×

انواع کوک گیتار

هنگامی که شما شروع به یادگیری نوازندگی گیتار می کنید، نوازندگی را با استفاده از کوک استاندارد آغاز می کنید. این کوک برای بسیاری از نوازندگان، همانطور که از نامش پیداست، کوکی استاندارد به شمار می رود و می توانید بسیاری از قطعه‌های موسیقی را به این شکل بنوازید. اما اگر با کوک‌های مختلف و کوک‌های Alternate آشنا باشید، می توانید دنیای جدیدی از صدا را به روی خود باز کنید. پیش از آن که این کوک‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم، نگاهی جزئی به کوک استاندارد برای گیتار بیندازیم.

کوک استاندارد در گیتار به این معناست که سیم ۱ تا ۶ شما از پایین به بالا به ترتیب به نت‌های می، سی، سل، ر، لا و می هستند. این کوک نه تنها برای گیتارهای کلاسیک و آکوستیک مناسب است، بلکه می توانید با گیتارهای الکتریک خود نیز این کوک را اجرا کنید. در ادامه این مقاله، کوک‌های مختلفی که برای گیتار در نظر گرفته شده را با یکدیگر بررسی می کنیم.

یکی از دلایلی که باعث می شود تا بخواهید از کوک‌های Alternate استفاده کنید، این است که طرز قرار گیری سیم‌ها و نت‌ها در این کوک‌ها متفاوت خواهد بود و همین نکته باعث می شود تا بتوانید ریتم‌ها و آکوردهای مختلف را به شکلی راحت تر بنوازید و یا از آکوردهای مختلفی استفاده کنید. برای مثال، با استفاده از تنها یک انگشت و یا گرفتن یک فرت، می توانید یک Open Chord را به شکل کامل بنوازید. همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از نوازندگان حرفه ای برخی از قطعه‌های خود را با استفاده از این کوک‌ها اجرا می کنند.

در ادامه این مقاله با انواع این کوک‌ها آشنا می شویم.

۱. کوک Open D

پیش از آن که نت‌های این کوک را بررسی کنیم، بهتر است درباره منطق پشت آن صحبت کنیم. هنگامی که ساز خود را به این کوک تغییر دهید، پس از آن که تمام سیم‌ها را به شکل دست باز بنوازید، آکورد ر ماژور را می توانید در اختیار داشته باشید. حال با این دانش، می توانید تنها با استفاده از یک انگشت، انواع آکوردهای ماژور، مینور و غیره را در اختیار داشته باشید. از این کوک در بسیاری از آهنگ‌های راک، بلوز و حتی فولک استفاده شده است و همین نکته باعث می شود تا بتوانید با کوک کردن آن، قطعات مختلفی از جمله Big Yellow Taxi از Joni Mitchell را بنوازید.

۲. کوک Drop D

یکی دیگر از محبوب ترین کوک‌هایی که می توانید برای نوازندگی در سبک‌های راک و متال از آن استفاده کنید، کوک‌های Drop است که راحت ترین کوک دراپ از کوک استاندارد، کوک Drop D می باشد. برای رسیدن به این کوک کافی است تا سیم شش خود را از نت می به نت ر تغییر دهید. به این ترتیب، هنگامی که با یک انگشت سه سیم بالایی ساز خود را در یک فرت بگیرید، می توانید یک پاور کورد داشته باشید و به این ترتیب، دستتان برای نواختن آکوردهای مختلف بازتر خواهد بود.


استفاده از اپلیکیشن مناسب برای کوک گیتار

حال که با نت‌های سیم گیتار آشنایی پیدا کردید با استفاده از یک اپلیکیشن مناسب می‌توانید به راحتی گیتار خود را کوک نمایید. اپلیکیشن‌های بسیاری جهت کوک گیتار برای سیستم عامل اندروید و آی او اس طراحی شده‌اند. در حالت معمول این اپلیکیشن‌ها بر روی حالت ۴۴۰ هرتز تنظیم شده‌اند بهتر است تنظیمات را تغییر ندهید. سیم گیتار خود را به ارتعاش در آورید در حالت ایده آل میکروفن موبایل خود را نزدیک به حفره صدا یا سیم‌ها قرار دهید اپلیکیشن نت سیم شما را نمایش می‌دهد هم اکنون به راحتی می‌توانید گیتار خود را کوک کنید.

مطلب پیشنهادی : بهترین برنامه‌ برای کوک کردن گیتار

ما در این مقاله شما را با چند اپلیکیشن استاندارد  و کاربردی آشنا خواهیم کرد.

Boss Tuner

این اپلیکیشن شبیه ساز پدال تیونر معروف شرکت باس می‌باشد. به لحاظ دقت کاملا استاندارد می‌باشد اما امکان دارد در فضاهای شلوغ شما را کمی دچار مشکل کند و نت‌ها را به خوبی نمایش ندهد.

Boss Tuner

Soundcorset Tuner & Metronome

ساندکرست یک اپلیکیشن دقیق با حالت عقربه‌ای می‌باشد. این اپلیکیشن بسیار دقیق و در محیط‌های شلوغ بسیار کاربردی می‌باشد. همچنین شما می‌توانید از قابلیت مترونوم آن نیز برای تمرین خود استفاده کنید.

Soundcorset Tuner & Metronome

تیونرهای کلیپسی برای کوک گیتار

این دسته تیونرها با توجه به حالت کلیپسی خود به هد استاک  گیتار متصل و با ارتعاش سیم‌ها نت آن را مشخص می‌کنند. کمپانی‌های زیادی در عرصه ساخت این تیونرها فعالیت دارند از معروف‌ترین آنها می‌توان به شرکت کرگ و ارنی بال اشاره کرد.

تیونرهای کلیپسی

پدال های تیونر

اگر نوازنده گیتار الکتریک هستید یا گیتار شما مجهز به پیکاپ می‌باشد، پدال‌های تیونر بهترین گزینه برای شما هستند. با اتصال کابل گیتار به تیونر به راحتی می‌توانید گیتار خود را کوک نمایید و صداهای اضافی محیط هیچ گونه تاثیری در کوک کردن گیتار شما نخواهد داشت.

پدال های تیونر

تیونرهای رکمونت

این دسته از تیونرها بسیار دقیق بوده و دامنه گسترده‌ای ازفرکانس‌ها را به شما نمایش می‌دهند. دقت این تیونرها آن‌چنان دقیق می‌باشد که به راحتی می‌توانید گیتار خود را سنت به سنت کوک نمایید. مورد استفاده تیونرهای رکمونت بیشتر در استودیوها و تجهیزات رکمونت گیتاریست‌های حرفه‌ای می‌باشد.

تیونرهای رکمونت کوک گیتار

کلام آخر:

اگر در مراحل اولیه یادگیری و آموزش گیتار کلاسیک یا آکوستیک هستید استفاده از اپلیکیشن و تیونرهای کلیپسی می‌تواند گزینه‌های بسیار مناسبی برای شما باشد. برای گیتارهای الکتریک حد المقدور سعی کنید از پدال‌های تیونر استفاده کنید. این گیتارها به دلیل نداشتن کاسه، صدای بلندی ندارند و استفاده از اپلیکیشن‌ها برای کوک آنها چندان منتطقی به نظر نمی‌رسد. در صورتی که با انواع گیتار آشنایی ندارید می‌توانید این مطلب را مطالعه نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *