×

تفاوت آمپلی فایر آکوستیک با سایر آمپلی فایرها

اگر به تازگی یک گیتار الکترو آکوستیک تهیه کرده اید و نیاز به تقویت صدای آن برای اجراهای زنده داشته باشید، یک آمپلی فایر گیتار آکوستیک برای به حداکثر رساندن عملکرد گیتار آکوستیک شما ضروری خواهد بود. آمپلی فایرهای گیتارهای آکوستیک به گونه ای طراحی شده اند که در صدای خروجی بدون افت کیفیت، صدایی طبیعی از گیتارتان را تجربه خواهید کرد. اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که تفاوت آمپلی فایر آکوستیک با سایر آمپلی فایرها چیست؟

آمپلی فایرهای گیتار الکتریک عملکردی متفاوت نسبت به آمپلی فایرهای الکتریک دارند و در صورت اتصال یک گیتار الکترو آکوستیک به آن بخش قابل توجهی از کیفیت صدای گیتارتان را از دست خواهید داد چرا که شیوه پاسخگویی این دو آمپ به فرکانس‌های ارسالی از گیتار الکتریک یا آکوستیک بسیار متفاوت هستند.

آیا گیتار الکترو آکوستیک را می توان به یک آمپلی فایر گیتار الکتریک وصل کرد؟

جواب این سوال به طور کلی، منفی است. نحوه طراحی آمپلی فایرهای گیتار الکتریک در مقایسه با آمپلی فایر گیتار آکوستیک متفاوت است و نحوه عملکرد آن‌ها نیز کاملا تفاوت دارد. به طور کلی، آمپلی فایرهای آکوستیک و آمپلی فایرهای الکتریک تفاوت‌های متعددی دارند که هنگام خرید هر کدام باید آن‌ها را مد نظر داشته باشید.

از اولین تفاوت آمپلی فایر آکوستیک با سایر آمپلی فایرها، می‌توانیم به طراحی آن‌ها اشاره کنیم. اگر با آمپلی فایرهای گیتار الکتریک آشنایی داشته باشید، به خوبی می‌دانید که این محصولات در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توانیم به آمپلی فایرهای Tube ،Solid State و Hybrid اشاره کرد. در واقع، بیشتر آمپلی فایرهای حرفه‌ای که برای گیتارهای الکتریک ساخته می‌شود از طراحی تیوب بهره می‌برند اما در آمپلی فایرهای آکوستیک، از پری امپ و پاور امپ‌های Solid State استفاده شده است. دلیل اصلی این موضوع اما چیزی نیست به جز دیستورشن!

آیا گیتار الکترو آکوستیک را می توان به یک آمپلی فایر گیتار الکتریک وصل کرد؟
BLACKSTAR SUPER FLY STEREO 12W ACOUSTIC AMPLIFIER

استفاده از تیوب‌ها در ساخت آمپلی فایرها باعث می‌شود تا رنگ صدای خاصی به صدای آمپلی فایر شما اضافه شود. همچنین از دیگر نکاتی که باید در مورد این نوع آمپلی فایرها در نظر داشته باشید این است که با ورود مقدار زیادی سیگنال به این تیوب‌ها، دیستورشن زیادی را دریافت می‌کنید که این موضوع برای نواختن یک گیتار آکوستیک، موضوع جالبی نخواهد بود. استفاده از پری امپ‌ها و پاور امپ‌های ترانزیستوری در آمپلی فایرهای آکوستیک باعث می‌شود تا بدون نگرانی از بابت دیستورشن بتوانید صدای آمپلی فایر خود را زیاد کرده و به راحتی به تمرین، ضبط و یا اجرای زنده بپردازید.

مشاهده آمپلی فایر BLACKSTAR SUPER FLY STEREO 12W ACOUSTIC AMPLIFIER در فروشگاه سازکالا

ورودی‌ها و کنترل‌ها

از لحاظ کنترل‌ها اما تفاوت زیادی بین آمپلی فایرهای گیتار آکوستیک و آمپلی فایرهای دیگر وجود ندارد. هر دوی این محصولات دارای ناب‌ها و کنترل‌هایی برای تعیین بلندی صدا، تغییر فرکانس‌های مختلف به وسیله یک اکولایزر و یا یک ناب برای تغییر Tone می‌باشند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما در بسیاری از آمپلی فایرهای گیتار آکوستیک، می‌توانید از نابی به نام Feedback نیز استفاده کنید. این موضوع، تنها هنگامی رخ می‌دهد که گیتار الکترو آکوستیک خود را به آمپلی فایر مخصوص متصل کنید.

ورودی‌ها و کنترل‌ها
BLACKSTAR ACOUSTIC CORE 30 COMBO

ویژگی Feedback در واقع به این شکل عمل می‌کند که فرکانس‌های تربل موجود در صدای گیتار، در داخل مدار آمپلی فایر وارد یک لوپ می‌شوند که این لوپ، میان اسپیکر آمپلی فایر و پیکاپی است که در داخل گیتار در نظر گرفته شده است. در گیتارهای الکتریک هم می‌توانید Feedback ایجاد کنید اما برای این کار باید به شکل دستی و با نزدیک کردن گیتار به اسپیکر این فیدبک را ایجاد کنید و راهی برای کنترل کردن آن با استفاده از یک ناب نخواهید داشت.

اکثرا در آمپلی فایرهایی که برای گیتارهای آکوستیک ساخته می‌شوند، ورودی‌های XLR در نظر گرفته می‌شود اما شما هیچگاه این ورودی‌ها را در آمپلی فایرهای گیتار الکتریک مشاهده نخواهید کرد. این موضوع به این دلیل است که اتصال XLR در واقع یک اتصال خاص است که سیگنال را به شکل Balanced منتقل می‌کند و سیگنال Balanced، یک سیگنال کلین به شمار می‌رود.

به طور کلی باید این موضوع را در نظر داشته باشید که هدف استفاده از یک آمپلی فایر آکوستیک، شفافیت آن است و استفاده از ورودی‌های XLR، به ایجاد صدایی شفاف کمک می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که برخی از آمپلی فایرهای آکوستیک، از ورودی‌های خاص XLR استفاده می‌کنند تا بتوانید میکروفون خود را نیز به آن‌ها متصل کرده و به این شکل به خوانندگی نیز بپردازید!

در ادامه مقاله تفاوت آمپلی فایر آکوستیک با سایر آمپلی فایرها با ما همراه باشید.

مشاهده آمپلی فایر BLACKSTAR ACOUSTIC CORE 30 COMBO در فروشگاه سازکالا

اسپیکرها

از دیگر تفاوت‌های عمده در آمپلی فایرهای آکوستیک و آمپلی فایرهای الکتریک، می‌توانیم به اسپیکرهای آن‌ها اشاره کنیم. برای بسیاری از آمپلی فایرهای گیتار الکتریک، عموما از یک، دو یا حتی چهار اسپیکر مختلف استفاده می‌شود. همچنین بسته به اندازه و قدرت خروجی آمپلی فایر، این اسپیکرها عموما دارای یک اندازه مشخص هستند.

تفاوت آمپلی فایر آکوستیک با سایر آمپلی فایرها
BLACKSTAR FLY3 ACOUSTIC PACK – WITH CABINET

در آمپلی فایرهای آکوستیک اما به طور کلی از یک اسپیکر اصلی استفاده می‌شود که در کنار آن، اسپیکرهای کوچک متعدد دیگری نیز در نظر گرفته شده است. به این اسپیکرهای کوچک‌تر اصطلاحا توییتر نیز گفته می‌شود. توییترها به طور کلی، اسپیکرهایی هستند که وظیفه آن‌ها، باز تولید فرکانس‌های تربل می‌باشد. این موضوع در نوازندگی گیتارهای آکوستیک بسیار مهم است زیرا بسیاری از جزئیات مهم در نوازندگی این ساز در فرکانس‌های تربل اتفاق می‌افتد.

مشاهده آمپلی فایر BLACKSTAR FLY3 ACOUSTIC PACK – WITH CABINET در فروشگاه سازکالا

صدا دهی

از دیگر نکات مهم که در مقایسه این دو محصول باید به آن توجه کنید، نحوه باز تولید صدا است. در نظر داشته باشید که آمپلی فایرهای گیتار الکتریک برای کار با پیکاپ‌های الکترومگنتیک ساخته شده اند و آمپلی فایرهای آکوستیک برای باز تولید صدای پیکاپ‌های پیزو. تفاوت در نوع سیگنالی که این پیکاپ‌ها به آمپلی فایر وارد می‌کنند نتیجه در صدایی کاملا متفاوت دارد.

بگذارید یک مثال بسیار ساده بزنیم. اگر شما در گیتار الکتریک خود با شدتی دو برابر به پیک زدن بپردازید، آمپلی فایر شما صدایی با حجم دو برابر را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما اگر همین کار را بر روی گیتار آکوستیک خود انجام دهید آمپلی فایر شما صدایی با حجم چهار برابر را تولید می‌کند.

به طور کلی، تمامی تفاوت‌های اساسی در این دو محصول به گونه ای است که صدایی بسیار دقیق و نزدیک به واقعیت را دریافت کنید و هر کدام از این صداها، مناسب برای نواختن ساز خاص خود می‌باشد.

امکانات و افکت ها

نوازنده‌های گیتار الکتریک به افکت‌ها و صداهای بسیاری زیادی نیازمند هستند زیرا همین صداها تا حد زیادی تعیین می‌کنند که نوازنده به نواختن چه سبکی مشغول است. افکت‌هایی مثل اوردرایو، دیستورشن، فاز و… اما نوازنده‌های گیتار آکوستیک به این افکت‌ها نیازی ندارند و برای رنگ دهی به صدا خود به افکت‌هایی مانند ریورب و دیلی نیاز دارند. پس اگر شما برای گیتار اکوستیک خود آمپلی فایر گیتار الکتریک خرید کنید، جدا از اینکه در کیفیت صدا افت خواهید داشت بابت افکت‌هایی هزینه می‌کنید که هیچگاه به کارتان نخواهد آمد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *