×

۷ ویژگی بهترین نوازندگان پیانو

به نظر شما ویژگی های بهترین نوازندگان پیانو چیست؟ اگر نگاهی جزئی به آن‌ها و نحوه نوازندگیشان بیندازید، شباهت‌های بسیاری وجود دارد. برای مثال همه آن‌ها اخلاق کاری شگفت انگیزی دارند، توجه ویژه ای به جزئیات می‌کنند و هرگز تمرین روزانه را به تاخیر نمی‌اندازند. مهم‌تر از همه، بهترین پیانیست‌ها در جهان، سال‌ها به صورت خصوصی توسط استادانی حرفه‌ای و معتبر آموزش دیده اند یا برخی با استفاده از نرم افزارها یا کلاس‌های آنلاین به آموزش پیانو پرداخته و زمان زیادی را صرف یادگیری و پیشرفت خود کرده اند.

همه این ویژگی‌های درون نوازندگان حرفه‌ای به یکدیگر مربوط اند. به عنوان مثال اینکه سعی کنیم تمرینمان را هر روز در یک سطح نگه داریم و روتین روزانه را کم یا زیاد نکنیم، آن هم بدون داشتن اخلاق کاری مانند تعهد و مسئولیت پذیری، می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد. همچنین اگر توجه و دقت ریز بینانه ای به جزئیات نداشته باشیم، تمرین روتین دست آورد مفیدی نخواهد داشت. آموزش دیدن توسط یک استاد خصوصی و معتبر می‌تواند به شما کمک کند تا بر روی کارتان تمرکز کنید. تمرکز کافی، دقت شما به جزئیات را زیاد می‌کند و همچنین شما را به داشتن اخلاق کاری متعهد می‌کند. از این جهت در هر سطح از نوازندگی که باشید، چه مبتدی یا چه حرفه‌ای، با کسب چنین ویژگی‌هایی می‌توانید پیشرفت کنید.

فرقی نمی‌کند که نواختن پیانو را به عنوان یک سرگرمی در زمان فراغت یا به عنوان یک حرفه که مسیری به سوی استیج‌های جهانی دارد در نظر داشته باشید، در هر صورت باید این ویژگی‌ها را به دقت یاد بگیرید. به عنوان یک نوازنده معمولی و مشتاق پیانو، کسب تمام این ویژگی‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا پیشرفت فوق العاده ای به دست آورید.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

۱. اخلاق کاری عالی

اخلاق کاری عالی

تک تک نوازندگان پیانو با احساس رو به رو شدن با چالش‌ها آشنایی دارند. اما چه چیزی نوازنده حرفه‌ای را نسبت به نوازندگان معمولی مجزا می‌کند؟ یکی از مهم‌ترین عوامل، رو به رو شدن با چالش هاست. بعضی در مقابل چالش‌ها شکست می‌خورند و بعضی دیگر همراه با چالش‌ها پیشرفت می‌کنند. البته رفتار و نحوه برخورد هر شخص متفاوت است. اما چیزی که در همه آن‌ها یکسان است، تعهد به اخلاق کاری است. مانند تمرین کردن تا هنگامی که بهترین نتیجه بدست آید.

اخلاق کاری حرفه‌ای فقط در نوازندگی پیانو خلاصه نمی‌شود. همچنین تعهد به اخلاق کاری شما را حتی در شغل یا زندگی شخصیتان منظم می‌کند و باعث پیشرفت شما می‌شود. همچنین در طول روز حتما یادتان باشد که تمرین روتین خود را انجام دهید.

۲. توجه به جزئیات

دقت و ریزبینی آن هم در خصوص جزئیات بسیار اهمیت دارد. نیاز دارید تا مشکلات قطعات و نوازندگی خود را بهبود بخشیده و آن‌ها را کامل‌تر کنید. اما بهبود مشکلات نیاز به اخلاق کاری دارد. همچنین روشی که همه نوازندگان حرفه‌ای پیانو با آن مشکلات کوچک و بزرگ نوازندگی خود را تشخیص داده و بهبود می‌بخشند، همان تمرین روزانه است. اگر میزان تجربه شما به اندازه پیانیست‌های حرفه‌ای نیست، مشکلی ندارد! با یک استاد معتبر و حرفه‌ای کلاس بردارید!

۳. پشتکار

ادیسون می‌گفت: سه راه اصلی موفقیت این است: تلاش! تلاش! تلاش!

همه نوازندگان معتبر پیانو می‌دانند که بدون پشتکار و تمرین مداوم، پیشرفتی حاصل نمی‌شود. همراه با تمرین باید هدف هم داشته باشید. وقتی در حال تمرین گام هستید یا آرپژ می‌زنید، همراه آن ملودی هم بنوازید. نوازندگان حرفه‌ای پشت هر تمرینی که می‌کنند یک هدف برای بهبود تکنیک‌های خود دارند و تمرکز اصلی را بر روی آن می‌گذارند. بدون اینکه هدفی داشته باشید، تمرین خسته کننده خواهد بود و به راحتی انگیزه شما از دست خواهد رفت.

همراه با هر قطعه ای که پیانیست‌های حرفه‌ای می‌نوازند، تلاش می‌کنند تا تکنیکی که در آن ضعف دارند را بهبود ببخشند. کافیست به دو ویژگی قبل برگردید، هر قطعه به توجه و ریزبینی ویژه ای به جزئیات نیاز دارد، تا نوازنده مطمئن شود به طرز صحیحی می‌نوازد و اشتباه اجرا نمی‌کند. همچنین پیانیست باید آنقدری متعهد به اخلاق کاری اش باشد تا اگر اشتباه نواخت، روی آن تمرکز کند.

در ادامه مقاله ویژگی های بهترین نوازندگان پیانو با ما همراه باشید.

۴. آموزش خصوصی

آموزش خصوصی

شاید فکر کنید بهترین نوازندگان پیانو در دنیا هیچوقت نیازی به مدرس خصوصی و معتبر نداشته اند. اما در اشتباه اید! هر پیانیست یا موزیسین موفق و حرفه‌ای، با استادی حرفه‌ای و با اعتبار کار کرده است. استادان خصوصی می‌توانند به شما کمک کنند تا جزئیات کوچکی را که از قلم انداخته اید، یافته و بهبود ببخشید.

شرکت در یک کلاس خصوصی آن هم به صورت هفتگی می‌تواند کمک کند تا به نوازندگیتان جانی تازه ببخشید. همچنین باعث می‌شود تا یک جفت چشم و گوش اضافه داشته باشید تا اگر جایی را اشتباه زدید به اشتباه خود ادامه ندهید و زمانتان تلف نشود. همچنین یک معلم خصوصی باعث می‌شود دانش و مهارتتان را بر روی قطعات مختلف گسترش دهید، نکات مثبتتان را بهتر و نقاط ضعف خود را شناخته و بهبود دهید.

۵. عطش دانستن!

یکی دیگر از ویژگی های بهترین نوازندگان پیانو داشتن شوق و عطش دانستن است. برای اینکه یک نوازنده خوب پیانو باشید، باید واقعا بخواهید نوازندگی پیانو را بیاموزید! اگرچه چنین چیزی می‌تواند بسیار سخت و آزار دهنده باشد، اما چنین مسئله ای واقعا مهم است و اهمیت دارد. برای اینکه مهارت‌های مختلف را بیاموزید، باید زمان زیادی را روی پیانو سرمایه گذاری کنید. باید یک عطش واقعی برای آموختن پیانو داشته باشید تا شما را به سمت ساعت‌های طولانی تمرین پیانو سوق دهد.

همچنین علاوه بر نواختن و آموزش پیانو به صورت عملی، باید تئوری موسیقی هم بیاموزید. البته در ابتدای کار فقط می‌توانید یک کلید را بیاموزید، اما همچنان که پیش می‌روید، کلیدهای بیشتر می‌آموزید و راحت‌تر می‌توانید تئوری موسیقی را یاد بگیرید. در ابتدای کار با کلیدهای تربل کار دارید. در این زمان با دست راستتان بخش تربل را می‌نوازید. بعد با دست چپ بخش باس را می‌نوازید. همچنین باید قواعد و قوانینی که برای میزان صدا، سرعت و نکات دیگر وجود دارد را بیاموزید.

۶. شوق و رغبت برای تمرین

شوق و رغبت برای تمرین

اگر کتابی در کتاب خانه تان باشد هیچ سودی برایتان ندارد مگر اینکه آن را باز کنید و بخوانید. همچنین، اینکه یک پیانو در خانه تان داشته باشید هیچ کاری نمی‌کند مگر اینکه واقعا آن را بخواهید و شوق تمرین کردن با پیانو را داشته باشید. آن هم به صورت روتین و روزانه. راستش را بخواهید، هفته ای یک جلسه کلاس پیانو داشتن برای آموختن و کسب مهارت‌های پیانو کافی نیست. اگر به صورت مقطع و با وقفه تمرین داشته باشید یا کلاس بروید، بیشتر چیزهایی را که یاد گرفته بودید فراموش خواهید کرد. همچنین نواختن پیانو به مهارت انگشتانتان نیاز دارد که آن هم فقط با تمرین روزانه و مکرر به دست می‌آید.

۷. از خود گذشتگی

همان گونه که قبلا هم گفتیم، پیانیست شدن و آموختن پیانو نیازمند تمرین فراوان و گذاشتن زمان زیاد است. هنگامی که در ذهنتان یک صحنه کنسرت را تصور می‌کنید که یک پیانیست دارد بدون هیچ نقصی یک قطعه از شوپن یا موتسارت (موزارت) را می‌نوازد، باید این را بدانید که چنین نتیجه ای حاصل سال‌های طولانی تلاش و از خود گذشتگی به خاطر پیانو است. در ابتدا لازم است که شما حتی برای نواختن یک قطعه ساده، چند ساعتی دست و پا بزنید.

ولی به خاطر یک نوازنده مبتدی بودن هیچ ناراحتی یا شرمی نداشته باشید، اما این هم مهم است که بدانید لازم است گام‌ها و قطعه‌ها و اتودهای فراوانی را تمرین کنید و سختی بکشید تا مهارت لازم را بدست آورید. و با طی کردن این مراحل می‌توانید به سمت یک نوازنده حرفه‌ای شدن پیش روید و قطعات مشکل‌تر و پیچیده را بنوازید. گاهی اوقات تمرین‌هایتان هیچ تاثیری ندارد و انگار مهارتتان پیشرفتی نمی‌کند و اگرچه دلتان می‌خواهد که تسلیم شوید، اما در واقع این زمان مهم‌ترین فرصت برای پیشرفت کردن است!

در این مقاله به ویژگی های بهترین نوازندگان پیانو پرداختیم. با زمان کافی گذاشتن، تمرین کردن و این ویژگی‌ها، تقریبا می‌توان گفت هرکسی می‌تواند پیانو را بیاموزد. پس منتظر چه مانده اید؟ برای شروع کردن و کسب مهارت هیچ زمانی بهتر از حالا نیست!

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *