×

معرفی ۱۰ نرم افزار برتر میزبان استودیویی

چطور نرم افزار تولید موزیک (میزبان استودیویی) خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب نرم افزاری که نیازهای شخصی شما را بر طرف کند به موارد زیر بستگی دارد.

  • انتخاب نرم افزار بر اساس نیاز.
  • سطح تجربه.
  • استفاده از نرم افزارهای مخصوص سیستم عامل Mac یا Pc.
  • توجه به این‌که آیا به صورت زنده کار می‌کنید یا در استودیو.
  • اگر با یک نرم‌افزار کار می‌کنید سعی کنید به جای تعویض آن، توانایی‌های خود با آن نرم افزار را ارتقا دهید.

نرم افزار میزبان استودیویی DAW

  تمام چیزی که برای استفاده از DAW نیاز دارید صدا، استعداد و مهم‌تر از همه خلاقیت شماست. DAW یک برنامه مخصوص کامپیوتر برای ویرایش، ضبط، میکس و مستر فایل‌های صوتی است. شما می‌توانید صدای سازهای مختلف، میدی کنترلرها و ووکال‌های خود را ضبط کرده، آهنگ‌ها را تنظیم، کات و Paste کنید، افکت اضافه کنید و در نهایت موزیک دلخواه خود را بسازید.

استودیوهای خانگی، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای اگر به دنبال تنظیمات دیجیتال باشند، از DAW به منظور ساخت موزیک‌های خود استفاده می‌کنند. گذشته از آن کسانی که از سازهای مختلف استفاده می‌کنند نیز از کامپیوتر برای تدوین و ساخت موزیک‌های خود استفاده می‌کنند. پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا بسیاری از نوازندگان سنتی نیز به سوی کار با نرم افزارهای استودیویی سوق پیدا کنند و از DAW برای تولید کارهای خلاقانه و حرفه‌ای خود استفاده کنند.


نرم افزار میزبان استودیویی Ableton Live

 این نرم افزار بی شک بهترین نرم افزار دیجیتال اودیو ورک استیشن برای اجرای زنده به شمار می‌رود. با این نرم افزار شما ضبط مولتی ترک استاندارد (صداهای نامحدود / ترک‌های MIDI برای آهنگ‌هایتان) و ویژگی‌هایی از قبیل cut/paste/splice را در اختیار خواهید داشت، اما آنچه در رابطه با این نرم افزار جالب است، نرم افزار سکوئنس MIDI و سخت افزار آن است. یکی دیگر از موارد عالی در ارتباط با این نرم افزار بسته‌های صدای آن است. این نرم افزار دارای ۲۳ کتابخانه صدا ( حدود ۵۰ گیگابایت صدا) می‌باشد.

گرهارد بهلز، رابرت هنکه و برند روگندورف، Ableton Live را از نرم افزار خانگی Behles و Henke که برای تسهیل اجرای موسیقی زنده خود به عنوان Monolake ایجاد کرده بودند، توسعه دادند. آن‌ها اولین نسخه Live را در ۳۰ اکتبر ۲۰۰۱ به عنوان نرم افزار تجاری منتشر کردند. Ableton Live به زبان C++ نوشته شده است.


نرم افزار FL Studio

این نرم‌افزار یکی از بهترین DAW ها برای علاقه مندان به ساخت موزیک می‌باشد. این نرم افزار دارای پروتکلی استاندارد همراه با pitch shifting ,correction ,time-stretch ,cut ,paste و  works می‌باشد، و رابط کاربری مناسبی برای مبتدیان دارد.

کلیپ‌های متعددی از سال ۲۰۰۵ تا به حال در یوتیوب وجود دارند که نحوه کار با Fl Studio و ویژگی‌های آن را توضیح داده است. آخرین نسخه Fl Studio شامل بیش از ۳۰ نرم افزار سینت می‌باشد، بنابراین اگر فقط به دنبال کنترلر و تعدادی صدا می‌گردید تا شروع به کار کنید می‌توانید از بسته نرم افزاری Fl Studio استفاده کنید.

نرم افزار FL Studio

شما می‌توانید از MIDI کیبوردها استفاده کنید، با میکروفون روی آن‌ها ضبط داشته باشید، ویرایش و میکس‌های استاندارد خود را انجام دهید و این با این کار شما تنها نیاز به یک رابط ساده خواهید داشت. اولین نسخه اف ال استودیو توسط دیدیه دامبرین توسعه یافت و به صورت محدود تا دسامبر ۱۹۹۷ منتشر شد. راه اندازی آن در سال ۱۹۹۸ صورت گرفت، در آن زمان این دستگاه هنوز یک میدی ۴ کاناله بود. دامبرین معمار ارشد نرم افزار این برنامه گردید و به سرعت تحت تحولات گسترده آن را قرار داده و آن را تبدیل به یک DAW محبوب تبدیل کرده است.


نرم افزار میزبان استودیویی Apple Logic Pro X

این نرم افزار یک DAW مناسب برای آن دسته از افرادی است که با سیستم عامل Mac کار می‌کنند. رابط کاربری Logic Pro نقطه قوت آن به حساب می‌آید، این رابط کاربری پیشرفته برای کمک به فرایند تولید موزیک از ترکیب آهنگ، لایه بندی ساز، یک میکسر برای کنترل افزونه (plug-in) می‌باشد؛ همچنین این نرم افزار دارای “score editor” بوده که امکان ساخت ترک‌های MIDI اختصاصی شما را تنها با یک موس فراهم می‌کند ( همراه با ۹ افزونه MIDI که به تغییر صداها کمک می‌کند). این نرم افزار دارای ویژگی “virtual drummer” می‌باشد که شامل مجموعه صداهای درام است.

نرم افزار Logic-Pro-X

نرم افزار  Avid Pro Tools

این نرم افزار compose ,record ,mix ,edit ,master استانداردی را در اختیار شما قرار می‌دهد. تقطه قوت این نرم افزار موتور صدای Avid است که پردازنده ی سریع، پردازش با رزولوشن ۶۴ بیت، بافر ورودی اختصاصی به منظور کمک به حذف دیلی مزاحم، و نشانگرهای سطوح سیگنال دارد. با time-stretch دامنه تمپو خود را در هر آهنگ تغییر دهید. همچنین این نرم افزار دارای ۷۰ افکت و افزونه مختلف از جمله : reverb ,compressors ,EQ’s ,channel stripping می‌باشد.

نرم افزار avid-pro-tools

Pro Tools توسط فارغ التحصیلان دانشگاه کالیفرنیا برکلی، ایوان بروکس، که در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر تحصیل کرده بود و پیتر گاچر، توسعه یافت. در سال ۱۹۸۳، این دو دوست، با علاقه مشترک به موسیقی و مهندسی الکترونیک و نرم افزار، تصمیم گرفتند نقشه حافظه دستگاه درام E-mu Drumulator جدید منتشر شده را برای ایجاد تراشه‌های جایگزین صدای EPROM مطالعه کنند. Drumulator در آن زمان بسیار محبوب بود، اگرچه به نمونه‌های داخلی آن محدود می‌شد.

آنها یک سال بعد شروع به فروش تراشه‌های ارتقاء یافته تحت برچسب جدید Digidrums خود کردند. پنج تراشه ارتقای مختلف در دسترس بودند که سبک‌های درام جایگزین مختلفی را ارائه می‌کردند. تراشه‌ها که به راحتی با تراشه‌های اصلی قابل تعویض هستند، موفقیت چشمگیری را بین کاربران Drumulator به دست آوردند و در مجموع ۶۰۰۰۰ واحد فروختند.


نرم افزار میزبان استودیویی Propellerhead Reason

Reason دارای یک کنسول میکس قوی و بهتر از Pro Tools یا Logic می‌باشد. این نرم افزار همچنین یک DAW قوی برای ضبط گیتار یا بیس می‌باشد زیرا پلاگین‌های اسپیکر و آمپلی فایر است. این پلاگین‌ها برای اضافه کردن افکت و پری ست‌ها به ریف‌های شما مناسب می‌باشد.

Propellerhead Software در سال ۱۹۹۴ توسط Ernst Nathorst-Böös، Marcus Zetterquist و Peter Jubel، که هنوز موقعیت‌های برجسته ای در شرکت دارند، تأسیس شد. اولین نسخه نرم افزاری که آن‌ها ساختند ReCycle بود، یک ویرایشگر لوپر سمپل که می‌توانست سرعت یک لوپ را بدون تأثیر بر آهنگ تغییر دهد.

نرم افزار Reason

فرمت اکسپورت REX فرمت اختصاصی خود Propellerhead بود. ReCycle در ارتباط با Steinberg، که آن را به عنوان یک همراه برای Cubase به بازار عرضه کرد، راه اندازی شد، زیرا راه ساده ای برای به دست آوردن کنترل بر سرعت و زمانبندی لوپ‌های صوتی را به ارمغان می‌آورد. در سال ۱۹۹۷، Propellerhead ReBirth RB-338 را منتشر کرد، یک ترتیب سنج قابل برنامه ریزی مبتنی بر گام که از سازهای کلاسیک رولند که معمولاً با تکنو مرتبط هستند، تقلید می‌کرد: TB-303 Bass Line Synthesizer و دستگاه‌های درام TR-808 و TR-909.

از آن به عنوان جایگزینی مقرون به صرفه برای خرید دستگاه‌های سخت افزاری قدیمی و غیرقابل اعتماد یاد می‌شد. Roland Corporation درخواست کرد که یک تأییدیه به بسته‌بندی ReBirth و صفحه نمایش اسپلش اضافه شود. تایید غیررسمی تبدیل به یک تقویت بازاریابی برای Propellerhead شد و از آن زمان تاکنون رابطه نزدیکی با برند رولند حفظ کرده است.


Apple Garageband

نکته جالب در رابطه با این نرم افزار، رابط کاربری کاربرپسند آن است که به شما در تصویر سازی کیبورد، سینت‌ها و پرکاشن به شما کمک می‌کند. این نرم افزار پری ست‌هایی قوی برای ووکال و ضبط گیتار می‌باشد. این نرم افزار دارای چند آمپلی فایر مناسب و افکت‌هایی برای میکروفون و گیتار می‌باشد.

به عنوان یک افزودنی کوچک، اگر به دنبال یادگیری نواختن پیانو هستید، یک تابع داخلی مناسب نیز برای پیانو و گیتار در این نرم افزار در نظر گرفته شده است. این نرم افزار از USB استاندارد کیبورد پشتیبانی کرده و تعدادی loop در اختیار شما قرار می‌دهد، همچنین چیزی به نام کنترل هوشمند وجود دارد که در اصل یک کنترل پلاگین، ناب، دکمه، اسلایدرها و غیره است.


اپلیکیشن Steinberg Cubase

Key Editor این نرم افزار امکان ویرایش آهنگ MIDI به صورت دستی را فراهم می‌کند. شما صداهای نامحدود، افکت ریورب، VST و غیره را در اختیار خواهید داشت. شما HALion Sonic SE 2 همراه با مجموعه‌ای از صداهای سینت، Groove Agent SE4 همراه با ۳۰ درام کیت، کیت‌های EDM LoopMash FX و غیره دریافت خواهید کرد که برخی از قوی ترین پلاگین‌ها در DAW می‌باشد.

اپلیکیشن Steinberg Cubase

Cockos Reaper

این نرم افزار در مقایسه با DAW های دیگر بی‌نظیر است. Reaper توسط گروه کوچکی کد گذاری شده است که هدف آن‌ها این بوده که DAW را بدون نیاز به ویژگی‌هایی که هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم در اختیار ما قرار دهند. می‌توانید VST و FX خود را drag and drop کنید، میدی کنترلرهای خود را به صورت یکپارچه در کنار هم داشته باشید، cut, paste, split and edit بر روی آهنگ‌های خود داشته باشید. Reaper یک نرم افزار open-source می‌باشد.


نرم افزار میزبان استودیویی PreSonus Studio

این نرم افزار یک ورک استیشن کامل و مستقل است که قابلیت drag-and-drop، آهنگ‌های نامحدود، MIDI ،VST ،buse ها و کانال‌های FX و همچنین یکپارچه سازی، ویژگی Melodyne، و برخی از افکت‌های زیبای ریورب را در خود جای داده است. در مقایسه با DAW های دیگر از لحاظ روند کاری از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و عملکرد ساده‌تری دارد. موتور صدای ۶۴ بیتی ضبط‌هایی با کیفیت استودیویی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

نرم افزار Presonus

نرم افزار میزبان استودیویی Acid Pro

این نرم افزار توانایی ضبط، loop کردن آهنگ‌های صوتی، و پشتیبانی از MIDI را در خود جای داده است. Acid Pro دارای سری loop های قوی می‌باشد (۳۰۰۰ صدا) و همچنین دارای ۹۰ عدد VST است که می‌توانید با میدی کنترلر خود از آن‌ها استفاده کنید. این نرم افزار در بازار اروپا به دلیل قیمت پایین ده‌ها سال است که در بین DAW ها از محبوبیت در بین کسانی که به دنبال هزینه کمتر هستند، برخوردار است.


مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *