×

مراحل یادگیری ساز در سنین بزرگسالی

هیچ وقت دیر نیست!

آیا سال‌هاست که می‌خواهید پیانو بنوازید یا نواختن ویولن را بیاموزید، اما نمی دانید از کجا باید شروع کنید ؟ خب در این مقاله نحوه شروع موسیقی و محقق کردن رویاهایتان ذکر شده است.

خرید-ساز

چگونه یک ساز را یاد بگیریم؟

اگر می‌خواهید به یک موزیسین حرفه‌ای تبدیل شوید، باید سازهای مختلفی را فرا بگیرید. یک جراح نیاز به یک میز پر از ابزار لازم برای جراحی دارد، یک بازیکن گلف نیاز به یک کیف پر از چوب‌های مخصوص گلف دارد و یک عکاس نیاز به لنزهای مختلف برای دوربین خود دارد. برای یک موزیسین هم به نسبت هدفی که در سر دارد یادگیری استفاده از ساز و تجهیزات ضرورت کار و پیشرفت او محسوب می‌شود.

از جمله موارد مهم در یادگیری ساز

  • انتخاب ساز.
  • تعیین اهداف.
  • استفاده از یک استاد حرفه‌ای.
  • ایجاد تعامل برای تمرین و نواختن همراه با دیگران.
  • شرکت در مسابقات مختلف.
  • و مهم‌تر از همه از کار خود لذت ببرید.

چگونه یک ساز را یاد بگیریم

نحوه انتخاب ساز

  • تعداد کمی از افراد هستند که یک ساز را انتخاب کنند، در واقع این ساز است که هنرمند را انتخاب می‌کند. به این معنا که برای هر شخص نمونه صدا، استایل و فاکتورهای مختلفی وجود دارد تا به سمت ساز خاصی جذب شود.

هنگامی که صدای ساز را می‌شنوید، کدام ساز است که شما را در آهنگ‌ها شگفت زده می‌کند؟ کدام قطعه موسیقی زیبا و پیچیده را تصور می‌کنید که روزی برای دوستان خود بنوازید؟ نواختن سازهایی که به شما حس آرامش و خوشحالی می‌بخشد، کمک می‌کند تا در مسیر طولانی تسلط موسیقی، انگیزه خود را از دست ندهید.

  • نگران سر وصدای سازها نباشید. اگر می‌خواهید ترومپت بنوازید، پس به سراغ آن بروید و از صدای زیاد آن خجالت نکشید. اکثر مردم ممکن است در ابتدا با آن چیزی که انتظار داشتند روبه رو نشوند و در این مواقع تنها راه حل برای نا امید نشدن، تحمل کردن است. با صبوری و تلاش می‌توانید به بهبود توانایی‌های موسیقی خود کمک کنید.

به یاد داشته باشید که بهتر است تمرینات خود را حتی الامکان در روشنایی روز انجام دهید، چرا که در روز انرژیِ بیشتری دارید و برای همسایه‌ها مزاحمت صدایی ایجاد نمی‌شود.

  • اکثر افرادی که دوست دارند پیانو بنوازند و یک پیانو عالی برای خود تهیه کنند ممکن است بودجه کافی برای خرید آن را نداشته باشند یا با هزینه آن مشکل داشته باشند، لازم نیست نگران باشید چون می‌توانید با یک پیانو مبتدی شروع کنید.

بهتر است بر اساس نیازهای خود خرید کنید و برای شروع انتظار بالایی نداشته باشید.  این روش برای اکثر سازهای دیگر نیز پیشنهاد می‌شود. زیرا باید این احتمال  را در نظر بگیرید که پس از خرید یک ساز گران به هر دلیلی نتوانید یادگیری آن را ادامه دهید.

  • نکته بعدی این است که نباید در خرید ساز عجله کنید یا تنها و بدون نظر فرد متخصص اقدام به خرید ساز کنید.

یک معلم موسیقی قادر است شمارا در مورد خرید بهترین سازها راهنمایی کنید یا بر اساس نیازها و بودجه شما مشاوره دهد و مدل‌هایی را برای خرید معرفی کند.

چگونه معلم پیدا کنیم

تدریس-موسیقی

برای شروع یادگیری یک ساز موسیقی به عنوان یک بزرگسال چه باید بکنیم ؟

ممکن است برای افراد در سنین بزرگسالی شروع یک ساز کمی استرس آور و سخت باشد. برای شروع از طریق اینترنت یا مراجعه به آموزشگاه ها و موسسات یک معلم موسیقی با سابقه پیدا کنید. بسیاری از معلمان برای برقراری ارتباط  بیشتربا هنرجویان خود صفحات مجازی خود را در دسترس آن‌ها قرار می‌دهند.

ممکن است برخورد هر معلمی با هنرجو متفاوت باشد اما در نهایت هدف همگی آموزش صحیح به هنرجویان است. برای یادگیری بهتر در جلسات آموزشی کافیست به صورت منظم در کلاس‌ها حضور داشته باشید و به درس‌های معلم به خوبی دقت کنید  تا در خانه بتوانید آن‌ها را تمرین کنید. با اجرای قوانین فاصله اجتماعی، بسیاری از معلمان شروع به تدریس آنلاین از طریق تماس تصویری  کردند.

چگونه در برابر معلم خجالتی نباشیم؟

کلاس-های-موسیقی

تعامل با معلم بهترین راه برای ماندن در مسیر یادگیری است. این تکنیک به شما اطمینان می‌دهد که بهترین صدا را از ساز خود تولید خواهید کرد زیرا یادگیری خوب در مهارت نوازندگی شما بسیار موثر است. البته لازم به اقدام خاصی از سمت شما نیست چرا که اساتید دارای تجربه کافی هستند و در زمان برگزاری کلاس‌ها سعی می‌کنند فضای مناسب و راحتی را برای هنرجو فراهم کنند. همچنین اساتید مجرب کاملا شما را زیر نظر دارند و اجازه نمی‌دهند تا از یادگیری ناامید یا خسته شوید.

یک دوره رایگان تئوری موسیقی آنلاین بگیرید

کلاس-آنلاین-موسیقی

یادگیری تئوری موسیقی به شما کمک می‌کند علائم موسیقی را راحت تر بخوانید و درک کنید، تا بدانید چیزی که می‌نوازید چه معنا و مفهومی دارد یا چه تکنیکی هایی در آن استفاده می‌شود.

دوره های موسیقی به راحتی در دسترس شما قرار دارد و با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید از این آموزش‌ها استفاده کنید. شرکت در این دوره ها هم به صورت تماشای فیلم‌های ضبط شده و هم به صورت کلاس‌های آنلاین از طریق تماس تصویری امکان پذیر هستند.

اگر از قبل ساز مورد نظر خود را در خانه دارید که می‌توان با آن نوازندگی کرد، می‌توانید به راحتی از دروس مبتدی رایگان در قالب فیلم در نرم افزار You Tube بهره مند شوید. از مزایای این کلاس‌ها این است که اگر درسی را متوجه نشدید می‌توانید فیلم را به عقب برگردانید و دوباره آن مبحث را بررسی کنید. اما در کل پس از این که با ساز خود و مباحث مبتدی موسیقی آشنا شدید لازم است برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر از یک نوازنده یا معلم موسیقی کمک و مشورت بگیرید.

می‌توانید برای مشاوره رایگان جهت خرید انواع سازها با کارشناسان سازکالا تماس بگیرید.

تمرین ، تمرین و تمرین

تمرین-موسیقی

بزرگسالان، دقیقاً مانند کودکان، برای بهبود کار خود باید به طور منظم با ساز خود تمرین کنند. بدون داشتن یک روتین خاص مانند کودکان ، بزرگسالان هم نمی‌توانند نواختن ساز را به خوبی فرا گرفت.

یک مکان مخصوص برای تمرین خود در خانه در نظر بگیرید و ساز خود را در دسترس قرار دهید تا طبق روال روزانه خود به آن قسمت از خانه بروید و در آرامش به تمرین شخصی خود بپردازید. ابتدا هر روز فقط چند دقیقه روی نواختن تمرکز کنید، سپس به تدریج زمان تمرین خود را افزایش دهید تا به یک زمان مشخص در روز برسد.

سعی کنید از نرم افزار های مختلف استفاده کنید

استفاده از انواع نرم افزارهای میزبان استودیویی ( DAW ) به منظور رکورد و استفاده از افکت، فیلتر و… از جمله مواردی است که کار شما را بسیار حرفه ای تر می‌کند. نوازندگان کیبورد و پیانو با اتصال ساز به لپ تاپ و استفاده از این نرم افزارها، کیفیت کار خود را بهتر و بهتر می کنند. همچنین یکی دیگر از نکات مثبت استفاده از این نرم افزارهای استودیویی برای سازهای کلاویه‌ای، استفاده از نمونه صداهای با کیفیت بیشماری است که در واقع نواختن با هر نوع نمونه صدایی را ممکن می‌کنند. همچنین می‌توانید با استفاده از تجهیزاتی مانند کارت صدا علاوه بر نوازندگی می‌توانید وکال نیز ضبط کنید و ویرایش‌های مختلف دیگری بر روی صدای خود انجام دهید.

سعی کنید نرم افزار های مختلف استفاده کنید-min

از کار خود لذت ببرید

یادگیری-موسیقی

یادگیری یک ساز فرآیندی طولانی مدت است و نمی‌توان گفت زمان مشخصی برای پایان این فرآیند وجود دارد، بنابراین اگر پس از گذشت مدت زمان مشخصی پیشرفت نکنید ممکن است نا امید شوید.

از روند یادگیری این مهارت جدید خود لذت ببرید. یادگیری یک ساز یکی از راه های تمرین مغز و بدن شما و همچنین تغذیه روح است که مهم نیست چقدر خوب باشید کافیست از کار خود لذت کافی را ببرید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “مراحل یادگیری ساز در سنین بزرگسالی
  • اسفند ۳, ۱۳۹۹ at ۲:۵۵ ب٫ظ

    من دلم میخواد پیانو یاد بگیرم ولی همیشه از این که دیره و شاید دیگه استعداد لازم رو نداشته باشم میترسیدم

    پاسخ
    • اسفند ۱۸, ۱۳۹۹ at ۲:۳۹ ب٫ظ

      برای یادگیری موسیقی هیچ موقع دیر نیست
      شما با تلاش و تداوم تو کارتون حتما میتونید پیانو زدن رو بی خوبی یاد بگیرید

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *