×

تفاوت بین پیانو دیجیتال و کیبورد

اگر به دنبال یادگیری و تمرین با این سازها هستید، ضروری است تا درک درستی از تفاوت بین پیانو دیجیتال و کیبورد داشته باشید. پیانوهای دیجیتال ابزارهایی هستند که کپی دقیقی از پیانوهای آکوستیک در نظر گرفته می‌شوند.

این پیانوها ممکن است به صورت مبلمان عمودی، کابینت یا فقط یک پیانو همراه با پایه و ۸۸ کلاویه باشد. این سازهای دیجیتالی برای القای لمس و حسی که تنها از پیانوی آکوستیک می‌گیرید طراحی شده‌اند.

اما ویژگی اصلی کیبوردها بیشتر بر قابل حمل بودنشان توسط موزیسین تمرکز دارد. این کیبوردها به طرز شگفت انگیزی سبک می‌باشند، و بیشتر آن‌ها با ۶۱ تا ۷۶ کلاویه ارائه می‌شوند. کیبوردها معمولا شامل ” کیبورد استایل” که با استفاده از حالت ریتم‌های مختلف و صداهای همراه به صورت خودکار نواخته می‌شود می‌باشند.

به عنوان مثال، شما می‌توانید درام را توسط کیبورد پخش کنید، نت‌ها را همراه با دست چپ و  ملودی را با دست راست بنوازید. کیبوردها همچنین با صدها تن عرضه می‌شوند و شامل تعداد زیادی گزینه فنی می‌باشد که این اجازه را به نوازندگان می‌دهد تا صداهای مورد نظرشان را به طور کامل شخصی سازی کنند.

تفاوت پیانو دیجیتال و کیبورد

مقایسه تفاوت های بین پیانو دیجیتال و کیبورد

مهم‌ترین مسئله که در تفاوت بین پیانو دیجیتال و کیبورد باید آن را در نظر داشته باشید، وزن کلاویه‌ها در این دو می‌باشد. شاید تصور کنید که یک پیانو تفاوت زیادی با کیبورد نخواهد داشت، اما اگر به صورت حرفه‌ای این موضوع را بررسی کنید خواهید یافت که وزن کلاویه در پیانو از اهمیت زیادی برای نوازندگان برخوردار است. زمانی‌که پیانوهای الکتریکی را با کیبوردها مقایسه می‌کنیم، صدا و احساسی که دریافت می‌کنیم دو عامل بسیار مهم هستند.

برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید : اهمیت وزن کلاویه در پیانو دیجیتال

مهم‌ترین تفاوت بین پیانو دیجیتال و کیبورد، در وزن کلاویه‌های آنها می‌باشد. کلاویه‌های کیبورد سبک هستند و وزنی ندارد، همچنین هنگام برگشت به سمت بالا به دست نوازنده فشاری وارد نمی‌کنند. در صورتی که این شرایط برای یک پیانو دیجیتال کاملا برعکس است، این ساز به گونه‌ای طراحی شده تا دقیقا وزن کلاویه‌های پیانو اکوستیک را شبیه سازی کند.

پیانوهای دیجیتال به منظور تولید صدا و احساسی شبیه به مدل‌های آکوستیک طراحی شده‌اند. کیفیت صدای این سازها برابر با صدای بهترین پیانوهای آکوستیک بوده و صداها را با کیفیت بی‌نظیری ضبط می‌کند.

با این حال، این موضوع به این معنی نیست که این سازها شبیه سازی کاملی از یک پیانو آکوستیک را در اختیار ما قرار می‌دهند، اما با یک پیانو دیجیتال High-end شرایط به مراتب بهتر می‌شود. کیبوردها هم به مراتب جذاب و کار با آن ها لذت بخش است. کیبوردها ویژگی‌های زیادی دارند که می‌توانند در ساخت موزیک و یادگیری مورد استفاده قرار گیرند.

مقایسه تفاوت های بین پیانو دیجیتال و کیبورد

کاربرد های پیانو دیجیتال و کیبورد

برخی نوازندگان به دنبال ریتم، صدا، افکت و موارد مختلف دیگر برای نوازندگی می گردند، برای این دسته از نوازندگان کیبورد های مختلفی مانند ارنجر ها برای اجرای زنده، ورک استیشن برای ساخت ریتم و موارد بیشتر و سینت سایزر برای ساخت صداهای جدید و منحصر بفرد ارائه شده است که بر اساس سطح و کار خود می توانید از بین مدل ها و برند های مختلف، محصول مد نظر خود را خریداری کنید. اما مسئله پیانو کاملا متفاوت است، پیانوهای دیجیتال دارای موتور صدای تخصصی با جزییات دقیق برای نوازندگی پیانو، اکشن های حرفه ای تر و طراحی مخصوص اسپیکر ها برای تفکیک صداهای بیس و تربل هستند. البته تمامی این موارد بر اساس مدل، برند و سطح پیانو شما متغیر است و می تواند کیفیت بالاتر یا پایین‌تری داشته باشد. پس اگر به دنبال آموزش پیانو و ارتقای سطح نوازندگی در زمینه نواختن پیانو هستید، پیشنهاد می شود مشخصات فنی پیانو مد نظر خود را حتما بررسی کنید و  پس از کسب اطلاعات کامل مدل مد نظر خود را خریداری کنید. همچنین اگر به دنبال ریتم ، صدا و قابلیت های بیشتر هستید می توانید پیانو های استیج مانند Yamaha DGX 670 را بررسی کنید، این مدل دارای ویژگی های پیانو و ارنجر به صورت ترکیبی می باشد و می توانید از این ساز برای نواختن پیانو و استفاده از آپشن های بیشتر و جذابتر بهره ببرید.

YAMAHA DGX 670

تفاوت قیمت پیانو و کیبورد

پیانوهای دیجیتال نسبت به مدل‌های آکوستیک این ساز بسیار مقرون به صرفه هستند، اگر شما می‌خواهید همانند یک نوازنده حرفه‌ای باشید و تجربه ی یک احساس و لمس یک پیانوی واقعی را داشته باشید پس این پیانوها را از دست ندهید. شما می‌توانید قیمت پیانو در انواع دیجیتال و آکوستیک را به صورت روزانه از سایت سازکالا مشاهده فرمایید.

از طرف دیگر کیبوردها بسیار ارزان تر از پیانوها می‌باشند. کیبوردها گزینه‌های بسیار مناسبی برای معرفی پیانو به کودکان خردسال و مبتدیانی است که هیچ وقت آلات موسیقی را ننواخته‌اند.

علاوه بر این قابل حمل بودن یکی از فاکتورهای اصلی باشد که بسیاری از مردم به زمانی که به دنبال آلات موسیقی می‌روند به آن توجه دارند. طبیعتا کیبوردها ابعاد کوچک تر و وزن کمتری داشته و راحت تر حمل می‌شوند.

انواع پیانو دیجیتال و کیبورد

پیانوهای دیجیتال در مدل های پرتابل، استیج و دیواری یا به اصطلاح کنسول دار عرضه می شوند که هر کدام دارای مشخصات و کاربری متفاوتی هستند.

پیانوهای پرتابل

اکثر نوآموزان از پیانوهای پرتابل برای تمرین سلفژ و یادگیری قطعه نوازی استفاده می کنند اما لازم به ذکر است که بسیاری از نوازندگان حرفه ای نیز به دلیل جمع و جور بودن و امکان اتصال ساز به کامپیوتر ( بسته به مدل پیانو پرتابل )  پیانوهای دیجیتال پرتابل را انتخاب می کنند.

پیانوهای استیج

پیانوهای استیج دارای قابلیت هایی به مراتب بیشتر از پیانوهای پرتابل و حتی دیواری هستند، بعنوان مثال امکان اضافه کردن ریتم، استفاده از افکت های مختلف، نمونه صداهای بیشتر، امکان کنترل ریتم و بسیاری موارد دیگر برای این دسته از پیانوها در نظر گرفته شده است.

پیانوهای دیجیتال دیواری

پیانوهای کنسول دار رایج ترین نوع پیانوهای دیجیتال هم در بین نوازندگان حرفه ای و هم در بین نوآموزیان به شمار می روند. سه پدال رایج، نمونه صداهای اصلی ، مشخصات موتور صدایی شبیه سازی شده دقیق به نسبت پیانو آکوستیک از جمله مشخصات اصلی این مدل ها به شمار می روند. لازم به ذکر است ویژگی های هر دسته از این پیانو ها بر اساس مدل و برند متغیر است و باید حتما مشخصات پیانو دیجیتال مد نظر خود را در سایت مرجع بررسی و بعد اقدام به خرید پیانو کنید.

پیانوهای دیجیتال گرند

این پیانو های دیجیتال به دلیل طراحی منحصر بفرد حس نواختن با یک پیانو گرند کنسرت را به طور کامل در اختیار نوازنده قرار می دهند. رزونانس صدایی به اصطلاح Full-bodied، استفاده از پیشرفته ترین فناوری های صدا، استفاده از بهترین سیستم اسپیکر که زیر کابینت ساز بسته می شوند و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا این پیانوها در دسته حرفه ای ترین ساز های موجود در میان نوازندگان قرار گیرند.

پیانوهای دیجیتال Hybrid

کلاویه های پیانو آکوستیک به چکش هایی متصل است که به منظور تولید صدا به سیم ها ضربه می زنند. در پیانوهای hybrid نیز از چکش ها استفاده شده است اما فرآیند تولید صدا به صورت الکترونیکی انجام می شود. به این معنا که سیمی برای کوک کردن وجود ندارد و ساز را می توان در ابعاد کوچکتری ساخت. دلیل استفاده از این چکش ها به حداکثر رساندن شبیه سازی نواختن با یک ساز آکوستیک است.

انواع پیانو دیجیتال و کیبورد

انواع کیبورد

کیبورد ها نیز در چند دسته ارنجر، سینت سایزر، ورک استیشن، میدی کیبورد و … عرضه می شوند که هر کدام کاربردی مختص به خود را دارند. ارنجر ها به طور معمول برای اجرای زنده استفاده می شوند، امکان انتقال انواع ریتم ها از جمله ریتم های ایرانی، ورودی میکروفون ( بر اساس مدل متغیر است )، تنوع صدایی بالا ( انواع صدای ساز های مختلف ) و … از جمله ویژگی های اصلی این مدل ها می باشد. ورک استیشن ها برای ساخت ریتم و پروژه های خاص مورد استفاده قرار می گیرند و عموما این مدل ها را به اسپیکر های اکسترنال متصل کرده و می توانید برای اجرای زنده نیز از این ساز ها استفاده کنید. سینت ها برای ساخت انواع صدا مورد استفاده قرار می گیرند و سبک کار متفاوتی به نسبت ساز های دیگر دارند. سینت ها در دو مدل آنالوگ و دیجیتال عرضه می شوند که بسته به سبکی که کار می کنید باید مدل های مختلف و ویژگی های هر کدام را بررسی کنید.

برای اطلاع از قیمت کیبورد کرگ در انواع مختلف کلیک کنید.

انواع پیانو دیجیتال و سینت

کیبورد های آموزشی مناسب برای تمرین پیانو

از جمله کیبوردهای مناسب برای تمرین پیانو می‌توان به سری پیاژروهای یاماها یعنی NP12 و NP32 اشاره کرد که به دلیل داشتن کلاویه‌های پیانویی گزینه مناسبی برای تمرین و قطعه نوازی می‌باشد، همچنین می‌توان از آن‌ها بعنوان میدی کنترلر نیز استفاده کرد و با یک کابل USB TO HOST ( پرینتری ) بدون نیاز به کارت صدا آن‌ها را به کامپیوتر متصل کنید.

گزینه دوم برای تمرین پیانو و استفاده از ریتم و نمونه صداهای دیگر برای نوازندگی تلفیقی، کیبوردهای آموزشی نظیر EK50 کرگ، PSR-E463 ، PSR-A350 و PSR-E273 یاماها می‌باشند. تفاوت این کیبوردها با پیاژرو در کلاویه و حس نواختن پیانو آن هاست اما سازهای بسیار مناسبی برای نوازندگی تلفیقی و استفاده از نمونه صداهای بیشتر در کنار ریتم‌‎های با کیفیت هستند.

این کیبوردهای آموزشی نیز امکان اتصال به کامپیوتر همانند پیاژروها را دارا می‌باشند و برخی مدل‌ها نیز دارای پورت USB TO DEVICE می‌باشند که امکان اتصال فلش را نیز برای برداشت فایل‌های ضبط شده فراهم می‌کنند.

کیبورد های آموزشی مناسب برای تمرین پیانو

امکانات اضافه پیانو در مقایسه با کیبورد

ست کامل پدال‌ها، کلاویه و اکشن با کیفیت تر، موتور صدای اختصاصی برای صداهای پیانو، آپشن‌های مختلف مانند KEY-OFF Samples ،String Resonance ،Damper Resonance و … که کیفیت صدای پیانوی دیجیتال را بسیار شبیه به پیانو آکوستیک می‌کند از جمله مواردی است که بعنوان تفاوت اصلی پیانوهای دیجیتال و کیبورد در نظر گرفته می‌شود.

فروشگاه سازکالا فروشگاه تخصصی انواع پیانو دیجیتال و آکوستیک به صورت اقساطی و نقد می‌باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید، فروش و قیمت پیانو دیجیتال می‌توانید این صفحه را مشاهده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *