×

انواع پیکاپ های گیتار الکتریک

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انواع پیکاپ های گیتار الکتریک

امروزه تنوع زیادی در انواع پیکاپ های گیتار الکتریک مشاهده می‌کنیم. پیکاپ‌های گیتار الکتریک همراه با صداهای مخصوص به خود وجود دارند.

پیکاپ‌های گیتار الکتریک در واقع قسمتی از گیتار است که عموما بر روی بدنه گیتار و زیر سیم‌های گیتار قرار می‌گیرند و وظیفه آن‌ها تبدیل ارتعاشاعات سیم گیتار به جریان الکتریکی است. همانطور که می‌دانید، سیم‌های گیتار الکتریک با استفاده از متریال‌هایی نظیر کبالت، استیل و نیکل ساخته می‌شوند و پیکاپ‌هایی که برای گیتار الکتریک ساخته می‌شوند، با استفاده از سیم پیچ‌های مختلف، میدانی الکترومغناطیسی را تشکیل می‌دهند که ارتعاش این سیم‌ها را به خوبی ضبط کرده و وارد میدان می‌کند.

در نظر داشته باشید که در کنار این میدان الکترومغناطیسی، یک مگنت نیز برای این پیکاپ‌ها در نظر گرفته که با توجه به مگنت در نظر گرفته شده برای پیکاپ نیز، صدای نهایی گیتار شما تغییر می‌کند. اما پیش از آن که بخواهیم وارد مسائل پیچیده شویم، بهتر است با انواع پیکاپ‌هایی که برای گیتارهای الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنا شویم.

در یک گیتار الکتریک اجزای مختلفی وجود دارند که بر تن کلی گیتار الکتریک تاثیرگذار هستند، حتی اگر یک نوع پیکاپ بر روی بریج و نک ساز قرار گرفته باشد،‌ صدای آن‌ها با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت دنیای پیکاپ‌ها بسیار گسترده است و با یک تغییر جزئی می‌توان صدای مختلفی از آن دریافت کرد.

پیکاپ‌ها بر اساس ویژگی‌ها مختلفی دسته بندی می‌شوند.

پیکاپ‌های گیتار الکتریک بر اساس ساختار هسته‌های مگنتی در دسته‌های زیر طبقه بندی می‌شوند:

– پیکاپ سینگل کویل

– پیکاپ P90

– هامباکر

معرفی انواع پیکاپ های گیتار الکتریک

سینگل کویل : اولین نوع پیکاپ، نوع سینگل کویل بود. اولین گیتار تجاری قابل استفاده که دارای سیم پیچ تکی است، با عنوان “Flying pain” ساخته شده است و توسط جورج بیوچامپ و آدولف ریکن بکر طراحی شده است. یک پیکاپ ساده به خودی خود یک سیم پیچ تکی است که دارای ۲ آهنربای نعل اسبی شکل می‌باشد. این نوع Pickup‌ها صدایی گرم و شفاف دارند و برای نوازندگی گیتار سبک کلاسیک مناسب هستند.

انواع پیکاپ های گیتار

پیکاپ P90 : گیبسون طی سال‌های متمادی کمک زیادی به توسعه انواع پیکاپ های گیتار الکتریک کرده است. P90 پس از جنگ جهانی دوم معرفی شد و جایگزین پیکاپ‌های نواری یا تیغه ای شکل قبلی شد. در ابتدا، این Pickup برای طیف گسترده ای از گیتارهای آرچ تاپ که گیبسون تولید می‌کرد، متناسب بود. با این حال، هنگامی که لس پاول گلد تاپ در سال ۵۲ عرضه شد، P90 بسیار بیشتر به چشم آمد.

پیکاپ گیتار گیبسون

پیکاپ هامباکر گیتار الکتریک

از بسیاری جهات بیشترین سهم در گیتارهای گیبسون در سراسر جهان متعلق به هامباکرها می‌باشد. استفاده از پیکاپ‌های سینگل کویل در گیتار الکتریک معایبی داشت از جمله وجود نویزی که به هام معروف است. پیکاپ هامباکر برای از بین بردن این نویز طراحی شد. دو سیم پیچ باعث افزایش خروجی و کاهش نویز می‌شد، اما همچنین برخی از فرکانس‌های بالاتر را به عقب بر می‌گرداند. تن نتیجه قوی‌تر، گرم‌تر، و بسیار قدرتمندتر بود. امروزه پیکاپ هامباکر بیشتر برای نوازندگی سبک‌های مدرن و تولید صداهای حجیم استفاده می‌شود.

پیکاپ هامباکر

تفاوت انواع پیکاپ های اکتیو و پسیو

شما ممکن است مشخصات گیتار مورد نظرتان را خوانده باشید که نشان می‌دهد یک گیتار دارای پیکاپ‌های اکتیو است، همچنین با این وجود این گیتارها می‌توانند به صورت ترکیبی دارای پیکاپ‌های پسیو نیز باشند. در دهه ۷۰، گیتاریست‌های جاز به همین دلایل از این فناوری برای گیتارهای خود بهره بردند و در نتیجه یک تن تمیزتر، گرم‌تر و متعادل‌تر بوجود آوردند.

پیکاپ اکتیو و پسیو

پیکاپ‌های اکتیو اولین بار برای نوازندگان بیس ظهور پیدا کردند و با استفاده از یک باتری، خروجی قدرتمند و صدای متعادل تولید کنند. می‌توانید این نوع Pickupها را از طریق باتری ۹ ولتی که در بدنه ساز قرار می‌گیرد تشخیص دهید. این باتری فرکانس خروجی را تقویت کرده و صدایی بم‌تر و سنگین‌تر ایجاد می‌کند که امروزه بیشتر برای سبک‌های مدرنی مثل متال و راک استفاده می‌شود. از سازهایی که این نوع Pickupها را استفاده می‌کند می‌توان به گیتار الکتریک ESP-LTD اشاره کرد.

از برندهای معروف در زمینه تولید پیکاپ‌های اکتیو می‌توان به EMG و Fishman اشاره کرد. محصولات EMG دارای تنوع بسیار زیادی می‌باشند از مهم‌ترین نوازندگانی که همواره از پیکاپ‌های EMG استفاده کرده اند می‌توان به جیمز هتفیلد، دیوید گیلمور، کرک همت، مارتی فریدمن و غیره اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا اطلاعات کاملی در مورد پیکاپ های گیتار الکتریک، انواع آن و صداهای مختلفی که می‌توانید از آن‌ها به دست آورید را برای شما تهیه کنیم. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید ساز مناسبی را تهیه کرده و یا پیکاپ‌های مورد نظر خود را خریداری کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “انواع پیکاپ های گیتار الکتریک
  • خرداد ۱۶, ۱۳۹۹ at ۹:۲۹ ق٫ظ

    سلام دوستان لطفا برخی از گیتارهای الکتریک که در انها پیکاپهای پی ۹۰ قرار دارد را بصورت کامل معرفی کنید.بنده هر چقدر دقت هامباکر میبینم و سینگل کویل

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *