×

جلسه دوم آموزش گیتار کلاسیک

در جلسه دوم آموزش گیتار کلاسیک با میزان، ریتم و ضرب آشنا می‌شویم. همچین انواع کشش را بیان می‌کنیم و در ادامه میزان نما را برای شما توضیح می‌دهیم تا با این مفاهیم به صورت عملی آشنا شوید. در پایین صفحه، محتوا این قسمت به صورت خلاصه بیان شده است.

جلسه اول آموزش گیتار کلاسیک

جلسه سوم آموزش گیتار کلاسیک

جلسه چهارم آموزش گیتار کلاسیک

جلسه پنجم آموزش گیتار کلاسیک

گیتار نایلون استرینگ یکی از پر کاربردترین سازها در انواع سبک‌های موسیقی به شمار می‌آید. جدا از سبک‌های فلامنکو و کلاسیک این ساز کاربرد ویژه ای در سبک پاپ و موسیقی عامه پسند دارد. سازکالا تلاش دارد تا با آموزش رایگان گیتار اسپنیش یا همان گیتار کلاسیک نقش کوچکی در یادگیری شما هنر جویان عزیز داشته باشد.

برای شروع یادگیری باید به این نکته توجه داشته باشید که به یک گیتار با سیم‌های نایلونی احتیاج دارید. کلیپ آموزشی تهیه شده توسط تیم سازکالا برای انواع گیتار از جمله گیتار آکوستیک و الکتریک کاربردی ندارد. کلیپ‌های آموزشی مربوط به سازهای دیگر بزودی در سایت آپلود خواهد شد.

توجه داشته باشید روزانه به صورت مستمر تمرین‌های ارائه شده در کلیپ‌های آموزشی را با خود مرور کنید. تنها راه پیشرفت در نوازندگی، تمرین مداوم می‌باشد.

در جلسه دوم آموزش گیتار کلاسیک با این موارد آشنا می­‌شوید:

مرور جلسه­ اول

نحوه­ ی نگه داشتن ساز و تکیه­ گاه­‌ها، حالت دست راست، نکات دست چپ، سیم­‌های آزاد، نت­‌های سیم اول.

میزان

هر قطعه­‌ی موسیقی بر روی میزان­‌ها نوشته و با دو خط عمودی میزان‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند. خطوط حامل،نت‌ها، سکوت‌ها و … همگی در میزان قرار می‌گیرند.

ریتم

الگوی کشش نت­‌ها است یعنی هر نتی چه مدت زمانی ادامه یابد. این که ریتم چگونه داخل میزان قرار گیرد متر یا میزان­ نما را معرفی می‌­کند.

ضرب

مدت زمان نت را نشان می­‌دهد. هر نتی می‌­تواند تعداد ضرب مشخصی داشته باشد. برای رعایت ضرب باید از شمارش استفاده کرد مثلاً نتی که چهار ضرب است را ۴ عدد می‌­شماریم. دو نکته­ ی مهم باید در نگه داشتن ضرب رعایت شود: ۱. ضرب­‌ها یکنواخت بوده و هرگز تند و کند نشوند؛ ۲. نت­‌ها همیشه سر ضرب صدا دهند.

انواع کشش

۱. گرد: به شکل دایره بوده و ۴ ضرب است و باید ۴ شماره با آن بشماریم؛ ۲. سفید: به شکل P یا d بوده ۲ ضرب است؛ ۳. سیاه: مانند سفید بوده اما داخل دایره­ ی آن پر است. این نت یک ضرب شمارش می­‌شود.

میزان­ نما

تعداد ضرب در هر میزان را نشان می­‌دهد و از دو عدد روی هم است. عدد پایین نوع ضرب و عدد بالا تعداد ضرب است. مثلاً  یعنی ۴ ضرب در هر میزان. نت­‌ها می‌­تواند به حالت‌­های مختلفی قرار گیرند مثلاً یک گرد، دو سفید، ۴ سیاه یا دو سیاه و یک سفید.

نکته­ ی مهم

باید هم­زمان به نام نت و جایگاه آن روی گیتار و کشش نت­‌ها توجه کرد. درست نواختن قطعه مشروط به توجه به این دو نکته است.

نت های سیم دوم

سی: سیم آزاد، دو: فرت ۱ و ر: فرت ۳. صداها به ترتیب زیرتر می­‌شوند.

ترتیب نت ها

از سیم دوم تا سیم اول به ترتیب نت­‌ها شامل سی، دو، ر، می، فا، سل هستند. پشت سر هم نواختن این نت­‌ها و ذکر کردن نام نت موجب یادگیری بهتر می­‌شود.

قطعه سمفونی نهم بتهوون

قطعه از نت­‌های ‘دو’ و ‘ر’ روی سیم دوم و نت­‌های سیم اول (می، فا، سل) تشکیل شده و میزان­ نمای آن  است. در تمام میزان­‌ها ۴ نت سیاه بوده به جز میزان ۴ و ۸ که دو نت سیاه و یک نت سفید است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
3 thoughts on “جلسه دوم آموزش گیتار کلاسیک
  • اسفند ۴, ۱۳۹۹ at ۱۱:۳۹ ق٫ظ

    گیتار شما چه مدلی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  • تیر ۱۳, ۱۴۰۱ at ۱۱:۰۰ ق٫ظ

    سلام من سیم آزاد گیتارم کار میکنه ولی وقتی مثلا روی فا یا سول میگیرم توی سیم اول صدا نمیاد دیگه کوک نیست و مشکل داره چطوره چون تازه هم خریدم گارانتی داره

    پاسخ
    • تیر ۲۶, ۱۴۰۱ at ۴:۲۶ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      با کارشناس های ما تماس بگیرید
      شماره تماس: ۰۲۱۵۴۷۷۲

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *