×

آموزش کوک کردن پیانو همراه با ویدیو آموزشی

آموزش کوک کردن پیانو

زمان مناسب برای کوک کردن پیانو بر اساس گفته پیانست ها و سازندگان سالی یکبار تعیین شده است. نظر تولید کنندگان مختلف درباره کوک پیانو نیز حائز اهمیت است و در این بخش نظر دو تولید کننده بزرگ و به نام را در این باره بررسی میکنیم.

شرکت Kawai

توضیه کمپانی Kawai بر این است که حداقل سالی دو بار پیانوی خود را کوک کنید. البته به گفته کارشناسان این کمپانی هرچه شما بیشتر از پیانوی خود استفاده کنید، کوک مرتب و منظم بیشتری را نیز احتیاج خواهید داشت.

شرکت Yamaha

هر سیم پیانو به طور معمول فشاری بالغ بر ۹۰ کیلوگرم (۱۹۸ پوند) را تحمل می کند. به دلیل استفاده و کاهش کشش سیم در پیانو، پیانو شما از تیون (کوک) خارج می شود. در این صورت شما باید سالی دو بار سیم های پیانوی خود را کوک کنید. سازکالا مرجعی مطمعن و با کیفیت برای خرید و مشاهده قیمت پیانو می باشد .

نحوه کوک کردن پیانو

مردم غالبا صداهای low (اکتاو پایین) پیانو را کمی بلندتر از چیزی که هستند و همچنین صداهای High (اکتاو بالا) را مقداری آرامتر از صدای اندازه گیری شده با یک تیونر الکترونیکی می شنوند.

به گفته Vartoukian یکی از متخصصان در حوزه پیانوهای آکوستیک، این امر به خاطر پاسخ مغز برای درک صداهای بین محدوده شنوایی انسان رخ می دهد.

تیونر های پیانو دامنه نت های اکتاو بالا و پایین را به طوری گسترش می دهند که همه ی نت ها در ذهن نوازنده به صورت کاملا کوک در نظر گرفته شوند.

آموزش جامع نواختن پیانو ، در این بخش وبلاگ سازکالا

برای تیون کردن پیانو ابتدا نیاز به دستورالعمل استفاده از انبر مخصوص کوک یا نرم افزار کوک بر روی تلفن همراه خود دارید. رایج ترین روش کوک کردن در استرالیا A = 440Hz است. تیونر های پیانو از اهرم کوک به منظور شل یا سفت کردن سیم ها بوسیله ی  تغییر وضعیت پین ها استفاده می کنند.

چطور-پیانوی-خود-را-کوک-کنیم

اهمیت تیونر ها در کوک کردن پیانو

قرار دادن هر نت در هارمونی مناسب نیازمند دانش فنی و مهارت خاصی است. اشخاصی که پیانوی شما را تیون (کوک) می کنند نه تنها صدای هر نت هنگام فشردن هر کلید را می شنوند، بلکه محدوده فرکانسی که به آن هارمونیک گفته می شود را نیز در نظر می گیرند.

مغز انسان تمام وقت در حال پردازش هارمونیک ها است. هارمونی صدای شما در واقع باعث متمایز شدن صدای شما نسبت به دیگران می شود. با تمرین می توانید هارمونی های هر تن را تشخیص دهید.

به عنوان مثال هر دو تن در فاصله یک چهارم دارای یک هارمونی می باشند: هارمونیک چهارم تن پایینتر و هارمونیک سوم تن بالاتر.

چرا نت های پیانو از تیون (کوک) خارج می شوند؟

پیانو ها در Temperament (به سیستم کوکی گفته می شود که تنها فواصل خاصی از تکیه صدا در نظر گرفته می شوند) مساوی کوک میشوند.

در این روش کوک نت ها کمی خارج از تیون (کوک) می باشند، اما مزیت این روش کوک این است که بدون ضربه زدن به هرگونه کلیدی عملیات کوک پیانوی خود را انجام خواهید داد.

موارد مهم قابل بررسی در پیانو آکوستیک

حتما قبل از خرید پیانو آکوستیک دست دوم به موارد فنی زیر توجه کنید تا خرید مطمئن و بی دردسری داشته باشید:

پین بلاک : پین بلاک در واقع یک تخته چند لایه چوبی است که در زیر صفحه چدنی در قسمت جلو پیانو گرند یا بالای پیانو دیواری قرار می گیرد، پین های کوک داخل سوراخ هایی در این بخش محکم شده اند. با گذشت زمان، پین های کوک در این سوراخ ها می توانند به دلیل فرسودگی، سن و خشکی، شل شده و کشش سیم ها به درستی حفظ نشود. ممکن است ترک هایی در اطراف سوراخ یا بین لمینیت ها نیز ایجاد شود. فرسوده شدن یا ترک خوردگی پین بلاک ها از جمله رایج ترین علل در عدم حفظ کوک پیانو می باشد.

پین بلاک در پیانو آکوستیک

صفحه یا همان Plate : صفحه یا قاب چدنی، همراه با بدنه چوبی ، ساختار پشتیبان اصلی برای تنش سیم های پیانو می باشند. اگر صفحه پیانو شکسته باشد، پیانو در واقع غیر قابل کوک بوده و نیاز به تعمیرات اساسی دارد. این موضوع ممکن است به دلیل نقص در طراحی یا ریخته گری نادرست و هرگونه ضربه ایجاد شود .

صفحه یا همان Plate پیانو آکوستیک

ساندبرد : ساندبرد یک تخته چوبی نازک است که معمولا از چوب اسپروس ساخته می شود. این بخش تا حد زیادی توسط صفحه چدنی پوشانده شده است. ساندبرد به گونه ای طراحی می شود که توسط لرزش سیم ها، صدا را تقویت کند. ایجاد ترک در ساندبرد، تاثیر زیادی بر حفظ کوک پیانو دارد.

ساندبرد پیانو آکوستیک

سرویس و نگهداری های مرتب

کارشناسان پیانو بر این باورند که پیانوهای آکوستیک حداقل سالیانه دو مرتبه نیاز به کوک دارند. اگر به تازگی پیانوی خود را خریداری کرده اید، ممکن است نیاز به تیون (کوک) پیانو شما به همان روشی که در ویدیو آموزش کوک پیانو گفته شد عمل کرده یا با کارشناسان پیانو تماس حاصل فرمایید.

گاهی تیون (کوک) پیانو بعد از استفاده های مکرر توسط پیانیست امری الزامی تلقی می شود، این امر برای پیانو های کنسرت، مراکز آموزشی، و آن دسته از پیانوهایی که برای تمرین مورد استفاده قرار می گیرند لازم و ضروری است. کوک درست عملکرد سیم ها و سایر مکانیزم های پیانو آکوستیک را بهبود می بخشد.

سرویس-و-نگهداری-های-مرتب

لوازم مورد نیاز برای کوک پیانو

اگر تازه شروع به کوک پیانو کردید، کار خود را با یک کیت کامل و استاندارد آغاز کنید. همر، ۱۲.۵ اینچ طول داشته و به حالت ستاره ای طراحی شده است که امکان کوک پین های پیانو به راحتی فراهم شود. دسته همر از چوب ساخته شده و از این رو دست هنگام کوک خسته نمی شود. مورد بعدی mute یا ابزار بی صدا کردن سیم است که دارای انواع مختلفی است. ۳ mute لاستیکی گوه ای، ۱ mute لاستیکی همراه با دسته، یک مورد نمدی و یک mute گیره ای شامل mute های این کیت ابزار می شود. کیت ابزار شما باید شامل یک کیت جداگانه تیونر نیز باشد. این کیت نه تنها دارای همر تنظیم استاندارد و mute هاست بلکه مجهز به یک چنگال یا همان fork مخصوص تنظیم، ۲ عدد پیچ گوشتی، موچین و یک همر فلزی اضافی با اندازه کوچکتر است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 8 =