×

اصطلاحات و اجزای پیانو دیجیتال

‌‌‌‌برای آشنایی با اصطلاحات و اجزای پیانو دیجیتال، لازم است تا اطلاعات اولیه زیر را در ذهن داشته باشید:

پیانو دیجیتال برای استفاده توسط نوازندگان و هنرآموزانی که محدودیت بودجه، محدودیت مکانی و … دارند، طراحی و تولید شده است. از دیگر مزایای مهم این پیانو نسبت به آکوستیک، این موضوع است که هزینه‌های نگهداری و جانبی آکوستیک را، مانند هزینه کوک و رگلاژ (که باید به صورت دوره ای انجام شود) و تعمیرات ندارد. همچنین شما می‌توانید در هر زمانی با استفاده از یک هدفون بنوازید و یا تمرین کنید بدون اینکه صدای آن، کسی را آزرده کند. تمام اینها مواردی هستند که باعث شده تا بسیاری از نوازندگان از پیانو آکوستیک به سمت دیجیتال ترغیب شوند. در انتهای این مقاله حتما مشتاق خواهید برای آموزش پیانو و برای این کار می‌توانید پس از مشاهده قیمت پیانو در سازکالا اقدام به خرید آن نمایید.

مهم‌ترین اصطلاحات پیانو دیجیتال

در ابتدا پیانوهای دیجیتال از کلاویه‌هایی استفاده می‌کردند که مانند کلاویه‌های کیبورد معمولی بود. همچنین صدای استفاده شده در این مدل‌های آغازین همانند کیبوردها، صدای مصنوعی و سینتی سایزر شده بود؛ که این اختلاف باعث می‌شد که بسیاری از همان نوازندگان مشتاق به سمت آکوستیک بازگردند. بعد از مدتی تولیدکنندگان پیانو دیجیتال در سراسر جهان، به این فکر افتادند که برای رسیدن به بیشترین میزان از درجه مقبولیت، باید به دنبال راه‌هایی باشند تا هرچه بیشتر این ساز را شبیه و نزدیک به آکوستیک کنند. چه از لحاظ ظاهری چه از لحاظ کلاویه‌ها و تاچ و چه از لحاظ صدا.

این اقدامات مهم و سرنوشت ساز، در ابتدا از تغییر در چهره و بدنه این ساز شروع شد. و سپس به سمت کلاویه‌ها و اکشن آن‌ها و در کنار آن؛ استفاده از صداهای واقعی به جای صداهای سینتی سایزر شده، ادامه پیدا کرد.

اصطلاحات رایج در پیانو دیجیتال

اصطلاحات و اجزای شبیه سازی پیانو دیجیتال

در آغاز جهت رسیدن به بیشترین شباهت با اکوسیتک، وزن کلاویه‌ها را بالا بردند تا مانند کلاویه‌های پیانوهای آکوستیک سنگین شوند. این اولین گام برای نزدیک شدن احساس نواختن و تاچ به اکوستیک بود. بعد از استفاده از این کلاویه‌ها در بسیاری از پیانوها، تولید کننده‌ها با بررسی دقیق‌تر متوجه شدند که در پیانوهای آکوستیک، کلاویه سمت چپ سنگین‌تر از کلاویه‌های سمت راست هستند. علت این موضوع بزرگ‌تر بودن چکش‌های سمت چپ نسبت به سمت راست است. چکش‌های سمت چپ بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند و به همین دلیل در برابر حرکت کلاویه‌ها، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

این امر باعث می‌شود تا کلاویه‌های سمت چپ سنگین‌تر از سمت راست باشد. بنابراین تولید کنندگان به این نتیجه رسیدند که برای بیشتر شدن شباهت به کلاویه‌های واقعی باید کلاویه دیجیتال را نیز در سه بخش مختلف، با مقدارهای متفاوت سنگین کنند. یعنی به صورتی که کلاویه سمت راست نسبت به سمت چپ سبک‌تر باشد که به این سیستم سنگین شده درجه ای، یا درجه دار گفته شد. برای مدل‌های بعدی کلاویه‌های سنگین شده درجه ای، حسگر سوم قرار داده شد. تا حساسیت آن را نسبت به دریافت ضربه‌های نوازنده بیشتر کند. که در نتیجه تعداد بیشتری از تونالیته‌های صدای پیانو را از خود ارائه دهد.

مشاهده اطلاعات بیشتر در مقاله : تفاوت اکشن کلاویه ها در پیانو دیجیتال

اجزای کلاویه پیانو دیجیتال

از دیگر اصطلاحات مهم پیانو دیجیتال کلاویه‌های آن است که معمولا از جنس عاج مصنوعی می‌باشد. عاج مصنوعی هم صیقلی است و لطافت دارد و هم جذب رطوبت بالایی داشته که از سر خوردن کلاویه‌ها از زیر انگشتان نوازنده ای که به دلیل زمان طولانی نواختن، انگشت‌هایش عرق کرده است، جلوگیری می‌کند. ولی در مدل‌های بالاتر و گران قیمت، جهت شبیه‌تر شدن تاچ کلاویه‌ها، آن‌ها را از چوب طبیعی با روکش عاج مصنوعی تولید می‌کنند که درست همانند کلاویه‌های آکوستیک است. کلیدهای چوبی وزن بهتری داشته و بعدها نوازنده با وزن کلیدها در مدل‌های گرند و آکوستیک به مشکل بر نخواهد خورد. یکی از دیگر از عوامل بسیار مهم اکشن کلاویه‌هاست که بر اساس برند و مدل دستگاه متغیر است. اکشن‌های کلاویه بر اساس سیستم سنسور و مقدار حساسیت کلاویه‌ها به نسبت فشار تعریف می‌شود و می‌تواند شامل ۲، ۳ یا ۴ سنسور باشد. اکشن‌های ۴ سنسوره شبیه سازی و دقت دقیق‌تری برای نوازندگان حرفه‌ای فراهم کرده و امکان نواختن قطعات پیچیده‌تر با ظرافت بیشتری را ممکن می‌کنند. از جمله اکشن‌های کلاویه معروف در پیانوهای دیجیتال می‌توان به: GHS ،GH3 ،GH3X ،PHA4 ،PHA50 ،RH3 ،GRANDTOUCH ،GRAND FEEL ، RESPONSIVE HAMMER ،NWX و … اشاره کرد.

اصطلاحات مربوط به صدا

شبیه سازی دقیق صدا از ابتدای تولید این ساز از مهم‌ترین مسائل به شمار می‌رفت. در زمینه صدا، اولین مدل‌های دیجیتال از صدای سینتی سایز شده استفاده می‌کردند که هیچ شباهتی به پیانو واقعی نداشتند. در مدل‌های پیشرفته‌تر، به جای این سیستم، از نمونه برداری صدای واقعی استفاده شد. نمونه‌های ضبط شده از بهترین مدل‌های پیانو آکوستیک بودند که با بهترین کیفیت و شرایط ضبط شده بودند. در نتیجه استفاده از این سیستم صوتی، صداهایی با بیشترین شباهت به مدل‌های گرند قابل پخش می‌باشد.

پلیفونی :

پلیفونی یکی از مهم‌ترین اصطلاحات و اجزای پیانو دیجیتال به شمار می‌رود. پیانوهای دیجیتال نیز مانند کیبوردها دارای شاخص پلی فونی هستند. پلی فونی نشان دهنده تعداد حداکثر صداهایی است، که ساز که در یک لحظه، توانایی پخش کردن آن‌ها را دارد. این میزان برای پیانوهای دیجیتال بسیار مهم است. چون استفاده از پدال دمپر باعث می‌شود چندین صدا در یک لحظه پخش شود. و اگر ساز پلی فونی کافی را نداشته باشد تمام صداها برای لحظه ای قطع خواهد شد. حتما هنگام انتخاب ساز مورد علاقه تان به میزان پلیفونی آن توجه داشته باشید. ما توضیحات بیشتری را در مقاله نکات مهم در خرید پیانو برای افراد حرفه ای در این زمینه برایتان بیان کرده ایم.

امکانات جانبی

امروزه برخی از مدل‌های ارائه شده، علاوه بر صدای انواع پیانوهای آکوستیک؛ مجموعه وسیعی از صدای سازهای مختلف و همچنین ریتم‌های متنوع با آکوردهای اتوماتیک را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید از ساز دیجیتال خود به عنوان کیبورد نیز استفاده نمایید. امکان اتصال گوشی موبایل با برخی از مدل‌هایی که از اتصال بلوتوث پشتیبانی می‌کنند، به شما این امکان را می‌دهد تا آهنگ‌های موجود در موبایلتان را از بلندگوها بشنوید و یا با آن‌ها هم نوازی کنید.

برخی اصطلاحات در رابطه با مشخصات فنی پیانوهای دیجیتال

KEY OFF SAMPLE: لحظه ای که انگشتان پیانیست از روی کلاویه‌ها برداشته می‌شود، تغییرات ظریفی در صدای ساز رخ می‌دهد زیرا دمپر روی سیم قرار گرفته و ارتعاش سیم قطع می‌شود. این حالت در برخی از پیانوهای دیجیتال به طور کامل شبیه سازی شده است تا صدای واقعی‌تری در اختیار داشته باشید.

DAMPER RESONANCE: رزونانس دمپر شبیه سازی کاملی از لحظه برداشته شدن نمد از روی سیم هنگامی که از پدال ساستین استفاده می‌کنید ارائه می‌کند و واقع گرایی خاصی به پیانو شما می‌بخشد. اثر بخشی این افکت زمانی مشخص می‌شود که از نمونه صدای پیانوهای آکوستیک استفاده می‌کنید.

Intelligent Acoustic Control: صدایی کامل و متعادل همراه با صداهای بیس غنی و تربل‌های شفاف را ارائه می‌کند. یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای تمرین‌های خانگی Intelligent Acoustic Control است و به صورت خودکار صدا را تنظیم می‌کند. یکی از ویژگی‌های منحصر بفردی است که امکان نوازندگی با بالاترین سطح کیفی صدا را ممکن می‌کند.

VRM: یا همان مدل سازی رزونانس مجازی، صدای متمایز یک پیانو گرند را با شبیه سازی حرفه‌ای در اختیار نوازنده قرار می‌دهد و تعاملات پیچیده بین رزونانس سیم و ساندبرد در پیانو را به طور کامل شبیه سازی می‌کند.

مطلب پیشنهادی : اصطلاحات کیبورد و سینتی سایزر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *