×

تفاوت بین درام ماشین و سمپلر چیست ؟

اگر به دنبال ارتقای فرآیند بیت سازی در استودیوی خود هستید، باید یک درام ماشین خوب بخرید یا یک سمپلر؟ درام ماشین و سمپلر از لحاظ عملکردی مشابه یکدیگر می باشند. درام ماشین ها و سمپلر های MPC نیز شباهت زیادی به هم دارند. پس کدام یک برای بهبود کار ما مناسب است؟ در این مطلب تفاوت درام ماشین و سمپلر را بررسی می کنیم.

تفاوت های درام ماشین و سمپلر

همانطور که از اسمش پیداست، درام ماشین یک دستگاه الکترونیکی است که صداهای درام و پرکاشن تولید می کند. درام ماشین ها دارای پد های لمسی هستند که شما می توانید با استفاده از آن ها بیت های مختلف تولید کنید، علاوه بر این همراه با سکوئنسر داخلی می توانید ترکیب ریتم های مختلفی بنوازید. اکثر درام ماشین ها دارای صداهای درام، و همچنین پارامتر هایی برای مدولاسیون و شکل دادن به صدا می باشند. درام ماشین ها همچنین با استفاده از پخش سمپل های از پیش تنظیم شده فرایند تولید صدا را انجام می دهند.

برخی از درام ماشین ها دارای صداهای درام سنتی مختلف می باشد، در حالی که برخی از درام ماشین ها صدای مصنوعی تولید می کنند. می توانید ریتم های ساده را مستقیما جدا کنید و یا از سکوئنسر درام ماشین خود برای برنامه ریزی بیت های پیچیده استفاده کنید. درام ماشین ها تا اوایل دهه ۲۰۰۰ میلغادی، اصلی ترین بخش موسیقی عامیانه به شمار می رفت، تا زمانیکه نرم افزار های شبیه ساز جایگزین درام ماشین ها شدند. امروزه، بخصوص برای موسیقی الکترونیک و هیپ هاپ، درام ماشین ها نقش اساسی ایفا می کنند.

 

درام-ماشین-چیست-؟

 

تاریخچه درام ماشین ها

در اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی، Henry Cowell و Léon Theremin بازاری کاربردی به نام درام ماشین خلق کردند. Wurlitzer’s Sideman، اولین محصول تجاری به نام ریتم ساز را در سال ۱۹۵۹ وارد بازار کرد. محصولاتی دیگری پس از تولید این ریتم ساز، در سال ۱۹۸۰ با انتشار Linn LM-1 بعنوان اولین درام ماشینی که از سمپل صداهای دیجیتالی استفاده می کرد نوآوری دیگری در این عرضه ایجاد کرد. LM-1 در زمان خود دارای ویژگی های خاص و منحصر بفردی مانند، فاکتور های نوسان، تغییر شکل و برنامه ریزی زمان واقعی (Real-Time) بود و درصدها ضبط در سال ۱۹۸۰ برای هنرمندانی همچون Michael Jackson استفاده شده است.

 

تاریخچه-درام-ماشین-ها

 

سمپلر چیست؟

سمپلر یک دستگاه الکترونیکی است که فرآیند ضبط، ادیت و پخش موسیقی را انجام می دهد. سمپلر از سمپل صداهای دیجیتال ساز های، قطعات موسیقی یا افکت های صوتی مختلف برای خلق صدای مد نظر شما استفاده می کند. صداهای سمپلر در مموری دستگاه ذخیره شده ، و به راحتی قابل دسترسی می باشدند و این امر این امکان را برای شما فراهم می کند که اجرایی Real-Time (زمان واقعی) داشته باشید. می توانید صداهای مختلف بنوازید، قطعات مختلف پخش کنید تا طیف گسترده ای از ساز های کیبوردی از جمله پیانوهای آکوستیک و دیجیتال، ارگ ها و سینت سایزر ها را در اختیار داشته باشید.

شما می توانید صداهای مختلفی را بر روی پد های درام پیاده سازی کنید تا یک ست درام همراه با فاکتورهای کنترلی داخل سمپلر خود را شبیه سازی کنید. شما می توانید با استفاده از یک سکوئنسر فرآیند سینک کردن (همگام سازی) را به منظور ایجاد تنظیمات پیچیده تر را انجام دهید. بسیاری از سمپلر های موجود در بازار دارای فیلتر های  boast، اوسیلاتور ها، افکت ها، و سایز ویژگی های مشابه سینت سایزر می باشند که این امکان را برای شما فراهم می کنند که صدای خود را به هر نحوی که دوست دارید شکل دهید.

 

سمپلر-چیست-؟

 

تاریخچه سمپلر

در حالی که سمپل گیری دیجیتال یک فناوری نوپا است، مفهوم سمپل گیری چیز جدید نیست. اولین دستگاه سمپلر دیجیتال تجاری توسط Harry Mendell’s Computer Music Melodian تولید و عرضه شد. اولین سمپر در سال ۱۹۷۲ وارد بازار شد، این سینت سایزر مونوفونیک با نرخ نمونه برداری ۱۲ بیتی A/D و سرعت ۲۲ کیلوهرتز طراحی و عرضه شد.

درام ماشین ها شامل صداهای پرکاشن و درام از پیش تنظیم شده همراه با سکوئنسر داخلی می باشند. سمپلر ها قابلیت ضبط، تغییر صداهای مختلف بوده و ممکن است در برخی مدل ها دارای پردازنده ی سکوئنسر باشند. اگر به دنبال درام های ساده همراه با صداهای تنظیم شده در کارخانه می گردید، درام ماشین ابزار مناسبی برای شما خواهد بود. اگر به دنبال صداهای مختلف از ساز های مختلف هستید، یک سمپلر MPC چیزی است که به آن نیاز دارید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =