×

تفاوت کلاویه‌های پیانو دیجیتال

در این بخش از وبلاگ سازکالا، به بررسی تفاوت کلاویه‌ های پیانو دیجیتال می‌پردازیم، در مطلب قبلی انواع کلاویه را برای شما بیان کردیم. حال که با کلاویه‌ها آشنا شدید، می‌توانید تفاوت آن‌ها را نیز درک کنید.

سوال : 

من در حال انجام بررسی و گشت و گذار در اینترنت هستم برای خرید یک کیبورد پیانویی جدید. من اساسا دنبال کیبوردی می‌گشتم که هم از نظر لمسی و هم از نظر حسی، کاملا شبیه یک پیانو واقعی باشد.

به نظر می‌رسد در مورد برخی از مدل‌های Yamaha، اکشن استاندارد (برای کلیدهای سنگین شده استاندارد ) در بسیاری از مدل‌های دیجیتال معرفی شده به بازار، موجود باشد، در حالی که اکشن سنگین شده با درجه بندی‌های متفاوت، فقط برای پیانوهای گران قیمت دیده می‌شود و مدل‌های ارائه شده رده پایین‌تر، از آن بی نصیب هستند.

پاسخ :

اثر چکش درجه بندی شده GH، یک اکشن مرغوب سنگین شده مخصوص پیانو یاماها است که برای پیانیست‌های متوسط و پیشرفته، بسیار مناسب است و در محصولات فوق العاده و گران قیمت، موجود است.

این مکانیزم دقت بیشتری را فراهم می‌کند و نواختن‌های تکراری را سریع‌تر و آسان تر اجرا می‌کند، که برای نوازندگان با تجربه بسیار مورد نیاز است.

اکشن انواع پیانو دیجیتال

کلاویه‌های غیر سنگین

بیشتر میدی کیبورد و کیبوردهای بودجه‌ای دارای اکشن سنگین برای کلاویه‌ها نمی‌باشند، با این حال، برخی از کیبوردهای استیج و استودیویی حرفه‌ای و ارنجرها می‌توانند بر اساس طراحی و برند دارای کیفیت کلاویه‌های متفاوتی باشند. وقتی کلاویه‌ها سنگین نباشند، از وزنه‌ها در داخل صفحه کلید استفاده نشده، اما معمولا صفحه کلاویه حساس به تاچ و سرعت دارند، بنابراین نسبت به صداهای مختلف رسپانسیو می‌باشند.

کلاویه های نیمه سنگین

بیشتر کیبوردهای نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای دارای اکشن کلاویه نیمه سنگین می‌باشند. این اکشن مقاومت بیشتری به نسبت کلاویه‌های غیر سنگین ارائه می‌دهد. مزیت این نوع اکشن در رسپانسیو بودن بیشتر آن به نسبت لمس کلاویه‌ها توسط نوازنده است.

کیبوردهایی با اکشن همر

وقتی یک پیانو دیجیتال یا یک پیانو استیج که دارای اکشن کلاویه همر است، به این معناست که کلاویه‌ها دارای مکانیسمی هستند که همان عملکرد همر پیانو آکوستیک را تقلید می‌کنند. این امر معمولا با اتصال سیستم اهرمی نزدیک به کلاویه‌ها به منظور ایجاد مقاومت بیشتر در حین نوازندگی انجام می‌شود.

اکشن سنگین درجه بندی شده

اکشن سنگین درجه بندی شده، یک ویژگی استاندارد در پیانوهای آکوستیک، برخی از پیانوهای دیجیتال و استیج رده بالاتر می‌باشند. در پیانوهای آکوستیک مقاومت بیشتری برای نت‌های بم و مقاومت کمتری برای نت‌های بالا در نظر گرفته می‌شود. برای پیانوهای دیجیتال نیز تاچ سنگین‌تری برای نت‌های بم و تاچ سبک‌تری برای نت‌های بالا در نظر گرفته می‌شود.

کلاویه‌های پیانو دیجیتال به منظور قابلیت پخش بیشتر و حس نوازندگی مشابه با پیانوهای آکوستیک سنگین می‌شوند. در طراحی پیانوهای دیجیتال از کلاویه‌های سنگین درجه بندی شده از جنس چوب طبیعی یا پلاستیک استفاده می‌کنند.

کلاویه های سنگین

وزن‌های کلاویه در پیانو دیجیتال

اکشن کلاویه GHS ( Graded Hammer Standard )، یکی از اکشن‌های با کیفیت در پیانوهای YDP 144 و YDP 143 و سری پرتابل یاماها یعنی P45 و P125 است که برای نوازندگان تازه کار بسیار مناسب است.

اساتید پیانو اغلب کلیدهای لمسی درجه بندی شده را توصیه می‌کنند، مانند مدل‌های آکوستیک. برای ایجاد و پرورش تکنیک‌های صحیح نواختن برای هنرآموزان تازه کار. چکش (GHS) لمسی مانند کیبورد را ارائه می‌دهد.

 این موضوع می‌تواند گیج کننده باشد، و سایت ِyamaha نیز کار خاصی برای درک این موضوع انجام نمی‌دهد! در ادامه با رتبه بندی تفاوت‌های اکشن کلاویه‌های یاماها به ترتیب از بالاترین تا پایین‌ترین، سعی دارم تا این مطلب به بهترین حالت ممکن برای شما ملموس کنم:

GHS < GH – GHE < GH3 < NW

اکشن-کلاویه-GHS

تفاوت اکشن کلاویه های پیانو

 GH و GH3 (اکشن همر درجه بندی شده ۳ ) هر دو از یک نوع اکشن بهره می‌برند، ولی GH3 دارای حسگرهای تقویت شده ای است که به آن امکان تکرار نت‌ها با سرعت بالا  مانند تریل‌ها را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد. عملکرد این اکشن درست مانند یک ساز آکوستیک واقعی می‌باشد.

از جمله اکشن کلاویه‌های معتبر می‌توان به GHS ،GH3 ،GH3X ،NWX ، GrandTouch اشاره کرد که در پیانوهای دیجیتال مختلف وجود داشته و کیفیت و حساسیت تاچ مخصوص به خود را ارائه می‌دهند. در این بین کیفیت اکشن کلاویه GrandTouch و NWX بهتر از مدل‌های دیگر بوده و احساس نوازندگی با یک پیانو گرند و آکوستیک را برای نوازنده فراهم می‌کنند.

تفاوت کلاویه ها از لحاظ قیمت

در حال حاضر، تفاوت کلاویه‌های پیانو دیجیتال یاماها در مدل‌های پایین ( از نظر قیمت و امکانات ) چندان زیاد نمی‌باشد و همگی دارای GHS هستند. هر چه بین مدل‌های موجود، به سمت بالاتر و مدل‌های گران قیمت تر حرکت می‌کنیم، سیستم اکشن GH3 و در بالاترین مدل‌ها NW  و  GrandTouch به چشم می‌خورد.

کلاویه های سنگین مختلف

بنابراین در همان سری، برخی از مدل‌ها ممکن است اکشن GHS داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به واسطه قیمت بالاتر از اکشن‌های GH یا GH3 استفاده کنند.

در پایین تفاوت رنج قیمت کلاویه‌های پیانو دیجیتال را با ذکر مثال برایتان شرح داده‌ایم: 

GHS – تمام مدل‌های پایین و ارزان قیمت یاماها دارای این اکشن هستند: تمام مدل‌هایی همچون P70/85, YDP 143 و غیره 

GH یا GHE –  اکشن موجود در تمام مدل‌های متوسط Yamaha ( از نظر قیمت و مشخصات ): مدل‌هایی همچون P140 و  CP33/300

GH3 –  پیانوهای مدل بالا که تازه تولید شده‌اند دارای این نوع اکشن هستند: CLP230/270 و YDP163

اکشن کلاویه GH3

NWX – اکشن چوبی: یکی از بهترین نوع شبیه سازی که دقیقا همانند مدل آکوستیک می‌باشد. این نوع اکشن را در مدل‌های CVP309GP/CGP1000 و پیانو دیجیتال Clp 645 می‌توانید مشاهده کنید.

اکشن NWX

GrandTouch _ این اکشن برای سری ۷ پیانوهای CLP در نظر گرفته شده است و بالاترین سطح کیفی را برای نوازندگان حرفه‌ای فراهم می‌کند. از این نوع اکشن در پیانوهایی نظیر CLP 745 یاماها استفاده شده است.

GrandTouch

اکشن کلاویه پیانو های کاوایی

برند معتبر Kawai از جمله رقبای همیشگی برند Yamaha می باشد که همچون برند یاماها دارای پیانوهایی با اکشن پلاستیک و چوبی است. سری پر طرفدار این برند شامل KDP که سری مبتدی و CA ، CN سری حرفه ای است.

اکشن Grand Feel (GF) : این مدل اکشن و سری بالاتر آن یعنی Grand Feel II (GFII) جدیدترین سری اکشن در سری پیانوهای اکشن چوبی برند کاوایی به حساب می آیند. علاوه بر این ویژگی هایی همچون وزنه های تعادلی برای کلاویه ها، روکش عاج مصنوعی ، سنسور سه گانه برای تشخیص لمس دقیق نیز برای این دو دو مدل اکشن در نظر گرفته شده است. این دو اکشن، بلندترین کلاویه های ممکن را به نسبت سایر اکشن های برند کاوایی ارائه می کنند. در اکشن GFII روکش آبنوس برای کلاویه های مشکی همراه با تقویت چکش های وزنی استفاده شده است که برای نوازندگان حرفه ای و حساس تعبیه شده و کیفیت کار نوازنده را بهبود می بخشد.

اکشن RM3II : این مدل اکشن سری قبل GF می باشد که ویژگی های مشابهی از جمله طراحی مکانیکی مرکز محور ، چکش های درجه بندی شده ، وزنه های تعادلی ، روکش عاج مصنوعی و سنسور های سه گانه برای این مدل نیز در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *