×

تفاوت دیافراگم های میکروفون

تفاوت دیافراگم های میکروفون در اندازه دیافراگم آن محسوس است، در بیشتر کتابچه‌های میکروفن شما با این تعاریف روبرو می‌شوید: بزرگ، که به معنی دیافراگم کپسولی می‌باشد و ۱ اینچ یا بیشتر است. کوچک، که یعنی ½ اندازه این دیافراگم می‌باشد. در واقع، بسیاری از میکروفن های دیافراگم کوچک برای ضبط صدا از کپسول‌های کمی بزرگ‌تر استفاده می‌کنند.

همچنین میکروفن های دیافراگم بزرگی نیز وجود دارند که اندازه دیافراگم آن‌ها کمی زیر ۱ اینچ است. توجه داشته باشید که تفاوت دیافراگم‌های میکروفون فقط برای میکروفون‌های کاندنسر متداول است. مدل‌های داینامیک broadcast وجود دارند که به دیافراگم بزرگ معروف اند، اما به نظر می‌رسد نه تولید کنندگان و نه کاربران اهمیت زیادی به کپسول‌های داینامیک نمی‌دهند.

تفاوت اندازه دیافراگم میکروفون

از لحاظ تاریخی، کاندنسرهای دیافراگم بزرگ اول وارد بازار شدند. میکروفن‌های کاندنسر اولیه در دهه ۱۹۳۰ و ۴۰ مجبور به استفاده از کپسول‌های دیافراگم بزرگ برای غلبه بر نویزهای الکترونیکی تیوب بودند. برای خرید انواع مختلف میکروفون با سایز دیافراگم های مختلف می‌توانید به صفحه خرید میکروفون مراجعه کنید.

تفاوت دیافراگم های میکروفون در عملکرد

دیافراگم بزرگتر، انرژی صوتی بیشتری را ضبط می‌کند، بنابراین ولتاژ سیگنال بالاتری نیز تولید می‌شود. میکروفون کاندنسر با دیافراگم کوچک با نسبت سیگنال به نویز مناسب فقط زمانی قابل استفاده شد که تیوب‌های میکروفن اختصاصی و ترانزیستورهای کم صدا در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ در دسترس قرار گرفت. تا به امروز، اصلی‌ترین مزیت فنی دیافراگم میکروفن سایز بزرگ، عملکرد نویز آن‌ها بوده است. به عنوان مثال، مدل Neumann TLM 103 7 دارای نویز Db-A بوده، که این نویز ۶ دسی بل پایین تر از میکروفن‌های دیافراگم کوچک مانند Neumann KM 184 می‌باشد.

103-sazkala

اما از هر نظر دیگر، کاندنسرهای دیافراگم کوچک از لحاظ فنی برتر هستند. مزایای اصلی این کاندنسرها عبارت است از:

– پاسخ گذرای عالی.

– پاسخ فرکانسی گسترده بالا.

– الگوی پیکاپ بسیار سازگار.

تاثیر دیافراگم میکروفون بر صدا

با این حال، صدا چیزی بیشتر از عملکرد فنی می‌باشد. در مقایسه تفاوت دیافراگم های میکروفون میکروفن،‌ باید گفت که میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ برای ووکال مناسب هستند. یعنی الگوی گسترش در فرکانس‌های پایین. میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ صدا را به طرز دلپذیری شکل می‌دهند. یک دیافراگم کاندنسر سایز بزرگ باعث می‌شود تا شما بخواهید آواز بخوانید، چون صدایی شبیه به صدای خودتان را ضبط می‌کنید. همچنین، بسیاری از ووکالیست‌ها دیافراگم بزرگ را دوست دارند، زیرا این دیافراگم بزرگ به آن‌ها عاملی برای تمرکز می‌دهد. جدای از ووکال‌ها، میکروفن های دیافراگم بزرگ اغلب برای سازهای سولو به منظور افزایش تن‌های Bright مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع دیافراگم از لحاظ نوع ساخت و کاربری:

۱- دیافراگم با سیم پیچ متحرک (دینامیک)
۲- دیافراگم روبانی (دینامیک)
۳- دیافراگم صفحه جلو (کندانسور)

دیافراگم چگونه حرکت می کند؟

دیافراگم های میکروفون بسیار نازک هستند (بعضی کمتر از ۵ میکرون). این نازکی آن‌ها را نسبت به مولکول‌های هوای ارتعاشی در محیط اطراف خود بسیار حساس می‌کند. “بمباران” مولکول‌های ارتعاشی هوا روی دیافراگم میکروفون باعث حرکت آن می‌شود. به نوبه خود، این حرکت مکانیکی در داخل و خارج از وضعیت انفعال به یک ولتاژ AC الکتریکی (سیگنال صوتی) تبدیل می‌شود.

دیافراگم میکروفون مطابق با اختلاف فشار صوتی بین دو طرف خود حرکت می‌کند. اگر یک طرف بیشتر از طرف دیگر توسط مولکول‌های هوا “بمباران” شود، آن طرف به داخل هل داده می‌شود. اگر هر دو طرف تحت فشار مساوی قرار گیرند، دیافراگم در جای خود باقی می‌ماند.

راه دیگر برای توضیح حرکت دیافراگم، نگاه کردن به یک موج سینوسی ساده است. در موج سینوسی، نقاط پوچ، قله و فرورفتگی داریم.

همانطور که موج سینوسی در هوا حرکت می‌کند، بر مولکول‌های هوایی که از آن عبور می‌کند تأثیر می‌گذارد. همین اتفاق با رسیدن موج صوتی به دیافراگم می‌افتد.

sine-wave-sazkala

در اوج خود، موج سینوسی باعث فشرده سازی حداکثری بر روی دیافراگم می‌شود و دیافراگم را به داخل هل می‌دهد.

در فرورفتگی‌های خود، موج سینوسی باعث ایجاد ترقیق حداکثری در دیافراگم می‌شود و دیافراگم را به بیرون می‌کشد.

و در نقاط صفر، موج سینوسی باعث حرکت دیافراگم نمی‌شود.

امواج صوتی با سرعت ۳۴۳ متر بر ثانیه (۱۱۲۵ فوت بر ثانیه) حرکت می‌کنند و بی نهایت پیچیده تر از یک موج سینوسی ساده هستند. همانطور که می‌توانید تصور کنید، آن‌ها باعث می‌شوند دیافراگم در پاسخ به تغییرات فشار صدای خارجی به سرعت ارتعاش کند.

دیافراگم‌های میکروفون طوری طراحی شده‌اند که مطابق با تغییرات فشار صدا حرکت می‌کنند تا سیگنال صوتی تولید کنند که نمایش دقیق صدایی است که در اطراف میکروفون اتفاق می‌افتد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *