ها از این درجه استفاده می‌شود.

یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که از درجه سوم در اکتاوهای بالاتر استفاه کنید که این امر باعث ایجاد حس متفاوت و جالبی در قطعات شما می‌شود.

درجه سوم
از درجه سوم استفاده بیشتری کنید

 از درجه ششم استفاده بیشتری کنید

دیگر درجه‌ای که در قطعات پیانو محبوبیت بالایی دارد، درجه ششم است. در بسیاری از قطعات همانند قطعه Fur Elise از بتهوون، از این درجه استفاده زیادی شده است. در نظر داشته باشید که اگر از درجه ششم به صورت لحظه‌ای استفاده کنید، حس جالب‌تری را به شنونده منتقل می‌کنید. این موضوع به این معناست که هنگامی که از درجه ششم استفاده می‌کنید، سعی کنید از پدال ساستین استفاده نکنید.

درجه ششم
 از درجه ششم استفاده بیشتری کنید

تریل‌ها

این تکنیک یکی از ۱۰ تکنیک برای نواختن آهنگ است که در بسیاری از سبک‌ها مانند باروک، کلاسیک، بلوز، جز و پاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سبک هایی مانند باروک و کلاسیک، از تریل‌ها برای ادامه پیدا کردن یک نت استفاده می‌شود. برای این که بتوانید این تکنیک را به راحتی و با سرعت بالا بنوازید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که آن را در تمپوهای پایین‌تر تمرین کنید. یکی از بهترین تمرین‌ها برای این تکنیک نیز، تمرین تریل موتزارت می‌باشد که برای شاگردان خود نوشته بود.

تریل (10 تکنیک برای نواختن آهنگ)
تریل ها

تسلط بر تکنیک های نوازندگی

تمرین‌های روزمره: یکسری از تمرینات مناسب و ضروری وجود دارند که پس از تسلط بر این تمرین‌ها، می‌توانید تقریبا هر قطعه ای را بنوازید. هر بار تمرین را با فرم صحیح اجرا کنید و و بعد از تسلط بر نواختن به روش صحیح بر روی گام‌ها ( Scale ) کار کنید.

گام

همه از نواختن گام‌ها متنفرند، اما گام‌ها جزء حیاتی‌ترین تمرین‌ها برای بهبود تکنیک‌های نوازندگی پیانو می‌باشند. قطعات موسیقی مملو از الگوهای مختلفی گام هستند. اگر به خط ملودی نگاه کنید، قطعه‌هایی شبیه به گام‌های کوچک را مشاهده می‌کنید. با شناخت کامل بر روی گام‌ها، تمام قسمت‌های ملودی را بدون اینکه مستقیما تمرین کنید، یاد می‌گیرید. هدف این است که گام‌های خود را بین ۴ اکتاو در کلاویه‌ها عبور دهید.

10 تکنیک برای نواختن آهنگ

آرپژ

دومین خط رایج به عنوان خطوط آرپژ هستند. مانند گام‌ها، اگر آرپژهای خود را به خوبی بشناسید، قبل از نواختن تمامی قطعات مربوط به موسیقی خود را یاد گرفته اید. آرپژها همچنین انعطاف پذیری مچ دست را تقویت می‌کنند. انتقال از انگشت ۳ یا ۴ به انگشت شست، شما را مجبور می‌کند که به طور روان و دقیق تری مچ دست خود را بچرخانید.

10 تکنیک برای نواختن آهنگ

سخن پایانی

با استفاده از تکنیک‌هایی که در این مقاله گفته شد، نه تنها می‌توانید قطعات نوازنده‌های مورد علاقه خود را با اعتماد به نفس بیشتری بنوازید، بلکه می‌توانید آهنگ‌های خود را نیز با استفاده از این تکنیک‌ها جذاب کنید.

برای تمرین‌های ۶ تا ۱۰ پیشنهاد می‌کنیم که حتما با مترونوم و با سرعت‌های پایین این موارد را انجام دهید. تمپو ۶۰ تمپوی بسیار مناسبی برای این کار می‌باشد. امیدواریم از خواندن مقاله ۱۰ تکنیک برای نواختن آهنگ لذت برده باشید و از این تکنیک‌ها در نوازدگی خود استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از سری آموزش پیانو سازکالا نیز استفاده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *