×

اصطلاحات کیبورد و سینتی سایزر

اگر یک نوازنده مبتدی باشید امکان دارد مواجه با اصطلاحات بکار برده شده در این سه دستگاه کمی برایتان گیج کننده باشد، در این پست با اصطلاحات کیبورد و سینتی سایزر با ما همراه باشید. با توجه به تعداد زیاد محصولات موجود در هر یک از گروه‌های کیبورد در بین موزیسین‌ها، مهم است که قبل از شروع به کار، تصوری روشن از خرید خود داشته باشید. بسیاری از ویژگی‌ها و اصطلاحات برای همه یا بیشتر دسته بندی‌های کیبورد مشترک است. تعداد کلیدهای کیبورد مختلف است، از ۲۵ عدد روی کنترلرهای MIDI کوچک گرفته تا ۸۸ کلید، دقیقا همین شرایط برای پیانوهای آکوستیک نیز وجود دارد.

اصطلاحات رایج کیبورد

ارنجر : اگر یک ورک استیشن را به عنوان یک استودیو ببینیم، یک ارنجر می‌تواند یک شریک در آهنگ سازی شما باشد. ارنجرها، کیبوردهای قابل حمل همراه با موتور صدای حرفه ای و تعدادی ابزار ترکیبی به منظور تقویت روند آهنگسازی می‌باشند. ارنجرها همچنین ابزارهای بسیار قدرتمندی برای اجراهای زنده بوده، و اغلب برای افرادی که یک گروه تک نفره هستند، انتخابی ایده آلی محسوب می‌شوند. بسیاری از ارنجرهای پرتابل دارای اتصال USB برای انتقال صدا به کامپیوتر و اینترنت، صرفه جویی در پروژه‌ها، یا حتی دانلود ریتم‌های مختلف به منظور همنوازی می‌باشند.

ورک استیشن :‌ می‌توان یک ورک استیشن را کیبوردی در نظر گرفت که به عنوان یک استودیوی ضبط کوچک ایفای نقش می‌کند. اکثر ورک استیشن‌ها دارای چندین ویژگی ضبط از جمله امکان ضبط، هارد دیسک داخلی، ضبط چندین رکورد، CD Burners و غیره می‌باشند. ورک استیشن‌ها نقطه ی اوج دنیای کیبوردهای حرفه ای و همچنین ابزاری لازم برای ساخت موزیک، ضبط، ویرایش و نهایی سازی ترانه‌ها می‌باشند.

اصطلاحات سینتی سایزر

سینتی سایزرها کیبوردهایی هستند که صدا تولید می‌کنند. امروزه بیشتر سینتی سایزرها از نمونه‌های مبتنی بر سنتز استفاده می‌کنند که از صداهای از پیش ضبط شده بر خلاف سینت‌های آنالوگ استفاده کرده و سیگنال‌های الکتریکی را برای ایجاد صدا دستکاری می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه عملکرد آن‌ها می‌توانید به مقاله سینتی سایزر چیست مراجعه کنید.

اجزا و اصطلاحات کیبورد و سینتی سایزر

تعداد کلیدها: کیبوردها در تعداد کلیدهای مختلفی موجود می‌باشند، که از ۲۵ تا ۸۸ متغیر است، همین روال برای پیانو نیز وجود دارد. مواردی که هنگام تصمیم گیری باید در نظر داشته باشید این است که چه تعداد کلید برای شما مناسب است، و همچنین محدودیت فضا و نوع ادوات موسیقی که می‌نوازید، را نیز در نظر داشته باشید.

اکشن یا Hammer

در واقع همرهای مکانیکی را به منظور افزایش پاسخ هرچه بیشتر طراحی می‌کنند. اکشن synth بیشتر شبیه به ارگ می‌باشد، هیچ مقاومتی وجود نداشته و کلیدها می‌توانند با سرعت بسیار بالا نواخته شوند. اکشن‌های Weighted, semi weighted, synth, hammer همه و همه احساس متفاوتی را به کیبورد اضافه می‌کنند. Weighted و semi weighted ( سنگین و نیمه سنگین ) اکشن‌هایی هستند که پاسخی مشابه با پیانوهای آکوستیک یا گرند ارائه می‌دهند.

اکشن سینت سایزر

حساسیت تاچ کیبورد یا سرعت نواختن آن که به فشار دادن کلیدها و ایجاد صدا یا ارسال یک پیغام MIDI مربوط می‌شود، تعیین کننده سرعت عمل کردن تاچ کیبورد می‌باشد. تعداد صداهایی که کیبورد می‌تواند در یک لحظه اجرا کند. کیبوردهای همراه با قابلیت پلیفونیک گسترده و صدای سازهای مختلف می‌توانند یک ارکستر کامل را تقلید کنند.

تفاوت سینت سایزر آنالوگ و دیجیتال

سینت سایزر آنالوگ یک نام رایج در بین سینت سایزرها به شکار می‌رود زیرا مسیر صدا اساسا آنالوگ می‌باشد. این بدان معناست که اوسیلاتورها، میکسر، فیلترها، و امپلی فایرها آنالوگ می‌باشند. اجرای سینت سایزر در کنترل صدا، شامل LFO ،envelope ها و میدی دیجیتال می‌باشند اما هنوز هم سینت به عنوان یک ساز آنالوگ در نظر گرفته می‌شود، حتی اگر افکت‌های دیجیتال بر روی این سینت‌ها اعمال شود باز هم سینت یک ساز آنالوگ در نظر گرفته می‌شود. اگر بخش‌هایی از پچ صدا دیجیتال باشند ( مانند سینت سیازر همراه با اوسیلاتورهای دیجیتال اما با فیلترهای آنالوگ )، آنگاه این سینت هایبرید یا ترکیبی خوانده می‌شود.

اگر سینت سایزر شما دارای اجرای دیجیتال باشد، آنگاه این سینت دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. سینت سایزرهای آنالوگ گران قیمت‌تر از نوع دیجیتال می‌باشند در حالی که سینت‌های دیجیتال به طور معمول دارای ویژگی‌ها، پارامترها، و گزینه‌های صوتی بیشتری به نسبت مدل‌های آنالوگ می‌باشند. سینت‌های دیجیتال دارای پلیفونی بیشتر به نسبت مدل‌های آنالوگ می‌باشند. در سینت‌های دیجیتال، نت‌های بیشتر با سادگی نیازمند افزایش سرعت پردازنده داخلی دستگاه می‌باشند. دلیل گران قیمت‌تر بودن سینت‌های آنالوگ، قدرت بیشتر پردازنده آن‌ها به نسبت مدل‌های دیجیتال است.

سینت سایزر آنالوگ و دیجیتال

توانایی Multitimbrality

به توانایی کیبورد برای پخش صداهای مختلف به طور همزمان (فلوت، طبل، پیانو، استرینگ‌ها) گفته می‌شود و نباید با پلیفونی اشتباه گرفته شود.

MIDI و قابلیت اتصال به رایانه

یک پروتوکل ارتباطی است که در دهه ۱۹۸۰ برای سازهای دیجیتالی و رایانه‌ها ایجاد شد. پیغام‌های MIDI هیچ صدایی ندارند، بلکه به عنوان یک طرح ارائه می‌شوند که مشخص می‌کند یک سخت افزار یا ابزار نرم افزاری چه نوتی را بنوازد و چه سرعتی داشته باشد. کیبوردهای امروزی می‌توانند به روش‌های مختلفی به رایانه متصل شوند. USB, S / PDIF, MIDI, FireWire, mLAN، و انواع دیگری از رابط‌های داخلی و خارجی یا تعبیه شده در داخل کیبورد، راه‌های برای ارتباط رایانه با کیبورد می‌باشند.

در ادامه مقاله اصطلاحات کیبورد و سینتی سایزر با ما همراه باشید.

سیکوئنسر

یک سخت افزار یا سیستم نرم افزاری است که داده‌های MIDI را ضبط کرده و در یک ترتیب برنامه ریزی شده توسط خود کاربر پخش می‌کند.

سیکوئنسر

Arpeggiator

یک Arpeggio آکوردی است که نوت‌های خود را پشت سر هم ( به ترتیب ) بجای پخش همه در یک لحظه را انجام می‌دهد.

Arpeggiator

سمپلر

دستگاهی است که صدای دیجیتالی را ضبط کرده و به روش‌های مختلفی باز پخش می‌کند. اگر می‌خواهید کلیپ‌های صوتی خارجی را در موسیقی خود بگنجانید، مطمئنا کیبوردی با نمونه گیری داخلی یا سمپلر مورد نیاز شما خواهد بود.

کنترلر ها

میزان کنترلی که یک کیبورد در اختیار شما قرار می‌دهد به میزان کار شما با آن بستگی دارد. برای سینتی سایزرها، حداقل جیزی که می‌خواهید، مدولاسیون و Pitch است. هنگامی که با MIDI کار می‌کنید، ممکن است بخواهید ناب‌ها و اسلایدرها را نیز داشته باشید.

کنترلر

حافظه

اکثر کیبوردها گزینه حافظه خارجی از جمله درایورهای فلش، Secure Digital، فلش اسلات جمع و جور و کارت‌های SmartMedia را همراه با خود دارند. با اتصال USB می‌توانید داده‌ها را به راحتی بین رایانه خود و سایر دستگاه‌های دارای USB انتقال داده و همچنین فایل‌ها را در Cloud ذخیره کنید.

LFO ( Low Frequency Oscillator )

اوسیلاتور یک مدار الکترونیکی است که شکل موج‌های periodic یا تکرارشونده به عنوان مثال امواج سینوسی، مربعی، sawtooth یا مثلثی ایجاد می‌کند. LFO یک اوسیلاتور است که این شکل موج‌ها را در فرکانس بسیار پایین یا pitch تولید می‌کند. این امواج آرام عموما بین ۰ تا ۲۰ هرتز بوده و اغلب برای تغییر یک پارامتر در یک سینت، سمپلر یا پروسسور افکت استفاده می‌شوند. یکی از کاربردهای رایج، مدولاسیون pitch یک اوسیلاتور صدا با یک LFO است.

LFO ( Low Frequency Oscillator )

شروع به نوازندگی

همانطور که گفته شد، کیبورد و سینتی سایزر قابل حمل شامل ابزارهایی هستند که به شما در یادگیری نواختن پیانو کمک می‌کنند. در حالی که داشتن یک معلم حرفه ای یا دوست پیانیست راهی مناسب برای یادگیری است، بسیاری از منابع دیگر نیز برای کمک به آموزندگان کیبورد وجود دارد.

ارگ های الکتریکی

خبر خوب برای نوازندگان حرفه ای امروزی این است که ارگ‌های الکترونیکی مدرن می‌توانند صدایی یکپارچه همراه با سیستم عامل Hammond و Wurlitzers را ضبط کنند. همچنین امروزه اکثر ارگ‌ها از مدل سازی دیجیتال استفاده می‌کنند، اما برای تغییر صدا، از نوارهایی مانند ارگ‌های سنتی بهره می‌برند. ارگ‌های دیجیتال همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند افکت، پیچ و مدولاسیون، و سازگاری با MIDI می‌باشند.

ارگ های الکتریکی

این موارد شامل تعداد بیشماری از روش‌های تدریس، کتاب، CD و DVD ها می‌باشد که همگی در جهت ایجاد مهارت‌های لازم برای نواختن پیانو و دستگاه‌های الکترونیکی در نظر گرفته می‌شوند. می‌توانید اصطلاحات بیشتری را در مورد پیانو در مقاله آشنایی با اصطلاحات پیانو مشاهده کنید. یا آموزش‌های خاص اولیه، بر اساس سن و تکنیک‌های پیانو که به طور خاص برای کودکان یا بزرگسالان طراحی شده اند را می‌توانید در این مجموعه‌های آموزشی نام برده یافت کنید.

سخن آخر

امیدواریم که مقاله اصطلاحات کیبورد و سینتی سایزر برای شما مفید بوده و برای تهیه سینتی سایزر می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی سازکالا به صورت نقدی و اقساطی سفارش خود را ثبت کرده و خرید خود را انجام دهید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *