×

انواع سیم گیتار الکتریک و آکوستیک

در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعات اولیه و مورد نیاز در مورد انواع سیم گیتار های آکوستیک و الکتریک را مورد بررسی قرار داده تا بتوانید در خرید سیم های بعدی برای گیتارتان انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. اطلاعاتی از قبیل ضخامت سیم‌ها، انواع سیم‌های آکوستیک و الکتریک، سیم‌های روکش دار یا بدون روکش، متریال مورد استفاده در سیم‌ها و تفاوت صدا دهی هرکدام را به صورت جداگانه تشریح خواهیم کرد تا به عنوان یک نوازنده تازه کار یا با تجربه، از تفاوت‌های آن‌ها آگاه شوید.

مشاهده انواع گیتار در فروشگاه سازکالا را پیشنهاد می‌کنیم.

ضخامت سیم ها (GAUGES)

ضخامت سیم‌ها رو معمولا به صورت هزارمِ اینچ در نظر می‌گیرند به این صورت که هنگامی که یک بسته از سیم را خریداری می‌کنید با ضخامت سیم اول نام گذاری می‌شود. به عنوان مثال در یک بسته سیم که با ضخامت ۰.۰۱۰ نام گذاری شده است، منظور ضخامت سیم اول بوده که ضخامتی برابر با ۰.۰۱۰ اینچ را دارد. انواع سیم گیتار در فروشگاه سازکالا موجود می‌باشد.

ضخامت سیم های گیتار آکوستیک

سیم‌های آکوستیک معمولا در ضخامت‌های ۰.۰۱۰ تا ۰.۰۱۳ تولید می‌شوند که رایج‌ترین آن‌ها ضخامت ۰.۰۱۲ بوده و سیم‌های با ضخامت کمتر از این مقدار را اصطلاحا LIGHT می‌نامند مثل سیم‌های ۰.۰۱۱ یا ۰.۰۱۰ اینچی که سیم‌هایی نرم و مناسب بِندینگ‌ها بوده هر چند حجم صدای کمتری نیز تولید می‌کنند. برخلاف سیم‌های LIGHT، سیم‌های با ضخامت بالا مانند ۰.۰۱۳ سیم‌هایی قوی‌تر بوده که حجم صدای بیشتری نیز دارند اما نواختن آن‌ها نیز کمی سخت‌تر است.

ست سیم گیتار آکوستیک
نمونه یک ست سیم آکوستیک با ضخامت سیم یکِ ۰.۰۱۱ اینچی

ضخامت سیم های گیتارهای الکتریک

ضخامت سیم‌ها در گیتارهای الکتریک تنوع بیشتری نسبت به گیتارهای آکوستیک دارد که معمولا بین ۰.۰۰۸ تا ۰.۰۱۳ هستند. ممکن است حتی ضخامت‌های بیشتر از ۰.۰۱۳ هم در بازار وجود داشته باشد که مناسب گیتارهای باریتون است. عمومی‌ترین ضخامت‌های مورد استفاده در گیتارهای الکتریک ۰.۰۰۹ یا ۰.۰۱۰ هستند که تقریبا سیم‌های همه کاره هستند.

در گیتارهای جز برای داشتن صدایی حجیم‌تر و پُرتر، معمولا از سیم‌های با ضخامت بیشتر استفاده می‌گردد مانند ضخامت‌های ۰.۰۱۲ یا ۰.۰۱۳ که البته نواختن با آن را کمی سخت‌تر می‌کند. ضخامت‌های متنوع سفارشی شده هم برای گیتارهای الکتریک تولید می‌شود که نسبت به کاربریتان از گیتار، اینکه بیشتر اهل شرد کردن، بِند کردن و یا تکنوازی باشید یا اجرا کردن ریتم و ریف مورد نظرتان باشد می‌توانید از سیم‌های سفارشی شده هم استفاده کنید.

مثلا ممکن است سه سیم بیس کمی نسبت به سِت‌های معمول ضخیم‌تر باشند که ایده آل برای اجرای ریف‌هایی پر حجم خواهند بود.

ست سیم گیتار الکتریک
نمونه یک ست سیم الکتریک با ضخامت سیم یکِ ۰.۰۰۹ اینچی

سیم های آکوستیک: برنز (BRONZE) و فسفر برنز (PHOSPHOR BRONZE)

سیم آکوستیک برنزی (BRONZE) :

این سیم‌ها طلایی رنگ بوده و معمولا در مقایسه با سیم‌های فسفر برنز که کمی قرمز یا مسی رنگ هستند بسیار درخشان ترند. آلیاژ به کار رفته در برنز از ۹۰% مس و ۱۰% قلع تشکیل شده که به طور معمول در سیم‌های گیتار آکوستیک برنز به صورت ۸۰% مس و ۲۰% قلع به کار می‌رود. برنز نرم‌تر از فولاد بوده و مقاومت خوبی را در مقابل خوردگی به خصوص در مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب هستند از خود نشان می‌دهد.

سیم های آکوستیک برنز و فسفر برنز
یک ست سیم آکوستیک از نوع برنز (BRONZE)

سیم های آکوستیک فسفر برنز(PHOSPHOR BRONZE):  

سیم های گیتار آکوستیک فسفر برنزی صدایی گرم‌تر و مطبوع‌تر از سیم‌های برنز معمولی دارند که به عقیده بسیاری از نوازندگان بسیار مناسب برای اجرای فینگرپیکینگ (FINGER PICKING) می‌باشد.

همان طور که از نام این نوع سیم پیداست، سیم‌های فسفر برنز در واقع همان سیم‌های برنزی هستند که کمی فسفر نیز به آن اضافه شده که رنگی مایل به قرمز یا مسی هم پیدا کرده است که این امر کمک شایانی به جلوگیری از اکسید شدن یا خوردگی سیم‌ها می‌کند.

سیم آکوستیک فسفر برنز
یک ست سیم آکوستیک از نوع فسفر برنز (PHOSPHOR BRONZE)

در ادامه مقاله انواع سیم گیتار الکتریک و آکوستیک با ما همراه باشید.

سیم های گیتار الکتریک: با روکش نیکل ، نیکل خالص و فولاد ضد زنگ

سیم گیتار الکتریک با روکش نیکل (NICKEL PLATED):

این سیم‌ها احتمالا رایج‌ترین نوع سیم گیتار الکتریک است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم پیچ فنری مانندی که روی سیم‌های بیس پیچیده شده اند، از فولاد با روکش نیکل ساخته شده است.

جنس این سیم پیچ به گونه ای است که بر روی آهنربای پیکاپ‌های گیتار به خوبی عمل کرده و باعث ایجاد صدایی درخشان و متوازن در صدای خروجی خواهد شد. نیکل همچنین باعث ایجاد مقاومت در مقابل خوردگی سیم‌ها شده و به خاطر نرم بودنش نسبت به فولاد از آسیب به فرت‌ها جلوگیری می‌کند.

سیم گیتار الکتریک با جنس نیکل
یک ست سیم گیتار الکتریک از نوع روکش نیکل (NICKEL PLATED)

سیم های گیتار الکتریک از نیکل خالص(PURE NICKEL):

سیم‌های نیکل خالص نسبت به سیم‌های فولادی زنگ نزن (STAINLESS STEEL) یا روکش نیکل دار، صدایی گرم‌تر تولید می‌کنند. اگر جزء نوازندگان سبک‌های بلوز، جز یا راک کلاسیک هستید، احتمالا صدای سیم‌های نیکل خالص را دوست داشته باشید. نیکل بسیار مقاوم در برابر خوردگی عمل کرده و عملکرد عالی بر روی آهنرباهای پیکاپ‌ها دارد.

سیم گیتار الکتریکی با نیکل خالص
یک ست سیم گیتار الکتریک از نوع نیکل خالص (PURE NICKEL)

فولاد ضد زنگ (STAINLESS STEEL) :

سیم‌های فولاد ضد زنگ روشن‌ترین و تیزترین صدا را در بین سیم‌های گیتار الکتریک از خود تولید می‌کنند. فولادهای ضد زنگ یا همان استیل، به دلیل توانایی ذاتی خود، مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته وماندگاری طولانی دارند.

سیم‌های گیتار الکتریک از جنس فولاد ضد زنگ، کمی خشک‌تر از دیگر سیم‌های رایج بوده و به نرمی سیم‌های نیکل یا روکش نیکل نیستند. فولاد ضد زنگ با این که صدایی بسیار درخشان و روشن دارد، یک فلز بسیار سخت بوده که در نتیجه می‌تواند سریع‌تر فرت‌های گیتار شما را از بین ببرد.

سیم گیتار الکتریک با جنس استیل
یک ست سیم گیتار الکتریک از نوع فولاد ضد زنگ (STAINLESS STEEL)

سیم های روکش دار و سیم های بدون روکش (COATED & NON-COATED)

سیم های روکش دار(COATED STRINGS):

این سیم‌ها با پوششی که بر روی آن‌ها ایجاد شده است در مقابل اکسید شدن، خوردگی و کثیف شدن مقاومت بالایی دارند. این موضوع کمک می‌کند که صدای سیم‌ها برای مدت طولانی‌تری شفافیت خود را حفظ کنند البته که این نوع از سیم‌ها قیمتی تقریبا دو برابر دیگر سیم‌ها داشته و اگر جزء آن دسته نوازندگانی هستید که خیلی تمایل به تعویض سیم‌هایتان را ندارید، برای شما می‌تواند مناسب باشد.

تجربه شخصی که نویسنده این مقاله در استفاده از این نوع سیم‌های روکش دار داشته، تقریبا سه برابر شدن ماندگاری شفافیت سیم‌ها نسبت به سیم‌های معمولی دیگر بوده است. اگر جزء آن دسته از نوازندگانی هستید که دستانتان زیاد عرق می‌کند و یا به طور کلی زیاد از گیتارتان استفاده می‌کنید و همچنین در محلی زندگی می کنید که آب و هوای مرطوبی دارد، سیم‌های روکش دار بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

سیم روکش دار گیتار
یک ست سیم از نوع روکش دار (COATED)

سیم های بدون روکش(NON-COATED):

سیم‌های بدون روکش بر خلاف سیم‌های روکش دار و در کنار قیمت ارزانشان شفافیت صدای خود را خیلی زودتر از دست می‌دهند.

برند های معتبر تولید کننده سیم گیتار

  • ارنی بال
  • داداریو
  • الکسیر
  • دانلوپ
  • فندر
  • گیبسون

پس از شناخت انواع سیم های گیتار الکتریک و آکوستیک، پیشنهاد می‌شود آموزش ویدیویی تعویض سیم گیتار را هم تماشا کنید.

برای پاسخ به پرسش‌هایتان در مورد انتخاب نوع سیم و انواع آن، با کارشناسان فروشگاه سازکالا از طریق شماره تلفن ۰۲۱۵۴۷۷۲ تماس بگیرید و یا به وبسایت آن‌ها به نشانی www.sazkala.com مراجعه کنید. فروشگاه ساز کالا یک فروشگاه معتبر است که نمایندگی رسمی برندهایی مانند کورت، آیبانز، یاماها، کرگ و … می‌باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *