×

تفاوت اسپیکرهای مانیتورینگ با اسپیکرهای های فای

تفاوت اسپیکرهای مانیتورینگ با اسپیکرهای های فای

هنگامی که به دنبال خرید اسپیکرهای تاره برای استودیو خود می‌گردید، با دو نوع اسپیکر مختلف برخورد می‌کنید. اسپیکرهای مانیتورینگ و های فای. همه ما بسیار شنیده ایم که از اسپیکرهای مانیتورینگ در استودیوهای بزرگ استفاده می‌شود و بسیاری از مشاوران نیز، برای کارهای استودیویی، اسپیکرهای مانیتورینگ را پیشنهاد می‌دهند. اما تفاوت اسپیکرهای مانیتورینگ و های فای در چیست؟

کدام مورد برای شما مناسب است و با استفاده از کدام محصول می‌توانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید؟ اگر شما هم در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنید، دانستن اطلاعاتی در مورد این دو نوع اسپیکر می‌تواند شما را در خرید بهتر کمک کند.

اگر بخواهیم تفاوت اصلی میان این دو محصول را به شکل واضح بیان کنیم، باید بگوییم که اسپیکرهای های فای به گونه ای طراحی شده اند که هنگامی که آهنگ‌های مختلف را در اتاق خود پخش می‌کنید، صدایی که توسط آن‌ها باز تولید می‌شود صدایی است که گوش دادن به آن لذت بخش است. همچنین در نظر داشته باشید که عموما این اسپیکرها را می‌توانید در هر اتاقی استفاده کنید و صدای مورد نظر خود را از آن‌ها دریافت کنید. از طرف دیگر اما، اسپیکرهای مانیتورینگ اسپیکرهایی هستند که به طور اختصاصی برای مهندسین صدا ساخته شده است و با استفاده از آن‌ها می‌توانید ایرادات موجود در صدا را به راحتی متوجه شده و آن‌ها را اصلاح کنید. این ایرادات نه تنها می‌تواند در زمینه فرکانسی، بلکه از نظر تصویر استریو نیز باشد.

آیا می‌توان از اسپیکرهای های فای در استودیو استفاده کرد و نتیجه خوبی گرفت؟ جواب این سوال بسیار کلیشه است، اما باید بگوییم بستگی دارد. این که شما از چه نوع اسپیکری استفاده می‌کنید، بستگی به سبک موسیقی است که در حال تنظیم و یا میکس آن هستید. در نظر داشته باشید که می‌توانید با هر اسپیکری، صدای مورد نظر خود را بدست آورید اما کدام یک از این دو اسپیکر مناسب است؟ در این مقاله سعی داریم تا تفاوت میان اسپیکرهای مانیتورینگ و های فای را پیدا کنیم.

تفاوت اسپیکرهای مانیتورینگ و های فای

استفاده از چند ست مانیتورینگ و اسپیکر های فای برای مقایسه در این بررسی

برای این که بتوانیم دقیق‌تر عمل کنیم، ۴ اسپیکر مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. ۲ اسپیکر های فای و دو اسپیکر مانیتورینگ. برای اسپیکرهای های فای، از دو ست اسپیکر استفاده کردیم که یکی از آن‌ها، B&W DM303 است و دیگری Diamond 8.2. و برای اسپیکرهای حرفه‌ای مانیتورینگ نیز، از اسپیکرهای DynAudio BM5 و اسپیکرهای KRK K-Rok استفاده کرده‌ایم.

دو اسپیکری که به عنوان نماینده‌های اسپیکرهای های فای در نظر گرفته ایم، جزو مشهورترین اسپیکرهای های فای است و طرفداران بسیاری دارد. همچنین اسپیکرهای مانتیورینگی که انتخاب کرده ایم نیز، جزو بهترین و محبوب‌ترین اسپیکرهای مانیتورینگ بازار هستند.

استفاده از ست های پسیو و امپ یکسان برای هرچه استاندارد تر بودن نتایج

اسپیکرهایی که برای این تست امتحان کرده ایم، از بسیاری جهات، مشابه هستند. برای این که این شباهت را نیز بیشتر کنیم، از اسپیکرهای مانیتورینگ قدیمی استفاده کرده ایم زیرا اسپیکرهای مانیتورینگ قدیمی دارای مدارهای پسیو بوده و نیازمند یک امپلی فایر برای درایو شدن هستند. این در حالی است که بسیاری از اسپیکرهای مانیتورینگ جدید دارای مدارهای اکتیو هستند و بدون نیاز به امپلی فایر، قدرت کافی را دارا هستند.

همچنین، هر ۴ ست اسپیکری که در این تست از آن‌ها استفاده کرده ایم، از ابعاد تقریبا یکسانی برخوردار هستند. این اسپیکرها دارای یک درایورهای بیس و مید ۶.۵ اینچی هستند و دارای یک توییتر ۱ اینچی نیز هستند. هر ۴ عدد از اسپیکر‌هایی که در این تست قرار گرفته اند نیز از طراحی Reflex Bass Loading بهره می‌برند، طراحی ای که باعث شده می‌شود فرکانس‌های ساب و بیس در اسپیکرها با قدرت بیشتری باز سازی شوند.

استفاده از اسپیکر های های فای در پروژه های استودیویی

تا این جا، هر ۴ اسپیکر از شباهت‌های بسیار زیادی برخوردار بوده اند، هر چهار اسپیکر دارای مدارهای پسیو هستند، هر چهار اسپیکر دارای درایورهای ۶.۵ اینچی و دارای توییتر ۱ اینچی و همچنین طراحی و ابعاد آن‌ها نیز تقریبا یکسان است. اما تفاوت بسیار بزرگی در میان اسپیکرهای های فای و اسپیکرهای مانیتورینگ در این تست وجود دارد، و آن قیمت آن هاست.

اسپیکرهای های فای در این تست، از نصف قیمت اسپیکرهای مانیتورینگ برخوردار هستند که باعث می‌شود تا خرید آن‌ها به مراتب آسان‌تر باشد. به همین دلیل، می‌توان این سوال را منطقی دانست که بسیاری از افراد این پرسش برایشان به وجود می‌آید که آیا می‌توان از اسپیکرهای های فای برای کارهای استودیویی استفاده کرد یا خیر.

اما قبل از این که به این پرسش پاسخ دهیم، بهتر است بدانیم که اسپیکرهای Near Field در واقع چه نوع اسپیکرهایی هستند و چرا انتخاب آن‌ها تا این حد اهمیت دارد؟

اسپیکر های Nearfield چه هستند؟

یکی از مشهورترین اسپیکرهای تاریخ که به عنوان اسپیکرهای Near Field در اکثر استودیو از آن استفاده می‌شود، اسپیکرهای NS10 شرکت یاماها هستند. این اسپیکرها اما بر خلاف تصور بسیاری از افراد، به هیچ عنوان صدایی دقیقی ندارند و بازه‌ها فرکانسی عجیبی را نمایش می‌دهند.

تنها نکته ای که درباره این محصولات وجود دارد، این است که فرکانس‌های مید را به خوبی نشان می‌دهند که همین باعث می‌شود تا بسیاری از مهندسین صدا در دنیا با استفاده از این اسپیکرها، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند.

تفاوت اسپیکرهای مانیتورینگ و های فای

Yamaha NS10 توانسته خود را به یک استاندارد صنعت تبدیل کند

دقت در نیاز به محدوده پاسخ فرکانسی

به طور کلی، شما باید به دنبال اسپیکرهایی باشید که بازه فرکانسی بسیار متعادلی داشته باشند. که با استفاده از این بازه فرکانسی متعادل، بتوانید تصمیمات درستی را هنگام میکس و مستر آهنگ هایتان بگیرید. یکی از موضوعاتی که هنگام خرید و یا استفاده از اسپیکرهای Near Field باید مد نظر داشته باشید، این است اکه این اسپیکرها را اگر در اتاق‌های بسیار کوچک استفاده کنید، امکان دارد تا فرکانس‌های عجیبی را دریافت کنید که بیشتر به دلیل استفاده از اتاق کوچک اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل، می‌توانید به راحتی اتاق خود را پنل‌های مختلف، ایزوله کنید.

اسپیکر های استفاده شده در تست

ما ۴ ست اسپیکر که دو ست از آن‌ها اسپیکرهای مانیتورینگ و دو ست از آن‌ها اسپیکرهای های فای هستند را در کنار یکدیگر تست کردیم تا تغییرات آن‌ها را ببینیم. برای این آزمایش، ما از اسپیکرهای B&W DM303 و Wharfedale Diamond 8.2 به عنوان نمایندگان اسپیکرهای های فای و برای نمایندگن اسپیکرهای مانیتورینگ، از اسپیکرهای KRK K-Rok و DynAudio BM5 استفاده کردیم.

همچنین در قسمت اول متوجه شدیم که این اسپیکرها از طراحی، ویژگی‌های تقریبا یکسان و همچنین از گراف‌های یکسانی بهره می‌برند.

توانایی پخش در صداهای بالا بدون کمپرس کردن صدا

اسپیکر های های فای

یکی از موضوعاتی که شاید بسیاری به آن بی توجه هستند، این است که اسپیکرها تا چه میزان قدرت را می‌توانند تحمل کنند و پس از چه میزان صدایی، صدای مورد نظر را کمپرس می‌کنند. ما این نظر را داریم که هر دو نوع اسپیکر بتوانند به راحتی، صداهای بلند را به خوبی پخش کنند و ماندگاری بالایی در مقابل قدرت زیاد از خود نشان دهند.

اما نکته ای که باید در نظر بگیریم، این است که این اسپیکرها را به عنوان اسپیکرهای Near Field در نظر می‌گیریم و این گونه اسپیکرها، برای مدت زمان طولانی، با صدای بسیار بلند مشغول پخش صداها هستند.

این موضوع باعث می‌شود تا یک مهندس صدا که با استفاده از این اسپیکرها می‌خواهد به انجام کارهای میکس و مستر خود بپردازد، به دنبال اسپیکری باشد که بهترین کیفیت ممکن را در بالاترین صداها برای کاربر به ارمغان بیاورد.

در اسپیکرها، هر چقدر که صدای اسپیکرهای خود را بلندتر کنید، صدای شما کمپرس می‌شود و اگر این میزان کمپرس بیش از اندازه باشد، باعث می‌شود تا در صدای خود، دیستورشن نیز وارد شود و صدای مورد نظر را تا حدی خراب کند.

این موضوع که اگر اسپیکری بتواند قدرت بسیار زیاد را به خوبی کنترل کند، باعث می‌شود تا صدای شفاف‌تری را در شدت صداها بالا در اختیار داشته باشید، امری بسیار بدیهی است. اما عموما اسپیکرهای بسیار گران قیمت به این شکل عمل می‌کنند و ما می‌خواهیم بدانیم که آیا در زمینه کمپرس شدن صدا، آیا تفاوتی میان اسپیکرهای های فای و اسپیکرهای مانیتورینگ حرفه‌ای وجود دارد یا خیر.

توانایی حفظ مشخصه های صدا در ولوم های بالا (Power Handling)

اسپیکر های مانیتورینگ

از آن جایی که تست ما برای اسپیکرهای های فای و مانیتورینگ، در زمینه اسپیکرهای Near Field است، این نکته که آیا این اسپیکرها می‌توانند قدرت بسیار زیادی را تحمل کنند یا خیر، به نکته ای بسیار ضروری و کلیدی تبدیل می‌شود. این ویژگی که Power Handling نام دارد، همانند گراف برای اسپیکری صدق می‌کند.

برای این تست، کافی است تا صدای هر کدام از این اسپیکرها را تا حدی زیاد کنید که متوجه شوید که صدا در حال تغییر است. این تغییر، اثر کمپرسی است که این حجم از قدرت بر روی صدای شما می‌گذارد.

حال که با تئوری این تست آشنا شدید، وقت آن است که ببینیم هر کدام از این اسپیکرها به چه صورتی عمل می‌کنند و نتیجه تست آن‌ها چه خواهد بود. در ابتدا، اسپیکری که در بین این ۴ ست، از کمترین میزان حساسیت برخوردار بود، Diamond 8.2 بود که لول خروجی آن برابر با ۸۶ دسی بل بود.

حساس‌ترین  اسپیکر در میان این محصولات نیز KRK K-Rok بوده است که خروجی آن برابر با ۸۸.۷۵ دسی بل بوده است. دو محصول دیگر نیز، خروجی‌هایی در این میان داشته اند که باعث می‌شود متوجه شویم که در بین این ۴ ست اسپیکر، اختلاف تنها حدود ۱.۵ دسی بل بوده است.

اما با کمی دست کاری مقدار صدا، متوجه می‌شویم که اسپیکرهای های فای به سرعت به نقطه کمپرس شدن صدا می‌رسند و همچنین صدای آن‌ها به سرعت دیستورت می‌شود.

در نهایت، تفات میان این دو نوع اسپیکر کمتر از آن چیزی بود که انتظار آن را داشتیم. هر دو نوع اسپیکر تا حدی از یک طراحی بهره می‌برند، هر دو نوع اسپیکر دارای ویژگی‌های یکسانی بوده اند و همچنین، گراف‌های آن‌ها نیز بسیار شبیه به یک دیگر بوده است. اما در قسمت دوم مقاله، متوجه شدیم که تفاوت اصلی، در نوع جذب قدرت و میزان تحمل درایو شدن اسپیکرهاست.

اسپیکرهای های فای، در این موضوع کمی ضعیف‌تر عمل کردند و صدای آن‌ها زودتر از صدای اسپیکرهای مانیتورینگ به نقطه کمپرس شدن رسید. شاید همین موضوع، دلیل این باشد که بسیاری از افراد، خرید اسپیکرهای مانیتورینگ را برای ساخت موزیک پیشنهاد می‌دهند.

در نهایت، کدام اسپیکر مناسب است؟ این پرسشی است که نمی‌توانیم به آن پاسخی قطعی دهیم. با توجه به سبک و نوع کارکرد افراد با اسپیکرهای استودیویی، می‌توانید از هر کدام از این اسپیکر‌ها استفاده کنید و صدای مورد نظر خود را دریافت کنید. همان گونه که مشاهده کردید، تفاوت این دو نوع اسپیکر در بخش‌های مختلف بسیار ناچیز بوده است.

پس می‌توانید چه با استفاده از اسپیکرهای مانیتورینگ و چه با استفاده از اسپیکرهای های فای، موسیقی‌هایی استاندارد تولید کنید و آهنگ‌های خود را با بهترین کیفیت ممکن میکس و مستر کنید.

مقاله پیشنهادی: اسپیکر مانیتورینگ چیست؟ معرفی بهترین اسپیکر مانیتورینگ های بازار

مطالب مرتبط
ارسال نظر
4 thoughts on “تفاوت اسپیکرهای مانیتورینگ با اسپیکرهای های فای
  • شهریور ۴, ۱۴۰۰ at ۷:۵۹ ب٫ظ

    سلامi ازتون ممنونم بخاطر این مقاله و یا تحقیقی که نتیجه‌اش رو با ما به اشتراک گذاشتین. بسیار جالب بود. همیشه آرزوم بوده تا از نظر مالی به حدی برسم که بتونم از داشتن این اسپیکر توی خونه ام لذت ببرم ولی نتونستم حتی توی سن ۴۵ سالگی بهش دست پیدا کنم ولی تلاش کردم تا دانشی کسب کنم که بتونم خودم بسازمشون ولی اینم نشد. اما بتازگی یک اسپیکر با ۲ عدد میدرنج ۴ ۲عدد ۳ و ۲ عدد تیوتر و ۲ عدد سوپر تیوتر ، یک اسپیکر درست کردم که دوتا از همین میدرنج ها کاملا خراب بود و بعداز تعمیرشون بهمراه دوتا تیوتری که خودم ساختم توانستم به نتیجه کار برسم اما بخاطر نداشتن ساب صدا کمبود داره ایشالا اونم یا میسازم یا میخرم. خدا بزرگه و مارو توی رسیدن به آرزوهامون کمک میکنه
    ازتون بینهایت ممنونم بابت این مطلب . موفق باشید

    پاسخ
  • آبان ۲۰, ۱۴۰۰ at ۱۱:۵۲ ق٫ظ

    مطلب خوب و کاربردی بود

    پاسخ
  • تیر ۸, ۱۴۰۲ at ۷:۵۴ ق٫ظ

    سلام…از این اسپیکرهای مانیتورینگ می شود توی خانه برای گوش کردن موسیقی استفاده کرد به همراه ساب ووفر…کدام کیفیت صدای بهتر و خروجی های زیادی تری دارد؟؟
    پرسونوس e8 بخرم یا فوکال یا یاماها…

    پاسخ
    • تیر ۱۷, ۱۴۰۲ at ۱۱:۲۲ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      اسپیکرهای های فای برای گوش دادن به موسیقی بهتره، مانیتورینگ برای تنظیم یا میکس و مستر ساخته میشه

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *