×

راهنمای خرید سینمای خانگی

‌‌اولین قدم در راهنمای خرید سینمای خانگی توجه به هزینه‌ها و انتخاب سیستم مناسب با بودجه درنظر گرفته شده می‌باشد. متغیرهای زیادی را برای داشتن یک سینما خانگی خوب هم از لحاظ فنی و هم از نظر مالی می‌توان در نظر گرفت.

به عنوان مثال یک سینمای خانگی بر اساس تجهیزات آن می‌تواند بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار و یا حتی بیشتر متغیر باشد. توسعه خدمات اشتراکی مبتنی بر اینترنت که در سال ۲۰۱۶ بوجود آمد، به این معنی بود که کاربران سیستم صوتی خانگی دیگر نیاز به رفتن به فروشگاه‌های اجاره ی فیلم نداشتند، چیزی که در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ امری معمول بود.

در سال ۱۹۸۰ سینماهای خانگی به طور معمول شامل فیلمی بودند که از قبل روی نوار LaserDisc یا VHS ضبط شده، و یک مجموعه تلویزیون تیوب بزرگ پرتوی کاتدی یا CRT نیز برای نشان دادن محتوای این نوارها وجود داشت. در سال ۲۰۰۰، نوآوری در فناوری سیستم‌های صوتی، تجهیزات پخش ویدیو و صفحه نمایش‌های تلویزیونی و همچنین پروژکتورهای ویدیوئی در مجموعه سینماهای خانگی بوجود آمد، که صفحه نمایش با وضوح بالاتر، کیفیت صدا و موارد دیگری را به سینمای خانگی اضافه کرد.

راهنمای خرید سیستم سینمای خانگی

 

تجهیزات مورد نیاز برای سینما خانگی

تلویزیون، پروژکتور و صفحه نمایش : بدیهی است که شما در درجه اول نیاز به یک تلویزیون یا پروژکتور و صفحه نمایش دارید. تصویر زیبا کلید اصلی سینمای خانگی شماست و هر چه تصویر با کیفیت‌تر و بزرگ‌تری داشته باشید، مسلما از سیستم سینمای خانگی خود لذت بیشتری می‌برید.

تلویزیون‌های ۴K و OLED از جمله بهترین گزینه‌ها برای خرید تلویزیون به شمار می‌روند. اگر یک اتاق خاص را برای سینمای خانگی خود در نظر گرفته اید، می‌توانید از یک پروژکتور ۸ فوتی یا بزرگ‌تر برای سینمای خانگی خود استفاده کنید. به طور معمول، پروژکتور بر روی سقف اتاق نصب می‌شود.

تلویزیون، پروژکتور و صفحه نمایش

منابع ویدیویی : پلیرهای بلوری ( Blu-ray ) و پلیرهای مدیا ۴K تجربه ای تماشایی همراه با صدایی با کیفیت را به سینمای خانگی شما اضافه می‌کنند. همچنین برخلاف برخی تلویزیون‌های قدیمی، برنامه‌ها، بازی‌ها و موارد دیگر در پلیرهای بروز آپدیت می‌شوند.

منابع ویدیویی

چه تعداد اسپیکر مناسب کار ماست: وقتی صحبت از صدا به میان می‌آید، ده‌ها ترکیب اسپیکر مختلف برای سینمای خانگی شما وجود خواهد داشت. سینمای خانگی‌های قدیمی شامل ۵ اسپیکر: اسپیکر مرکزی، اسپیکر چپ و راست، ۲ اسپیکر پشتی در سمت چپ و راست و البته ساب ووفر می‌باشد. یک ستاپ معمول به این صورت است که اسپیکر مرکزی، در قسمت جلو زیر تلویزیون قرار می‌گیرد. معمولا اسپیکرهای جلویی نیز بزرگ‌تر از اسپیکرهای پشتی می‌باشند.

تجهیزات مورد نیاز برای سینما-خانگی

نکات مهم در راهنمای خرید سینمای خانگی

دومین بخش از راهنمای خرید سینمای خانگی مربوط به جای گذاری قطعات سیستم می‌باشد. شما می‌توانید سیستم صوتی خود را در فضای هال خود، یک اتاق خواب اضافی یا زیر زمین قرار دهید. در حالی که هر یک از این فضاها از نظر راحتی و کیفیت صدا ملاحضات ویژه ای دارند، اما عوامل مشترک زیادی نیز وجود دارند. اتاق‌های مربعی شکل باعث تولید دیستورشن‌های هارمونیک می‌شوند.

سعی کنید اتاق مستطیلی شکل را انتخاب کنید و برای بهترین پیش بینی صدا، صفحه نمایش اصلی و اسپیکرهای خود را در امتداد یک دیوار کوتاه قرار دهید. در صورتی که قصد خرید اسپیکر سینما خانگی یا سایر لوازم صوتی خانگی  را برای منزلتان دارید می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

راهنمای خرید سینمای خانگی

هر چه تعداد پنجره‌ها کمتر باشد، بهتر است. پنجره‌ها سطوحی سخت اند که دیستورشن را در صدا را منعکس می‌کنند. شما می‌توانید از شانه‌های تخم مرغ برای پوشاندن تمام دیوارهای اتاق به منظور آکوستیک کردن استفاده کنید. همچنین از وسایل هنری شیشه ای پرهیز کنید چون این وسایل بازتاب کننده نور و صدا می‌باشند.

جای گذاری اسپیکر و ووفر در سینمای خانگی

راهنمای خرید اسپیکر سینما خانگی

فناوری اسپیکر روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود، و رقابت بین تولید کنندگان اسپیکر به ایجاد یک سینمای خانگی واقعی در خانه کمک زیادی کرده است. یعنی سیستمی که شما انتخاب می‌کنید باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. اکثر سیستم‌های اسپیکر سینمای خانگی به گونه ای طراحی شده اند که صداهای خاصی از نواحی خاص محیط شنیداری شما ایجاد کنند.

مقاله مرتبط : ساندبار چیست و راهنمای خرید ساندبار

وقتی مثلا قطاری در حال  عبور از صحنه است، شما صدای حرکت این قطار را از سمتی به سمت دیگر می‌شنوید. با این حال اسپیکرهایی که با عنوان دوقطبی شناخته می‌شوند، با سینمای خانگی خیلی سازگار نیستند، پس قبل از خرید حتما از انتخاب اسپیکر مناسب برای سینمای خانگی خود اطمینان حاصل کنید. بهترین برندهای موجود برای خرید اسپیکر Yamaha ،Pioneer ،LG ،Samsung ،Panasonic و … می‌باشد.

راهنمای خرید اسپیکر

جای گذاری اسپیکر و ساب

آخرین نکته ای که در مقاله راهنمای خرید سینمای خانگی به آن اشاره خواهیم کرد، تعداد کانال‌های اسپیکر و نحوه جای گذاری آن‌ها می‌باشد. یک سینمای خانگی معمولی دارای صدای فراگیر ۵.۱ می‌باشد، یعنی ۵ اسپیکر و یک Low-range که به آن ووفر گفته می‌شود این مجموعه را تکمیل می‌کنند. این مقدار می‌تواند تا میزان ۷.۱ نیز پیش برود، که شامل ۷ عدد اسپیکر می‌شود. شما ۳ اسپیکر و ووفر را در جلوی اتاق و ۲ اسپیکر باقیمانده را در هرکناره‌ها و پشت می‌توانید قرار دهید.

فراموش نکنید که باید حداقل ۲۰ اینچ اسپیکرها را از دیوار فاصله دهید. دامنه‌های بیس کم توسط یک ووفر بازتولید می‌شوند، بنابراین زاویه ووفر نسبت به سایر اسپیکرها از اهمیت کمتری برخوردار است. یک موقعیت گوشه اتاق به توزیع صدای ووفر شما به طور مساوی کمک می‌کند، اما مانند سایر اجزا، قبل از قرار گرفتن در مکان ایده آل باید تست شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اسپیکرها، مقاله معرفی اسپیکر پسیو و اکتیو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فضای مناسب برای سیستم صوتی خانه

در خرید محصولات سینما خانگی باید به چه مواردی توجه کرد

رسیور خانگی: ماکسیمم و مینیموم توان خروجی رسیور خود را بررسی کنید، و با توجه به این ویژگی می‌توایند اسپیکر، ساب ووفر و بوک شلف‌های مد نظر خود را با احتساب توان خروجی که ساپورت می‌کنند خریداری کنید. رسیورهای سینمای خانگی حرفه‌ای دارای ۴ کانال خروجی ۸/۶/۴/۲ اهم می‌باشند. معمولا برای متصل کردن اسپیکر از خروجی ۴ یا ۶ اهم استفاده می‌شود امام حتما قبل از اتصال اسپیکرهای استند خود، امپدانس اسپیکرها را بررسی کنید.

دقت کنید که رسیور شما چه ورودی و خروجی‌هایی دارد. به عنوان رسیور خانگی Yamaha RX-V685 دارای ورودی و خروجی HDMI، ورودی USB، پورت شبکه، ورودی Front AV، ورودی اپتیکال دیجیتال، ورودی کواکسیال دیجیتال، ورودی صدای آنالوگ، Pre_out 2.2-channel و خروجی هدفون است. پس ویژگی‌هایی که مد نظر دارید را در مشخصات فنی رسیور خود بررسی کنید.

اسپیکرهای استند: از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها در خرید اسپیکرهای استند می‌توان به پاسخ فرکانسی، کیفیت توییتر و ووفرها، امپدانس، ماکسیمم و مینیموم خروجی است که اسپیکرهای شما ساپورت می‌کنند. به عنوان مثال اسپیکرهای F901 Yamaha دارای بهترین کیفیت ممکن برای توییتر ( aluminum dome ) و ووفر (PMD cone )، امپدانس ۶ اهم، حداقل خروجی ۵۰ وات و ماکسیمم ۲۰۰ وات، پاسخ فرکانسی ۳۲ هرتز تا ۵۰ کیلوهرتز و حساسیت صدای بالا می‌باشد (۸۹ dB / 2.83 V / 1 m).

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *