×

ساندبار چیست؟ راهنمای خرید ساندبار

ساندبار وسیله ای برای رفع مشکلات صدای تلویزیون شما

تلویزیون‌های امروزی به دلیل طراحی باریک، اسپیکر‌های باریکی نیز دارند و شاید این اسپیکر‌ها برای انتقال خروجی و دقت کافی برنامه‌های مختلف شما اعم از فیلم و سریال، بازی‌های کامپیوتری و موزیک مناسب نباشد یا با بالا بردن خروجی صدا اسپیکر‌ها کیفیت خود را از دست بدهند.

برخی از افرادی که بودجه بالا برای خرید یک سینما خانگی کامل ندارند یا به دنبال تجهیزاتی هستند که فضای کمتری را اشغال کند اما کیفیت صدای بالایی ارائه دهد، ساندبار را به‌ عنوان یک گزینه ایده آل انتخاب می‌کنند. در تلوزیون های ۴K HDR همراه با تکنولوژی تصویر بالا، شما نیازمند دریافت بهترین کیفیت صدای ممکن برای تماشای برنامه‌های مورد علاقه خود خواهید بود.

در حال حاضر هزاران مدل ساندبار برای ارائه بهترین کیفیت صدا همراه با ویژگی‌های منحصر بفرد عرضه شده است. آیا ساندبار شما ورودی‌های HDMI کافی را داراست؟ بلوتوث برای پخش موسیقی به صورت وایرلس دارد؟ این دو ویژگی از جمله مهم‌ترین موراد هنگام خرید ساندبار می‌باشند. در کنار این ویژگی نحوه طراحی ساندبار، خروجی صدا، کیفیت صدا، برند و موارد دیگر نیز در انتخاب شما بی‌تاثیر نخواهند بود.

در ادامه مقاله ساندبار چیست به صورت کامل شما را برای خرید ساندبار راهنمایی می‌کنیم.

جزییات لازم در هنگام خرید ساندبار

ساندبار چیست
  • در چه فضایی استفاده می‌شود؟
  • چه سایز ساندباری مناسب است؟
  • اکتیو یا پسیو بودن
  • کانال های ساندبار
  • اتصالات مورد نیاز
  • نحوه کنترل ساندبار

به دنبال ساندبار اکتیو باشید. ساندبار‌های اکتیو همراه با امپلی فایر‌های داخلی که در ساندبار‌های پسیو وجود ندارد عرضه می‌شوند. محل قرار گرفتن ساندبار را در نظر داشته باشید. بعضی افراد ساندبار‌های خود را به صورت دیواری نصب می‌کنند و در صورت داشتن ساب ووفر وایرلس، آن را در کنار میز تلویزیون خود قرار می‌دهند.

بهترین مکان برای قرار دادن ساندبار‌های دو تیکه، قرار دادن اسپیکر اصلی در جلوی تلویزیون و ساب ووفر در کنار میز تلیوزیون است تا یک صدای ترکیبی کامل برای استفاده در برنامه‌های مختلف در اختیار شما باشد.

در رابطه با اندازه و حجم خروجی ساندبار می‌توان گفت ساندبار‌ها می‌توانند تنوع خروجی متفاوتی داشته باشند، به عنوان مثال یونیت اصلی ۱۰۰ وات خروجی و ساب ووفر ۱۰۰ وات ، حتی ساب با خروجی بیشتر یا در ساندبار‌های یک تکه ای که امکان اضافه کردن سابووفر به صورت جداگانه دارند بر اساس خروجی یونیت اسپیکر اصلی، ساب ووفر مورد نیاز ارائه می‌شود.

حتی چینش و طراحی اسپیکر‌ها در یونیت اصلی اسپیکر که جلوی تلویزیون شما قرار می‌گیرد نیز می‌تواند متفاوت باشه ب عنوان مثال از دو اسپیکر ۵۰ وات، یک اسپیکر ۱۰۰ وات یا حتی ۴ اسپیکر ۲۵ وات برای بالا بردن دقت ساندبار در کاربری‌های مختلف استفاده می‌شود. پس می‌توان اینطور گفت که بیشتر از توان خروجی، نوع طراحی ساندبار شما اهمیت دارد.

یکی دیگر از موارد حائز اهمیت این است که ساندبار شما مجهز به WIFI و بلوتوث باشد که امکان اتصال به صورت وایرلس نیز برقرار باشد. از جمله موارد مهم دیگر ورودی و خروجی HDMI و ورودی Optical است که امکان اتصال ساندبار به تلویزیون یا امپلی فایر‌های هومشند برقرار شود، برخی از ساندبار‌ها دارای ورودی و خروجی‌های بیشتر برای اتصال منابع صدایی بیشتر نیز هستند که شما بر اساس نیاز خود می‌توانید مشخصات فنی این ساندبار‌ها را نیز بررسی کنید.

تفاوت بین ساندبار و ساند بیس

ساندبیس
sound base
ساندبار
sound bar

هر دو دارای اسپیکر‌های داخلی می‌باشند و یک هدف را دنبال می‌کنند که آن هم دریافت صدایی غنی‌تر ، با جزییات بیشتر، همه جانبی‌تر و سینمایی است. اما تفاوت‌هایی نیز بین این دو مورد وجود دارد.

ساندبار چیست: ساندبار یک یونیست اسپیکر بلند، مستطیلی شکل و باریک است که با اسپیکر‌های داخلی و بسیاری نکات فنی دیگر طراحی شده است. ساندبار در واقع همان کاری را با صدا انجام می‌دهد که یک عینک طبی با چشمان ضعیف می‌کند، در واقع شفافیت صدا و خلوص صدای کامل و بدون نقص را در اختیار شما قرار می‌دهد.

به طور کلی ساندبار‌ها از اسپیکر‌های تلویزیون، پهن‌تر هستند و پرش صدایی بیشتری را فراهم می‌کنند و تا حدودی یک جلوه سینمایی را برای شما به ارمغان می‌اورند.

ساند بیس چیست: هدف ساند بیس‌ها با ساندبار یکی است اما از نظر خروجی و اندازه متفاوت می‌باشند. ساند بیس‌ها عمیق تر از ساندبار‌ها هستند، اما عموما لحاظ عرضی کوتاه‌تر هستند و اصولا برای قرار گرفتن زیر تلویزیون یا قفسه طراحی شده در زیر میز تلویزیون شما قرار می‌گیرد.

در این مدل‌ها از دریاور‌های بیس بزرگتری استفاده می‌شود اما در برابر ساندبار‌هایی که ساب ووفر جداگانه دارند می‌توان تفکیک کمتری دارند و تفکیک صدایی بهتری در ساندبار‌هایی که ساب ووفر جدا دارند ارائه می‌شود.

قرارگیری ساندبار در فضای شما

قرارگیری ساندبار در فضای شما

فضای اطراف محل قرارگیری تلویزیون شما، تعیین کننده محل قرار گیری ساندبار خواهد بود. ساندبار‌ها به حالت‌های مختلفی قابل نصب هستند. همچنین برای همه ساندبار‌ها، تنظیمات و راه اندازی ساده ای دارند. به عنوان مثال ساندبار‌های یاماها مدل‌های yas 209 و yas 207 دارای ریموت کنترل هستند و امکان تغییر حالت‌ها و تنظیم صدای بیس و اسپیکر اصلی در ان‌ها کار آسانی است.

ساندبار اکتیو و پسیو چیست؟ و چرا این موضوع حائز اهمیت است؟

پسیو به معنی این است که ساندبار دارای سیستم امپلی فایر داخلی نیست، و نیازمند رسیور یا امپلی فایر جداگانه دارد. این ساندبار‌ها غالبا ارزان تر هستند و نیازمند تجهیزات دیگر و یک ساب ووفر جدا برای دریافت بهترین کیفیت صدا دارند.

اکتیو به معنی این است که ساندبار دارای امپلی فایر داخلی و پروسسور‌های کانال است که اسپیکر‌های چپ و راست ساندبار را مجزا می‌کند. بنابراین نیاز به اتصال تجهیز دیگری نخواهید داشت و اتصال و استفاده از این ساندبار‌ها کار بسیاری راحتتری است.

چه اتصالاتی مورد نیاز است؟

ساندبار‌های امروزی دارای گزینه‌های اتصال مختلفی می‌باشند که برخی از این اتصالات عبارتند از:

  1. HDMI ARC : اتصال ساندبار به تلویزیون از طریق ورودی audio return channel (ARC) همراه با یک کابل HDMI، و اتصال شما انجام می‌شود. HDMI به خصوص برای ساندبار‌ها مولتی چنل بسیار مناسب است.
  2. Bluetooth : بسیاری از ساندبار‌های امروزی دارای بلوتوث داخلی به منظور استریم به صورت وایرلس هستند و امکان اتصال به کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند و تبلت را با خود همراه کرده اند.
  3. پورت Optical : این بخش بهترین اتصال بین ساندبار و تلوزیون شما خواهد بود و از لحاظ کیفی، کیفیت فوق العاده بالایی دارد.

سخن آخر

در این مقاله راجع به اینکه اصلا ساندبار چیست و تفاوت آن با ساند بیس گفتیم و شمارا برای خرید ساندبار مناسب راهنمایی کردیم، اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید از مشاورین ما در کامنت کمک بگیرید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “ساندبار چیست؟ راهنمای خرید ساندبار
  • تیر ۲۳, ۱۴۰۱ at ۹:۳۶ ق٫ظ

    سلام، ممنون از مقاله خوبتون، من میخوام ساندبار بخرم اما شک دارم بین خرید ساندبار و اسپیکر پرتابل، ای کاش یه مقاله هم برای مقایسه ی این دو می نوشتین.

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *