×

تفاوت بلندگوهای اکتیو و پسیو

امروزه انواع مختلفی از اسپیکر در بازار موجود هستند که در این پست به معرفی تفاوت بلندگوهای اکتیو و پسیو می‌پردازیم. این دو نوع بلندگو از لحاظ کارکرد با یکدیگر متفاوت بوده و هرکدام برای منظور خاصی استفاده می‌شوند.

اسپیکر اکتیو دارای تقویت کننده داخلی هستند و برای کار فقط نیاز به یک منبع تغذیه ( یا باتری) دارند، در حالی که بلندگو های پسیو برای کار نیاز به یک تقویت کننده خارجی برای دارند. در صورتی که قصد خرید اسپیکر را دارید می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

اسپیکر اکتیو و پسیو

تفاوت بلندگوهای اکتیو و پسیو در چیست؟

با انتخاب بلندگو های اکتیو PA همراه با تنظیمات EQ و حتی پیش تقویت کننده‌های میکروفون، شما می‌توانید به راحتی صداها را همراه با استانداردهای حرفه‌ای و به طور مستقیم بر روی بلندگو باهم ترکیب کنید.

این اسپیکرها برای گروه‌های موسیقی، دی جی‌ها، صاحبان کافه‌ها یا مدارسی که می‌خواهند هم اجرای زنده داشته باشند و هم موزیک‌ها را بدون سر و صدای زیاد پیش ضبط کنند بسیار کارآمد است.

همچنین تعداد قابل توجهی از باتری‌های PA وجود دارند که برای اتوبوس‌ها، بلندگوهای عمومی بسیار ایده آل هستند. یک سیستم اسپیکر اکتیو، بهترین سیستم PA برای سخنرانان یا حتی مکان‌های کوچک عبادت می‌باشد.

در یک تعریف ساده می‌توان گفت تفاوت بلندگوهای اکتیو و پسیو در نحوه تغذیه و نیاز اتصال به امپلی فایر در آن‌ها می‌باشد، بلندگوهای اکتیو نیازی به امپلی فایر ندارند اما بلندگوهای پسیو باید به یک پخش کننده متصل شده و فاقد امپلی فایر داخلی می‌باشند.

بررسی باند اکتیو و پسیو

بلندگوهای پسیو کمی متفاوت هستند، زیرا برای تغذیه از تقویت کننده یا میکسر جداگانه استفاده می‌کنند و همچنین به کابل‌های اسپیکر برای تقویت صدا نیاز دارند. از آنجا که بلندگوهای پسیو یک سیستم یکپارچه نیستند، شما باید مطمئن شوید که بلندگوها و تقویت کننده شما با امپدانس مربوطه و تراز توان سازگار است. اگر در این مورد اشتباه کنید، با خطر خاموش شدن بلندگو و سوختن آن مواجه خواهید شد.

کاربرد بلندگوهای اکتیو و پسیو

بلندگوهای اکتیو در واقع یک سیستم جداگانه می‌باشند که به اسپیکر شما توان می‌دهد، درست همانند یک تقویت کننده کومبو که نوازندگان گیتار الکتریک یا نوازندگان بیس از آن استفاده می‌کنند.

تقویت کننده در محفظه بلندگو جای داده شده است، بنابراین تمام کاری که شما باید انجام دهید اتصال اسپیکرهای PA به برق ( یا استفاده از باتری) و تغذیه سیگنال به داخل آن است.

اگر دی جی هستید یا می‌خواهید از سیستم بلندگو خود برای رویدادهای زنده استفاده کنید، ممکن است بخواهید از ساب ووفر نیز استفاده کنید. برای انجام این کار، شما باید از اسپیکر پسیو و اجزای متقاطع ( Crossover ) نصب شده میان تقویت کننده و اسپیکر استفاده کنید.
این مسیر متقاطع (Crossover) سیگنال شما را تقسیم می‌کند تا فرکانس‌های بالا بتوانند به توییتر (بلندگوهای اصلی) و فرکانس‌های پایین به ساب ووفر انتقال یابند. این‌ها دلایلی هستند که سیستم‌های بلندگوهای پسیو PA برای تنظیمات صدا در اجراهای زنده بزرگ گاهی بهتر هستند.

مزیت اسپیکر های اکتیو و پسیو

شاید بتوان گفت که راحتی کار با اسپیکرهای اکتیو را می‌توان به عنوان نقطه قوت آن‌ها حساب کرد، اما همین موضوع را برخی از کاربران حرفه‌ای به عنوان یک نقص تلقی می‌کنند و استفاده از ترکیب‌های مختلفی از امپلی فایرهای مختلف با اسپیکرهای پسیو مختلف را به عنوان یک برتری در رسیدن به صدای دلخواه خود می‌دانند، اما همین موضوع از نظر دیگری بدین صورت قابل نقد است که اسپیکرهای اکتیو دارای واحد تقویت کننده ای می‌باشند که کاملا با آن اسپیکر منطبق است.

نکته دیگری که باید در تفاوت میان اسپیکرهای پسیو و اکتیو در مورد آن بدانیم عمده کاربری این نوع اسپیکرها می‌باشد.

عمده اسپیکرهای اکتیو در محیط استدیویی یافت می‌شود ولی کاربرد بیشتر اسپیکرهای پسیو برای گوش دادن به موسیقی و در تجهیزات های فای می‌باشد با این حال عمده این دو اسپیکر در تجهیزات اجرای زنده برای اجرای پروژه‌های مختلف یافت می‌شود.

کار بخش های مختلف یک اسپیکر

بلندگوی ساب ووفر صدا را در محدوده فرکانس پایین، معمولا بین ۲۰ تا ۲۵۰ هرتز بازتولید می‌کند.

بلندگوی میان رده صدا را در محدوده فرکانس متوسط از ۲۵۰ تا ۴۰۰۰ هرتز بازتولید می‌کند. آن را به نام squawker نیز می‌شناسند.

بلندگوی توییتر صدا را در محدوده فرکانس بالا، معمولاً بالای ۵۰۰۰ هرتز، بازتولید می‌کند. توییترها برای فرکانس‌های بالا مفید هستند زیرا قسمت متحرک اینرسی بسیار کمی دارد.

سیستم‌های Hi-Fi معمولاً برای مانیتور دقیق مناسب نیستند، زیرا به‌طور خاص طوری طراحی شده‌اند که صدای موسیقی از پیش ضبط‌ شده را بهتر کنند. بسیاری از سیستم‌های Hi-Fi دارای اکولایزرهای داخلی هستند تا صدا را تغییر دهد و درخشندگی در صدا ایجاد کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *