×

راهنمای خرید پیانو حرفه ای

اگر به عنوان یک نوازنده مدت‌هاست که از ساز معمولی خود خسته شده‌اید، با ما در راهنمای خرید پیانو حرفه ای همراه باشید. خیلی از اوقات افرادی که در نوازندگی حرفه‌ای هستند، در خرید ساز خود دقت لازم را به جا نیاورده و همین امر باعث کندی پیشرفت یا عدم نتیجه گیری مناسب از ساز خود می‌شود. ما در این مقاله سعی داریم که نکات مهم و آموزنده‌ای را در جهت خرید پیانوی مناسب و ایده آل به شما عرضه کنیم تا با بهره گیری از این نکات تمامی جوانب برای خرید یک ساز خوب را رعایت کنید.

راهنمای آشنایی با انواع پیانو حرفه ای

قبل از هر چیزی برای خرید یک پیانو حرفه‌ای، ابتدا باید با انواع پیانو و تفاوت‌های عمده آن‌ها با یکدیگر آشنا شوید. پیانوها از لحاظ ابعاد، کیفیت و قدرت صدا به سه نوع رویال یا گرند، دیواری یا upright و دیجیتال تقسیم می‌شوند.

پیانوهای گرند دومتر طول دارند و این بزرگی منجر به پخش شدن با قدرت‌تر و بیشتر صدا می‌شود و مناسب سالن‌های کنسرت و فضاهای بزرگ می‌باشد. اما پیانوهای دیواری مناسب منزل و قابل استفاده در هر مکانی می‌باشد و با توجه به ابعاد کوچک آن از طرفداران بیشتری برخوردار است.

همچنین با پیشرفت فناوری و تکنولوژی نوع جدیدی از پیانو که به آن پیانوی دیجیتال می‌گویند، امروزه بین نوازندگان و خریداران پیانو بسیار محبوب و پرکاربرد شده است.

راهنمای خرید پیانو

پیانو مناسب افراد حرفه ای

برای خرید پیانو مناسب افراد حرفه‌ای چند نکته حائز اهمیت وجود دارد که عبارتند از:

  • استاندارد بودن سنگینی کلیدهای پیانو
  • جنس خوب کلاویه (کلیدهای)آن
  • عکس العمل دقیق چکش‌ها در برخورد با سیم
  • برگشت سریع کلیدها به حالت اول هنگام لمس آنها
  • پلیفونی بالا در صورت استفاده از مدل دیجیتال

تمامی مواردی که در بالا ذکر کردیم، از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید برای خرید پیانو حرفه‌ای به آن‌ها دقت کنید. استاندارد بودن کلیدهای پیانو و سنگینی آن‌ها سبب می‌شود که انگشتان شما قوی و قوی‌تر شده و جنس خوب کلاویه‌ها نیز باعث کمتر خسته شدن انگشتان هنگام نواختن و عدم سر خوردن آن‌ها می‌شود.

جنس چوبی کلیدهای این ساز و رویه آن که از عاج مصنوعی تهیه شده از بهترین جنس‌های کلاویه می‌باشد. همچنین یک نوازنده حرفه‌ای باید مدلی را برای خود انتخاب کند که عکس العمل کلیدها و چکش‌ها هنگام برخورد به سیم سریع بوده تا بتواند قطعات سخت و پیشرفته‌‎ای که نیاز به حرکت سریع دستان و لمس سریع کلیدها دارد را به بهترین شکل ممکن بنوازد. خیلی از کلیدها در برخی پیانوهای آکوستیک از برگشت سریع کلیدها ناتوان مانده اند و فیدبک مثبت هنگام نواختن چنین قطعاتی را نمی‌دهند.

در ویدیو زیر می‌توانید تست بهترین شبیه سازی کلاویه در پیانو دیحیتال که با نام Natural Wood شناخته می‌شود را مشاهده کنید.

آپشن‌های مختلف در پیانو دیجیتال

به عنوان مثال در سری CLP پیانوهای برند یاماها با گزینه‌هایی نظیر نوع کلاویه، حساسیت لمسی کلاویه‌ها، تعداد پدال‌ها، قابلیت نیم پدال، توابع مختلف پدال، روکش کلاویه‌ها، موتور صدا، حالت‌هایی نظیر: Key-off Samples ،Smooth Release ،Virtual Resonance Modeling (VRM) ،String Resonance ،Damper Resonance در بخش تولید صدا، پلیفونی، تعداد صداها، انواع افکت، توابع آموزشی و نوازندگی ترکیبی Dual/Layers ،Split و Duo، بخش رکورد یا همان ضبط و تعداد آهنگ و ترک‌هایی که می‌توانید ضبط کنید، پلی بک، کنترل‌هایی نظیر مترونوم، محدوده تمپو، ترانسپوز، تیونینگ ( کوک )، انواع گام، بلوتوث و انواع اتصالات نظیر ورودی و خروجی میدی، ورودی AUX، پورت‌های USB TO DEVICE و USB TO HOST، اسپیکرها و مشخصات مربوط به آن‌ها، آداپتور و لوازم جانبی مواجه می‌شوید.

در ادامه برخی از آپشن‌هایی که ممکن است در مشخصات فنی پیانوهای دیجیتال بیشتر ببینید و در نگاه اول کمی گیج کننده باشند را خدمت شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

آپشن های مختلف پیانوهای دیجیتال

بخش کلاویه ها

اکشن کلاویه یکی از مهم‌ترین بخش‌های پیانو دیجیتال در نظر گرفته می‌شود که کیفیت لمس کلاویه و نزدیک‌تر بودن به لمس آکوستیک را شامل می‌شوند. در این بین جنس کلاویه‌های شما نیز در حس نواختن پیانو تاثیر خواهد داشت؛ به عنوان مثال اگر کلاویه‌های پیانو جنس پلاستیک باشند کیفیت پایین‌تری به نسبت اکشن کلاویه چوبی ارائه می‌دهند. اکشن‌های با کیفیت شامل GHS ( Graded Hammer Standard ) ،GH3 ،GH3X T NWX ( Natural Wood X ) و GrandTouch می‌باشند.

از جمله بخش‌های مهم دیگر می‌توان به حساسیت لمسی کلاویه‌ها اشاره کرد که هرچه حالت‌های آن‌ها بیشتر باشد کیفیت نوازندگی شما بهتر خواهد بود. به عنوان مثال در پیانوهای سری CLP از مدل CLP 635 به بالا ۶ حالت مختلف برای این بخش در نظر گرفته شده است.

موتور صدا

در بخش موتور صدا، نمونه صداهای اصلی پیانو، نوع موتور صدا و آپشن‌های ویژه آن نوشته شده است. به عنوان مثال بخش Key-off Samples : در پیانو آکوستیک وقتی چکش به سیم ضربه می‌زند و شما دستتان را از روی کلاویه برمی‌دارید، بر اثر برداشته شدن چکش از روی سیم صدایی ایجاد می‌شود که این ظرافت‌های صدایی تفاوت پیانو آکوستیک با سازهای دیگر را مشخص می‌کند. حال چنین حالتی در پیانوهای دیجیتال برندهایی نظیر یاماها با عنوان Key-off Samples قرار داده شده است.

 Smooth Release

این گزینه هم وقتی دست نوازنده از روی کلاویه‌ها برداشته می‎‌شود و همچنین وقتی نوازنده staccato اجرا می‌کند، تن صدایی شفاف و پاسخ رزونانسی فوق‌العاده‌ای را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد.

راهنمای خرید پیانو حرفه ای (Smooth-Release)

Virtual Resonance Modeling ( VRM )

شبیه سازی صدای پیانو گرند را توسط شبیه سازی تعامل بین رزونانس سیم و ساندبرد ایجاد می‌کند. در واقع کیفیت صدای پیانو گرند در یک ساز دیجیتال قرار داده شده است و این فناوری کیفیت کار با پیانوهای حرفه‌ای برند یاماها را بهتر کرده است.

Virtual Resonance Modeling

String Resonance

اگر پدال ساستین یا دمپر پیانو را فشار دهید و یک نت را بنوازید، سیم‌های پیانو برای آن نت مشخص به صدا و لرزش در می‌آیند. در پیانوهای دیجیتال حرفه‌ای، این مکانیسم به طور کامل شبیه سازی شده است تا کیفیت صدای پیانو دیجیتال شما به پیانو آکوستیک نزدیک‌تر شود.

String Resonance

Damper Resonance

وقتی پدال ساستین را فشار می‌دهید، صدای سیم‌های مرتعش شده دوباره بازسازی می‌شود و بعد از برداشتن پا از روی پدال ساستین بخش KEY OFF Sample وظیفه‌ی تولید صدای منحصر به فردی را دارد که در پیانو آکوستیک بعد از برداشتن چکش از روی سیم ایجاد می‌شود.

در ادامه مقاله راهنمای خرید پیانو حرفه ای با سازکالا همراه باشید.

Grand Expression Modeling

یک فناوری جدید که پیانیست را قادر می‌سازد تا از تکنیک‌های مختلف به منظور ایجاد طیف وسیعی از تونالیته که در پیانوهای گرند وجود دارد استفاده کند. توانایی تغییر شدت و سرعت لمس به منظور تولید آهنگ‌های مختلف از جمله ویژگی‌های اصلی این آپشن می‌باشد.

Grand Expression Modeling

Linear Graded Hammer

آپشنی که در آن وزن تک تک کلاویه‌ها همانند پیانو گرند متفاوت می‌باشند. پیانو ۸۸ کلاویه با قابلیت Linear Graded Hammer، به دلیل وزن متفاوت هر کلاویه و بازگشت آن پس از فشار دادن از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دقیق‌ترین حس نواختن را برای نوازندگان حرفه‌ای فراهم می‌کند. یکی از بهترین آپشن‌های اعمال شده در برخی پیانوهای حرفه‌ای به طور قطع Linear Graded Hammer می‌باشد.

Linear Graded Hammer

 

IAC (Intelligent Acoustic Control)

ای بخش به طور خودکار صدای ساز را تنظیم می‌کند تا نوازندگان از صدای کاملا متعادل در هر ولوم صدایی لذت ببرند.

IAC (Intelligent Acoustic Control)

Stereophonic Optimizer

این فناوری فاصله بین صدا و انتقال آن از پیانو هنگام استفاده از هدفون را تنظیم می‌کند. نتیجه این کار تصویر سازی صوتی منحصربفرد هنگام نواختن طولانی مدت خواهد بود. این آپشن کیفیت صدایی که به هدفون منتقل می‌شود را بهبود بخشیده و لذت شنیدن جزییات کامل هنگام نواختن را ممکن می‌کند.

رکورد از طریق خروجی های لاین

اگر پیانو دیجیتال شما دارای خروجی‌های لاین در پشت پنل است به عنوان مثال Line Out, Aux Out, Stereo Out و غیره، می‌توانید از این بخش برای رکورد صدای ساز خود استفاده کنید. سوکت این خروجی‌ها به طور معمول ۱/۴ اینچی TRS می‌باشد.

رکورد از طریق خروجی های لاین

چند نکته اساسی در خرید پیانو

در این بخش از راهنمای خرید پیانو حرفه ای، می‌خواهیم چند نکته ی اساسی برای آن دسته از افرادی که قصد خرید پیانو دیجیتال دارند را بیان کنیم. برای خرید یک مدل دیجیتال خوب اول به پلیفونی آن توجه کنید. داشتن پلی فونی بالا نشان دهنده قدرت و کیفیت خوب ساز می‌باشد.

سیستم داخلی هر نوع از آن‌ها قادر است چندین صدا به صورت همزمان تولید کند. اکثر پیانوهای امروزی می‌توانند ۶۴ نوع صدا به صورت همزمان تولید کنند که این عدد در پیانوهای پیشرفته‌تر به ۱۲۸و ۲۵۶ و حتی ۵۱۲ عدد نیز می‌رسد.

هرچقدر میزان پلیفونی دستگاه بیشتر باشد کیفیت کلی صدای آن بالاتر خواهد بود. از دیگر امکانات آن‌ها باید به داشتن پدال‌های حرفه‌ای و حساس به همه واکنش‌ها اشاره کرد زیرا خیلی از قطعات حرفه‌ای نیازمند گرفتن پدال‌های ظریف یا نیم پدال است.

با در نظر گرفتن همه این موارد می‌توانید یک پیانوی خوب و با کیفیت برای خود تهیه کنید. در صورتی که قصد خرید پیانو را دارید می‌توانید از طریق فروشگاه سازکالا نسبت به قیمت پیانو دیجیتال اطلاع کسب کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “راهنمای خرید پیانو حرفه ای
  • خرداد ۱۴, ۱۳۹۹ at ۱۰:۴۴ ب٫ظ

    سلام
    امروز برای خرید پیانو به چند فروشگاه سر زدم همه روی برند دایناتون تاکید داشتند در حالی که مربی پسرم میگوید یاماها بگیرم
    من دو دل شده ام لطفا شما راهنمایی کنید
    Yamaha spk 22
    Or
    Dynaton slp 250

    پاسخ
    • خرداد ۱۸, ۱۳۹۹ at ۵:۱۹ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      لطفا با ما تماس بگیرید تا کارشناس پیانو راهنماییتون کنند
      ۰۲۱۵۴۷۷۲
      باتشکر

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *