×

راهنمای خرید یونیت پدال برای گیتار و بیس

گیتاریست‌ها و نوازندگان گیتار بیس اکثرا می‌خواهند دامنه صدایی و افکت‌های ساز خود را گسترش دهند. از این جهت نیازمند تعدادی پدال افکت و پروسسور هستند. اما مسئله اصلی برای رسیدن به صدا و کیفیت مورد نظر، نه تعداد و تنوع بالای افکت‌ها، بلکه انتخاب دقیق و هوشمندانه آن‌ها است. بنابراین بستگی دارد چه افکت و چه پدالی را انتخاب نمایید. افکت‌های مختلف و مالتی پروسسورها می‌توانند در این زمینه کمک فراوانی داشته باشند و شما را به صدا و خلاقیت مورد نظرتان برسانند. با سازکالا همراه باشید تا با ارائه بیشترین جزئیات در راهنمای خرید یونیت پدال برای گیتار و بیس شما را به بهترین نتیجه برسانیم.

افکت چیست؟

افکت چیست

افکت‌ها سیستم‌های الکترونیکی هستند که سیگنال‌های الکترونیکی را از ساز یا میکروفون دریافت کرده و پردازش می‌کنند. همچنین به عنوان FX نیز شناخته شده اند. گستردگی آن‌ها از لیمیتر گرفته تا مدولاسیون‌های متنوع بوده و بعضا کیفیت افکت‌ها به حدی طبیعی می‌باشد که قابل تشخیص از صدای اصلی نیست. سعی کنید به گیتار یا بیس تان به عنوان بوم نقاشی نگاه کنید. افکت در واقع فرچه‌ها، رنگ‌ها و ابزارهای شما برای ایجاد خلاقیت منحصر به فردتان هستند. هدف از افکت، دست یافتن به صدای مناسب در هر ژانر یا سبکی است.

می‌توانید با استفاده از افکت، صداهای مختلفی ایجاد کنید، یا به راحتی با ایجاد نویزهای مختلف خوش بگذرانید. بسیاری از افکت پروسسورها می‌توانند با ویژگی‌های مختلفشان شما را مجذوب خود نگه دارند. افکت‌ها از دهه ۴۰ به بعد تحولات بزرگی داشته اند. مخترع و گیتاریست، لس پال، یکی از اولین سازندگان و پیشرفت دهندگان افکت‌ها بود. بسیاری از دستاوردهای او با تجربه‌های مختلفی نظیر رکورد مولتی ترک و استفاده از اکو به دست آمد. اولین افکت فوت سوئیچ در اوایل دهه ۴۰ با Trem Tol Tromolo هری دارموند به وجود آمد.

بعدها این فوت سوئیچ توسط بو دیدلی نیز استفاده شد. در دهه ۵۰ و اوایل ۶۰ افکت‌های دیگری به وجود آمدند. اما اکثرا گران قیمت بوده و بعضا مشکلات فنی داشتند. در همین زمان سازندگان امپلی فایر مانند فندر و گیبسون در حال ایجاد ریورب و افکت‌های ترمولو بودند. این امپ‌های تیوب هنگامی که گین و ولوم تا حداکثر بالا می‌رفت، اوردرایو و دیستورشن‌های فوق العاده ای ایجاد می‌کردند. امروزه افکت‌های مختلفی برای بازسازی اینگونه صداها ساخته شده اند.

از کجا شروع کنیم؟

تمام نوازندگان، از مبتدی گرفته تا حرفه‌ای، همه در جایی با افکت روبرو می‌شوند. هنگامی که درگیر یاد گرفتن ساز هستید، کار کردن با افکت می‌تواند یک راه جذاب برای ایجاد صداهای مختلف بدون تمرین و سختی زیاد باشد. رنج وسیعی از Stompbox در دنیا وجود دارد. بسیاری از آن‌ها قیمت مناسبی دارند و می‌توانند بعد جدیدی به نوازندگی بیافزایند.

بسیاری از امپ‌های مدرن گیتار، همراه خود مولتی افکت نیز دارند. همچنین هزاران پدال مولتی افکت نیز هست که بسیار خوش قیمت بوده و افکت‌های مختلفی را در اختیارتان می‌گذارند. بسیاری از این امپ‌ها و افکت پروسسورها، پریست‌های گوناگونی ارائه می‌دهند. بسیاری از آن‌ها این اجازه را به شما می‌دهند تا صداهای مخصوص خود را بسازید.

با این میزان گوناگونی و وسعت افکت‌ها، گاهی اینکه از کجا شروع کنیم می‌تواند سخت باشد. یکی از راه‌های خوب برای یافتن افکت مناسب، این است که ببینیم نوازنده مورد علاقه مان از چه افکتی استفاده می‌کند. برای مثال مصاحبه‌های آرتیست‌ها می‌تواند منبع مناسبی برای پیدا کردن افکت باشد. اکثر ارتیست‌ها از اینکه درباره ابزار و روش‌های خود با دیگر نوازندگان صحبت کنند لذت می‌برند.

افکت های آنالوگ و دیجیتال

افکت های آنالوگ و دیجیتال

تمام افکت‌هایی که تا اوایل دهه ۸۰ ساخته شدند، بر اساس ساختار آنالوگ طراحی شده بودند. بدین معنی که سیگنال صدای طبیعی را هدایت و پردازش می‌کردند. با شروع دهه ۸۰ انقلابی در زمینه افکت به وجود آمد: افکت‌های جدید اکثرا بر پایه پردازش صدا به صورت دیجیتال انجام می‌شدند. این گونه افکت‌ها در واقع سیگنال آنالوگ را به دیجیتال تبدیل و به صورت دیجیتال پردازش می‌کردند. سپس همان سیگنال دیجیتال پردازش شده را به آنالوگ ترجمه کرده و ارسال می‌نمودند.

همچنان که بسیاری از نوازندگان هنوز هم به افکت‌های آنالوگ اعتقاد دارند، تنوع افکت‌های دیجیتال روز به روز بیشتر می‌شود. افکت‌های دیجیتال امروزه پیشرفت‌های فراوانی کرده اند به طوری که بعضی از آن‌ها را فقط می‌توان با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری از افکت آنالوگ تمیز داد. حرفه‌ای‌ها اکثرا از افکت‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که هر دوی این افکت‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و باید به سبک، ژانر، سلیقه و شخصیت نوازنده توجه نمود.

بسیاری از موزیسین‌ها افکت‌های آنالوگ را ترجیح می‌دهند. از آنجایی که در افکت‌های آنالوگ تبدیل و ترجمه از آنالوگ به دیجیتال صورت نمی‌گیرد، صدا اصالت بیشتری دارد و آن تون طبیعی خود را حفظ می‌کند. در واقع می‌توان گفت که تغییر و تبدیلات دیجیتال باعث از دست رفتن بخشی از جزئیات و خلوص صدای انالوگ می‌شود و پردازش شدگی غیر طبیعی نیز در آن بیشتر دیده می‌شود.

در ادامه مقاله راهنمای خرید یونیت پدال برای گیتار و بیس با ما همراه باشید.

مدلینگ

در اوایل دهه ۹۰، شرکت‌های تولید آلات موسیقی شروع به ارتقای افکت‌های دیجیتال نمودند. هدف کمپانی‌ها از این عمل بازسازی صدای تولید شده توسط افکت‌های کلاسیک، سازها و آمپلی فایرهای وینتیج بود. این تکنولوژی به سرعت دارای ویژگی‌های دیگری نیز شد. ویژگی‌هایی از قبیل: هد امپلی فایر، اسپیکر کابینت، میکروفون و … .

پریست

اکثر مولتی افکت‌ها و سینگل افکت‌ها، به شما پریست ارائه می‌دهند. این پریست‌ها شامل یک سری تنظیمات کامل همراه با چندین افکت از قبل آماده بوده که توسط پروسسور مولتی افکت یا پروسسور داخلی امپ ارائه می‌شود. به طور معمول به راحتی می‌توان به پریست‌ها دسترسی یافت.

افکت های دیستورشن و اوردرایو

دیستورشن گیتار در واقع هنگامی به وجود آمد که به صورت اتفاقی به یک امپ تیوب زیاد از حد افزایش صدا داده شد. اگرچه در ابتدا این امر چندان طرفداری نداشت و به عنوان یک صدای ناخوشایند تلقی می‌شد، اما بعد تر نوازندگان متوجه شدند که با استفاده از این تکنیک می‌توان ساستین بیشتری داشت. همین مسئله باعث شد تا سولوئیست‌های گیتار بتوانند صدایی با ساستین زیاد مانند ارگ یا سازهای بادی از گیتار بگیرند.

اوردرایو

به صورت کلی اوردرایو هنگامی به دست می‌آید که به یک امپ تیوب بیش از میزان استاندارد سیگنال دریافت نماید. یکی از تفاوت‌های اوردرایو و دیستورشن صدای گرم‌تر و طبیعی‌تر اوردرایو می‌باشد.

فاز

یک پدال فاز در واقع دیستورشنی با سیگنال بسیار بالاتر است. از آن جایی که فاز سیگنال صدا را به طرز شدیدی دگرگون می‌کند، بیشتر برای ایجاد کنتراست استفاده می‌شود. بنا به اینکه این افکت تون را شدیدا پرحجم می‌کند، از فاز می‌توان برای اینترو یا سولوهایی استفاده نمود که کماکان هیچ ساز دیگری در حال نواختن نباشد. سه تا از معروف‌ترین پدال‌های فاز شامل: Big Muff ،Fuzz Face ،Tone Bender می‌شوند.

بوستر

برخلاف فاز و دیستورشن، افکت‌های بوستر طراحی شده اند تا سیگنال را بدون هیچ رنگ شدگی تقویت کنند. بعضی از پدال‌های بوستر با اوردرایو نمودن پری امپ امپلی فایر، تون گیتار را گرد و به اصطلاح “چاق” می‌کنند. این افکت هنگامی به کارتان می‌آید که بخواهید صدایی همانند دیستورشن داشته باشید، اما همچنان وضوح و شفافیت صدا را نگه دارید.

افکت Pitch-Shift

این افکت نیز شامل پدال هارمونی و اکتاو می‌شود. این افکت به صدای گیتارتان عمق می‌بخشد. طرز کار این افکت بدین گونه است: به نت اصلی، یک نت بالاتر یا پایین‌تر اضافه می‌نماید. نکته مهم این افکت وسواس و دقت در انتخاب نت‌های بالاتر یا پایین‌تر است. سعی کنید این نت‌ها را به دقت انتخاب کنید و در تعداد آن‌ها زیاده روی ننمایید.

سخن پایانی

در این مقاله به راهنمای خرید یونیت پدال برای گیتار و بیس پرداختیم. در صورتی که برای خرید پدال مناسب نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می‌توانید از کارشناسان سازکالا مشاوره بگیرید. شماره تماس: ۰۲۱۵۴۷۷۲

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *