×

راهنمای جامع خرید گیتار

خرید ساز، به خصوص اگر اولین باری باشد که می‌خواهید ساز مورد نظر خود را خریداری کنید، بسیار لذت بخش و هیجان انگیز خواهد بود. این که می‌دانید  با خرید ساز مورد علاقه خود می‌خواهید مسیر بسیار لذت بخش نوازندگی را آغاز و پله های پیشرفت را طی کنید، باعث می‌شود تا به دنبال خرید بهترین ساز ممکن باشید. اما خرید ساز می‌تواند کاری بسیار دشوارباشد.

از این جهت که اکثر سازهایی که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید تا به این وسیله نوازندگی خود را آغاز کنید، دارای مدل‌های بسیار زیادی هستند و هر کدام از این مدل ها نیز دارای امکانات خاصی هستند که باعث می‌شود هر کدام از این سازها با یکدیگر متفاوت باشد. این موضوع باعث می‌شود تا شما هنگام خرید این محصولات مقداری گیج شوید.

در این مقاله، قصد داریم تا یک راهنمای خرید جامع برای شما آماده کنیم تا با استفاده از نکاتی که گفته می‌شود، بتوانید مناسب ترین گیتار را برای خود تهیه کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

گیتار

گیتار الکتریک

اگر برای اولین بار می‌خواهید یک گیتار تهیه کنید، سوال‌های بسیار در ذهن شما شکل می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به سوالاتی نظیر ” گیتار آکوستیک بهتر است یا گیتار الکتریک؟  گیتار را به صورت دست دوم خریداری کنیم یا به صورت نو؟ ” و ” چه سایز گیتاری برای خرید مناسب تر است؟ ” اشاره کرد. با این که تمامی این فاکتور ها می‌تواند اهمیت بسیار بالایی را در خرید گیتار داشته باشد، اما مهم ترین نکته‌ای که باید هنگام خرید گیتار به آن توجه کنید، این است که باید گیتاری را پیدا کنید که به نظر شما گیتاری زیبا و خوش صدا باشد و بتوانید حس خوبی از نوازندگی با آن دریافت کنید و از همه مهمتر اینکه از لحاظ فنی کاملا سالم بوده و ساخت استانداردی داشته باشد.

اگر با نواختن این ساز آشنایی ندارید با مشاهده آموزش گیتار در بخش ویدئوهای آموزشی و تمرین منظم می‌توانید  تسلط خوبی به آن پیدا کنید . این دوره به صورت رایگان و تصویری برای یادگیری هنرجویان در سایت قرار داده شده است.

این نکته را همواره مد نظر داشته باشید که گیتار های مختلفی در بازار وجود دارند. هر کدام از آن‌ها برای یک استایل خاص و یا برای یک سبک خاص طراحی شده‌اند. کاری که شما می‌خواهید انجام دهید این است که گیتاری را تهیه کنید که به شما انگیزه دهد. با این کار، می‌توانید با کیفیت بیشتری تمرین کنید و تمرین بیشتر به پیشرفت سریع تر منجر می‌شود.

همچنین هنگامی که شما می‌خواهید ساز خود را خریداری کنید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از همان ابتدا سبک کاری خود را مشخص کنید و در راستای سبک انتخابی خود به دنبال خرید ساز باشید. در این صورت، انتخاب‌های محدود‌تری دارید که می‌توانید از بین آن‌ها، ساز مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید.

گیتار-آکوستیک

گیتار آکوستیک

چه گیتاری برای شروع بهتر است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از خود می‌پرسند، این است که برای شروع این مسیر، چه گیتار هایی بهتر هستند و با استفاده از چه گیتار هایی می‌توانیم به سطح مورد نظر خود دست پیدا کنیم؟ در ادامه نکاتی را برای شما توضیح می‌دهیم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید مناسب‌ترین گیتار را برای شروع تهیه کنید.

همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم، یکی از نکاتی که باید از همان ابتدا درباره آن فکر کرده باشید، سبکی است که می‌خواهید در آن فعالیت کنید. این موضوع کمک می‌کند تا گیتار مورد نظر خود را سریع تر پیدا کنید. همچنین، هیچکس دلش نمی‌خواهد در سبکی فعالیت کند که هیچ علاقه‌ای به آن ندارد! موسیقی رابطه مستقیمی با علاقه شما دارد و شما بهتر است سازی را تهیه کنید که با استفاده از آن بتوانید در سبک مورد علاقه خود به نوازندگی بپردازید.

اما با تمامی این تفاسیر، گیتار ها را به دو گروه آکوستیک و الکتریک تقسیم بندی می‌کنیم تا به این ترتیب بتوانیم نکاتی را درباره خرید هر کدام از آن‌ها ارائه دهیم.

مطلب پیشنهادی : معرفی جامع انواع گیتار

خرید گیتار الکتریک برای مبتدی ها

در میان تمامی ساز های دنیا، گیتار الکتریک یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ساز هایی است که از آن در موسیقی مدرن استفاده می‌شود. گیتار های الکتریک، این امکان را برای نوازندگان فراهم می‌کند تا بتواند گیتار مورد نظر خود را به یک امپلی فایر متصل کنند و سپس با استفاده از افکت‌های مختلف، در انواع سبک‌ها اعم از راک، متال، بلوز، جز، پاپ و R&B فعالیت کنند.

مزیت های خرید گیتار الکتریک

  • نوازندگی با آن‌ها در مقایسه با گیتار های آکوستیک، آسان‌تر است.
  • می‌توانید آن‌ها را در انواع سایزها خریداری کنید که نکته مثبت جهت خرید ساز برای کودکان می‌باشد.
  • صدای آن بسیار انعطاف پذیر است و می‌توانید با استفاده از آن در بیشتر سبک‌ها به نوازندگی بپردازید.
  • در بسیاری از سبک‌های موفق و مطرح امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • با استفاده از امپلی فایر، می‌توانید کنترل بیشتری بر میزان بلندی صدای گیتار خود داشته باشید.

معایب خرید گیتار الکتریک

برای استفاده از آن‌ها نیاز به تهیه لوازم جانبی بسیاری همانند امپلی فایر ها و کابل‌های بسیاری دارید. امپلی فایر گیتار الکتریک

امپلی فایر گیتار الکتریک

برسی مشخصات فنی و مشاهده قیمت گیتارهای الکتریک

خرید گیتار آکوستیک برای مبتدی ها

گیتار های آکوستیک نیز، از محبوب‌ترین سازهایی هستند که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. تفاوت اصلی آن‌ها با گیتار های الکتریک، این است که برای دریافت صدایی حجیم و بلند نیز به امپلی‌فایرهای الکتریکی احتیاج ندارید. این گیتار ها بیشتر در سبک‌های کانتری و پاپ استفاده می‌شوند اما آرتیست‌های بسیاری هستند که از این گیتار در سبک‌های راک، بلوز و R&B نیز استفاده کرده‌اند.

شاید برایتان سوال باشد که تفاوت شروع یادگیری بین گیتار های آکوستیک و الکتریک در چیست و در واقع، کدام یک از این گیتار ها برای شخص مبتدی بهتر است؟ نکته اولی که بهتر است بدانید این است که به دلیل این‌که این دو ساز هر دو گیتار هستند، بسیاری از تکنیک های آن‌ها مشترک است و اگر بتوانید یکی از آن‌ها را به راحتی آموزش ببینید، می‌توانید ساز دیگر را نیز به راحتی بنوازید. اما از نظر ما، استفاده از گیتار های الکتریک برای یک مبتدی آسان‌تر خواهد بود. زیرا نک گیتارهای الکتریک کمی باریک تر است و این موضوع باعث می‌شود تا با استفاده از گیتار های الکتریک بتوانید سریع تر پیشرفت کنید.

مزیت های خرید گیتار آکوستیک

  • برای نواختن آن و داشتن صدایی زیبا، نیازی به امپلی فایرهای الکتریکی نخواهید داشت.
  • می‌توانید با تهیه پیکاپ‌ها، این گیتار ها را به امپلی فایر ها و یا کارت صداها متصل کنید.
  • صدای گیتار های آکوستیک عموما صداهایی شفاف است که این موضوع باعث می‌شود تا با استفاده از این ساز ها بتوانید به راحتی به نواختن آکوردها بپردازید.
  • می‌توانید با استفاده از پول امپلی فایر خود برای خرید یک گیتار آکوستیک بهتر استفاده کنید.

معایب خرید گیتار آکوستیک

  • بسیاری از مدل‌های تولیدی، از پیکاپ بهره نمی‌برند. این موضوع باعث می‌شود تا مجبور باشید برای استفاده از این گیتار ها در شرایط گروهی، به خرید پیکاپ و امپلی فایر نیز فکر کنید.
  • صدای آن‌ها در مقایسه با گیتار های الکتریک محدودتر است و در سبک‌های کمتری می‌توانید از این محصول استفاده کنید.
  • برای استفاده از این گیتار ها نیاز دارید تا از سیم‌های قطورتری استفاده کنید که این موضوع باعث می‌شود تا نوازندگی این گیتار برای افراد مبتدی کمی سخت تر باشد.

برخی از گیتار هایی که دارای سایزهای کوچک تری هستند، کیفیت ساخت بالایی ندارند.

امپلی فایر گیتار آکوستیک

امپلی فایر گیتار آکوستیک

برسی مشخصات فنی و مشاهده قیمت گیتارهای آکوستیک

گیتار های الکترو-آکوستیک چه گیتار هایی هستند؟

با توجه به نکات بالا، اگر شما به دنبال گیتاری هستید که بتوانید با استفاده از آن، تمامی ویژگی‌های خوب گیتار های آکوستیک و الکتریک را در اختیار داشته باشید، گیتار های الکترو-آکوستیک به همین منظور ساخته شده‌اند. دلیل ساخت آن‌ها نیز بسیار واضح است. فرض کنید که در یک اجرای زنده می‌خواهید به نوازندگی با یک گیتار آکوستیک بپردازید. میکروفون گذاری این گیتار در حین اجرای زنده کاری بسیار سخت و در عین حال بسیار وقت گیر است. بنابراین شرکت‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا گیتار هایی را تولید کنند که با بهره مندی از پیکاپ عرضه می‌شوند.

نکته بسیار جالب درباره این گیتار ها این است که آن‌ها دقیقا همانند گیتار های آکوستیک عادی صدا می‌دهند، اما اگر هنگام اجرا و هنگام ضبط، به صدایی بلند تر احتیاج داشته باشید، می‌توانید به راحتی این گیتار ها را به امپلی فایر متصل کنید و از آن‌ها جهت بلند تر کردن صداها استفاده کنید.

بیشتر گیتار های الکترو-آکوستیک امکان استفاده از پارامترهایی که بر روی این گیتار ها به شکل یک اکولایزر است را فراهم کرده تا بتوانید صدای مورد نظر خود را از این محصولات ساخته یا کنترل کاملی بر روی صدای این گیتار ها داشته باشید. تنها نکته‌ای که ممکن است کمی آزار دهنده باشد، این است که قیمت این گیتارها از گیتار های آکوستیک عادی بیشتر است و هم قیمت گیتار های الکتریک می‌باشند. اما با احتساب تمامی ویژگی‌های آن‌ها، به گزینه ای مناسب برای کسانی تبدیل شده که با استفاده از این گیتار ها می‌خواهند به راحتی گیتار های آکوستیک خود را ضبط کرده یا اجرای زنده داشته باشند.

گیتار الکترو آکوستیک

گیتار الکترو آکوستیک

مطالب پیشنهادی: گیتار الکترو آکوستیک چیست؟

هنگامی که برای خرید گیتار ها اقدام می کنیم، به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

اطلاعاتی که بالاتر در اختیار شما قرار دادیم، اطلاعاتی است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تفاوت میان انواع گیتار را بهتر متوجه شوید. اما برای خرید حضوری گیتار، نکاتی وجود دارد که با دانستن آن ها می توانید گیتار رویایی خود را به راحتی و بدون هیچ مشکلی خریداری کنید. در ادامه این مقاله، به نکاتی می پردازیم که با توجه به آن ها می توانید گیتار مناسب خود را تهیه کنید. یکی از نکات جالب این است که با اینکه ممکن است بسیاری از گیتار ها از متریال های بسیار فوق العاده ساخته شده باشند و یا چوب ها و پیکاپ هایی که در آن ها استفاده شده، کیفیت بسیار فوق العاده ای داشته باشید، اما بسیاری از شرکت ها برای کمتر شدن هزینه ها و به طبع ارزان تر تمام شدن ساز هایشان، کنترل کیفیت منظمی بر روی ساز های ارزان قیمت خود انجام نمی دهند. با توجاه به این موضوع یک گیتار، دارای امکانات بسیار فوق العاده ای است، اما برخی از کار ها همانند رگلاژ و بسیاری دیگر از نکات، بر عهده مشتری گذاشته می شود.

در ادامه به نکاتی می پردازیم که برای خرید بهتر است حواستان به آن ها باشد.

  • آیا گیتار مورد نظرتان از لحاظ ظاهری سالم است؟

اولین بررسی میبایست بر روی ظاهر گیتار باشد البته نه اینکه ظاهری زیبا دارد یا نه! بلکه منظور از لحاظ شکستگی، ترک و یا جدا شدگی در قسمتهایی که به یکدیگر متصل هستند. این موضوع بر روی گیتارهای آکوستیک اهمیت بیشتری پیدا می کند و باید با دقت بیشتری بررسی کنید. روی صفحه صدا را از زوایای متفاوت نگاه کنید تا ترک نداشته یا از قسمتهای جانبی جدا نشده باشد. قسمت پاشنه باید کاملا متصل به بدنه بوده و درز نداشته باشد. قسمت بریج حتما باید به صورت یکنواخت بر روی صفحه صدا چسبیده شده و کوچکترین فاصله ای در زیر آن دیده نشود.

  • آیا گیتار به راحتی از کوک خارج می شود؟

هنگامی که می خواهید برای خرید گیتار به یک فروشگاه مراجعه کنید، بهتر است یک گیتاریست کار بلد را با خود همراه کنید تا برایتان ساز را کوک و چند آکورد را برای شما بنوازد. با این کار، می توانید ایراد های ساز را متوجه شوید.  از کوک خارج شدن یا نشدن بعد از نواختن گیتار از جمله نکات دیگری است که بعد از نواختن با آن گیتار باید مورد بررسی قرار گیرد.

کوک بودن گیتار

  • صاف بودن نک گیتار را حتما مورد بررسی قرار دهید.

هنگامی که گیتار را در دست می گیرید، حتما به نک آن نگاه کنید. نک گیتار ها حتما باید به صاف ترین شکل ممکن باشند و این موضوع باعث می شود تا هنگام نواختن گیتار، سیم ها و فرت ها برخوردی نداشته باشند. اگر نک گیتار مورد نظر قوس داشته باشد، نوازندگی آن بسیار دشوار خواهد بود، به خصوص برای نوازندگان مبتدی که نواختن با یک گیتار سالم  و اجرای درست تکنیک ها گیتار مد نظر آن هاست. اگر به دنبال اطمینان از تاب داشتن یا نداشتن نک گیتار خود هستید، بهتر است با یک تکنسین گیتار صحبت کرده و ساز را به او نشان دهید.

دسته گیتار

  • فاصله سیم ها از نک (اکشن) به چه اندازه است؟

فاصله بین سیم های گیتار تا فرت را اکشن گیتار می نامند که اکشن پایین باعث می شود تا شما راحت تر بنوازید. چک کردن اکشن گیتار ها کار بسیار آسانی است. تنها کافی است به فرت برد و فاصله سیم ها تا آن نگاه کنید و یا هنگامی که به نوازندگی پرداختید، حس کنید که برای نواختن نت های روی فرت برد، لازم است فشار بسیار زیادی را وارد کنید. با این که اکثر گیتار و بیس های الکتریک این قابلیت را دارند تا اکشن آن ها را تغییر داده، اما انجام این کار بر روی گیتار های آکوستیک آسان نیست پس پیشنهاد ما به شما این است که گیتاری که اکشن آن بالا است را خریداری نکنید.

همچنین این نکته را در نظر بگیرید که این مشکل دلیل بر این نیست که شرکت و یا برند این گیتار، گیتار هایی بی کیفیت تولید می کند. این مشکلات ممکن است تنها برای چند ساز صدق کنند.

فاصله سیم های اکشن

  • آیا به راحتی می توانید به تمامی فرت های موجود بر روی فرت برد دسترسی داشته باشید؟

بعد از این که گیتار مورد نظر خود را از نظر صدا دهی تست کردید و اکشن آن هم مشکلی نداشت، بهتر است این موضوع را مد نظر قرار دهید که آیا دسترسی راحتی به تمامی فرت های موجود بر روی فرت برد دارید یا خیر. همچنین کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که از یک نوازنده مجرب بخواهید تا این ساز را برای شما تست کند. همچنین نکته دیگری که می خواهید از آن مطمئن شوید این است که سر فرت هایی که بر روی فرت برد نصب شده اند، مانع حرکت دستتان نشوند.

با این که این مشکلات ممکن است در بسیاری از گیتار ها وجود داشته باشد، این موضوع به معنی سطح پایین بودن آن برند نیست. مشکلات فرت برد و مخصوصا لول نبودن فرت ها، یکی دیگر  از مشکلات برخی گیتار هاست که البته همه این موارد قبل از خرید توسط کارشناسان مجرب فروشگاه های معتبر بررسی می شود.

  • آیا قسمت های الکتریکی گیتار سالم هستند؟

از دیگر موضوعاتی که باید به آن توجه کنید، این است که اگر می خواهید یک گیتار الکتریک خریداری کنید، بهتر است آن را به یک امپلی فایر متصل کنید و تمامی سوییچ ها و ناب های آن را تغییر دهید تا مطمئن شوید گیتار شما از نظر الکترونیکی سالم است. اگر صدا‌های اضافی هنگام تغییر ناب و یا سوییچ ها به گوش رسید، این امکان وجود دارد که مدار گیتار گیتار شما کثیف شده باشد. این مشکلات نیز به راحتی قبل از

قسمت الکتریکی گیتار

کدام بهتر است؟ خرید گیتار نو و یا خرید گیتار دست دوم؟

خرید گیتار های دست دوم مزیت های بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین مزیت ها، قیمت پایین آن ها به نسبت گیتار های نو است. این موضوع باعث می شود تا بتوانید از اول راه با یک گیتار با کیفیت‌تر مسیر یادگیری خود را آغاز کنید.  برای مثال، نوازندگان مشهور بسیاری وجود دارند که از گیتار های ساخت ۶۰ تا ۷۰ سشال پیش کمپانی هایی نظیر گیبسون و فندر استفاده می کنند.

 گیتار دست دوم

اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که گیتار هایی که با گذشت زمان، صدای بهتری به خود می‌گیرند، گیتار هایی هستند که از متریال بسیار با کیفیت ساخته شده اند. این موضوع برای گیتار های مبتدی صادق نمی باشد، زیرا شرکت های سازنده این گیتار ها از متریال ارزان تری استفاده می‌کنند تا بتوانند قیمت این ساز ها را کاهش دهند. برای مثال، گیتار هایی که این شرکت به عنوان گیتار های مبتدی عرضه می کنند اصولا از سخت افزار هایی ساخته می شوند که فلز هایی که برای ساخت آن ها استفاده می شود، کیفیت پاینن تری دارند و یا از چوب هایی نازک تر برای ساخت بدنه آن ها استفاده می شود. این موضوع، موضوع بدی نیست زیرا هدف از ساخت این گیتار ها این است که هنگامی که شما در نوازندگی پیشرفت کردید، گیتار خود را تغییر دهید. از این رو، این گیتار ها گزینه های مناسب تری برای کسانی هستند که می خواهند خریدی مطمئن داشته باشند و با مسائلی که بالا‌تر درباره آن‌ها صحبت کردیم، مواجه نشوند. اما اگر به دنبال خرید ساز دست دوم هستید، نکاتی که در قسمت قبلی به آن ها اشاره کردیم را حتما مد نظر داشته باشید تا با استفاده از این نکات بتوانید گیتاری بسیار مناسب را تهیه کنید.

در ادامه، لیستی از مزایا و معایب خرید گیتار های نو و دست دوم را برای شما آماده کرده ایم. با استفاده از آن می توانید راحت‌تر تصمیم خود را برای خرید گیتار بگیرید.

 

مزایای خرید گیتار نو

اگر می‌خواهید یک گیتار با سایز استاندارد را برای تمرین و یادگیری انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا یک گیتار نو از یکی از شرکت های مشهور در دنیای گیتار سازی تهیه کنید. دلیل این پیشنهاد موارد زیر می باشد:

  • ساز های نو معمولا دارای گارانتی هستند و اگر مشکلی برای سازتان پیش بیاید، آن را رفع می کنند.
  • گیتار های مدرن و نو اکثرا با استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها تولید می شوند. همین امر کیفیت صدای این دسته از گیتار ها
  • یکی از مهم ترین ویژگی های گیتار های نو، این است که ظاهر آن ها بسیار مدرن است و همچنین حس یک ساز نو را به شما منتقل می کند.

NEW GUITAR

مزایای خرید گیتار دست دوم

اما اگر همچنان در مورد خرید گیتار شک دارید و یا به دنبال خرید گیتار هستید که ساز آن ¾ است و می خواهید پس از مدتی گیتار دیگری خریداری کنید، پیشنهاد سارکالا به شما این است که گیتار دست دوم تهیه کنید.

  • گیتار های دست دوم صدایی قدیمی تر دارند که برای به دست آوردن صدا های وینتیج مناسب تر هستند.
  • گیتار های دست دوم عموما قیمت ارزان تر نسبت به گیتار های نو دارند و این موضوع باعث می شود تا با استفاده از آن ها بتوانید مقداری پول ذخیره کنید.
  • هنگامی که در بازار به دنبال گیتار های دست دوم باشید، به مواردی برخورد خواهید کرد که در بازار گیتار های نو دیگر تولید نمی شوند و با استفاده از این موضوع می توانید گزینه های بیشتری برای خرید در اختیار داشته باشید.

گیتاری با سایز مناسب انتخاب کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام خرید اولین گیتار رعایت کنید، این است که گیتاری با سایز مناسب را برای هنرجو تهیه کنید. سایز گیتار، تاثیر مستقیمی بر راحتی نوازنده خواهد داشت. به خصوص اگر هنرجو کودک باشد. کودکان نمی توانند به راحتی با گیتار های سایز استاندارد به نوازندگی بپردازند و این موضوع باعث می شود تا نتوانند آن طور که باید در نوازندگی پیشرفت کنند. به همین منظور، شرکت های مختلف، گیتار های سطح مبتدی خود را در انواع سایز ها تولید کرده اند تا بتوانید به این وسیله، گیتار مناسب را تهیه کرده و با استفاده از آن بتوانید به راحتی در نوازندگی پیشرفت کنید.

Guitar-Size-Chart-scaled

با اینکه بسیاری از افراد بر این باور هستند که با خرید یک گیتار فول سایز، هنرجو پس از مدتی به این گیتار عادت کرده و می تواند در ادامه به نوازندگی بپردازد، اما حقیقت این است که یکی از مهم ترین فاکتور هایی که باعث می شود هنرجو دست از نوازندگی بر دارد، این است که سازی که با آن به تمرین می پردازد، برای او بسیار سخت و دشوار است. حال وضعیتی را تصور کنید که هنرجو با سازی مشغول به تمرین است که ابعاد گیتار برای دستان و به طور کلی برای بدن هنرجو بسیار بزرگ است. این موضوع باعث می شود تا علاقه و انگیزه هنرجو برای یادگیری به مراتب کم شده و نتواند به خوبی پیشرفت کند.

انواع سایز های گیتار

حال که متوجه شدیم سایز گیتار یکی از موضوعاتی است که باید هنگام خرید آن را مد نظر بگیریم، چه سایز گیتاری برای چه کسانی مناسب است. از دید ما و بسیاری از مدرسین مجرب گیتار، گیتار های سایز ۲/۴ مناسب کودکان بین ۵ تا ۷ سال، گیتار های سایز  مناسب کودکان بین ۵ تا ۷ سال، گیتار های سایز ¾ مناسب کودکان بین ۷ تا ۱۰ سال و گیتار های فول سایز مناسب هنرجو های ۱۱ سال به بالا می باشد. بنابراین انتخاب سایز گیتار کاملا متناسب با سن هنرجو می باشد.

انتخاب بین انواع گیتار

همچنین این موضوع را مد نظر بگیرید که پیشنهاداتی که برای سایز گیتار ها ارائه شد، بر اساس میانگین قد افراد در سن های گفته شده می باشد. اگر کودک شما قدی بلند تر یا کوتاه تر دارد، می توانید گیتاری در سایز مناسب تر انتخاب کنید.

یکی دیگر از موضوعاتی که باید مد نظر داشته باشید، این است که هنگام خرید گیتار ، علاوه بر این که سایز گیتار  اهمیت بسیاری دارد، طول نک نیز از نکاتی است که باید هنگام خرید گیتار آن را مد نظر قرار دهید. اگر می خواهید گیتاری را برای یک هنرجو با سن پایین تهیه کنید، پیشنهاد سازکالا این است که گیتاری را تهیه کنید که طول نک کوچک تر از طول نک های گیتار های استاندارد داشته باشد. طول نک گیتار ها، از خرک نک تا سدل های بریج می باشد. اکثر گیتار های سایز استاندارد دارای طول نک بین ۲۵ تا ۲۵.۵ اینچی دارند که به طول نک بلند مشهور است. از طرفی، طول نک کوتاه، طول نک هایی از ۲۱ اینچ تا ۲۴.۵ اینچ گفته می شود. طول نک های کوچک تر این امکان را برای نوازنده فراهم می کنند تا بتواند راحت تر به گرفتن فرت ها بپردازد و نت های مورد نظر خود را راحت تر بر روی گیتار بگیرد.

بهترین برند های گیتار برای خرید

حال که نکات اساسی را درباره خرید گیتار یاد گرفتیم، بهتر است به سراغ برند های مشهور و با کیفیتی برویم که می توانید گیتار های آن ها را خریداری کرده و صدای فوق العاده ای را از این ساز های با کیفیت به دست بیاورید. البته یک نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که اگر می خواهید گیتاری را برای هنرجوی مبتدی خریداری کنید، بهتر است به برند آن توجهی نکنید و صرفا گیتاری را خریداری کنید که صدا و حس خوبی به شما می دهد. اما برای هنرجو هایی که می خواهند با یک ساز نسبتا حرفه ای به نواختن گیتار بپردازند، برند های معتبر بسیاری است که می توانید گیتار های آن ها را خریداری کرده و به تمرین بپردازید.

بیشتر بدانید : بهترین برند گیتار در جهان

LTD-ESP ، Fender-Squire و Epiphone-Gibson

اگر به دنبال خرید گیتار هستید، سه شرکت ESP ،Fender و Gibson از بزرگترین شرکت هایی هستند که می توانید با استفاده از گیتار های آن ها، به صدای مطلوب مد نظر خود دست پیدا کنید. این سه شرکت گیتار های بسیار گران قیمتی تولید می کنند اما هر سه دارای سری گیتار های ارزان قیمت تری نیز هستند که این امکان را برای نوازندگان مبتدی فراهم کرده تا با استفاده از این گیتار ها بتوانند به صدای مورد نظر خود با بالا ترین کیفیت ممکن دست پیدا کنند. شرکت گیبسون با گیتار های ایپفون ، شرکت فندر با گیتار های سری اسکوایر و ای اس پی با گیتار های ال تی دی این امکان را برای نوازندگان مبتدی ایجاد کرده اند.

گیتار LTD-MH-10

LTD MH-10

اما آیا این برند ها برای نوازنده های مبتدی گیتار های خوبی به شما می روند؟

این برند ها، از مطرح ترین برند هایی هستند که در دنیا از آن ها یاد می شود و نوازنده های بسیاری با استفاده از گیتار های این شرکت ها توانسته اند تا به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند. از این رو، شرکت ها با تولید سری گیتار های ارزان قیمت این قابلیت را برای نوازنده های مبتدی فراهم کرده تا با هزینه ای کمتر، بتوانند سازی با کیفیت فوق العاده در اختیار داشته باشند. از دیگر محصولاتی که این سه شرکت برای نوازنده های مبتدی در نظر گرفته اند، می توانیم به پکیج های گیتار اشاره کنیم که با استفاده از این پکیج ها می توانید هر آن چه برای نوازندگی نیاز دارید را در اختیار داشته باشید. این پکیج ها نه تنها دارای گیتار های بسیار با کیفیت این سه شرکت هستند، بلکه در کنار آن ها امپلی فایر ، کابل و چه بسا پیک هایی نیز وجود دارد تا بتوانید تنها با استفاده از این پکیج ها شروع به تمرین و یادگیری گیتار کنید. همچنین، هر سه شرکت های گیتار هایی را تولید کرده اند که ابعادی کوچکتر از گیتار های استاندارد دارند که این موضوع برای کسانی مناسب است که می خواهند برای فرزندان خود گیتاری برای تمرین تهیه کنند. از جمله گیتار های این شرکت که ابعاد کوچکتری دارند، می توان به گیتار های Fender Squier Mini و Epiphone Junior اشاره کرد.

Squier Affinity Telecaster

Squier Affinity Telecaster

گیتار Epiphone Les Paul-S

Epiphone Les Paul SL

اما این نکته را در نظر داشته باشید که تنها این دو برند نیستند که می توانید گیتار های سری مبتدی آن ها را تهیه کنید. گیتار های بسیاری در بازار وجود دارند که بیشتر آن ها هم رنج قیمتی یکسانی دارند. پیشنهاد ما این است که نقد و بررسی مدل های گیتار مختلف را به شکل آنلاین مطالعه کنید و ساز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

برند های دیگر که می توانید از گیتار های آن ها خریداری کنید

اما در بازار گیتار، تنها شرکت های ای اس پی ، فندر و گیبسون نیستند که گیتار های با کیفیتی تولید می کنند. برند های بسیاری هستند که با تولید گیتار های ارزان قیمت و یا پکیج های مبتدی، این امکان را برای شما فراهم می کنند تا بتوانید به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. اما پیشنهاد ما برای افراد مبتدی که هنوز تصمیم جدی برای انتخاب گیتار حرفه ای نگرفته اند، این است که یک ساز با کیفیت، بدون توجه به برند آن تهیه کنند تا اگر در ادامه راه از نوازندگی دست کشیدند، ضرر زیادی از لحاظ مالی متحمل نشوند. اما اگر می خواهید تا سازی با کیفیت تهیه کنید که با استفاده از آن بتوانید بهترین صدا ها را دریافت کنید و سال های طولانی از آن برای تمرین استفاده کنید، علاوه بر شرکت های فندر و گیبسون، می توانید از برند هایی نظیرSchecter ،Ibanez،Cort،Gretsch و حتی PRS نیز استفاده کنید.

گیتار های برند، امکانات بهتری دارند و حتی از چوب های بهتری برای ساخت این گیتار ها  استفاده می شود، یکی از نکاتی که باید همواره مد نظر داشته باشید این است که گیتار  انگیزه یادگیری و تمرین شما باشد.

بهترین مکان برای خرید گیتار کجاست؟

با این که شاید تصور کنید که خرید آنلاین تجربه ای بسیار لذت بخش خواهد بود و برای خرید لازم نیست تا تمامی مغازه ها را سر بزنید، یکی دیگر از پیشنهادات ما در سازکالا به شما این است که در هنگام خرید گیتار، لیستی از گیتار های مورد علاقه و همچنین سبک ها و آهنگ های مورد علاقه خود را تهیه کنید تا به این ترتیب بتوانید مناسب ترین گیتار را تهیه نمایید. حتی اگر هیچ تجربه ای در زمینه موسیقی نداشته باشید، معمولا فروشگاه های معتبر، اطلاعات کاملی درباره ساز ها در اختیار شما قرار داده و می توانند شما را در خرید مناسب ترین گیتار ممکن راهنمایی کنند.

مطالب پیشنهادی: برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا

چه لوازم جانبی ای برای گیتار لازم داریم؟

اما حالا که تمامی ویژگی‌ها و نکات مربوط به گیتار را متوجه شدیم، وقت آن رسیده است که درباره خرید سایر لوازمی که برای نواختن این ساز به آن‌ها نیاز داریم صحبت کنیم. لوازم جانبی گیتار اگرچه اهمیت زیادی دارند، اما اگر اطلاعات کافی درباره هر کدام از آن‌ها نداشته باشید، خرید آن ها ممکن است گیج کننده باشد. در ادامه، نکاتی درباره خرید هر کدام از این لوازم جانبی به شما ارائه می‌دهیم تا به این ترتیب بتوانید به راحتی گیتار مورد نظر خود را تهیه کنید.

  • امپلی فایر های گیتار: امپلی فایر های گیتار بیشتر برای گیتار های الکتریک به کار می‌روند. این در حالی است که بسیاری از گیتار های الکترو-آکوستیک نیز به امپلی فایر ها برای بالا بردن صدا نیاز دارند. برای نوازندگان مبتدی، امپلی فایر های کوچک جوابگو خواهند بود زیرا با استفاده از این امپلی فایر ها می‌توانید به راحتی به تمرین بپردازید. یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید، این است که نوازندگانی که می‌خواهند در سبک‌های راک و متال به نوازندگی بپردازند، نیازمند امپلی فایر هایی هستند که دارای دو عدد چنل باشد. در این صورت هم می‌توانید صداهای کلین و هم صدا های دیستورشن را در اختیار داشته باشید.
  • کابل گیتار: از مهم ترین لوازم جانبی که باید آن را خریداری کنید، کابل گیتار است که می توانید با استفاده از آن، گیتار خود را به امپلی فایر متصل کنید. هنگام خرید کابل، این نکته را مد نظر داشته باشید که به کابلی احتیاج دارید که نه زیاد کوتاه و نه زیاد بلند باشد. سعی کنید کابل‌هایی زیر ۵ متر انتخاب کنید تا به این ترتیب، نویز های اضافی در صدای گیتار شما وجود نداشته باشند.
  • هدفون ها: بسیاری از امپلی فایرهایی که در بازار وجود دارند، دارای سوکت هدفون هستند که با متصل کردن هدفون های خود به این محصولات می‌توانید به آرامی و بدون ایجاد هرگونه نویز خارجی به تمرین کردن بپردازید. پس خرید یک هدفون با کیفیت را مد نظر داشته باشید.
  • تیونر: یکی از مهم‌ترین لوازمی که باید خریداری کنید، تیونر است. با استفاده از تیونرها می‌توانید هر گیتاری را به بهترین شکل ممکن کوک کنید. برخی از گیتارهای آکوستیک دارای تیونرهایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما اگر شما از گیتار الکتریک استفاده می‌کنید و یا گیتار آکوستیک شما این ویژگی را ندارد، بهتر است با تهیه یک تیونر، ساز خود را قبل از هر تمرین کوک کنید تا گوش شما به نت‌های درست عادت کند.
  • پیک: پیک‌های گیتار در واقع مضراب‌هایی هستند که با استفاده از آن می‌توانید به سیم های گیتار ضربه بزنید و با آن‌ها به نوازندگی بپردازید. پیک های گیتار دارای قطرهای مختلفی هستند اما برای نوازندگان مبتدی ما پیشنهاد می‌کنیم  تا از پیک های Medium استفاده کنند تا به تدریج پیک و قطر مورد علاقه خود را پیدا کنند.
  • استرپ: اگر می‌خواهید گیتار خود را به صورت ایستاده بنوازید، به یک استرپ نیاز خواهید داشت. استرپ ها بندهایی هستند که دور بدنه ساز شما قرار می‌گیرند، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید آن‌ها را دور شانه خود قرار دهید و به صورت ایستاده به نواختن گیتار بپردازید. یکی ازموضوعات مهم درباره خرید استرپ همانند پیک، قطر آن می‌باشد. بهتر است استرپی را انتخاب کنید که با آن بتوانید به راحتی به نواختن گیتار بپردازید.
  • سیم های اضافه برای گیتار: یکی از نکاتی که باید درباره گیتار ها بدانید این است که سیم گیتار ممکن است هنگام نواختن پاره شود. برای این موضوع بهتر است که همواره یک پک سیم اضافی با کیفیت همراه داشته باشید تا بتوانید به راحتی آن‌ها را تعویض کنید. همچنین در نظر داشته باشید که سیم گیتار های مختلف، متفاوت هستند، پس در خرید هر نوع سیم ابتدا از کارشناسان فروشگاه‌های معتبر مشاوره بگیرید.
  • کیس گیتار: کیس های گیتار از مهم‌ترین لوازمی هستند که باید تهیه کنید زیرا هنگامی که بخواهید با گیتار خود به مسافرت بروید، باید ساز خود را در داخل کیسی محکم و مطمئن قرار دهید تا به این ترتیب ساز شما از هر گونه صدمه ای در امان باشد. کیس های گیتار به صورت سافت کیس و هارد کیس تولید می‌شوند. سافت کیس ها برای حمل و نقل‌های شهری مناسب هستند اما گیتار شما را در برابر ضربه محافظت نمی‌کنند. این در صورتی است که هارد کیس ها، گیتار شما را در برابر ضربه محافظت کرده و مناسب سفرهای طولانی هستند.

 

سخن پایانی

در این مقاله، تمامی نکات و موضوعاتی که درباره خرید گیتار لازم است را برای شما به کامل ترین شکل ممکن شرح داده ایم تا با استفاده از آن ها بتوانید بهترین گیتار ممکن را خریداری کنید. اگر نکاتی که در این مقاله وجود دارد را هنگام خرید مد نظر داشته باشید، این اطمینان را به شما می‌دهیم که می‌توانید بهترین گیتار را برای یادگیری و تمرین خریداری کنید و از نوازندگی با آن نهایت لذت ببرید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + دو =