×

معرفی ۱۵ استودیو معروف در جهان

در دوران موسیقی مدرن، شنونده‌ها عموما موسیقی‌هایی که در فضاهای باز و به صورت اجرای زنده ضبط شده باشند را گوش نمی‌دهند و این موضوع باعث می‌شود تا همگی به دنبال موسیقی‌هایی باشند که در آن‌ها، ضبط به بهترین شکل ممکن و در بهترین استودیوها به همراه بهترین تجهیزات انجام شده باشند. عمده آهنگ‌ها و آلبوم‌های مشهور در دنیا که باعث شده است تا بسیاری از شنوندگان با این آهنگ‌ها اشک بریزند و یا بسیاری از شنوندگان با گوش دادن به این آهنگ‌ها بسیاری از مشکلات عاطفی خود را پشت سر بگذارند، در استدیوهایی تولید شده اند که بهترین مهندسین صدا و بهترین تجهیزات هستند تا نوازنده‌ها و خواننده‌ها بتوانند با استفاده از این تجهیزات به بهترین کیفیت ممکن دست پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با ۱۵ استودیو معروف در جهان آشنا کنیم که معروف‌ترین آلبوم‌ها و آهنگ‌ها در آن‌ها ساخته شده است.

۱- Abbey Road Studios

هنگامی که به حومه شمال غربی شهر لندن سفر کنید، شاید در خیابانی که استودیوی Abbey Road در آن حضور دارد قدم بزنید و متوجه نباشید که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین استودیوی ضبط جهان در آن وجود دارد. ظاهر ساختمان این استودیو بسیار شبیه به ساختمان‌های اطراف آن است، اما چیزی که باعث تمایز آن می‌شود امکانات و از همه مهم‌تر، تاریخ این استودیو است. استودیویی که خط کشی عابر پیاده خیابان جلوی آن، کاور آرت گروه بیتلز بود و بسیاری از آهنگ‌های گروه بیتلز و پینک فلوید در آن ضبط شده است.

این استودیو که نام آن در ابتدا EMI Studios بوده است، نه تنها مکانی بوده است که اکثر آلبوم‌های گروه بیتلز در آن ضبط شده است، بلکه آلبوم بسیار مشهور The Dark Side of the Moon گروه پینک فلوید نیز در این استودیو ضبط شده است. از دیگر آلبوم‌هایی که در این استودیو ضبط شده است می‌توانیم به اولین آلبوم Duran Duran، بخش‌هایی از آلبوم The Bends و کل آلبوم OK Computer گروه Radiohead و آلبوم Born This Way از Lady Gaga اشاره کرد.


۲- The Dungeon

استودیوی Dungeon یکی از معروف‌ترین است استودیوهایی است که برای ضبط موسیقی هیپ هاپ در دنیا وجود دارد. این استودیو که در واقع زیرزمین خانه مادری یکی از مهندسین صدا به نام Rico Wade بوده است، در شهر آتلانتا ایالت جورجیا آمریکا وجود دارد.

مهندسین صدا و رپرهایی که در این استودیو به ضبط می‌پرداختند به Dungeon Family مشهور بوده اند.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-03

این استودیو محل ضبط بسیاری از آلبوم‌هایی بوده است که در جنوب آمریکا تولید شده اند و به مرور زمان، بسیاری از رپر‌ها برای ضبط به این استودیو می‌آمده اند. از آرتیست‌هایی که در این استودیو به ضبط آهنگ‌ها و آلبوم‌های خود پرداخته اند می‌توان به Big Boi و Andre 3000، آلبوم‌های Outkast، Gnarls Burkley، Cee-lo Green، Bubba Sparxxx، Janelle Monae و Future اشاره کرد.


۳- Muscle Shoals Sound Studio

یکی از دلایلی که این استودیو بسیار معروف است، این است که نام آن در ترانه ای به نام Sweet Home Alabama آورده شده است. و نکته بسیار جالب اینحاست که این آهنگ حتی در این استودیو نیز ضبط نشده است. این استودیو هنگامی تشکیل شد که نوازندگان گروه Muscle Shoals از استودیوی FAME جدا شدند و پس از مدتی استودیوی خود به نام Muscle Shoals Sound Studio را تاسیس کردند.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-03

با این که این استودیو در ابتدا یک مکانیکی بوده است و به مرور زمان به استودیویی بزرگ‌تر تبدیل شده است، اما  همچنان در یک محله کوچک به نام Muscle Shoals قرار دارد و به کار خود ادامه می‌دهد. در این استودیو، آهنگ‌ها و آلبوم‌هایی همانند Brown Sugar و Wild Horses از گروه رولینگ استونز، Kodachrome از Paul Simon، Night Moves از Bob Seger، Awesome Brothers از Black Keys و همچنین آلبوم اول Lynyrd Skynyrd که هنوز منتشر نشده است، ضبط شده اند.


۴- Trident Studios

استودیوهایی که در شهر لندن وجود دارند، از مهم‌ترین استودیوها برای تولید موسیقی راک در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی به شما می‌آیند. یکی از این استودیوها، استودیو Trident است که هنگامی که آن را می‌بینید، کمی طول می‌کشد که متوجه شوید ساختمانی با ظاهری به آن سادگی یک استودیو ضبط بسیار حرفه ای است.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-05

از آلبوم و آهنگ‌هایی که در این استودیو ضبط شده است می‌توانیم به چهار آلبوم اول گروه مشهور کویین، آلبوم اول James Taylor، آلبوم Let It Bleed از Rolling Stones، دو آلبوم The Rise and Fall of Ziggy Stardust و The Spiders from Mars از David Bowie و البوم Transformers از Lou Reed اشاره کرد.


۵- Sunset Sound Recorders

در قسمتی دیگر از کره زمین، استودیو Sunset Sound Recorders وجود دارد که در بلوار Sunset در هالیود شهر لس آنجلس قرار دارد. هدف از تاسیس این استودیو، ساخت موسیقی متن انیمیشن‌های Walt Disney بوده است و موسیقی متن انیمیشن‌هایی همانند Marry Poppins، بامبی و ۱۰۱ سگ خالدار در این استودیو ضبط شده است.

اما در کنار ضبط موسیقی متن انیمشین‌ها، این استودیو مکانی برای گروه‌های مشهور راک در دنیا نیز بوده است و بسیاری از گروه‌ها در این استودیو به ضبط کارهای خود پرداخته اند.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-18

برای مثال می‌توانیم به آلبوم‌هایی همانند Exile on Main Street گروه Rolling Stones، Pet Sounds از Beach Boys، آلبوم‌های Led Zeppelin II و Led Zeppelin IV اشاره کرد که در این استودیو ضبط و میکس شده اند. همچنین می‌توانیم به آلبوم The Doors و Strange Days از Doors، Get Born از Jet، موسیقی متن O Brothers و Where Art Thou و در نهایت آلبوم On How Life Is از Macy Gray اشاره کنیم.


۶- Headley Grange

این استودیو که در واقع یک خانه در شهر Headley در کشور انگلیس می‌باشد، مکانی است که گیتاریست افسانه، جیمی پیج، در آن ریف آهنگ When The Levee Breaks نوشت. هنگامی که همگی افراد مشغول تنظیم ست درامز John Bonham بوده اند، جیمی پیج این ریف را در این استودیو ضبط کرده است. از این ریف به عنوان یکی از خوش صداترین صداهای گیتار الکتریک در تاریخ راک یاد می‌شود. Bad Company، Fleetwood Mac، Genesis و Peter Frampton نیز در این استودیو ضبط شده اند.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-17

۷- Motown

استودیویی که به آن Motown گفته می‌شود، در واقع با نام Hitsville USA شناخته می‌شود که در حال حاضر به یک موزه تبدیل شده است. این استودیو بسیار مشهور در ایالت دیتروید آمریکا قرار دارد و بسیاری از آلبوم‌های مشهور از جمله What’s Going On از Martin Gaye، اولین آلبوم Jackson 5، Please Mr. Postman از Marvelettes، اولین آلبوم و آلبوم The Jazz Soul of Little Stevie از Stevie Wonder در این استودیو ضبط شده است.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-16

۸- Electric Lady Studios

این استودیو توسط جیمی هندریکس تاسیس شد و هدف از تاسیس آن این بوده است که جیمی می‌خواست در استودیوی شخصی خود به ضبط آلبوم‌های خود بپردازد. جیمی تنها توانست به مدت ۴ هفته از این استودیو استفاده کند اما این استودیو که در شهر نیویورک بنا شده است، همچنان در حال فعالیت می‌باشد.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-15

این استودیو، مکانی بوده است که دو آلبوم Houses of the Holy و Physical Graffiti از Led Zeppelin، Horses از Patti Smith، Combat Rock از The Clash، Rebel Yell از Billy Idol، آلبوم سال ۱۹۹۵ Weezer، De Stijl از White Stripes و بسیاری از آلبوم‌های گروه Kiss در آن ضبط شده اند.


۹-Sun Studio

تا به اینجای کار بسیار به استودیو‌هایی پرداختیم که موسیقی راک در آن‌ها تولید می‌شود. حال برای تنوع، به یکی از استودیوهایی می‌رویم که در آن بسیاری از نوازندگان بلوز آلبوم‌های مشهوری را ضبط کرده اند. Sun Studio، مکانی بوده است که آلبوم‌های بسیاری از بزرگان موسیقی پاپ، بلوز و حتی راک در آن ضبط شده است.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-14

می‌توانیم از آرتیست‌هایی که در این مکان به ضبط پرداختند به BB King، Elvis Presley، Jerry Lee Lewis، Roy Orbison، Johnny Cash، Howlin’ Wolf، Junior Parker اشاره کرد. این استودیو برای مدتی فعالیت نمی‌کرد اما سال‌ها بعد با ضبط دو آلبوم The Rattle و Hum از U2 دوباره به فعالیت خود ادامه داد.


۱۰- Studio One

یکی از مشهورترین استودیوهای دنیا که جزو ۱۵ استودیو معروف در جهان نیز می‌باشد، Studio One است که به آن، Motown of Jamaica نیز گفته می‌شود. استودیوهایی که در جاماییکا تاسیس شده اند همگی استودیوهای بسیار عجیبی هستند و داستان‌هایی که در آن‌ها اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود تا این استودیوها بسیار رمز آلود باقی بمانند. این استودیو توسط شخص Clement “Coxsone” Dodd تاسیس شد و مکانی بود که آرتیست‌هایی نظیر Bob Marley، Lee Scratch Perry، Burning Spear و Toots and the Maytals در آن به تولید و ضبط آلبوم‌های خود پرداختند.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-13

۱۱- Rolling Stones Mobile Studio

این استودیو متحرک یکی از جالب‌ترین استودیوهایی است که در دنیا وجود دارد. در نگاه اول، نکته ای که جلب توجه می‌کند، این است که این استودیو در یک ون ساخته شده است و به صورت متحرک است. دلیل آن این است که سازنده این استودیو، Mick Jagger از مشکلاتی که یک استودیوی ضبط دارد خسته شده بود و به دنبال راه حلی برای رفع این مشکلات بوده است.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-10

در کنار ظاهر بسیار جالب این استودیو، می‌توانیم به آلبوم‌ها و آهنگ‌هایی که در این استودیو ضبط شده است نیز توجه کنیم. از مهم‌ترین های آن می‌توانیم به Smoke On the Water از Deep Purple اشاره کنیم. این استودیو همچنین شاهد ضبط آهنگ‌های لایو همانند No Woman, No Cry از Bob Marley نیز بوده است. همچنین بندهای رولینگ استونز و لد زپلین نیز برخی از آهنگ‌های خود را در این مکان ضبط کرده اند.


۱۲- Capitol Studios

یکی از مهم‌ترین استودیوهای دنیا بدون شک Capitol Studios می‌باشد که همینطور جزو ۱۵ استودیو معروف در جهان نیز می‌باشد. بسیاری از استودیو دارای اتاق‌های ضبط بسیار مجهز هستند اما یکی از نکاتی که باعث می‌شود تا این استودیو نسبت به دیگر استودیوها متمایز باشد، Echo Chamber فوق العاده ای است که در آن قرار گرفته است.

این Echo Chamber که ساخته شده توسط یکی از بزرگ‌ترین گیتاریست‌های تاریخ یعنی Les Paul است، ریورب طبیعی و فوق العاده ای را به هر صدایی که در آن ضبط شود اضافه می‌کند.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-09

یکی دیگر از مواردی که درباره این استودیو وجود دارد این است که این استودیو مکانی بوده است که بسیاری از کارهای Frank Sinatra در آن ضبط شده است. نکته جالب‌تر این که میکروفونی که او برای آهنگ‌های خود در این استودیو استفاده می‌کرده است هنوز در این استودیو حضور دارد. از آرتیست‌هایی که در این استودیو آلبوم‌های خود را ضبط کرده اند می‌توانیم به Nat King Cole، Beach Boys، Oasis، Daft Punk، Aaliyah، Outkast اشاره کنیم.


۱۳- Lee “Scratch” Perry’s Black Ark

یکی از جالب‌ترین و رمز آلودترین استودیوهای موسیقی که جزو ۱۵ استودیو معروف در جهان نیز می‌باشد، بدون شک، Black Ark است. این استودیو که در جاماییکا تاسیس شده بود، دارای داستان‌های بسیاری بوده است. یا این که این استودیو همانند Studio One شهرت چندانی نداشت، اما Perry کارهای بسیار عجیبی در آن انجام می‌داد که از نظر او باعث می‌شد تا آهنگ‌هایی که در این استودیو ضبط می‌شوند، صدای متفاوتی دهند.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-08

او هنگام ضبط بر روی نوارها، دود سیگار خود را بر روی نوارها فوت می‌کرد و یا با ریختن خون و مشروبات الکلی بر روی نوارهای ضبط، فکر می‌کرد که باعث می‌شود تا صدایی جادویی به دست می‌آورد. پس از سال‌ها درگیری Perry با گانگسترها در اطراف این استودیو، او کل نمای بیرونی این استودیو را با نقاشی‌های پوشاند و سپس کل این ساختمان را آتش زد تا از شر طلسم‌ها در امان باشد.

اما به جز کارهای Perry که در این استودیو ضبط شد و بسیاری از افراد این استودیو را استودیویی می‌دانند که در آن سبک Dub تولید شد، آلبوم‌ها و آهنگ‌هایی از Bob Marley، Paul McCartney، The Clash و Junior Murvin نیز در این استودیو ضبط شده است.


۱۴- Hans Zimmer’s Music Lair

هانس زیمر یکی از مشهورترین موسیقی دانان دنیا است که موسیقی متن بسیاری از فیلم‌های مشهور دنیا را تولید کرده است. او به عنوان یک تنظیم کننده موسیقی آلمانی، موسیقی متن فیلم‌هایی نظیرGladiator، The Lion King ، Dark Knight و Inception را بر عهده داشته است. جایی که او موسیقی‌های خود را تولید می‌کند، مکانی بسیار زیباست و تمامی سینتی سایزرهای مشهور دنیا را می‌توانید در استودیوی شخصی او پیدا کنید.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-06

۱۵- Chase Park Transduction

شهر آتن در یونان و کشور گرجستان، همواره دارای موسیقی محلی فوق العاده ای بوده اند. یکی از مهم‌ترین مکان‌ها در شهر آتن که بسیاری از گروه‌های راک یونانی در آن به ضبط پرداخته اند و همینطور جزو ۱۵ استودیو معروف در جهان نیز می‌باشد، استودیوی Chase Park Transduction است. گروه‌هایی نظیرREM، Bright Eyes، Deerhunter ، Animal Collective و Queens of the Stone Age در این استودیو به ضبط آثار خود پرداخته اند.

15 تا از معروفترین استدیو های ضبط در جهان-07

مقاله پیشنهادی: تحول ضبط استودیویی در دهه ۹۰

سخن آخر

در این مقاله ۱۵ استودیو معروف در جهان را به شما معرفی کردیم که در آن‌ها معروف‌ترین قطعات و آلبوم‌ها ساخته شده اند. در صورت داشتن هرگونه سوال و یا انتقاد و پیشنهاد، باما در بخش نظرات درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *