×

آیا گوش دادن به موسیقی باعث سلامتی می شود؟

اگر شما به دنبال راهی هستید تا با استفاده از آن حال خود را بهتر کنید، یکی از موثرترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به موسیقی گوش دهید. تحقیقات نشان داده است که گوش دادن موسیقی می‌تواند حال شما را بهتر کند و باعث شود تا ناراحتی و غصه را فراموش کنید.

همچنین گوش دادن به موسیقی می‌تواند گردش خون شما را بیشتر کند، استرس شما را کاهش دهد و در تسکین درد نیز تاثیر بسزایی دارد. همینطور قبل از این که کاری که انجام دهید اگر موسیقی گوش دهید، می‌توانید آن کار را بهتر انجام دهید.

گوش دادن به موسیقی

چگونه موسیقی می تواند تاثیراتی به این اندازه مثبت داشته باشد؟

پروفوسور Kim Innes در این باره می‌گوید: طبق تحقیقات، موسیقی می‌تواند به طور خود کار، قسمت‌هایی از مغز را فعال کند که مربوط به حال خوب، تمرکز و حافظه است. این موضوع باعث می‌شود که هنگامی که موسیقی گوش می‌دهید، تمامی این بخش‌ها به شکل بسیار مثبتی تغییر کنند.

پروفوسور Innes طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ انجام داده است، متوجه شده است که موسیقی تاثیراتی بسیار شبیه به مدیتیشن دارد و باعث می‌شود تا به همان میزان شادابی و حال خوش را احساس کنید. همچنین هنگامی که موسیقی گوش می‌دهید، استرس شما بسیار کم می‌شود.

این موضوع در افراد بالغ نیز آزمایش شده است و ثابت شده است که افرادی که به موسیقی گوش می‌دهند، از خواب بهتر و استرس کمتری برخوردار هستند. در تحقیقاتی که انجام شده است، مشخص شده است که موسیقی  دارای تاثیراتی است که بسیار شبیه به  تاثیرات مدیتیشن است.

طبق تحقیقات مشخص شده است که هم موسیقی و هم مدیتیشن تاثیرات بسیار خوبی بر روی کیفیت خواب و  حال خوش افراد دارد. این موضوع موضوع بسیار خوبی است، زیرا به این وسیله، شما می‌توانید تنها با گوش دادن به موسیقی، خواب بهتری داشته باشید. همچنین، موسیقی چیزی است که بسیاری از افراد به آن گوش می‌دهند که در مقابل مدیتیشن می‌تواند برتری ای نسبی داشته باشد.

در انتخاب نوع موسیقی دقت کنید 

یکی از استادهای دانشگاه موسیقی در آمریکا، این نظر را دارد که با این که موسیقی می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی حال افراد داشته باشد، اما نوع موسیقی نیز بسیار مهم است. برای مثال، اگر شما حال خوشی ندارید، اگر به آهنگ‌های قدیمی گوش دهید، این موضوع باعث می‌شود تا این موسیقی بر روی شما تاثیر منفی گذاشته و حال شما بدتر از گذشته باشد.

برای مثال، اگر شما به یکی از ساند ترک‌های فیلم‌های ترسناک گوش دهید، نه تنها استرس شما کمتر نمی‌شود، بلکه شدت آن بیشتر هم می‌شود.

تاثیر ریتم آهنگ بر روی احساسات شنونده

یکی از اساتید دانشگاهی که در رشته روان شناسی مشغول تدریس است، می‌گوید: ریتم و تمپو آهنگ‌ها می‌تواند تاثیر بسیاری بر روی نحوه تاثیر گذاری آهنگ بر روی  حال آدم‌ها داشته باشد. به این صورت که، آهنگ‌هایی که از تمپوی پایین تری برخوردار هستند و یا Chord Progression ساده تر است، باعث می‌شود تا احساس آرامش را به مخاطب منتقل کند، این در حالی است که آهنگ‌هایی که از تمپوی بالایی برخوردارند، دقیقا عکس این قضیه را پدید می‌آورند.

او ادامه می‌دهد: این موضوع به این دلیل است که تمپوهای مختلف تاثیرات مختلفی بر روی گردش خون انسان‌ها دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا تاثیراتی که موسیقی بر روی انسان‌ها می‌گذارد، متفاوت باشد.

اما یک نکته بسیار جالب درباره این تحقیق وجود دارد، و آن این است که برخی از افراد آهنگ‌های گروه AC/DC را خشن می‌دانستند. این در حالی است که بسیاری دیگر از افراد این موسیقی را آرامش بخش می‌نامیدند. این استاد دانشگاه درباره این موضوع می‌گوید: این موضوع به دلیل این است که موسیقی‌های مختلف، تاثیر مختلفی بر روی افراد مختلف دارد.

ممکن است یک موسیقی راک برای طرفدار سبک کانتری بسیار خشن باشد، اما برای یک طرفدار سبک اسپید متال آرامش بخش.

یکی دیگر از قسمت‌های بسیار جالب این تحقیق این است که متوجه شده اند که موسیقی تنها یک نقطه از مغز را فعال نمی‌کند. بلکه هنگامی که شما به موسیقی گوش می‌دهید، تمامی نقاط مغز شما فعال شده و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید احساسات مختلفی را هنگام گوش دادن به موسیقی تجربه کنید.

فواید موسیقی درمانی 

یکی از موضوعاتی که بسیاری از افراد آن را انجام می‌دهند و از نظر ما، شما نیز باید آن را انجام دهید، این است که یک پلی لیست آماده کرده و بدانید کدام موسیقی‌ها به شما آرامش می‌دهند و کدام یک از آن‌ها، باعث می‌شود انرژی بیشتری داشته باشید.

برای مثال می‌توانید با استفاده از آهنگ‌های راک، مدت طولانی‌تری ورزش کنید و انرژی بیشتری داشته باشید. اما یکی از موضوعاتی که باید مد نظر داشته باشید این است که موسیقی همانطور که می‌تواند مفید باشد، می‌تواند مضر هم باشد. برای مثال، احتمال این که هنگام درس خواندن، آهنگ گوش دادن باعث شود تا حواس شما پرت شود بسیار زیاد است.

همچنین شاید برایتان جالب باشد که در روانشناسی، موضوعی به نام موسیقی درمانی وجود دارد که با استفاده از آن، می‌توانند سلامت روحی خود را به دست بیاورند. این موضوع به این شکل عمل می‌کند که شخص روان شناس از طریق موسیقی ای که مراجعه کننده به آن گوش می‌دهد متوجه می‌شود که مشکلات او چیست.

یکی از بهترین راه‌هایی که افراد می‌توانند از طریق آن، احساسات خود را به اشتراک بگذارند، موسیقی است. افراد هنگامی که موسیقی‌هایی که دوست دارند را برای کسی ارسال می‌کنند، این ذهنیت را پیدا می‌کنند که طرف مقابل آن‌ها را درک کرده است.

با موسیقی مشکلات خود را حل کنید 

یکی دیگر از قسمت‌هایی که روانشناس می‌تواند از طریق موسیقی، شخص مراجعه کننده را بشناسد، این است که شخص مراجعه کننده شروع به نواختن ساز کند. از نحوه نوازندگی هر شخص می‌توان به مشکلاتی که در زندگی او وجود دارد، پی برد.

موسیقی یکی از بهترین راه‌هایی است که از زندگی واقعی فاصله بگیریم، و با زندگی و احساساتی روبرو شویم که شاید آن را پنهان کرده ایم. یکی از روان شناس‌ها می‌گوید: مردم اگر مشکلی داشته باشند، سعی می‌کنند راهی برای حل کردن مشکل خود با موسیقی پیدا کنند.

مقاله پیشنهادی: خلاقیت در آهنگ سازی هنگام بی حوصلگی

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “آیا گوش دادن به موسیقی باعث سلامتی می شود؟
  • آبان ۴, ۱۴۰۰ at ۵:۱۴ ب٫ظ

    خدا رو شکر بابت تعالیم دیرینه اسلام عزیز که این توجیه ها و زیباسازی ها رو با دلایل عقلی رد می کنه و مومنین رو نجات میده قبل از اینکه محتاج این مدل مقاله ها بشن.

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *