×

پلیفونی در پیانو

پلیفونی در پیانو به بیشترین تعداد نت هایی گفته می شود که در کیبورد می تواند به صورت همزمان به صدا در آید. تعداد این نت ها می تواند بین ۳۲، ۶۴، ۱۲۸ یا ۲۵۶ متغیر باشد. اما چه تعداد از این نت ها کافی می باشد؟ این سوالی است که در حین مقایسه قیمت پیانو دیجیتال باید به آن توجه داشته باشید. اهمیتی ندارد چقدر صداهای پیانوی دیجیتال شما خوب است وقتیکه در حین نواختن نت ها را از دست می دهید!

مقدار پلیفونی مناسب برای پیانو

به طور خلاصه، بالاتر از ۳۲ نت پلیفونی در پیانو مطلوب است. شما می توانید ۶۴ تا ۱۲۸ نت پلیفونی در پیانو های دیجیتال بغیر از پیانو های قیمت متوسط پیدا کنید.

همچنین پیانو هایی با با ۲۵۶ نت پلیفونی وجود دارند (بعنوان مثال Yamaha p-255 یا p-515، یا پیانو CLP 645 یاماها )، درست است این پیانو ها بسیار عالی هستند، اما این دسته از پیانو ها برای افراد بسیار ایده آل گرا می باشد، نیازی نیست به دنبال شکار این دسته از پیانو ها باشید اگر یک نوازنده پیانو مبتدی هستید.

نکته: اگر شما از کیبورد خود بعنوان سکوئنسر ( Sequencer ) استفاده می کنید، پس پیشنهاد می کنیم یک کیبورد با حداقل ۶۴ نت پلیفونی خریداری نمایید.

تست پلیفونی در پیانو

اگر در هنگام استفاده از پدال پشتیبان نت ها را از دست می دهید، این حرکت را امتحان کنید، نت های پایینه A در پیانوی دیجیتال را دوبار فشار دهید. این نتها را با پدال پشتیبان نگه داشته و با هر دو دست خود گلیساندو را اجرا کنید. اگر پیانوی دیجیتال برای رها کردن نت های گلیساندو از محاسبات استفاده می کند، شما نباید دو نت پایین A را رها کنید.

انتخاب پیانو بر اساس پلیفونی

یک نوازنده مبتدی تا چندین ماه نمیتواند تفاوت بین یک پیانوی دیجیتال با ۶۴ نت پلیفونی را در مقایسه با یک مدل ۱۲۸ یا حتی ۲۵۶ پلیفونی تشخیص دهد.

اگر چه همه ی این موارد به استفاده شخص و علاقه شخص برمیگردد، یک قانون عمومی خوب این است که ۶۴ نت پلیفونی برای نوازنده ای که در سطح مبتدی بوده و فقط از ویژگی های اصلی پیانو استفاده می کند، کافی است. ۱۲۸ نت پلیفونی کیفیتی بهتر دارد که می تواند نواختن هایی با جزییات بیشتر و لایه های بیشتر را شامل شود. برای خرید پیانو می توانید با مشاوران سازکالا در تماس باشید.

چه مقدار  پلیفونی لازم خواهید داشت؟

برخی از رایج ترین اعداد پلیفنی هایی که با آنها روبرو خواهید شد عبارتند از: ۶۴ ۱۲۸ ۱۹۲ ۲۵۶. بسیاری از پیانوهای ارزان قیمت و سطح ابتدایی تنها با پلیفونی ۶۴ عرضه می شوند. حتی برای مبتدیان، ۶۴ عدد بسیار پایینی است. اگرچه افرادی که تازه نواختن پیانو را یاد می‌گیرند، لزوماً آکوردهای پیچیده را نمی‌نوازند و اکتاو بالا و پایین کیبورد را استفاده نمی کنند، اما ممکن است به برخی از ویژگی‌های دیگر پیانو که پلیفنی زیادی می‌گیرند علاقه‌مند باشند. بسیاری از لذت یادگیری پیانو، آزمایش کردن با ویژگی های مختلف است. بسیاری از مبتدیان متوجه می شوند که استفاده از مترونوم، بکینگ ترک درام یا افکتهای مختلف می تواند به آنها در فرآیند یادگیری کمک کند. ما توضیح داده ایم که چگونه این ویژگی‌های اضافی می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی بر پلی‌فونی تأثیر بگذارند، بنابراین حتی برای مبتدی‌ها بهتر است از پیانوهایی با پلی‌فونی ۶۴ دوری کنند. مگر اینکه فقط بخواهند قطعه های ساده را بدون درام یا ویژگی اضافی دیگری بنوازند. پلیفونی ۱۲۸ بسیار معقول تر است و به نوازندگان انعطاف بیشتری در پیانوی خود می دهد. این یک حداقل پلیفونی خوب برای یک نوازنده معمولی خواهد بود. 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *