×

اسپیکر مانیتورینگ چیست ؟ معرفی بهترین اسپیکر مانیتورینگ های بازار

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اسپیکر مانیتورینگ چیست و چه تفاوتی با بلندگوهای معمولی دارد؟ در این مقاله این موضوع را به صورت مفصل بررسی خواهیم کرد و نگاهی دقیق تر به ویژگی‌های رایج آن‌ها و تفاوت بین طرح‌های مختلف خواهیم داشت. مشاورین آنلاین سازکالا به شما در انتخاب درست یک اسپیکر مانیتورینگ کمک خواهند کرد. پس با راهنمای  خرید اسپیکر مانیتورینگ همراه ما باشید.

اهمیت شنیدن دقیق صدا ها در میکس و ضبط

اگر شما یک تنظیم کننده هستید و یا می‌خواهید آهنگ‌های خود را میکس کنید، به خوبی می‌دانید که دقیق شنیده شدن المان‌های مختلف آهنگ شما یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن دقت کنید.

از این رو، بسیاری از افراد هدفون‌های با کیفیتی را در ابتدای مسیر تهیه می‌کنند و با استفاده از آن‌ها تلاش می‌کنند تا آهنگ‌های خود را میکس کنند. با این که با استفاده از هدفون‌ها می‌توانید تا حد زیادی صدا های مختلف در آهنگ ها را بشنوید، اما هدفون ها نیز بسیاری از ایرادها را برای شما نمایش نمی‌دهند.

از همین رو هنگامی که می‌خواهید کیفیت صدای بهتری را به دست بیاورید، به شما پیشنهاد می‌شود تا به سمت اسپیکرهای مانیتورینگ بروید و با استفاده از این محصولات به میکس بپردازید. اما اسپیکرهای مانیتورینگ چه مزیتی دارند؟

اسپیکر مانیتورینگ به زبان ساده

یکی از نکات جالب هنگامی که درباره سیستم‌های مانیتورینگ صحبت می‌شود، این است که بسیاری به یاد مانیتورهای کامپیوتری می‌افتند!

باید بدانید که مانیتور کردن به معنای گوش کردن به یک پروژه و پیدا کردن ایرادها و خطاهای آن است. به این خاطر شرکت‌های بسیاری به دنبال تولید تجهیزات مانیتورینگ پیشرفته مانند اسپیکر و یا هدفون‌های مانیتورینگ هستند تا به این ترتیب بتوانند به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند.

اسپیکرهای مانیتورینگ در واقع اسپیکرهای خاصی هستند که برای شرایط استودیویی طراحی شده‌اند و این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید با استفاده از آن‌ها، ایرادهای صدایی را پیدا کنید. برای مثال ممکن است صدای گیتارهایی که ضبط کرده‌اید در فرکانس مشخصی، صدایی نامطلوب را ایجاد کنند. با استفاده از این اسپیکرها بلافاصله متوجه این فرکانس آزار دهنده می‌شوید و آن را از بین می‌برید.

نه تنها این اسپیکرهای مانیتورینگ برای افرادی که به میکس مشغول هستند، گزینه ای بسیار مناسب به شمار می‌رود، بلکه افرادی که در استودیوها به ضبط مشغول هستند نیز از این اسپیکرها استفاده می‌کنند.

دلیل این کار این است که در ساخت موسیقی به شکل حرفه‌ای، گرفتن صداهای مناسب در مرحله ضبط یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. بهتر است صداهایی که می‌خواهید در آهنگ خود استفاده کنید را ابتدا در مرحله ضبط به بهترین شکل ممکن صداسازی کنید تا در مرحله میکس به مشکلات کمتری برخورد کنید.

این اسپیکرها با دقت بسیار بالای خود، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید صدای مورد نظر خود را به راحتی به دست بیاورید.

کابینت اسپیکر مانیتورینگ چیست

در نگاه اول، اکثر مانیتورها می‌توانند در طراحی ظاهری شبیه به هم باشند، ظاهرا فقط از لحاظ زیبایی به جز اندازه، با یکدیگر متفاوت هستند. البته در واقعیت، تفاوت‌های زیادی بین مدل‌ها وجود دارد و قبل از تصمیم گیری در مورد کارایی مناسب برای شما، باید از ویژگی‌های کلیدی و مشخصات فنی آنها مطلع شوید. دو نوع عمده از طراحی مانیتور استودیویی وجود دارد  baffle infinite و reflex.

کبینت بافل

طراحی بافل دارای یک کابین مهر و موم شده است، در حالی که رفلکس معمولا با یک حفره در عقب شناخته می‌شود. هر دو طراحی مزایا و معایب خود را دارند.

طراحی بافل مهر و موم شده درایورهای خود را در یک محیط کنترل شده نگه می‌دارد. هوا در داخل کابین فشرده و درایور به حرکت در می‌آید. این کار به ایجاد یک پاسخ Fuzz Smooth کمک می کند و به همین دلیل توسط بسیاری از مهندسان مورد توجه قرار گرفته است. 

اشکالات آن به ویژه با فرکانس‌های پایین مشخص می‌شود، زیرا درایور با فرکانس پایین یا ووفر باید به شدت با مقاومت بالای هوا در داخل کابین کار کند و به همین دلیل این نوع بلندگو پاسخ‌دهی ضعیفی در محدوده‌ی باس دارد.

 می‌توانید ویدیو معرفی یک نمونه معمول آن را در ادامه مشاهده کنید.

اسپیکر مانیتورینگ رفلکس

معروف‌ترین کابین مانیتورینگ‌ها رفلکس است. با سوراخ بزرگی که در جلو یا عقب کابین وجود دارد اجازه جریان هوا در داخل و خارج از کابین را می‌دهد. که به نوبه خود اجازه می‌دهد تا ووفر آزادانه حرکت کند. بیشتر تولید کنندگان همچنین طول و قطر پورت و ابعاد داخلی کابینت را برای افزایش فرکانس پایین‌تر تنظیم می‌کنند.

اضافه کردن یک ساب ووفر به اسپیکر مانیتورینگ‌های شما، بازتولید خوبی از فرکانس‌های بسیار پایین را تضمین خواهد کرد. ساب‌ووفر فرکانس‌های پایین را به خوبی برای شما به نمایش می‌گذارد. معمولا برای رسیدن به تعادل صدا در یک پروژه‌ی میکس و مستر شما نیاز به یک ساب ووفر خواهید داشت.

بهترین مکان مناسب برای اسپیکر مانیتورینگ کجاست؟

بازتابی از دیوارها و سطوح دیگر در اتاق می‌تواند در هنگام میکس گمراه کننده باشد. این بازتاب‌ها می‌تواند منجر به اغراق یا لغو در فرکانس‌های خاص یا محدوده فرکانس شود و می تواند تاثیر قوی و نامطلوب بر صدای کلی داشته باشد. سازکالا نماینده برندهای مونتاربو، یاماها و ریلوپ میباشد، برای تهیه اسپیکر میتوانید به صفحه فروش اسپیکر پسیو و اکتیو مراجعه کنید.

آزمایش و آزمون خطا با موقعیت نسبت به دیوارهای عقب و جانبی می تواند این مشکل را به حداقل برساند. تنها چند سانتی‌متر می تواند اثرات عمیقی بر پاسخ فرکانس درک شده داشته باشد. موقعیت صحیح ارتفاع مانیتورها نسبت به شنونده و همچنین زاویه‌ی صحیح آنها در کنار هم، غالبا نادیده گرفته می شود که رعایت این نکات به نظارت دقیق‌تر بر پروسه‌ی ضبط و میکس می‌انجامد.

 

monitoring position

نکاتی که باید در مورد اسپیکر مانیتورینگ بدانید

هنگامی که تصمیم می‌گیرید برای استودیو و یا اتاق خود یک ست اسپیکر مانیتورینگ تهیه کنید، نکات مختلفی را باید بدانید که به شما کمک می‌کند تا صدای بسیار خوبی را از اسپیکر ها به دست بیاورید.

یکی از اولین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اسپیکرهای مانیتورینگ در سه مدل Near Field، Mid Field و Far Field تولید می‌شوند. شما برای استفاده در اتاق و یا استفاده در استودیوهای کوچک به اسپیکرهای Near Field احتیاج دارید تا فرکانس‌های آهنگ‌های خود را به بهترین شکل ممکن بشنوید.

از دیگر نکاتی که باید در نظر داشته باشید، محل قرار گیری اسپیکرهای شماست. اسپیکرهای مانیتورینگ به طور کلی به دو قسمت ووفر و توییتر تقسیم می‌شوند که فرکانس‌های بم و میدرنج از قسمت ووفر و فرکانس‌های بالا از طریق توییترها باز تولید می‌شوند.

هنگامی که می‌خواهید اسپیکر های خود را بر روی میز خود قرار دهید و یا می‌خواهید آن‌ها را بر روی یک پایه بگذارید، بهتر است آن‌ها را به گونه‌ای قرار دهید که توییتر آن‌ها هم ارتفاع با گوش‌های شما باشد. این موضوع کمک می‌کند تا فرکانس‌ها را به دقیق‌ترین شکل ممکن بشنوید.

همچنین باید در نظر داشته باشید که آکوستیک کردن اتاق می‌تواند کمک بسیار بزرگی به شما بکند تا صداها را با دقت بیشتری بشنوید. آکوستیک‌ها می‌توانند افزایش صدا در قسمت هایی از اتاق شما را از بین ببرند و همین موضوع باعث می‌شود تا فرکانس‌‎های مختلف به خصوص فرکانس‌های بیس را اشتباه نشنوید.

اگر همه این نکات را انجام دهید، می‌توانید از تمامی امکانات اسپیکرهای مانیتورینگ خود استفاده کرده و صدای بسیار با کیفیتی را به دست بیاورید.

راهنمای خرید اسپیکر مانیتورینگ

اگر به تازگی ضبط خانگی یا فرآیند تولید موسیقی را شروع کرده‌اید، ممکن است در انتخاب اسپیکر مانیتورینگ بر اساس بودجه و کیفیت سوالاتی در ذهن شما بوجود آمده باشد یا تعجب کنید که چقدر اسپیکر مانیتورینگ های استودیویی معرفی شده در این راهنمای خرید با اسپیکر های بلوتوثی که برای استریتم اسپاتیفای استفاده می‌شوند، متفاوت هستند.

خب حال می‌خواهیم بحث خود را گسترش دهیم و درک کنیم که تفاوت اسپیکر مانیتورینگ با سایر اسپیکر ها چیست؟ اسپیکر های موجود در بازار از نوع بلوتوثی گرفته تا اسپیکر های hi-fi از لحاظ طراحی، ساخت و عملکرد کاملا متفاوتی دارند.

اسپیکر مانیتورینگ ها برای هرچه درست‌تر نشان دادن صدایی که در هنگام تنظیم، میکس و مستر پروژه خود ساخته شده‌‍اند و لزوما صدا را زیبا نمی‌کنند و تمامی نواقص و عیب‌های پروژه شما را نمایان می‌کنند. این در حالی است که این امر برای اسپیکر های های فای، که برای گوش دادن به موسیقی استفاده می‌شوند صادق نیست و این اسپکیر ها در جهت هرچه بیشتر زیبا نشان دادن صدای موسیقی و یا فیلم طراحی شده‌اند.

نکات مهم در هنگام خرید اسپیکر مانیتورینگ

وقتی به دنبال مجموعه مانیتورینگ های بودجه‌ای هستید، باید به یکسری از نکات توجه کنید. اولین مورد نحوه اتصال مانیتورینگ به لپتاپ، رکوردر، میکسر، کارت صدا و یا سایر دستگاه‌های شماست. برای بسیاری از مانیتورینگ ها شما نیاز به یک کارت صدا خواهید داشت.

مانیتورینگ ها عمدتا از طریق اتصالات حرفه‌ای صوتی مانند اتصالات بالانس XLR و TRS و یا غیر بالانس RCA و TS متصل شده و معدودی از مانیتورینگ ها دارای اتصال بلوتوثی هستند. مانیتورینگ های استودیویی غالبا اکتیو هستند، یعنی فرایند تقویت صدا را با استفاده از منبع تغذیه ی داخل خود انجام می‌دهند اما برخی مدل‌ها نیز به صورت یک باند اکتیو و یک باند پسیو هستند که باند پسیو از منبغ تغذیه باند اکتیو استفاده می‌کند.

مانیتورینگ های بودجه‌ای به طور کلی از طریق XLR، USB یا از طریق کابل aux به دستگاه شما متصل می‌شوند. و آخرین مورد، انتخاب سایز اسپیکر مانیتورینگ بر اساس نیاز و فضای شماست. برای بیشتر منازل و اتاق خواب‌ها درایور ۵ اینچی مجهز به ماینتورهای nearfield (نزیک میدان) مناسب می‌باشند، در حالی که استودیوهای بزرگتر نیاز به مانیتورینگ هایی با سایز متفاوت دارند.

معرفی بهترین اسپیکر مانیتورینگ ها در بازه قیمتی مناسب

IK Multimedia iLoud Micro

نیازی نیست تا سایز اسپیکر مانیتورینگ های بودجه‌ای برای تولید موسیقی زیاد بزرگ باشند. مدل IK Multimedia iLoud Micro صدایی دقیق و شفاف را از یک درایور کوچک ۳ اینچی برای شما به ارمغان می‌آورد.

از جمله ویژگی‌های خوب این مانیتورینگ‌ها می‌توان به طراحی منحصر به فرد آن‌ها اشاره کرد. انتخاب جک ۱/۸ اینچی باعث شده تا این مانیتورینگ ها برای آن دسته از افرادی که فرایند تولید موسیقی را از طریق لپتاپ و IPad انجام می‌دهند، ایده آل باشد.  ورودی های RCA تعبیه شده در این مدل به این معنی هستند که مانیتورینگ های شما به راحتی می‌توانند با دستگاه های ضبط صدا، میکسرهای DJ یا کارت صداهای مختلف ارتباط برقرار کنند.

IK-Multimedia-iLoud-Micro

M-Audio BX5-D3

طرافداران این اسپیکر مانیتورینگ کم نیستند. این مدل BX5 به طور خاص برای مانیتور کردن دقیق طراحی شده است. این مانیتورینگ‌ها دارای بازه فرکانسی گسترده و ویژگی‌های room correction می‌باشند. حتی یک LED داخلی به منظور اطمینان از تنظیم مناسب زاویه قرار گرفتن ماینتورینگ ها نیز برای این مدل در نظر گرفته شده است.

M-Audio-BX5-D3

JBL Series 104

اسپیکرهای سری JBL برای ضبط خانگی و ساخت پادکست طراحی شده و به اصطلاح پرتابل یا قابل حمل می‌باشند. همانطور که از برند JBL انتظار می‌رود، این مدل اسپیکر ها دارای بازه ی فرکانسی گسترده، تعادل مناسب و دقت بالایی می‌باشند.

این مدل اسپیکر در دو رنگ مشکی و سفید و دو مدل با بلوتوث و بدون بلوتوث عرضه می‌شود.

JBL-One-Series-104

PreSonus Eris E4.5

اگر به دنبال ضبط صدا با استفاده از هدفون یا اسپیکر های لپتاپ هستید، Presonus Eris E4.5 گزینه ی مناسب و مورد نیاز شماست. این مانیتورینگ ها دارای اتصالات متنوع و پردازنده EQ correction حرفه ای با قیمت بسیار مناسب می باشند.

بررسی presonus eris e4.5

Alesis Elevate 4

شرکت Alesis یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید اسپیکر های مانیتورینگ و در دهه‌های گذشته، محصولات بسیاری را تولید کرده است. آن‌‎ها در طی این سال، با استفاده از تکنولوژی های متفاوتی اقدام به تولید اسپیکر های مشهوری مانند Monitor One و M1Active کرده‌اند.

برای تولید اسپیکر های Elevate 4، این شرکت از همان تکنولوژی‌هایی استفاده کرده که در موفقیت اسپیکر های قبلی آن‌ها نقش بسزایی داشته‌اند. برای این محصول مهندسین شرکت Alesis از اجزایی استفاده کرده‌اند که طراحی آن‌ها کاملا به صورت سفارشی انجام شده است و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید صدایی بسیار دقیق و حرفه ای را از این محصول به دست بیاورید.

اما تمامی ویژگی‌های اسپیکر مانیتورینگ Alesis Elevate 4 در این متن خلاصه نشده و شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سازکالا تمامی جزییات این محصول را مطالعه کنید.

Elevate4_مانیتورینگ

ESI Aktiv 05

ESI Aktiv 05 یک جفت اسپیکر مانیتورینگ با کیفیت و بودجه ای از برند آلمانی ESI که می‌تواند از سطح مبتدی و نیمه حرفه ای نیاز شما را برآورد کند این جفت اسپیکر مانیتورینگ اکتیو بوده و دارای ووفر پنج اینچی و تویتر یک اینچی، و داشتن ورودی کمبو و بالانس XLR-TRS براحتی می تواند پاسخگوی نیاز تنظیم کنندگان و افرادی که قصد تهیه اولین جفت از مانیتورینگ خود را دارند باشد.

مانیتورینگ-ESI-aktiv-5

Mackie CR3-XBT

در بین برندهای اسپیکر مانیتورینگ، Mackie یک برند مشهور و شناخته شده است. مانیتورینگ های این کمپانی به دلیل قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بالا شهرت جهانی دارند. مدل Mackie CR3-XBT دارای ورودی هایی از جمله بلوتوث بوده و طیف فرکانسی گسترده ای را برای ساخت موزیک پشتیبانی می‌کنند. درایور اصلی ۳ اینچی این مدل، دقت و ظرافت منحصر بفردی را برای ترک‌های موسیقی شما به ارمغان می‌آورد.

Mackie-CR3-XBT

Fostex PM0.3

اندازه هر اسپیکر چیزی حدود ۴ اینچ یا کمتر است، و این مانیتورینگ ها توانایی تولید صدای بیس زیر ۱۱۰ هرتز را ندارند. شما می‌توانید از این مانیتورینگ در کنار اسپیکر های لپتاپ خود استفاده کنید و کیفیت بیس بسیار با کیفیتی را همراه با این مانیتورینگ ها تجربه کنید.

Fostex-PM0.3

Krk Rokit 5 G4

اسپیکرهای جدید نسل چهارم KRK اسپیکرهای مانیتورینگ که آهنگسازی و میکس شما را به مرحله بالاتری در حد نیاز صنعت موسیقی بالا می‌برد. Graphic EQ مبتنی بر DSP با ۲۵ تنظیمات ضمن ارائه سطوح جدیدی از قابلیت انعطاف پذیری در مانیتور استودیو، به شرایط در آکوستیک شما کمک می‌کند.

تطبیق درایورهای ساخته شده با Kevlar® همسو بودن صوتی یکسان را در تمام فرکانس‌ها تضمین می‌کند. محفظه بلندگو و درگاه جلویی جدید که از نظر علمی طراحی شده است، دارای استحکام و دقت فوق العاده، دوام و برای موقعیت مکانی انعطاف پذیر است. تقویت کننده سفارشی Class D قدرتمند و در عین حال کارآمد، توان بلندگوها را در کار به طور مساوی و با کارایی بیشتر هدایت می‌کند و باعث بهبود در صدا می‌شود.

کلام پایانی

در این متن تلاش کردیم تا نه تنها اسپیکر های مانیتورینگ را به شما توضیح دهیم، بلکه نکات مختلفی را که برای استفاده از آن‌ها نیاز دارید نیز در اختیار شما قرار دهیم. با استفاده از این نکات، می‌توانید بهترین صدای ممکن را با استفاده از اسپیکر های مانیتورینگ در استودیو و یا اتاق خود به دست بیاورید و میکس‌های خود را به دقیق ترین شکل ممکن انجام دهید. در آخر هم چند نمونه از مدل های مختلف را معرفی کردیم تا با برسی هر کدام از آن‌ها، بهترین انتخاب را قبل از خرید داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =