×

درام ۸۰۸ چیست؟

طرفداران و کسانی که به تولید موسیقی پاپ و هیپ هاپ می‌پردازند قطعا نام درام ۸۰۸ را شنیده اند. درام ۸۰۸ یکی از درام‌هایی است که در موسیقی مدرن بیشترین استفاده از آن می‌شود و بسیاری از آهنگ‌ها و آلبوم‌هایی که امروزه تولید می‌شوند با استفاده از این درام تولید می‌شوند. اما این درام دقیقا چیست و چرا نام ۸۰۸ بر روی آن گذاشته شده است؟

صدایی ک امروزه به عنوان درام ۸۰۸ از آن یاد می‌شود، در واقع صدایی است که از درام ماشین‌های ۸۰۸ در دهه ۸۰ میلادی داشتند. از آن زمان، درام ماشین‌های زیادی تولید و عرضه شده است. اما Roland TR-808 یکی از اولین درام ماشین‌هایی بوده است که قابلیت program شدن را دارد. می‌توانیم درام ماشین ۸۰۸ را یکی از مهم‌ترین و پر طرفدارترین درام ماشین‌های تاریخ دانست.

درام ماشین چیست؟

درام ماشین‌ها، سازهایی الکترونیکی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید صداهای پرکاشن و بیت‌های مختلف را دریافت کنید. هدف تولید درام ماشین‌ها، این بود که با استفاده از آن‌ها بتوانید صدای یک درام کیت و یا دیگر سازهای پرکاشن را به طور کامل شبیه سازی کنید. درام ماشین‌هایی ک امروزه تولید می‌شوند، اکثرا این امکان را به تنظیم کننده‌ها می‌دهند تا بتوانند با استفاده از این‌ها به تولید بیت‌های خود بپردازند.

ساز هایی الکترونیکی

با استفاده از درام ماشین‌ها همچنین می‌توانید صداهای مختلفی را با استفاده از صداهای سینتی سایزری و یا سمپل‌ها تولید کنید و از آن‌ها استفاده کنید. با استفاده از درام ماشین‌ها شما می‌توانید انواع درام بیت‌ها را تولید کنید. از درام بیت‌های بسیار ساده تا لوپ‌های بسیار پیچیده.

همچنین می‌توانید از این محصول در انواع سبک‌ها نیز استفاده کنید زیرا همان گونه که کمی قبل‌تر گفتیم، درام ۸۰۸ در بسیاری از سبک‌های امروزی استفاده می‌شود. درام ماشین‌ها در اوایل دهه ۸۰ میلادی تولید شدند و اکثر درام ماشین‌های با کیفیت توسط شرکت رولند طراحی و تولید شدند.

ویژگی درام ماشین های مدرن

  • پدهای حساس به ضربه: یکی از ویژگی‌هایی که درام ماشین‌های مدرن از آن بهره می‌برند، داشتن پدهایی است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، بیت‌های مورد نظر خود را تولید کنید. شما می‌توانید برای هر کدام از این پدها، یک صدای مجزا در نظر بگیرید و از آن برای تولید موسیقی استفاده کنید. همچنین پدهایی که بر روی این درام ماشین‌ها وجود دارد، به ضربه حساس هستند و این به این معناست که می‌توانید با استفاده از این درا پدها صداهای بسیار متفاوتی را به دست بیاورید.
  • دارای وی اس تی های داخلی: درام ماشین‌های مدرن، همگی دارای وی اس تی‌های مختلف هستند که باعث می‌شود بتوانید با استفاده از آن‌ها، صداها و افکت‌های بسیار جالبی را تولید کنید. شما می‌توانید از این افکت‌ها استفاده کنید و صداهایی بسیار عجیب تولید کنید.
  • ویژگی های Programming و قابلیت ادیت: شما با استفاده از این ویژگی‌ها، این قدرت را دارید تا صداهای خود را ضبط کنید و آن‌ها را با صداهایی که درام ماشین در اختیار شما قرار می‌دهد، ترکیب کنید. با توجه به نوع و مدل درام ماشین، می‌توانید از ده‌ها تا هزاران صدا را به این روش ضبط و سپس با صداهای اصلی که درام ماشین در اختیار شما قرار می‌دهد ترکیب کنید.

تاریخ درام ماشین ها

استفاده از درام ماشین‌ها برای تولید موسیقی از دهه ۸۰ میلادی در سبک‌های Dance، Techno، Pop و Hip Hop مرسوم بوده است. اسماعیل الجزاری، یک مهندس صدای عرب، یکی از کسانی بود که با تولید درام ماشین‌هایی، از صداهای سمپل در موسیقی خود استفاده کرد.

در اوایل قرن ۲۰ نیز، محصولاتی تحت عنوان Rhythmicon و Rhythmate تولید شدند که صدای نزدیک به صدای درام ماشین‌های کنونی داشتند. هر کدام از این محصولات تنها در ۱۰۰ نسخه تولید شدند و این موضوع باعث شده بود که افراد کمی بتوانند از این محصولات استفاده کنند و بتوانند با استفاده از این محصولات به تولید موسیقی بپردازند. همچنین این محصولات قیمت بسیار بالایی داشتند و نحوه کار با آن‌ها نیز بسیار سخت و طاقت فرسا بود.

درام-808-چیست-03

اولین درام ماشین جک و جور در دنیا را می‌توانیم ساخته شرکت Eko در سال ۱۹۷۲ بدانیم. نام این محصول Compute Rhythm نام داشت و با داشتن ۶ عدد دکمه به شکل ردیفی این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید با استفاده از آن، از صداهای پرکاشنی که در اختیار شما قرار می‌دهد برای تولید آهنگ‌های خود استفاده کنید.

یکی از تفاوت‌های عمده میان درام ماشین‌هایی که قبل از Compute Rhythm شرکت Eko تولید می‌شد و درام ماشین‌های بعد از آن را می‌توانیم نحوه تولید صدا در آن‌ها دانست. بسیاری از درام ماشین‌های قدیمی از سینتی سایزر داخلی برای تولید صداهای خود استفاده می‌کردند و این در حالی است که درام ماشین‌های مدرن با استفاده از سمپلینگ دیجیتال صداهای مورد نیاز شما را تولید می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌های مشهور در دنیا اقدام به تولید درام ماشین‌های مختلف کردند و از این شرکت‌ها می‌توانیم به Boss، PAiA و Ace Tone نیز اشاره کنیم اما شرکتی که در این زمینه بسیار موفق عمل کرد شرکت Roland بوده است.

درام ماشین Roland Tr 808

درام ماشین‌ها یکی از دلایلی پیدایش موسیقی پاپ مدرن بوده اند. و یکی از مشهورترین این درام ماشین‌ها، درام ماشین ۸۰۸ می‌باشد. این درام ماشین که در سال ۱۹۸۰ توسط ایکوتارو کاکهاشی، طراح و تاسیس کننده شرکت Roland ساخته شد، باعث شد تا انقلابی در ساخت درام ماشین‌ها و همچنین در موسیقی شکل بگیرد.

صدای بیس بسیار خاص و فوق العاده این درام ماشین، یکی از دلایلی بود که بسیاری از تنظیم کننده‌های پاپ و هیپ هاپ نظرشان به این درام ماشین جلب شد و این محصول به سرعت به یکی از بهترین درام ماشین‌های تاریخ تبدیل شد.

این محصول دارای سمپل‌های بسیاری است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به تولید موسیقی خود بپردازید. از صداهایی که می‌توانید از طریق این درام ماشین به دست بیاورید می‌توانیم به Bass Drum، Toms، Snares، Claves، Rim Shots، یک Hand Clap، Cow Bells، Cymbals و Hi Hat اشاره کنیم. حرف TR که بر روی نام این دارم ماشین قرار دارد، مخفف Transistor Rhythm می‌باشد.

با استفاده از قابلیت Step Sequencer در این محصول می‌توانید تا ۳۲ عدد صدای با کیفیت را از این محصول دریافت کنید و همچنین می‌توانید برخی از ضربه‌ها را به عنوان Accent در نظر بگیرید.

درام-808-چیست-04

درام ماشین ۸۰۸ همچنین اولین درام ماشینی بوده است که این امکان را در اختیار تنظیم کننده قرار می‌داده است تا تنها با استفاده از آن بتوانند یک آهنگ را از ابتدا تا انتها پروگرم کنند. تنظیم کننده با استفاده از این محصول، کنترل بسیار کاملی بر روی تمامی خروجی‌های صدای خود داشتند و حتی با استفاده از درام ماشین ۸۰۸ می‌توانستند تا صداهای دیگری همانند سمپل‌ها و یا سینتی سایزرهایی را که در آهنگ خود استفاده کرده بودند را، با استفاده از صداهای این درام ماشین تریگر کنند که قابلیتی بسیار فوق العاده به شمار می‌رود.

با این که این دارم ماشین را می‌توانیم یکی از افسانه ای‌ترین درام ماشین‌ها و به طور کلی، تجهیزات ساخت موسیقی در تاریخ نامید، اما سال‌ها طول کشید تا این محصول به موسیقی‌های بسیار بزرگ راه پیدا کند. تا قبل از آن، تنظیم کننده‌های زیر زمینی با استفاده از این درام ماشین به تولید موسیقی‌های خود می‌پرداختند. قیمت مناسب این محصول، راحتی استفاده از آن و همچنین صدای بیس بسیار فوق العاده، باعث شده بود تا به یکی از پر طرفدارترین تجهیزات موسیقی تبدیل شود.

در نهایت، این دارم ماشین در بسیاری از آهنگ‌های هیپ هاپ آن دوران مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن، بسیاری از دی جی‌ها و تنظیم کننده‌های دیگر سبک‌ها، با استفاده از این محصول شروع به تولیدموسیقی‌های بسیار با کیفیت کرده اند. می‌توانیم تاثیر درام ۸۰۸ در موسیقی هیپ هاپ را معادل تاثیر گیتار فندر استرتوکستر در موسیقی راک بگیریم.

چگونه از درام ۸۰۸ استفاده کنیم؟

یکی از قسمت‌های بسیار مهم در درام ماشین‌های ۸۰۸، بخش Sequencer آن است. در قسمت پایین این دارم ماشین ۱۶ عدد دکمه رنگی وجود دارد که می‌توانید با انتخاب صدا بر هر کدام از آن‌ها به تولید بیت‌های خود بپردازید. همچنین یکی از نکات بسیار فوق العاده درباره این محصول این است که این ۱۶ عدد دکمه دارای یک سوییچ A و B هستند که به تغییر این سوییچ از A به B، می‌توانید به راحتی به ۱۶ عدد صدای جدید دست پیدا کنید که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

این به این معناست که به صورت کلی می‌توانید از ۳۲ عدد Step Sequencer در این محصول بهره مند شوید و بیت‌هایی بسیار فوق العاده را با استفاده از این محصول تولید کنید.

درام ماشین

برای شروع استفاده از این محصول کافی است تا مطمئن شوید تا سوییچی که در قسمت چپ این Sequencer ها قرار دارد بر روی A تنظیم شده است. سپس با استفاده از ناب Instrument Select می‌توانید صدای مورد نظر خود را بر روی هر کدام از Sequencer ها تنظیم کنید. برای این که مطمئن شوید که صدایی که تنظیم کرده اید، به بهترین شکل تنظیم شده است، کافی است تا هر دکمه را فشار دهید. اگر صدایی شنیدید، یعنی که صدای مورد نظر به دکمه تنظیم شده است.

همچنین کنترل‌هایی در قسمت راست این درام ماشین وجود دارد که می‌توانید حین ضبط با استفاده از این کنترل‌ها، صداهای خود را تغییر دهید. با وجود این ویژگی می‌توانید صداهای بسیار فوق العاده ای را از این محصول دریافت کنید.

پس از این که صداهای خود را بر روی قسمت Sequencer این محصول ست کردید، باید ناب Mode را بر روی Manual Apply تنظیم کرده و با استفاده از این محصول شروع به ساخت بیت‌های خود کنید.

مقاله پیشنهادی: تفاوت بین درام ماشین و سمپلر چیست؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *