×

جلسه چهارم آموزش گیتار کلاسیک

در جلسه چهارم آموزش گیتار کلاسیک و در ادامه جلسات قبلی به مرور پوزیسیون اول روی چهار سیم اول، کشش چنگ، سکوت در موسیقی، خط اتحاد و … می‌پردازیم. خلاصه این قسمت نیز برای شما تهیه شده تا بتوانید به مرور کلی این آموزش بپردازید.

جلسه اول آموزش گیتار کلاسیک

جلسه دوم آموزش گیتار کلاسیک

جلسه سوم آموزش گیتار کلاسیک

جلسه پنجم آموزش گیتار کلاسیک

خلاصه جلسه چهارم آموزش گیتار کلاسیک

مرور پوزیسیون اول روی چهار سیم اول: در این قسمت نت‌­های سه فرت اول روی سیم­‌های ۱ تا ۴ معرفی شده­‌اند. به این ترتیب باید این نت­‌ها را به صورت پشت هم بنوازیم که به آن تمرین گام گویند. در موقع نواختن گام باید به نکات دست چپ که در جسله­ ی دوم ذکر شده است، توجه شود.

گام با آپویاندو: می­‌توان تمرین گام را از سیم چهارم تا اول با استفاده از آپویاندو نواخت. نکته­ ی بسیار مهم این است که باید انگشتان i , m به صورت متوالی و پشت هم ضربه بزنند و تکراری نباشند. این تکنیک موجب هماهنگی و سرعت دست راست و چپ است. می­‌توان نت­ خوانی را نیز به همراه نواختن آن تمرین کرد.

کشش چنگ: نصف سیاه بوده و نیم ضرب است. معمولاً به صورت دوتایی استفاده می­‌شود. بنابراین یکی موقعی که پا می­‌خورد نواخته شده و دیگری موقعی که پا بالا می­‌آید. حتما باید این نت­‌ها برابر باشند. برای شمارش آن برای چنگ اول شماره گفته و برای چنگ دوم «و» می­‌گوییم. مانند ۱و ۲و ۳و ۴و. باید گفتن این شماره‌­ها نیز به صورت برابر باشد.

سکوت در موسیقی: یعنی به ازای ضرب مشخصی چیزی نواخته نشود. برای هر نوع ضربی یک سکوت تعریف شده است. مثلاً با دیدن سکوت سفید باید دو ضرب سکوت کرده و با دیدن سکوت سیاه باید یک ضرب سکوت کرد. موقعی که سکوت داریم باید به ازای آن شمارش کرد.

خط اتحاد: خطی کمانی­ شکل که بین دو نت همنام بوده و به این صورت است که وقتی بین دو نت قرار گیرد، دومی را نمی­‌نوازیم ولی ضرب آن به اولی اضافه می­‌شود. کاربرد آن بیش­تر در پایان میزان و ابتدای میزان قبلی است.

قطعه یک گل سایه چمن (مستم مستم): از نکات مهم این قطعه قرارگیری سکوت سیاه در ابتدای میزان­‌های اول، چهارم و ششم است. باید بر روی این ضرب­‌ها عدد یک را شمرد. به وجود سکوت در ضرب اول یا قوی، سنکوپ گویند. باید دقت کرد که این سکوت جا نماند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *