×

جلسه پنجم آموزش گیتار کلاسیک

در جلسه پنجم آموزش گیتار کلاسیک در سازکالا به نکات لازم برای تکمیل یادگیری این ساز اشاره می‌کنیم. این موارد شامل توضیح درباره نت‌های سیم پنجم، گام نوازی از سیم ۵ تا ۱، قطعه‌ی شکار آهو و قطعه‌ی نیاز می‌باشد. با آخرین جلسه از دوره آموزش گیتار کلاسیک با ما همراه باشید.

جلسه اول آموزش گیتار کلاسیک

جلسه دوم آموزش گیتار کلاسیک

جلسه سوم آموزش گیتار کلاسیک

جلسه چهارم آموزش گیتار کلاسیک

خلاصه جلسه پنجم

نت­‌های سیم پنجم

نت­‌های این سیم بر روی خطوط کمکی هستند بنابراین نخست باید خطوط کمکی (تکمیلی یا اضافی) را معرفی نماییم. برای گسترش دادن نت‌­ها بر روی خطوط حامل باید از خطوط کمکی استفاده کرد زیرا محدوده­‌ی ۵ خط حامل فقط شامل ۱۱ نت است.

بنابراین از بالا یا پایین خطوط می­‌توان خطوطی را اضافه کرد که خطوط کمکی نام دارند. از بالای ۵ خط می­‌توان نت‌­ها را بر رو یا بالای خطوط کمکی قرار داد که البته در پوزیسیون­‌های پایین­ تر گیتار بوده و درس جلسات بعدی می‌باشد.

اما نت‌های روی خطوط کمکی از پایین در سیم­‌های ۵ و ۶ گیتار قرار دارند. نت­‌های سیم ۵ به ترتیب عبارتند از «لا» سیم آزاد، «سی» بر روی فرت ۲ و «دو» بر روی فرت ۳. این نت­‌ها به ترتیب روی خط دوم کمکی از پایین، زیر خط اول کمکی از پایین و روی خط اول کمکی از پایین قرار دارند.

گام نوازی از سیم ۵ تا ۱

با دانستن نت‌­های سیم ۵ و افزودن آن­‌ها به نت­‌های سیم‌­های ۴ تا ۱ که در جلسات قبلی معرفی شدند، می‌­توان گام را از سیم پنجم تا سیم اول نواخت. یعنی به ترتیب از نت «لا» در سیم پنجم تا نت «سل» روی سیم اول نواخته شوند. این گام را می‌­توان با دو تکنیک p و آپویاندو با i,m نواخت. چنان­چه نت­‌ها را هم­‌زمان با نواختن بگوییم، بدون شک می‌­تواند موجب نت­ خوانی بهتر شود.

این تمرین به هماهنگی دست راست و چپ بسیار کمک می‌کند. می‌­توان هم‌­زمان با نواختن به نکات دست چپ که در جلسات قبلی ذکر گردید نیز توجه کرد. باید برگشت گام نیز نواخته شود. برگشت گام از نت «سل» روی سیم یک شروع شده و به سمت سیم پنجم می‌­رود. یعنی باید نخست فرت‌­های جلوتر را نواخت و سپس سیم آزاد.

قطعه­‌ی شکار آهو

این قطعه در میزان­ نمای سه­ چهار بوده و باید در هر میزان از ۱ تا ۳ شمرد. در این قطعه از نت سفید نقطه­‌دار و  خط اتحاد به صورت هم‌زمان استفاده شده است. همین‌طور از علامت برگشت نیز در آن به کار رفته است. این علامت به این معنی بوده که باید میزان‌­های قبل از برگشت دو بار نواخته شوند.

وقتی به نت سفید نقطه­ داری که خط اتحاد دارد رسیدیم باید برای آن سه شماره اضافه­ تر بشماریم. از میزان ۹ تا ۱۶ نیز باید دو بار نواخته شود بنابراین ابتدای میزان ۹ شروع برگشت نوشته شده و در انتهای میزان ۱۶ پایان برگشت قرار داده شده است.

قطعه­‌ی نیاز

 این قطعه نیز در میزان­ نمای سه­ چهار بوده اما بر خلاف قطعات قبلی در آن از نت چنگ نیز استفاده شده است. میزان­‌های فرد آن (۱،۳،۵) از شش نت چنگ تشکیل شده و در میزان­‌های زوج آن نیز فقط یک نت سفید نقطه ­دار قرار داده شده است. میزان­‌های فرد را باید به این صورت شمرد که برای چنگ اول هر ضرب باید شماره را گفت و برای چنگ دوم هر ضرب باید «و» را بگوییم. میزان‌­های زوج را می‌­توان هم فقط با شماره گفت و هم به حالت گفتن با شماره و «و».

سخن آخر

در این جلسه نکات مورد نیاز برای یادگیری این ساز محبوب را با هم مرور کردیم. بهترین ابزار برای یادگیری گیتار، تمرین و تلاش می‌باشد که بعد از گذشت مدتی باعث پیشرفت در سطح نوازندگی می‌شود. همچنین اگر دیدگاهی درباره این دوره آموزشی دارید و یا سوالی برایتان به وجود آمده که در ویدئو آموزشی به جواب آن نرسیده‌اید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با تیم سازکالا مطرح نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “جلسه پنجم آموزش گیتار کلاسیک
  • اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۰ at ۲:۱۲ ق٫ظ

    با سلام .مرسی از آموزش خوبتون خواستم بدونم با آموزشی که خودتون گذاشتین و آموزش های مجازی میشه گیتارو یاد گرفت یا اینکه باید حتما حضوری کلاس رفت؟ ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *