×

تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل

تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل

فرت بورد گیتار الکتریک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این ساز است و از مهم‌ترین چوب‌هایی که برای ساخت آن استفاده می‌شود، می‌توانیم به چو‌ب‌های رزوود و میپل اشاره کنیم. چوب های رزوود و میپل، تفاوت بسیار فاحشی از نظر ظاهر و رنگ با یکدیگر دارند، اما نکته‌ای که اهمیت دارد، صدای آن‌هاست.

بهتر است هنگام خریدن ساز، بدانیم که هر کدام از این فرت بوردها، چه تاثیری بر روی صدای نهایی ساز خواهند داشت. در این مقاله سعی داریم به تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل بپردازیم و نقاط قوت و ضعف هر کدام از این چوب‌ها را بررسی کنیم تا بدانید با هر کدام از این چوب‌ها می‌توانید چه صدایی را به دست بیاورید.

در ادامه به صورت کاملا اختصاصی به موضوع صدای هر کدام از این چوب‌ها و سعی می‌کنیم که بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که اگر یک نوازنده تازه وارد هستید، چوب فرت بورد تاثیر زیادی بر روی نوازندگی شما نخواهد گذاشت و شما می‌توانید با استفاده از هر فرت بوردی به تمرین بپردازید. اما به عنوان یک نوازنده حرفه‌ای بهتر است تفاوت صدایی چوب های رزوود و میپل را بدانید و بسته به سلیقه خود از میان این دو چوب انتخاب کنید.

فرت بورد هر گیتار یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن است. زیرا یکی از قسمت‌هایی است که شما بیشترین برخورد را با آن دارید و با استفاده از آن می‌توانید نت‌های مختلف را بنوازید. این موضوع به این معناست که فرت بورد گیتار تاثیر بسیار مستقیمی چه بر روی نحوه نوازندگی شما و چه بر روی صدایی که از گیتار دریافت می‌کنید دارد. همچنین یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که بعضی از فرت بوردها، نیازمند نگهداری بهتر هستند و این در حالی است که برخی دیگر از فرت بوردها را می‌توانید بدون نگرانی استفاده کنید.

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که انتخاب فرت بورد نیز یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که می‌توانید برای ساز خود بگیرید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را در انتخاب بهترین فرت بورد مناسب برای شما راهنمایی کنیم.

صدای چوب میپل

تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل - چوب میپل

چوب میپل یک چوب بسیار سخت است که ظاهری بسیار روشن دارد. این چوب صدایی بسیار تیز و شفاف دارد و باعث می‌شود تا هنگامی که گیتاری که دارای فرت بورد میپل است را در دست می‌گیرید، متوجه می‌شوید که صدای این گیتارها مقداری شفاف‌تر و تیزتر از دیگر گیتارها می‌باشد. این فرت را معمولا در کنار دسته‌ای ساخته شده از چوب میپل قرار می‌دهند و برای بدنه نیز از بدنه چوب‌های سبک‌تر همانند چوب آلدر استفاده می‌کنند.

فرت بوردهای میپل در ساخت گیتارها به دو صورت وجود دارند، یکی از روش‌ها این است که فرت بورد و دسته، چوب یک تکه‌ای هستند که از آن برای ساخت هر دو آن‌ها استفاده می‌شود. در این روش تنها برش کاری بر روی چوب انجام می‌شود و سپس یک Truss Rod به داخل دسته فرستاده می‌شود.

این روش، روشی است که شرکت فندر برای ساخت گیتارهای تلکستر و استرتوکستر خود استفاده می‌کند. البته در دیگر گیتارهای این شرکت نیز دیده‌ایم که مهندسین این شرکت از این روش برای ساخت دسته‌های خود استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها نیز از این روش برای ساخت دسته‌های خود استفاده می‌کنند. نتیجه استفاده از این روش، دسته‌ای است که حس فوق العاده ای را به نوازنده می‌دهد.

راه دوم استفاده از این فرت بودر به این صورت است که یک فرت بورد ساخته شده از چوب میپل را با استفاده از چسب بر روی یک دسته می‌چسبانند. این موضوع این قابلیت را برای شرکت سازنده گیتار ایجاد می‌کند تا با استفاده از این روش بتواند دسته‌هایی از چوب‌های مختلف نظیر ماهون استفاده کنند و صداهای بسیار خاصی را تولید کنند.

صدای چوب رزوود

تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل - چوب رزوود

چوب رزوود چوبی متفاوت‌تر نسبت به چوب میپل می‌باشد. این چوب از نظر ظاهری، رنگی تیره‌تر از چوب میپل دارد و از نظر صدایی چوبی است که صدایی گرم و گرد را در اختیار شما قرار می‌دهد. این چوب را بر روی انواع دسته‌ها به ویژه دسته‌هایی ساخته شده از چوب میپل استفاده می‌کنند.

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از گیتارهای استرتوکستر و تلکستر که از چوب رزوود برای فرت بورد آن‌ها استفاده شده است، استفاده می‌کنند، این است که این چوب باعث شده است تا صدای تیز این گیتارها کمی گرم‌تر شود و به این ترتیب می‌توانید صدایی متفاوت‌تر را با استفاده از این گیتارها در اختیار داشته باشید.

نکته‌ای که در این باره  وجود دارد این است که با وجود این که بسیاری از افراد گیتارهایی با چوب رزوود را به گیتارهایی با چوب میپل ترجیح می‌دهند، اما صدایی که این چوب‌ها به گیتار می‌دهند کاملا سلیقه ای است.

رزوود برزیلی از گونه های کمیاب چوب

همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از برخی از فرت بوردها برای گیتارهای یک سبک خاص مناسب‌تر هستند. موضوع چوب فرت بوردها کاملا موضوع چوب و طرح بدنه است و هر آرتیستی ممکن است برای سبک خاص خود از یک چوب خاص استفاده کند.

یکی از موضوعاتی که درباره چوب رزوود وجود دارد این است که بر خلاف بسیاری از چوب‌ها که تنها به نظافت نیاز دارند، چوب رزوود نیازمند این است که با استفاده از روغن‌های مخصوص تمیز شده و رطوبت آن‌ها بازیابی شود. بسیاری از نوازنده‌ها برای این کار از روغن لیمو استفاده می‌کنند. این موضوع موضوع سختی نیست و تنها کافی است تا هنگامی که در حال تعویض سیم‌ها هستید، حدود ۵ دقیقه روغن لیمو روی فرت بورد بزنید.

در ادامه مقاله تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل با ما همراه باشید.

فرت بورد های آبنوس (ابونی)

تفاوت-روزود-میپل-02

یکی دیگر از چوب‌هایی که برای ساخت فرت بورد از آن استفاده می‌شود، چوب آبنوس است. این چوب دارای ظاهر و رنگ بسیار تیره‌ای می‌باشد و از نظر صدایی، صدایی میان چوب‌های رزوود و میپل دارد. صدای این چوب تیز است و نسبت به چوب رزوود صدایی شفاف‌تر دارد. همچنین این چوب یکی از سر سخت‌ترین چوب‌های موجود در دنیا است و از استحکام بسیار خوبی بهره می‌برد.

یکی از موضوعاتی که درباره گیتارهایی که از چوب آبنوس برای فرت بوردهای خود استفاده می‌کنند وجود دارد، این است که به دلیل کمیاب بودن این چوب، این گیتارها اصولا از قیمت‌های بسیار بالایی بهره می‌برند و مدل‌های بسیار زیادی برای انتخاب میان آن‌ها نیست. از شرکت‌هایی که از این چوب برای سازهای خود استفاده می‌کنند می‌توانیم به ای اس پی و شرکت شکتر اشاره کنیم.

چوب هایی که به عنوان جایگزین چوب رزوود استفاده می شوند کدام چوب ها هستند؟

سال‌هاست که شرکت‌های مشهور و یا سازندگان مشهور گیتار برای تولید محصولات خود از با کیفیت‌ترین چوب‌های موجود در بازار استفاده می‌کنند و اکثر نوازنده‌ها به این موضوع پی برده‌اند که چوب‌ها تاثیر بسزایی در صدای گیتار دارند.

اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که وجود دارد این است که بسیاری از چوب‌هایی که برای دهه‌ها برای ساخت گیتارها مورد استفاده قرار گرفته است، در حال حاضر کم یاب شده‌اند و همین موضوع باعث شده تا قیمت آن‌ها به مراتب بالاتر بروند.

به همین دلیل شرکت‌های گیتارسازی به دنبال چوب‌هایی هستند که نه تنها صدایی مشابه را ایجاد کنند، بلکه قیمتی کمتر داشته باشند. از چوب‌هایی که به تازگی کم یاب شده و منابع آن رو به نابودی است می‌توانیم به چوب رزوود اشاره کنیم. در این مقاله قصد داریم تا دو چوب را که شرکت‌ها به عنوان جایگزین این چوب استفاده می‌کنند، به شما معرفی کنیم.

۱- Jatoba

فینگربورد جاتوبا

چوب جاتوبا چوبی است که بیشتر در منطقه مرکزی و جنوبی آمریکا یافت می‌شود. همچنین جنگل‌هایی در غرب هند وجود دارند که درختان این چوب در آن جا نیز به خوبی رشد می‌کنند. این چوب شباهت بسیاری به چوب درخت گیلاس دارد و بسیاری از افراد به اشتباه این چوب را با چوب درخت گیلاس اشتباه می‌گیرند.

این چوب توسط بسیاری از شرکت‌های تولید کننده گیتارهای آکوستیک مورد استفاده قرار گرفته شده است و سال‌ها از چوب به عنوان چوب رویه برای تولید گیتارهای آکوستیک استفاده شده. رنگ روشن و زیبای این گیتار در کنار استحکام بسیار بالای آن، آن را به یکی از گزینه‌های اصلی در نبود چوب رزوود تبدیل کرده است.

مطالب پیشنهادی : تفاوت چوب های گیتار آکوستیک

این چوب در مقایسه با چوب رزوود از صدای گرم‌تری بهره می‌برد و در میان بسیار از شرکت‌‎های تولید کننده گیتارهای الکتریک به عنوان چوب فرت بورد مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ این چوب بسیار شبیه به یک دیگر است، از نظر صدایی نیز صدای آن‌ها شباهت بسیاری دارد اما قیمت چوب جاتوبا به مراتب کمتر از رزوود می‌باشد.

۲- Walnut

فینگربورد گردو

چوب Walnut یا چوب گردو، یکی دیگر از چوب‌هایی است که از ابتدا در بسیاری از گیتارهای آکوستیک مورد استفاده قرار گرفته است. این چوب نیز در بسیاری از سازها به عنوان جایگزین چوب رزوود مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب گردو در ابتدا چوبی بود که برای تولید قسمت‌های پشتی و کناری گیتارهای آکوستیک مورد استفاده قرار می‌‎گرفت و همین موضوع باعث شده بود تا بسیاری از سازندگان گیتار از این چوب برای تولید گیتارهای خود استفاده کنند.

گیتارهایی که از این چوب برای بدنه بهره می‌برند عموما استحکام بالایی دارند، صدای گرمی تولید می‌کنند و قیمت آن‌ها نیز پایین‌تر است. از چوب گردو به تازگی در تولید فرت بورد نیز استفاده می‌شود و از آن به عنوان چوب جایگزین رزوود بهره می‌برند. رنگ این چوب در مقایسه با چوب رزوود تیره است و صدای تیزتر و شفاف‌تری را نسبت به چوب رزوود تولید می‌کند.

۳- Pau Ferro

Pau Ferro

پس از تصویب قانونی که بر اساس آن، استفاده از برخی از چوب‌ها در تولید سازهای مختلف ممنوع شد، سازندگان گیتار روی به چوب‌های دیگری آوردند که نه تنها ظاهری شبیه به رزوود داشته دارد، بلکه صدایی بسیار نزدیک به این چوب‌ را نیز برای نوازندگان مختلف به ارمغان می‌آورد.

یکی از این چوب‌ها که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد، چوب Pau Ferro است که در مقایسه با چوب رزوود، ظاهری روشن‌تر دارد و صدایی تیزتر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

شاید در نگاه اول این دو چوب بسیار شبیه به یکدیگر باشند و آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرید، اما تفاوت‌های زیادی میان این دو چوب وجود دارد که باعث می‌شود دو صدای کاملا متفاوت را از آن‌ها دریافت کنید. برای مثال، چوب Pau Ferro صدایی تیزتر با اتک بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد که مناسب سبک‌هایی مانند فانک می‌باشد.

از طرفی، گرمای صدایی این دو چوب شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند و می‌توانید از هر دو چوب صدایی بسیار گرم را به دست آورید. دیگر نکته ای که در مورد این دو چوب متفاوت است، ظاهر آن‌هاست. چوب Pau Ferro در مقایسه با چوب رزوود از رنگ روشن‌تری برخوردار است و رنگ کاراملی آن، ظاهری زیبا را برای گیتار شما به ارمغان می‌آورد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *