×

تفاوت میان کالیمبا های چوبی و شیشه ای

تفاوت میان کالیمبا های چوبی و شیشه ای در چیست

کالیمبا یکی از سازهایی است که از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است و بسیاری از افراد نه تنها برای خود، بلکه به عنوان هدیه آن را تهیه می‌کنند. نکته ای که در مورد این ساز وجود دارد این است که یادگیری این ساز بسیار آسان بوده و افراد می‌توانند در کمترین زمان ممکن، این ساز را یاد گرفته و با استفاده از آن قطعات مختلفی را بنوازند. اما اگر به دنبال خرید یک کالیمبا باشید، متوجه می‌شوید که این ساز به شکل عمده از دو متریال عمده تشکیل شده است. بسیاری از کالیمباهای موجود در بازار از جنس چوب ساخته شده اند و بسیاری از سازها نیز با استفاده از شیشه ساخته می‌شوند. اما تفاوت عمده میان کالیمبا های چوبی و شیشه ای در چیست و کدام برای شما مناسب است؟

در این مقاله قصد داریم تا شما را با تفاوت‌های اساسی میان کالیمباهای چوبی و شیشه ای آشنا کنیم و در انتها متوجه شویم که کدام ساز مناسب شما خواهد بود. در ادامه این مقاله با سازکالا همراه باشید.

تفاوت صدایی کالیمبا های چوبی و شیشه ای

تفاوت صدایی کالیمبا های چوبی و شیشه ای

بی شک یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان این دو ساز وجود دارد، صدایی است که از آن‌ها دریافت می‌کنید. اگر به عنوان یک نوازنده مبتدی بخواهید این دو ساز را کنار یکدیگر قرار دهید و یک قطعه را با آن‌ها بنوازید، متوجه می‌شوید که در تجربه اول این دو ساز صدایی بسیار شبیه به یکدیگر دارند. اما با کمی دقت و همچنین تجربه بیشتر، متوجه تفاوت اساسی میان این دو ساز خواهید شد.

کالیمباهای شیشه ای، سازهایی هستند که صدایی گرم و در عین حال تیزتری دارند. بسیاری از نوازندگان بر این باورند که این سازها، صدایی بسیار نزدیک به Music Boxها دارند و اگر می‌خواهید با استفاده از ساز خود قطعاتی آرام را بنوازید، این سازها جزو بهترین گزینه‌ها برای شما خواهند بود.

از طرف دیگر اما، کالیمباهای چوبی صدایی گرم‌تر، گردتر و همچنین حجیم‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند. بسیاری از نوازندگان از این سازها از قطعات تکنیکی‌تر استفاده می‌کنند که همین نکته باعث می‌شود تا بتوانند صدایی بلند و همچنین حجیم را دریافت کنند.

اما سوالی که به وجود می‌آید این است که کدام یک از این سازها صدای بهتری را تولید می‌کند؟ این سوال بسیار سلیقه ای است و با توجه به قطعاتی که می‌خواهید بنوازید ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، بسیاری از نوازندگان از کالیمباهای چوبی استفاده می‌کنند و از دید آن‌ها این سازها صدای بهتری دارند؛ در حالی که نوازندگان بسیاری نیز وجود دارند که صدای مورد نظر خود را با استفاده از کالیمباهای شیشه ای به دست می‌آورند.

برای اطلاع از قیمت کالیمبا چوبی و یا شیشه ای در مدل‌های مختلف، کلیک کنید.

تفاوت در داینامیک صدایی این دو ساز

تفاوت در داینامیک صدایی این دو ساز

یکی از مهم‌ترین تفاوت هایی که میان کالیمبا های چوبی و شیشه ای وجود دارد، داینامیک صدایی آن‌ها می‌باشد. در واقع این تفاوت را می‌توانیم یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها میان این دو ساز بدانیم. کالیمباهای چوبی سازهایی هستند که به دلیل شکل بدنه ای که دارند، صدایی بسیار بلند را تولید می‌کنند و همین نکته باعث می‌شود تا بتوانید صدایی بسیار واضح را از آن‌ها دریافت کنید و تمرین‌ها، ضبط‌ها و همچنین اجراهای خود را از این طریق انجام دهید.

این موضوع در کالیمبا های شیشه ای وجود ندارد و همین نکته باعث می‌شود تا برای آن که بتوانید صدای بلندی را از آن دریافت کنید، این ساز را به مراتب محکم‌تر بنوازید. به همین دلیل است که کالیمباهای شیشه ای، عمدتا توسط نوازندگان حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و کالیمباهای چوبی برای نوازندگان مبتدی استفاده می‌شوند.

به شکل کلی، نوازندگی با کالیمبا چوبی به مراتب آسان‌تر از نوازندگی با کالیمبای شیشه ای خواهد بود و دلیل آن نیز موضوع داینامیک میان این دو ساز است. بدنه ای که برای کالیمباهای چوبی در نظر گرفته می‌شود، بدنه ای به شکل Hollow است که صدا در آن می‌پیچد و همین نکته باعث می‌شود تا صدایی به مراتب بلندتر را از آن‌ها دریافت کنید، کاملا مشابه با مکانیزم بدنه ای که برای ساز ویولن و یا گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مورد کالیمباهای شیشه ای اما، بدنه ای که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود بدنه ای یک تکه خواهد بود و همین نکته باعث می‌شود تا نوازندگی با آن‌ها مقداری سخت‌تر باشد.

تفاوت در نوازندگی

تفاوت در نوازندگی

نوازندگی این دو کالیمبا عمدتا با یکدیگر برابر است اما کالیمباهای چوبی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید از تکنیک‌های مختلف برای نوازندگی استفاده کنید. برای مثال، شما می‌توانید با استفاده از دو عدد حفره ای که در قسمت پشتی این سازها در نظر گرفته شده است، تکنیک ویبراتو را بر روی ساز خود اجرا کنید.

برای این کار کافی است تا با گرفتن این حفره‌ها، صدایی Wah مانند و یا ویبراتو مانند را در قطعه‌های خود اجرا کنید. این موضوع در مورد کالیمباهای شیشه ای وجود ندارد و نمی‌توانید این تکنیک‌ را بر روی آن‌ها اجرا کنید.

مطلب پیشنهادی : راهنمای جامع خرید کالیمبا

سخن پایانی

کالیمباهای شیشه ای و چوبی، طرفداران خاص خود را دارند و هر کدام از این سازها نیز مزایا و معایبی دارند که می‌تواند بر روی روند خرید آن‌ها تاثیرگذار باشد. برای مثال، کالیمباهای شیشه ای صدای بسیار زیبایی را تولید می‌کنند اما نوازندگی با آن‌ها برای نوازندگان مبتدی دشوار است و نمی‌توانید تکنیک‌هایی نظیر ویبراتو را بر روی آن‌ها اجرا کنید.

از طرف دیگر، کالیمباهای چوبی امکان اجرای تکنیک ویبراتو را برای شما فراهم می‌کنند و می‌توانید صدایی بلندتر را از آن‌ها دریافت کنید، اما صدای دریافتی به اندازه کالیمبا های شیشه ای زیبا نباشد. بنابراین بر اساس شرایط و ویژگی‌های مد نظر خود و همچنین نکاتی که در این مقاله گفته شد، می‌توانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “تفاوت میان کالیمبا های چوبی و شیشه ای
  • اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲ at ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    ولی بارز ترین تفاوتی که بین کالیمبا های چوبی و شیشه ای هست همون تفاوت صداشونه، از نظر من کالیمبا چوبی صدای خیلی قشنگ تری داره. البته سلیقه ایه

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *