×

انواع افکت گیتار الکتریک

در اینجا انواع افکت گیتار الکتریک و پدال را برای شما شرح می‌دهیم. در لیست زیر انواع افکت موجود در بازار را برای شما دسته بندی کرده‌ایم که می‌توانید توضیحات آن را در پایین مطالعه کنید. برای خرید افکت گیتار به صورت اقساطی و نقدی می‌توانید به همین صفحه از فروشگاه سازکالا مراجعه کنید.

 – فیلتر : اکولایزر، پدال واه، و Talkbox

– کمپرسورها

        – بوسترها

– افکت‌های گین : اوور درایو، فاز

– افکت گام : اکتاور و فاز اکتاو، شیفت گام، هماهنگ کننده، و افکت مدولاسیون تونر

– مدولاسیون :‌ یونی-وایب، کورس، فلنجر، فیزر و ویبراتو

– ولوم : ولوم، و ترمولو

– افکت‌های زمانی: Delay , Reverse و Loop

معرفی و بررسی افکتهای گیتار الکتریک

معرفی انواع افکت گیتار الکتریک

مدولاسیون : این دسته از افکت‌ها صدای خروجی را دچار اعوجاج کرده و بسته به نوع خود، در آن تغییراتی ایجاد می‌کنند. افکت‌هایی که در این دسته قرار گرفته‌اند بسیار رایج می‌باشند و تقریبا بر روی تمام امپلی فایرهای گیتار الکتریک به آن‌ها دسترسی داریم.

کمپرسورها : برخی از کمپرسورها باعث افزایش نوت‌های ولوم بسیار پایین به سطح قابل شنیدن می‌شود، که میزان پایداری نوت‌های شما را افزایش می‌دهد که به آن Release می‌گویند. اگر تا حدودی در مورد انواع سبک‌ها اطلاع داشته باشید،‌ از این موضوع آگاه هستید که اکثر نوازندگان سبک بلوز به صدایی با ثبات بالا احتیاج دارند.

از این رو می‌توان گفت کمپرسور کمک بزرگی به نوازندگان این سبک می‌کند. همچنین با تنظیم ولوم‌های Threshold و Attack می‌توانید شکل موج خروجی را فیلتر کرده و شدت یا میزان پیک موج را تغییر دهید.

فیلتر : این افکت‌ها می‌توانند به عنوان اکولایزر ثابت یا دینامیک عمل کنند که می‌تواند فرکانس‌های مختلف را از سیگنال دور کند، کاهش دهد یا حتی برجسته کند. به عنوان مثال اکولایزر می‌تواند میزان زیر و بمی صدا را تنظیم کند.

انواع افکت گیتار الکتریک به بسیاری نام‌ها و اشکال مختلف وجود دارند، اما همه آن‌ها یک عملکرد را ارائه می‌دهند: افکت‌ها فرکانس را تغییر می‌دهند.

در شکل زیر نحوه عملکرد پدال Wah را مشاهده می‌کنید، این افکت موج صدای خروجی را همانند شکل زیر تغییر می‌دهد.

نحوه عملکرد افکت واه گیتار

افکت ولوم : این دسته از پدال‌های افکت حجم سیگنال گیتار شما را به نوعی تغییر می‌دهند. این موراد معمولا در زنجیره پدال قرار می‌گیرند،‌ یک پدال ولوم می‌تواند حجم صدای خروجی سازتان را تغییر دهد.

افکت گیتار الکتریک مناسب برای سبک متال

گام

این نوع افکت‌ها نسبت به دیگر انواع افکت گیتار الکتریک کمی متفاوت هستند و استفاده از آن‌ها نیز مهارت بالایی نیازمند است. به عنوان مثال فاز و اکتاو با تغییر دادن تن صدا و تولید صدای بم،‌ حالت خاصی را ایجاد می‌کنند که استفاده از آن به خلاقیت شما بستگی دارد. از نوازندگان معروفی که این افکت‌ها را استفاده می‌کنند می‌توان به Octavian Teodorescu اشاره کرد.

یکی از بهترین پدال‌ها برای ایجاد هارمونی در صدای گیتار، پدال Digitech Whammy است. این پدال از برند Digitech گستره صدای بی نظیری را به شما ارائه می‌کند. شما با استفاده از این پدال می‌توانید درجات مورد نظرتان را به صدای گیتارتان اضافه کنید تا به صداهایی خاص و جذاب دست پیدا کنید و یا با ۱ گیتار صدای ۲ گیتار را همزمان تولید کنید.

پدال اکتاو

افکت‌های دیستورشن

بسیاری از نوازندگان این افکت‌ها را پدال‌های دیستورشن می‌نامند، اما تفاوت‌های گوناگونی از دیستورشن وجود دارد که تن‌های کاملا منحصر بفردی تولید می‌کند، همه این‌ها بستگی به میزان گینی است که تعیین می‌کنید. گین یا Gain شلوغی و حجم صدا را تنظیم می‌کند و اکثرا برای نواختن در سبک متال و هارد راک استفاده می‌شود.

افکت دیستورشن

افکت‌های دیلی

به یکی از جالب‌ترین افکت‌های برد پدال رسیده‌ایم. افکت‌های مبتنی بر زمان می‌توانند با پخش نت‌های اضافی برای شما و یا حتی صدای شما را به نحوی پخش کند که انگار در یک غار بزرگ در حال نواختن هستید! لوپرها یکی از جالب‌ترین این دسته هستند،‌ برخی از لوپرها حتی قابلیت پخش ۱۰ نوع صدا را به صورت همزمان دارند.

با استفاده از آن‌ها می‌توانید پس زمینه موسیقی دلخواهتان را نواخته و با قرار دادن در یک حلقه ( لوپ )، به صورت منظم تکرار آن را بشنوید. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید بر روی صدای ضبط شده بنوازید.

افکت دیلی

فروشگاه اینترنتی سازکالا نماینده رسمی انواع برندهای گیتار الکتریک و لوازم جانبی آن می‌باشد، برای خرید گیتار به صورت نقد یا قسطی می‌توانید به این صفحه مراجعه کرده و لیست محصولات ما را مشاهده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “انواع افکت گیتار الکتریک
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۹ at ۴:۵۷ ق٫ظ

    عااالی ??

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *