×

جایگذاری اسپیکر مانیتورینگ

اتاق شما و نحوه جایگذاری اسپیکر مانیتورینگ می‌تواند تاثیر زیادی بر روی میکس‌های شما بگذارد. این که اسپیکرهای شما کجا قرار بگیرند، باعث می‌شود تا در شنیدن برخی فرکانس‌ها تغییراتی ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم که با گفتن نکاتی، بتوانید اسپیکرهای خود در بهترین جای ممکن قرار دهید و از شنیدن صدای خود توسط آن‌ها لذت ببرید.

بسیاری از استودیوهای مطرح در جهان، نه تنها از طراحی بسیار مهندسی شده ای برخوردار اند، بلکه اتاق‌هایی دارند که به خوبی آکوستیک شده است و هنگامی که در این اتاق‌ها شروع به میکس کردن می‌کنید، متوجه می‌شوید که طراحی و آکوستیک این اتاق‌ها باعث می‌شود تا بتوانید تصمیمات درست‌تری را هنگام میکس کردن بگیرید. اما یکی از موضوعاتی که در طراحی این محصولات وجود دارد، این است که اسپیکرها را بهترین نقطه ممکن قرار می‌دهند تا به این ترتیب، بتوانید صدای تمامی المان‌ها و تمامی فرکانس‌ها را با استفاده از این قرار گیری به خوبی متوجه شوید و  تصمیمات بهتری را در میکس‌ها به عمل بیاورید.

مکان جایگذاری اسپیکر مانیتورینگ

یکی از موضوعاتی که در استودیوهای حرفه‌ای با آن برخورد می‌کنید، این است که  اسپیکرهای اصلی در داخل دیوارها قرار دارند. این موضوع باعث می‌شود تا مهندسان صدا بتوانند صدای بسیار خوبی را از این اسپیکرها دریافت کنند اما بسیاری از استودیوهای خانگی، این امکان را ندارند. به همین دلیل، باید با استفاده از استندهایی، اسپیکرهای مانتیورینگ خود را در محل مناسب قرار دهید. اما این موضوع به این معنا نیست که می‌توانید اسپیکرهای خود را هر کجا که بخواهید قرار دهید. شما نه تنها باید فاصله و ارتفاع اسپیکرها را با خود مد نظر قرار دهید، بلکه فاصله این اسپیکرها تا دیوارهای اتاقتان نیز نقش بسیار مهمی را در صدایی که دریافت می‌کنید بازی می‌کند.

مکان جایگذاری اسپیکر مانیتورینگ

صداهایی که شما در استودیو خود مشغول شنیدن آن‌ها هستید، به چند طریق به گوش شما می‌رسند. یکی از نکاتی که باید مد نظر داشته باشید این است که صداهایی که توسط اسپیکرهای خود مشغول شنیدن آن‌ها هستید، ابتدا به دیوارهای اطراف خود برخورد داشته و سپس به گوش شما می‌رسند. همین موضوع باعث می‌شود تا برخی از فرکانس‌هایی که در آهنگ خود موجود است، از بین برود و یا در برخی از موقعیت‌ها، بی دلیل افزایش یابد. صدایی که از اسپیکرها منتشر می‌شود به دیوارهای اطراف برخورد و به گوش شما می‌رسد.

تشخیص نقاط مشکل دار در جایگذاری اسپیکر مانیتورینگ

هر چه اتاق شما کوچک‌تر باشد، مشکلات بیشتری در شنیدن صدا بروز می‌کند. زیرا صداهایی که آن‌ها را می‌شنوید، به سرعت به این دیوارها برخورد می‌کند و به سرعت به گوش شما برخورد می‌کند. نرم افزارهای بسیاری هستند که با استفاده از یک میکروفون در کنار آن‌ها، به شما می‌گویند که نقاطی که بیشترین مشکل را در اتاق شما دارند، کجا ها هستند که می‌توانید این دیوارها و این نقاط را را با استفاده از پنل‌های آکوستیکی به راحتی آکوستیک کنید و مشکل را تا حدودی از بین ببرید.

تشخیص نقاط مشکل دار در جایگذاری اسپیکر مانیتورینگ

قیمت انواع سیستم های اسپیکر مانیتورینگ را در این بخش مشاهده کنید. برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

جایگذاری استند اسپیکر مانیتورینگ

اما یکی دیگر از کارهایی که با انجام آن می‌توانید به نتایج بسیار خوبی برسید این است که برای اسپیکرهای خود، استندهای مخصوصی تهیه کنید و با گوش دادن به آهنگ‌ها و در عین حال تغییر مکان این اسپیکرها، متوجه شوید که مشکل در کدام قسمت و در چه بازه فرکانسی ای اتفاق می‌افتد. هنگامی که این کار را انجام می‌دهید، متوجه می‌شوید که صدایی که دریافت می‌کنید، به شدت تحت تاثیر محل قرار گیری اسپیکرها و همچنین محلی است که شما از طریق آن صدای اسپیکرها را می‌شنوید.

جایگذاری استند اسپیکر مانیتورینگ

نصب تجهیزات آکوستیک

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که هنگامی که اتاق شما بدون وسایل و لوازم است، شروع به آکوستیک کردن آن و نصب پنل‌ها کنید. این کار یکی از اشتباه‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. دلیل آن نیز این است که بسیاری از افراد، در اتاق خواب خود مشغول ساخت موزیک هستند و وسایل بسیاری در اتاق خود دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا مقداری از صداهای اضافی از بین برود. همچنین هنگامی که اتاق خود را موکت و یا فرش می‌کنید، نحوه آکوستیک کردن اتاق به شکل کامل تغییر می‌کند. پس پیشنهاد ما به شما این است که حتما هنگامی که اتاقتان را پر کرده اید و لوازم مورد نیاز خود را در آن چیدید، شروع به پیدا کردن نقاط مشکل دار و در نهایت آکوستیک کردن آن کنید.

نصب تجهیزات آکوستیک

فوم‌ها و پنل‌های آکوستیک در چیدمان و کانفیگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند.

نصب پنل آکوستیک در اتاق

از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا صدای بسیار بهتری از اسپیکرهای خود در اتاق دریافت کنید، این است که می‌توانید از یک پنل ۱ متر مکعبی آکوستیکی در گوشه‌های اتاق خود استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود تا اِکوهای اضافه را از صدای خود حذف کنید و در نهایت صدای تمیزتری در اختیار داشته باشید.

همچنین این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید تصویر استریوی بهتری را داشته باشید. یکی دیگر از نقاطی که ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد، دیوار پشت سر شما است که ممکن است تصویر استریوی شما را خراب کند. می‌توانید با استفاده از پدهای خاص نیز، این دیوار را آکوستیک کنید تا به این ترتیب، صدایی بسیار تمیز و فوق العاده را از اسپیکرهای خود دریافت و بتوانید تصمیمات درستی هنگام میکس بگیرید.

در نهایت این موضوع را مد نظر داشته باشید که هر اتاقی، نیازمند کمی تغییرات در محل قرار گیری اسپیکرها و همچنین استفاده از پنل‌های آکوستیکی است. زیرا اگر این تغییرات را در اتاق اعمال نکنید، صدایی متفاوت از اصل صدای آهنگ خود دریافت می‌کنید که ممکن است بسیار مشکل ساز باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “جایگذاری اسپیکر مانیتورینگ
  • مرداد ۸, ۱۴۰۱ at ۴:۱۰ ب٫ظ

    سلام ممنون از مطالب خوبتون یه سوال
    معمولا برای شروع کار اسپیکر چند اینچ میگیرن؟

    پاسخ
    • مرداد ۹, ۱۴۰۱ at ۱:۲۰ ب٫ظ

      سلان دوست عزیز
      سایز استاندارد ۵ اینچ هستش

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *