×

بررسی ترک Bohemian Rhapsody از گروه Queen

گروه کویین را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های تاریخ موسیقی دانست. احتمالا زمانی که دارید این مقاله را می‌خوانید، فیلم Bohemian Rhapsody فروش یک میلیارد دلاری را تجربه کرده است. که ترک فیلم Bohemian Rhapsody را این گروه ساخته است.

این فیلم که می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین و پر فروش‌ترین فیلم‌های موزیکال تاریخ هالیوود دانست، از اجرای زنده افسانه ای گروه کویین ساخته شده است. اجرای زنده ای که فردی مرکوری آن را بی نظیر اجرا کرد و بعید است که کسی این کنسرت فوق العاده و اجرای بی نقص فردی را ندیده باشد.

Rami Malek، که نقش فردی مرکئوری را در این فیلم بازی می‌کرد، با نقش آفرینی فوق العاده خود، باعث شده است تا این فیلم یکی از زیبا ترین و تاثیر گذار ترین فیلم‌های تاریخ هالیوود باشد. در حالی که این فیلم، ۵ بار نامزد اسکار شد و موفق شد که ۴ بار برنده این جایزه شود، باید بدانید که تیمی که برای گروه کویین فعالیت می‌کردند، نقش بسیار بزرگی در ساخت این شاهکار داشته اند.

مدیر برنامه گروه کویین یعنی Jim Beach تهیه کننده این فیلم بوده است و برایان می، گیتاریست گروه کویین و همچنین درامر آن‌ها یعنی راجر تیلور نیز در ساخت این فیلم نقش بسیار مهمی را ایفا کرده اند. همگی تلاش کرده اند تا بتوانند تمامی جزئیات این فیلم را به بهترین شکل ممکن تولید کنند که پروسه آن، حدود ۸ سال به طول انجامیده است.

02-بررسی-bohemian-rhapsody-از-کویین

رامی مالک در میان برایان می و Jim Beach

اما مهم‌ترین بخش این فیلم، صدا گذاری و موسیقی متن آن است که بسیار منطقی است از آهنگ‌های گروه کویین برای آن‌ها استفاده شود. تیمی که موسیقی متن این فیلم را کار کرده اند، گروهی از پرودیوسرهایی بوده اند که در تمامی این سال‌ها، آهنگ‌های این گروه را تولید کرده اند. این فیلم برای موسیقی متن و صدا گذاری خود جوایز بسیاری را برده است.

دلیل آن این است که کسانی که آلبوم‌های کویین را تولید کرده اند در ساخت این فیلم نقش زیادی را داشته اند. برای ساخت موسیقی این فیلم یعنی ترک Bohemian Rhapsody، تهیه کنندگان به سراغ دو استودیویی رفته اند که در آن‌ها تمامی آهنگ‌های این گروه ضبط، میکس و مستر می‌شده است.

۳ پرودیوسری که مستقیما با اعضای گروه کویین در ارتباط بوده اند، بار دیگر کنار یک دیگر جمع شده و سعی کرده اند تا موسیقی این فیلم را به بهترین شکل ممکن تولید کنند. جالب است بدانید که گروه کویین برای ضبط کارهای خود در دو استودیوی متفاوت به ضبط می‌پرداخته است.

یکی از این استودیوها که در آن، درامزهای گروه کویین ضبط می‌شود، استودیوی Priory نام دارد که یکی از پرودیوسر‌های کویین در آن مشغول فعالیت است. در این استودیو، تمام درامز‌های گروه کویین ضبط و میکس و مستر می‌شده است و برای این فیلم نیز، از این استودیو استفاده شده است. پرودیوسری که در این استودیو مشغول به کار است، Joshua Macrae نام دارد که پرودیوسر شخصی راجز تیلور است.

موفقیت ساند ترک این فیلم در کشورهای مختلف

ساند ترک این فیلم در بسیاری از کشورها به آلبوم شماره یک رسیده است و در چارت امریکا و انگلستان رتبه ۳ را کسب کرده است. همچنین دو پرودیوسر دیگری که برای ساخت این آلبوم همکاری داشته اند، پرودیوسرهای برایان می، گیتاریست گروه کویین هستند که در استودیوی Allerton Hill مشغول به کار هستند.

این دو پرودیوسر به نام Kris Freddrikson و Justin Shirley Smith نیز از پرودیوسرهای نزدیک به گروه کویین بوده اند. به طور کلی می‌توان گفت که عوامل این فیلم با استفاده از تیم اصلی گروه کویین باعث شده اند تا این فیلم و به خصوص ساند ترک‌های آن یکی از خاطره انگیز ترین فیلم‌ها در ذهن مخاطب باشد.

اما یکی از نکات بسیار جالب در ساخت این فیلم، این بوده است که تهیه کنندگان این فیلم با کمک پرودیوسرهای کویین، سعی کردند تا با استفاده از پروژه‌های اصلی کویین، بار دیگر آن‌ها را میکس کرده و در این فیلم از آن‌ها استفاده کنند. یکی از روش‌هایی که آن‌ها برای این کار استفاده کردند، روش مهندسی معکوس بود.

به این شکل که آن‌ها سعی کرده اند با استفاده از تجهیزات و پلاگین‌های امروزی، صدایی همانند صدایی را دریافت کنند که کویین در آن دهه‌ها داشت. یکی از مهم‌ترین سکانس‌های فیلم، کنسرت Live Aid این گروه است که آن را باز سازی کرده اند.

پرودیوسرها درباره ضبط کنسرت اصلی این گروه می‌گویند: ” هنگامی که داشتیم کنسرت کویین را ضبط می‌کردیم، باید به خیلی از نکات توجه می‌کردیم. ما در حال ضبط و یا میکس یک آلبوم استودویی نبودیم بلکه در حال صدا برداری و ضبط یک گروه راک در یک استادیوم بودیم!

همه چیز باید همان طور که در حال اجرا بود پخش می‌شد و ما تصمیم گرفتیم که از تجهیزات و تغییرات زیادی استفاده نکنیم، زیرا در آن صورت، حس و حال این کنسرت از بین می‌رفت.” ” ما هنگام میکس آن کنسرت، از هیچ ادیتی استفاده نکردیم، هیچ صدای اضافه ای را حذف نکردیم و مشکلی با وجود داشتن آن‌ها در این کنسرت نداشتیم!

این کنسرت سر تا سر انرژی است و تمام وظیفه ما این است که این انرژی را به مخاطب نیز منتقل کنیم. آن‌ها در حال تماشای یک کنسرت هستند، نه یک آلبوم استودیویی!”

اما برای ترک فیلم Bohemian Rhapsody، تهیه کنندگان این فیلم از پرودیوسرهای کویین در خواست کردند که بار دیگر پروژه این کنسرت را باز کنند، پس از چندین سال آن را بار دیگر برای این فیلم میکس کنند. پرودیوسرها می‌گویند این کار، یکی از هیجان انگیزترین کارهایی است که آن‌ها تا به امروز انجام داده اند.

آن‌ها باید بار دیگر کنسرتی را که دهه‌ها پیش میکس کرده اند را با استفاده از پلاگین‌های جدید و تجهیزات مدرن تر میکس کنند. خوشبختانه، آن کمی از تکنیک‌هایی که برای میکس دوباره این کنسرت استفاده کرده اند را نیز توضیح داده اند که دانستن آن‌ها می‌تواند به بسیاری از پرودیوسرها کمک کند.

استفاده از پلاگین های شبیه سازی سخت افزارهای اصلی

یکی از پرودیوسرها می‌گوید: “ما برای میکس دوباره این کنسرت، از پلاگین bx_Console برای تمامی ترک‌ها استفاده کردیم. این پلاگین به نوعی شبیه سازی شده کنسول‌های Neve است و کاری که سعی کردیم با استفاده از این پلاگین انجام دهیم، این است که تنها با استفاده از اکولایزر و کمپروسر این محصول به میکس این کار پرداختیم.”

او ادامه می‌دهد: “هنگامی که ما کسنرت اصلی را میکس کردیم، میکس اصلی توسط یک میکس کنسول Neve انجام شد. این که بتوانیم همان میز و کنسول را در قابل یک پلاگین در اختیار داشته باشیم، تجربه ای بسیار فوق العاده است. آن‌ها برای کیک درام از کمپرسور TLA-100P استفاده کرده اند.

شاید برایتان جالب باشد که این پرودیوسرها از چه نرم افزار میزبانی استفاده کرده اند. نرم افزار میزبانی که آن‌ها برای این میکس از آن بهره برده اند، نرم افزار میزبان Pro Tools است و جالب است بدانید که برخی از ریورب‌هایی که در ترک Bohemian Rhapsody از آن استفاده شده است، ریوربی است که به صورت پیش فرض در این نرم افزار میزبان قرار دارد.

ار دیگر پلاگین‌هایی که در این پروژه از آن‌ها استفاده شده است، می‌توانیم به پلاگین Summit Audio Grand Channel اشاره کنیم که بر روی Snare از آن استفاده شده است. این پلاگین در کنار اکولایزر و کمپرسور، یک سچوریشن فوق العاده نیز دارد که باعث می‌شود تا صدای ترک شما دگرگون شود.

ریورب Lexicon 480 ریوربی است که برای Snare از آن استفاده شده و همچنین کمپرسور ۱۱۷۶ از شرکت یونیورسال آدیو نیز در این میکس استفاده شده است.

افکت جادیویی که بر روی گیتارهای برایان می قرار دارد، یک دیلی تیپ اکو است که با استفاده از پلاگین Super Tap از Waves ساخته شده است. پرودیوسرهای این پروژه از دیگر پلاگین‌های شرکت Waves نیز در این کار استفاده کرده اند. برای مثال، آن‌ها با استفاده از دیلی H-Delay این شرکت و قرار دادن آن بر روی حالت Ping Pong دیلی را ساخته اند که بر روی صدای فردی مرکوری وجود دارد.

مقاله پیشنهادی: ۱۰ سولوی ماندگار گیتار الکتریک در سبک راک

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *