×

راهنمای جامع خرید پیانو دیجیتال

اگر به یادگیری و نواختن پیانو علاقه دارید، خرید یک ساز با قیمت مناسب ایده‌ای عاقلانه است. با این حال وقتی به دنبال خرید یک پیانو با کیفیت هستید، با مدل‌ها و برندهای مختلفی مواجه می‌شوید. در خرید یک پیانوی با کیفیت و مقرون به صرفه، شما می‌توانید از بین مدل‌های مختلف پیانو دیجیتال دیواری و پیانوی دیجیتال پرتابل انتخاب داشته باشید.

برای بهترین انتخاب باید  لیستی از موارد را در نظر بگیریم که در راهنمای جامع خرید پیانو دیجیتال به برسی آن‌ها می‌پردازیم. شما می‌توانید برای خرید اقدام به مشاهده قیمت پیانو و مشخصات فنی آن در سایت سازکالا نمایید.

قبل از خرید پیانوی دیجیتال باید به نکات زیر توجه کنید:

صدا

پیانو دیجیتال با استفاده از پخش صداهای از پیش تعیین شده پیانوهای آکوستیک، فرآیند تولید صدا را انجام می‌دهد. روش و تجهیزات مورد استفاده برای ضبط این ترک‌های موسیقی بر روی کیفیت صدا تاثیر گذار است. یک پیانوی دیجیتال خوب باید صدایی گرم و نزدیک به صدای پیانوی آکوستیک داشته باشد.

هر نوازنده کیفیت صدای متفاوتی را ترجیح می‌دهد، و انتخاب پیانو بر اساس صداهای مختلفی که دارد بر عهده شماست. به غیر از کیفیت صدا، باید ابتدا و انتهای صدا نیز گوش فرا دهید. یک پیانوی دیجیتال با کیفیت، تقلید صدای دقیق‌تری از پیانو آکوستیک را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد و به اصطلاح صدای طبیعی‌تری دارد.

تعداد کلاویه‌ها

یک پیانو دیجیتال در اصل دارای ۸۸ کلاویه سنگین می‌باشد. با این حال، برخی از پیانوهای دیجیتال تنها دارای ۶۱ کلاویه یا کمتر می‌باشند. نوازندگان نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای نیاز به یک پیانو با ۸۸ کلاویه سنگین دارند. بنابراین، اگر شما مبتدی هستید و در رابطه با یادگیری و نواختن پیانو مصمم هستید، یک پیانو کلاویه کامل تهیه کنید.

مطالب پیشنهادی: مقاله درباره کلاویه پیانو

خرید-پیانوی-دیجیتال

پلیفونی

به حداکثر تعداد صداهایی که یک پیانو می‌تواند در هر زمان تولید کند، پلیفونی گفته می‌شود. این بدان معناست که یک پیانو با پلیفونی ۳۲ نت می‌تواند به طور همزمان ۳۲ نت تولید کند. نوازندگان نیمه حرفه‌ای باید حداقل با پلیفونی ۶۴ نت کار کنند. برای پیانیست‌های حرفه‌ای، پلیفونی ۱۲۸ نت یا بیشتر مناسب است.

پلیفونی در پیانو دیجیتال

مطالب پیشنهادی: پلیفونی در پیانو

حساسیت لمسی کلاویه‌ها

حساسیت لمسی به نحوه پاسخگویی پیانو در زمان نواختن یک کلاویه با مقدار نیروی مشخص گفته می‌شود. کیبورد پیانوی شما نسبت به سرعت حساس بوده و به همین ترتیب صدایی با حجم مناسب تولید می‌کند. پیانویی با قابلیت حساسیت لمسی، کنترل بهتری بر پویایی موسیقی شما خواهد داشت.

یک پیانوی دیجیتال می‌تواند کلاویه‌هایی بدون وزن اضافه، کلاویه‌های نیمه سنگین، یا تمام سنگین داشته باشد. تولیدکنندگان پیانو، کلاویه‌های سنگین را برای پیانو دیجیتال در نظر گرفته‌اند تا شباهت زیادی به کلاویه‌های پیانو آکوستیک داشته باشد.

حساسیت لمسی کلاویه ها

ویژگی‌های بیشتر

یک پیانوی دیجیتال توانایی تولید صدای سازهای مختلفی دارد. انتخاب پیانویی با صداهای پیش فرض، افکت، اتصالات مختلف و قابلیت‌های ویژه تر باعث می‌شود تا نوازنده قادر انتخاب و تزیین صدا، امکان اتصال پیانو به کامپیوتر، گوشی هوشمند و امکان استفاده از منابع صوتی خارجی مانند اسپیکر مانیتورینگ را در اختیار داشته باشد. این پیانوهای دیجیتال نوازنده را قادر می‌سازند تا مانند یک پیانیست حرفه‌ای به نوازندگی بپردازند.

در ادامه مقاله ی راهنمای خرید پیانو دیجیتال با سازکالا همراه باشید.

ویژگی های بیشتر پیانو دیجیتال

انواع اکشن کلاویه‌های مختلف

پیانوهای دیجیتال بر اساس مدل و برند دارای اکشن کلاویه‌های مختلفی هستند، به عنوان مثال پیانوهای دیجیتال برند یاماها دارای اکشن کلاویه GHS ،GH3 ،GH3X ،NWX و Grand Touch می‌باشند که کیفیت کار و حساسیت هر کدام با دیگری متفاوت است. در پیانوهای برند کاوایی نیز اکشن‌هایی نظیر Grand Feel (GF) ،Grand Feel II (GFII) ،RM3II ،Responsive Hammer Compact (RHC) ، Responsive Hammer (RHII and RHIII) می‌باشند. کیفیت اکشن کلاویه‌های چوبی به مراتب بالاتر از اکشن کلاویه‌های پلاستیکی است، به عنوان مثال پیانو CLP 645 یا CLP 745 در برند یاماها دارای اکشن کلاویه بهتری به نسبت سری YDP می‌باشد.

انواع اکشن کلاویه های مختلف

مزایای اصلی خرید پیانوی دیجیتال

خرید پیانوی دیجیتال بسیار راحت‌تر از آکوستیک است، این پیانوها سبک‌تر، جابجایی آن‌ها راحت‌تر و اجزای آن‌ها قابلیت جدا شدن دارند. از لحاظ هزینه‌ای خرید یک پیانوی دیجیتال بسیار مقرون به صرفه‌تر از یک پیانوی آکوستیک است، همچنین هزینه‌های نگهداری از پیانوهای دیجیتال کمتر بوده و نیاز به کوک سالیانه ندارند.

در رابطه با ویژگی‌های فنی، بیشتر پیانوهای دیجیتال امکان ضبط را برای نوازنده فراهم می‌کنند. سرانجام، برخی از پیانوهای دیجیتال دارای قابلیت MIDI بوده و از مموری کارت پشتیبانی می‌کنند، بنابراین می‌توانید آهنگ‌های ضبط شده را به کامپیوتر انتقال دهید.

فروش-پیانوی-دیجیتال

خرید پیانوی ۸۸ کلاویه در برابر ۶۱ کلاویه

اگر چه خرید یک پیانوی ۶۱ کلاویه ممکن است فضای کمتری اشغال کند، بسیاری از کارشناسان و نوازندگان حرفه‌ای، پیانو ۸۸ کلاویه را پیشنهاد می‌کنند. دلیل این انتخاب این است که یادگیری پیانو با کلاویه کمتر، کار با یک پیانوی ۸۸ کلاویه کامل را سخت‌تر می‌کند.

از آنجایی که بیشتر دروس پیانو با استفاده از یک پیانوی آکوستیک آموزش داده می‌شوند، پس کار با یک پیانوی دیجیتال ۸۸ کلاویه فرآیند یادگیری و پیشرفت در نوازندگی را سرعت می‌بخشد. همچنین از آنجایی که نواختن پیانو یک فعالیت بصری و عضلانی است، کار با یک کیبورد کوچکتر ممکن است مشکلاتی در سازگاری نوازنده با یک پیانوی کامل بوجود آورد.

تعداد صداها و تن ها

در حالی که به نظر می‌رسد پیانوهای دیجیتال شامل صدها نمونه صدای سازهای مختلف می‌باشند، اما همه این صداها برای نوازنده ضروری نیستند. پیانوهای سری YDP و CLP یاماها صداهای ضروری و خاصی داشته و تمرکز نوازنده را روی صدای پیانوی گرند و یکسری صداهای مرتبط دیگر متمرکز می‌کند. وقتی حرف از تن و صدا به میان می‌آید، کیفیت حرف اول را می‌زند.

مشخصات-پیانوی-دیجیتال

برند های مختلف

یکی از فاکتورهای اصلی و مهم در انتخاب پیانو دیجیتال، تصمیم گیری در رابطه با برند و سازنده آن است. بسیاری از برندهای مشهور پیانو دیجیتال از ابتدای کار به دنبال پیشرفت و بهبود پیانوهای ساخت خود بودند. از جمله تولیدکنندگان بزرگ پیانو می‌توان به Yamaha ،Casio ،Korg و Roland اشاره کرد.

آیا به خروجی هدفون نیاز دارید؟

اگر در فضای کوچکی زندگی می‌کنید و نمی‌خواهید مزاحمتی برای نوزاندگی شما ایجاد شود، هدفون از جمله موارد مهم برای شما خواهد بود. بسیاری از اساتید موسیقی برای تمرین بهتر و پیشرفت کودکان، پیشنهاد می‌کنند تا هنگام یادگیری پیانو از هدفون استفاده شود. اما باید توجه داشته باشید که صدای هدفون خیلی بلند نباشد تا در بلند مدت کودک دچار کم شنوایی نشود.

سخن پایانی

در نهایت و بعد از مطالعه راهنمای خرید پیانو دیجیتال این شما هستید که باید از بین برندها و گزینه‌های مختلف انتخاب کنید و محصول متناسب با نیازتان را تهیه نمایید. برای انتخاب بهتر و امکان مقایسه محصولات،  در این بخش می‌توانید قیمت پیانوهای دیجیتال مختلف را در سازکالا مشاهده کنید و با توجه به سطح نوازندگی خود و بررسی مشخصات فنی پیانو یک انتخاب بی نقص داشته باشید.

همچنین برای دوستانی که تسلط کافی برای نواختن پیانو ندارند و تمایل به یادگیری این ساز دارند، یک دوره کامل آموزش پیانو به صورت رایگان و ویدئویی (همراه با متن)  تهیه شده که می‌توانند با مراجعه به  بخش زیر این قسمت را مشاهده نمایند.

آموزش پیانو

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “راهنمای جامع خرید پیانو دیجیتال
  • شهریور ۲۸, ۱۴۰۲ at ۱۰:۵۹ ق٫ظ

    ممنون از اطلاعات کاملتون 🙏❤️ ببخشید من یه مشاوره خرید لازم داشتم، توی یه رپورتاژ خوندم نوشته بود پیانو دیجیتال خیلی دوامی نداره و ممکنه خیلی راحت خراب بشه، خواستم بدونم درسته این موضوع آیا نمیشه روی پیانو دیجیتال خیلی حساب کرد؟؟

    پاسخ
    • مهر ۱۶, ۱۴۰۲ at ۹:۳۵ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز با شماره ۰۲۱۵۴۷۷۲ تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *