×

معرفی جامع انواع گیتار

معرفی جامع انواع گیتار

گیتار یکی از مشهورترین سازها در دنیای امروز است که بسیاری از افراد مشتاق یادگیری آن هستند. اما اگر می خواهید مسیر یادگیری گیتار را دست پر طی کنید، بهتر است تا اطلاعاتی جامع و کامل درمورد انواع گیتار داشته باشید لذا همراه سازکالا باشید.

نکته‌ای که در مورد این ساز وجود دارد این است که برخلاف بسیاری از سازها، انواع گیتار مختلفی از آن تولید شده است که هر کدام از آن‌ها صدای خاصی دارند و برای استفاده در سبک خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر شما در خرید گیتار اشتباه کنید و گیتاری را تهیه کنید که مناسب سبک مورد علاقه شما نباشد، این موضوع نه تنها باعث می‌شود یادگیری این ساز برای شما سخت شود، بلکه باعث سردرگمی شما نیز می‌شود. زیرا صدایی که آن را دوست دارید و صدایی که در حال نواختن هستید، بسیار متفاوت خواهند بود.

در این مقاله قصد داریم انواع گیتار را به طور کامل برای شما شرح دهیم تا بتوانید به راحتی گیتار مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را خریداری کنید. این مقاله نه تنها برای افرادی که به تازگی می‌خواهند نواختن گیتار را آغاز کنند مفید است، بلکه نوازنده‌های حرفه‌ای نیز می‌توانند اطلاعات خود را در مورد ساز خود تکمیل کنند. همچنین شما می توانید قیمت گیتار و خرید آن را از سازکالا بخواهید.

قبل از شروع، گیتار مناسب را انتخاب کنید.

اولین نکته‌ای که هنگام خرید گیتار و همچنین شروع نوازندگی مهم است، این است که بتوانید گیتار مناسب را انتخاب کنید و نوازندگی را با آن شروع کنید. برای این که بتوانید مناسب‌ترین گیتار را انتخاب کنید، باید بدانید که در چه سبکی می‌خواهید به نوازندگی بپردازید و یا چه صدایی را می‌خواهید از گیتار خود به دست بیاورید و متناسب با آن از میان انواع گیتار انتخاب داشته باشید.

همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که حائز اهمیت است، این است که شما بتوانید با ظاهر و حسی که گیتار به شما منتقل می‌کند، ارتباط برقرار کنید. ارتباط برقرار کردن با ظاهر و حس گیتار باعث می‌شود تا انگیزه بیشتری هنگام یادگیری گیتار داشته باشید.

یکی از نکاتی که بسیاری از مدرسین گیتار به اشتباه به شاگردان خود می‌گویند، این است که برای شروع بهتر است تا با گیتار کلاسیک شروع کنید زیرا نوازندگی با آن برای افراد مبتدی راحت تر است و می‌توانید سریع‌تر در نوازندگی پیشرفت کنید.

این نکته، یکی از بدترین و اشتباه‌ترین نکاتی است که در میان گیتاریست‌ها گفته می‌شود. زیرا گیتارهای کلاسیک عمدتا برای سبک خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند که اگر سبک شما، هیچ ارتباطی با آن ندارد، خرید آن اشتباه ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

برای مثال فرض کنید که می‌خواهید در سبک هوی متال فعالیت کنید و برای نوازندگی در این سبک به گیتارهای الکتریکی نیاز دارید که بتوانید با آن ریف‌های سنگین و سولوهای ملودیک بنوازید. اگر هدف شما از نوازندگی این باشد، خرید گیتار کلاسیک هیچ کمکی به شما در پیشرفت در نوازندگی نمی‌کند.

مناسب ترین گیتار از میان انواع گیتار برای شما، گیتاری است که بتوانید با آن در سبک مورد علاقه خود به نوازندگی بپردازید.

در ادامه این مطلب، انواع گیتار ها را به شما معرفی می کنیم و شرح می دهیم که با استفاده از هر کدام از آن ها می توانید در چه سبک هایی به نوازندگی بپردازید.

اگر می‌خواهید در سبک‌هایی به نوازندگی بپردازید که نیازمند صداهای دیستورت شده است، می توانید گیتار الکتریک تهیه کنید و با استفاده از آن نه تنها آهنگ‌های مورد علاقه خود را بنوازید، بلکه می‌توانید آهنگ‌های خود را نیز تولید کنید. در بخش گیتار الکتریک فروشگاه ما می توانید اقدام به خرید گیتار الکتریک نمایید.

اگر می‌خواهید با استفاده از گیتار خود در سبک‌هایی مانند پاپ و یا کانتری به نوازندگی بپردازید و در کنار نوازندگی گیتار با انگشتان خود به خواندن نیز بپردازید، می‌توانید با تهیه یک گیتار آکوستیک به آسانی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

نکته‌ای که هنگام خرید گیتار باید در نظر بگیرید این است که با این که برخی از گیتارها هنگام نوازندگی سخت تر از دیگر گیتارها هستند؛ اما این موضوع باعث نمی‌شود نتوانید آن‌ها را یاد بگیرید. به طور کلی، گیتاری که مناسب سبک شما است، باعث می‌شود تا انگیزه بسیاری هنگام نواختن داشته باشید.

۱- گیتارهای کلاسیک (آکوستیک هایی با سیم نایلون)

گیتارهای آکوستیکی که دارای سیم‌های نایلونی هستند، عمدتا به نام گیتارهای کلاسیک یا فلامنکو مشهور هستند و بسیاری از نوازندگان با استفاده از این گیتارها در سبک‌هایی مانند کلاسیک، جز، پاپ و فلامنکو به نوازندگی پرداخته ‌اند و صدای بسیار خوبی را به دست آورده اند.

اما به چه گیتارهایی گیتارهای آکوستیک گفته می‌شود؟ گیتارهای آکوستیک گیتارهایی هستند که برای نواختن آن‌ها نیازی به اتصال به امپلی فایر و یا کارت صدا ندارید و این موضوع باعث شده تا بتوانید آن‌ها را به راحتی با خود حمل کنید و با استفاده از آن‌ها به نوازندگی بپردازید.

صدایی که می‌توانید از این گیتارها دریافت کنید در بسیاری از مواقع صدایی بسیار زیبا و دلنشین است که احساس نوازنده را به راحتی منتفل می‌کند. با استفاده از این گیتارها همچنین می‌توانید محکم تر به نوازندگی بپردازید و صدای بسیار کوبنده و تیزی را به دست بیاورید.

 گیتار کلاسیک

آیا نوازندگان مبتدی می‌توانند با گیتارهای کلاسیک شروع به نوازندگی کنند؟

همانطور که کمی قبل گفتیم، یکی از اشتباهات رایج در میان گیتاریست‌ها این است که بیشتر آن‌ها برای شروع، گیتارهای کلاسیک را خریداری می‌کنند زیرا تصور می‌کنند که یادگیری با استفاده از این گیتارها آسان تر است.

با این که گیتار‌های کلاسیک گیتارهایی هستند که نوازندگی بر روی آن‌ها آسان تر است، اما مشکلی که این نکته دارد این است که برای ادامه دادن مسیر نوازندگی، شما به انگیزه نیاز دارید و اگر سازی که خریداری می‌کنید، صدایی که دوست دارید را تولید نکند، انگیزه شما رفته رفته کم می‌شود و امکان این که پس از مدتی نوازندگی را کنار بگذارید، بیشتر می‌شود.

اما چه چیزی باعث می‌شود تا گیتارهای کلاسیک هنگام نوازندگی نسبت به دیگر گیتارها آسان تر باشند؟ در جواب می‌توانیم فرت بوردهای عریض تر و اکشن سیم پایین تر را دلیل راحتی نوازندگان با این گیتارها بدانیم. اکشن گیتار به فاصله سیم گیتار تا فرت بورد گفته می‌شود و هر چه اکشن گیتار پایین تر باشد، شما راحت تر می‌توانید نوازندگی کنید.

با این که همه نوازنده‌ها پس از مدتی درد سر انگشت ها را تجربه می‌کنند، اما نوازندگی با گیتارهای کلاسیک باعث می‌شود تا کار شما مقداری آسان‌تر شود.

تست صدای گیتار کلاسیک

۲- گیتارهای آکوستیک (آکوستیک هایی با سیم استیل)

به طور کلی، در میان گیتارها، دو نوع گیتار آکوستیک وجود دارد. نوع اول که از سیم‌های نایلونی استفاده می کنند که به آن‌ها گیتارهای کلاسیک نیز گفته می‌شود، نوع دوم گیتارهای آکوستیکی هستند که از سیم‌های استیل بهره می‌برند که آن‌ها را به اختصار گیتارهای آکوستیک می‌نامند.

نکته‌ای که در مورد این گیتارها وجود دارد این است که بدنه آن‌ها عموما در انواع مختلف تولید می‌شود که هر کدام از آن ها نه تنها صداهای متفاوتی دارند، بلکه ابعاد آن‌ها نیز با یکدیگر فرق دارند.

از مشهورترین بدنه‌هایی که برای گیتارهای آکوستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توانیم به بدنه های Dreadnought، Jumbo و Parlour اشاره کنیم. با این که به جز این طرح ها، طرح های دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفته اند، اما این سه طرح مشهورترین طرح هایی هستند که بسیاری از سازنده‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

گیتار اکوستیک

گیتارهای مسافرتی نیز نوع دیگری از گیتارهای آکوستیک هستند که به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. این گیتارها نه تنها برای نوازنده‌هایی که می‌خواهند در مسافرت‌های خود به تمرین بپردازند بسیار مفید است، بلکه نوازندگانی که دست‌های کوچک دارند نیز می‌توانند از این گیتارها استفاده کرده و به تمرین بپردازند.

در میان تمامی طراحی‌های گیتارهای آکوستیک، گیتارهای  Dreadnought از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این گیتارها از صدای بسیار حجیم و گرمی بهره می‌برند که بسیاری از آرتیست‌های محبوب دنیا مانند Ed Sheeran با استفاده از این گیتارها به صدای مورد نظر خود دست پیدا کردند.

یکی از نکاتی که در مورد این گیتارها وجود دارد این است که صدایی که از آن‌ها دریافت می‌کنید صدای بسیار انعطاف پذیری است. به این معنا که شما می‌توانید به آسانی در انواع سبک‌ها از این گیتارها استفاده کنید و صدای مورد نظر خود را به دست بیاورید.

اما به دلیل طراحی متفاوت بدنه و همچنین استفاده از سیم‌های استیل به جای سیم‌های نایلونی، گیتارهای آکوستیک صدای بسیار تیزتری نسبت به گیتارهای کلاسیک دارند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از نوازندگانی که در سبک‌هایی مانند فولک، بلوز و یا راک به فعالیت مشغول هستند، از این گیتارها برای آهنگ‌های خود استفاده کنند. همچنین بسیاری از آرتیست‌های سبک پاپ نیز از گیتارهای آکوستیک برای ساخت ترانه‌های خود استفاده می‌کنند.

تست صدای گیتار آکوستیک

۳- گیتارهای الکترو آکوستیک (آکوستیک-الکتریک)

این نوع از انواع گیتارها صرفا گیتارهای آکوستیکی هستند که نه تنها می‌توانید با آن‌ها همانند یک گیتار آکوستیک عادی نوازندگی کنید، بلکه می‌توانید آن ها را به کارت صدا، امپلی فایر و یا سیستم‌های PA متصل کنید و به این ترتیب بتوانید صدای گیتار خود را تقویت کنید.

این گیتارها عموما از یک جک بهره می‌برند که می‌توانید با استفاده از آن گیتار خود را به انواع سیستم‌های صوتی متصل کنید. در کنار این جک، این گیتارها عموما از یک اکولایزر و یک ناب برای تنظیم بلندی صدا یاVolume  نیز بهره می‌برند که می‌توانید به این ترتیب کنترل بیشتری بر روی ساز خود داشته باشید.

از طرفی، یک باتری نیز برای این گیتارها در نظر گرفته می‌شود تا اگر گیتارها از تیونرهای داخلی نیز بهره مند باشند، بتوانید از آن استفاده کنید.

 الکترواکوستیک

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که تفاوت این گیتارها با گیتارهای آکوستیک عادی تنها همین موارد ذکر شده است. این گیتارها به جز این ویژگی‌ها، از امکانات یکسانی نسبت به گیتارهای آکوستیک بهره می‌برند.

همین موضوع باعث شده تا بتوانید از آن‌ها در همان سبک‌ها استفاده کنید، هنگام نواختن از همان تکنیک‌ها استفاده کنید و حتی اگر خواستید، آن را به هیچ سیستم صوتی‌ای متصل نکنید و از آن به عنوان یک گیتار آکوستیک عادی استفاده کنید.

۴- گیتارهای الکتریک

گیتارهای الکتریک را می‌توان از انعطاف پذیرترین و خاص‌ترین انواع گیتار دنیا به شمار آورد. شما می‌توانید با استفاده از این گیتارها در تمامی سبک‌های موسیقی به نوازندگی بپردازید.

همچنین تنوع صداهایی که می‌توانید با استفاده از این ساز به دست بیاورید بی شمار است. نکته جالب در مورد گیتارهای الکتریک این است که تنها تفاوت ظاهر آن‌ها بسیار زیاد است، بلکه خود گیتارهای الکتریک نیز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

گیتار الکتریک

سخت‌افزاری که در گیتارهای الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاهی بسیار متفاوت است. برای مثال بریج های بسیار گوناگونی را ممکن است بر روی انواع گیتارهای الکتریک مشاهده کنید که هر کدام صدا و ویژگی های خاص خود را دارند. مهم‌ترین ویژگی گیتارهای الکتریک، پیکاپ‌های آن‌ها می‌باشد. پیکاپ‌ها اصلی‌ترین دلیلی است که آن را الکتریک می‌نامیم.

شما می‌توانید این گیتارها را به کارت صدا و یا انواع امپلی فایرهای مختلف متصل کنید و صداهای گوناگونی را به دست بیاورید. نکته‌ای که در مورد این گیتارها وجود دارد این است که برخلاف گیتارهای آکوستیک و یا کلاسیک که صدای مدل‌های مختلف آن‌‍ها بسیار شبیه به یکدیگر است، صدای گیتارهای الکتریک گاهی زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند.

این موضوع به این دلیل است که نه تنها در تولید گیتارهای الکتریک از چوب‌های بسیار متنوعی استفاده می‌شود، بلکه پیکاپ‌ها و یا دیگر سخت افزارهایی که در تولید این سازها استفاده می‌شوند نیز تاثیر بسیاری در صدای آن ها دارند. همچنین همان گونه که گفتیم، گیتارهای الکتریک خود در انواع مختلفی تولید می‌شوند که می‌توانیم از انواع آن به گیتارهای Hollow body و Semi Hollow Body و یا گیتارهای الکتریک Extended Range اشاره کرد.

انواع گیتارهای الکتریک

تفاوت گیتارهای Semi Hollow Body و Hollow Body و گیتارهای الکتریک در بدنه آن‌ها می‌باشد. گیتارهای الکتریک عموما از بدنه‌هایی بهره می‌برند که از چوب‌های یک تکه ساخته شده است. این در حالی است که گیتارهای Hollow Body از بدنه‌هایی بهره می‌برند که از چوب‌های تو خالی برای ساخت آن‌ها استفاده می شود. همین موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها را گیتارهای الکتریک نیمه آکوستیک نیز بنامند.

صدایی که این گیتارها تولید می‌کنند صدایی نرم تر و گرم تر از گیتارهای الکتریک عادی است. بیشتر نوازنده های بلوز و جز با استفاده از گیتارها توانسته اند به صدای مورد نظرشان دست پیدا کنند.

دیگر نوع گیتارهای الکتریک که طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است، گیتارهای Extended Range می باشند. این گیتارها گیتارهایی هستند که یا به شکل ۷ سیم و ۸ سیم تولید می‌شوند و یا طول دسته آن‌ها بسیار بلند است.

این گیتارها مناسب استفاده در سبک‌هایی مانند Djent و مدرن متال هستند و این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید با آن ها کوک‌های بسیار پایین را نیز تجربه کنید و با استفاده از آن‌ها بتوانید آهنگ‌های جدید خود را تنظیم کنید.

تست صدای گیتار الکتریک

۵- بیس

با این که می‌توانیم بیس‌ها را سازهایی جداگانه نسبت به گیتار در نظر بگیریم، اما از مشهورترین سازهای بیس دنیا می‌توانیم به گیتار بیس‌ها اشاره کنیم.

همانند گیتارها، بیس ها نیز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که از آن‌ها می‌توانیم به بیس‌های آکوستیک، الکترو آکوستیک و یا الکتریک اشاره کنیم. همچنین گیتارهای بیس مانند گیتارهای الکتریک در نسخه‌های ۴ سیم، ۵ سیم، شش سیم و حتی ۸ سیم نیز تولید می‌شوند که دست شما را برای نوشتن آهنگ‌ها بسیار باز می‌گذارند.

نوازنده‌هایی که برای مدتی به نوازندگی گیتار پرداخته اند، می‌توانند به راحتی با بیس‌ها نیز به نوازندگی بپردازند و لاین‌های بیس ساده را تمرین کنند.

گیتار بیس

۶- گیتارهای ۱۲ سیم

گیتارهای ۱۲ سیم در مدل‌های الکتریک و آکوستیک تولید می‌شوند و نحوه نوازندگی با آن‌ها بسیار شبیه به نحوه نوازندگی با گیتارهای شش سیم می‌باشد. تئوری‌ای که پشت تولید این گیتارها وجود دارد این است که به جای این که از شش سیم بتوانید استفاده کنید، به جای هر یک سیم، دو سیم قرار داده شده تا صدای بسیار خاصی را به دست آورید.

گیتارهای 12 سیم

این گیتارها در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی توسط بسیاری از گروه‌ها مورد استفاده قرار گرفته اما همچنان نیز طرفداران خاص خود را دارند. نکته مثبتی که در مورد این گیتارها وجود دارد این است که برای نوازندگی با آن ها نیاز به تکنیک های خاصی ندارید بلکه می‌توانید آن‌ها را همانند گیتارهای عادی بنوازید.

حتما بخوانید : راهنمای جامع خرید گیتار

قیمت انواع گیتار

گیتار ها در انواع مختلف قیمت‌های مختلفی نیز دارند. به طور کلی قیمت گیتار کلاسیک نسبت به قیمت گیتار آکوستیک و قیمت گیتار الکتریک ارزان‌تر است و به ترتیب افزایش قیمت در انواع گیتارها نام برده داریم. لازم به ذکر است که بگوییم اینکه قیمت گیتار کلاسیک نسبت به دو نوع دیگر ارزان‌تر است دلیل بر آن نیست که این قانون در تمام گیتارهای کلاسیک صدق کند و مدل‌هایی از گیتار کلاسیک را داریم که حتی از گیتارهای الکتریک هم گران‌تر اند.

سخن آخر

با استفاده از این مقاله، شما می‌توانید به راحتی در میان انواع گیتارها، گیتار مورد نظر خود را به دست بیاورید و به تمرین بپردازید. این مقاله، دارای مطالبی است که برای افرادی که می‌خواهند نوازندگی گیتار را آغاز کنند بسیار مفید خواهد بود. سازکالا در سری آموزش گیتار به صورت کامل و رایگان اقدام به آموزش نموده است.

همچنین نوازنده های حرفه ای نیز می‌توانند با استفاده از این مطالب، دانش خود را در مورد ساز گیتار بیشتر کنند. بنابراین با استفاده از این نکات، می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری به خرید ساز بپردازید و از انتخاب خود رضایت بیشتری داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *