×

سینتی سایزر چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که سینتی سایزر چیست و چه کاربردی در عرصه موسیقی دارد.

بیشتر سینتی سایزرها به عنوان کیبوردهای الکترونیکی شناخته می‌شوند که رنج گسترده ای از اصوات دنیای واقعی (پیانو، ترومپت، درامز و..) و صداهای غیر از آن (بلیپ‌ها، سوییپ‌ها و اصوات الکترونیکی پیچیده) شناخته می‌شوند.

در واقع سینتی سایزرها مجموعه ای از ماژول‌هایی هستند که قابلیت ساخت و پردازش اصوات را در بی نهایت شکل مختلف دارند. بکارگیری برخی از این ماژول‌ها موجب تولید صداهایی می‌شود که در دنیای واقعی غیر ممکن است.

این موضوع Synthesizer را به پالت رنگ نقاشی نوازندگان، تنظیم کنندگان و آهنگسازان تبدیل می‌کند.

کاربرد سینتی سایزر

اگر بخواهیم تخصصی‌تر به این موضوع بپردازیم، سینتی سایزر یا Synthesizer یک صدای آنالوگ الکتریکی را از پایه ساخته و پیرایش می‌کند، به طوری که با سمپلرها تطابق پیدا کند و سپس با فشردن کلیدهای کلاویه کیبورد و یا کلیدهای Synthesizer، صدا تولید می‌شود. ماژول‌های این دستگاه شامل کلاویه‌های کیبورد نمی‌شود و از طریق میدی  (MIDI) راه اندازی می‌شود.

اجزای اصلی سینتی سایزر چیست

این دستگاه به صورت اساسی به این شکل تولید صوت می‌کند: اوسیلاتورها (برخی آن‌ها را تن ژنراتور هم می‌نامند) امواج الکتریکی را با پالس منتشر می‌کنند (هم مثبت و هم منفی) که در نتیجه یک موج حاصل می‌شود. فرکانس این پالس‌ها تعیین کننده زیر و بم صداست. ۴۴۰ پالس (یا بیت) در ثانیه می‌تواند یک نت “لا” (A) تولید کند.

راه تولید این موج ها در سینتی سایزر چیست ؟

برای ساخت امواج از اوسیلاتور و برای دگرگون کردن شکل امواج پایه ای به چیزهایی بیشتر، از فیلترها استفاده می‌کنیم. فیلتر جریانی الکتریکی است که توسط کم و زیاد کردن بخش‌ها مشخصی از فرکانس کار می‌کند و نقش اساسی آن نرم کردن شکل امواج صوتی اصلی است.

اوسیلاتور یا مولد موج

یک اوسیلاتور طراحی شده تا بتواند حالت‌های مختلف پایه ای شکل موج (WAVEFORM) را بسازد – sawtooth-wave triangle-wave – یا – square-wave – که کمک می‌کند طنین‌ها مختلف شبیه سازی نماید. بیشتر Synthesizer ها همچنین می‌توانند یک شکل موجی تصادفی و غیر عمدی را نیز تولید کنند.

صداهایی که به صورت طبیعی ساخته می‌شوند، از امواج سینوسی نرمی شکل گرفته که ساخت آن از پایه بسیار دشوار می‌باشد. با دستکاری کردن امواج مثلثی شکل از طریق ریاضیات و مهندسی امواج سینوسی نیز می‌توانند شبیه سازی شوند.

همچنین Synthesizer ها امکان اتصال و استفاده از MIDI نیز دارند. به عنوان مثال با اتصال پیانوهای دیجیتالی که دارای خروجی MIDI باشند می‌توانید شکل موج صدای خروجی تغییراتی ایجاد کنید. برای مشاهده لیست قیمت پیانو سازکالا اینجا را کلیک کنید.

کاربرد فیلتر در سینتی سایزر چیست

اگر شما به یک شکل موج ارّه مانند (sawtooth wave) گوش کنید، به نظر شما صدایی زننده خواهد بود و دلیل آن وجود لبه‌های تیز در شکل موج آن است. در اصطلاحات آکوستیک به این لبه‌ها “overtone” گفته می‌شود.

حال اگر ما یک فیلتر بر روی یک شکل موج اعمال کنیم، این لبه‌ها از بین می‌روند و در نتیجه شکل موج کروی‌تر و صدای شفاف‌تری حاصل خواهد شد. صدایی که از هیچ گونه overtone برخوردار نباشد، موج سینوسی نامیده می‌شود. یک موج سینوسی ساده‌ترین شکل موجی است که یک صدا به حالت طبیعی دارد: هیچ لبه ای ندارد و مانند فلوت صدا می‌دهد.

عملکرد فیلتر در سینت سایزر

تقویت سیگنال در سینت

برای کنترل حجم صدای یک صوت، سیگنال باید از یک جریان تقویت کننده عبور کند. امپلی فایر می‌تواند بلندی یک شکل موجی را بالا و پایین ببرد که در نتیجه حجم صدای ساز کم و زیاد می‌شود. اتفاقی که به صورت اساسی می‌افتد این است که زمانی که نوازنده انگشت خود را بر روی یک کلید می‌گذارد، شکل موجی به وجود می‌آید.

این شکل موجی توسط فیلتر، فیلتر می‌شود و در انتها توسط امپلی فایر تقویت می‌گردد. برای استفاده در اجراهای زنده و استودیویی باید از یک امپلی فایر یا تقویت کننده جانبی استفاده کنید.

Envelope در سینتی سایزر چیست ؟

حال ما کمترین الزامات را برای تولید یک صدای سینت سایزری داریم. اما ما هنوز نیاز داریم این صدا را تبدیل به صوتی قابل اجرا به عنوان یک ساز موسیقی کنیم. صداهای طبیعی به صورت معمول به سادگی قطع و وصل نمی‌شوند. اصوات به ثبات ضعیفی دارند و در طول زمان کاراکتر آن تغییر می‌کند. یک صدا در دنیای واقعی حالت fade in و fade out دارد.

به عنوان مثال زمانی که به ادوات درامز ضربه وارد می‌کنیم صدا در ابتدای برخورد چوب با درامز بسیار تیز است و بسیار سریع بعد از برداشتن چوب از روی درامز صدا قطع می‌شود. صدای یک پیانو نیز بسیار سریع شروع می‌شود اما پایان یافتن بخش انتهایی صوت زمان طولانی‌تری را می‌گذراند. بسیاری از اصوات بین تایم میانی پخش صوت و محو شدن صدا، دچار تغییر زیر و بم صدا می‌شوند.

مانند زمانی که یک قطار در حال بوق کشیدن از کنار شما عبور می‌کند. این رفتار “Envelope” (بسته شدن) صدا نامیده می‌شود. برای شبیه سازی این افکت بر روی سینتی سایزر، باید امکانات جزئی بیشتری از خاموش و روشن کردن اوسیلاتور، فیلتر و امپلی فایر داشته باشد.

ما می‌خواهیم که انولوپ را بر روی هر کدام از واحدها کنترل کنیم. حال راه تولید این صدا بر روی سینتی سایزر چیست؟

کنترل حرفه ای صدا با سینت سایزر

انولوپ اوسالیتور زیر و بمی صدا را در زمان پخش صوت و انولوپ امپلی فایر، حجم صدا را در طول زمان پخش صوت کنترل می‌کند. ساده‌ترین سینت سایزرها انولوپ فیلتر چهار مرحله ای دارد. این موضوع به آن معناست که چهار بخش مختلف از صدا را کنترل می‌کند. این بخش‌های مختلف به “ASDR” مشهورند.

Envelope synthesizer

Attack : قسمت ابتدای شروع صدا

Decay : قسمت محو ابتدایی صدا

Sustain : قسمتی از صدا که بسته به نگهداشتن کلید کشیده می‌شود

Release : قسمت محو پایانی صدا

برای خرید سینتی سایزر می‌توانید از فروشگاه سازکالا دیدن کنید. تمام این مراحل به صورت جداگانه می‌تواند تنظیم شود. برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر، شامل مراحل بیشتری می‌باشند که با کنترل بیشتر به روی صدا کمک می‌کند و صداهایی تصادفی‌تر و خلاقانه‌تر می‌توان تولید کرد.

بیشتر سینت سایزرهای یک چرخ کنترل کننده در قسمت سمت چپ خود دارند که به عنوان Modulation لیبل شده است. این چرخ کنتر کننده باعث می‌شود که اجرا کننده بتواند نوسان‌های بسیار آرامی را بر روی صوت مانند “ویبراتو” و “سوییپ” اجرا نماید.

مطلب پیشنهادی : اصطلاحات کیبورد و سینتی سایزر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *