×

راهنمای جامع خرید دی جی کنترلر

برای دی جی کردن به صورت حرفه‌ای، اصلی‌ترین چیزی که به آن نیاز دارید، یک دی جی کنترلر حرفه‌ای می‌باشد. اما دی جی کنترلر چیست؟ و برای خرید آن چه موارد و چه نکاتی را باید مد نظر داشت؟ در مقاله راهنمای خرید دی جی کنترلر به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید بهترین دی جی کنترلر موجود را خریداری کنید.

موسیقی الکترونیک، گونه‌ای از موسیقی است که در دهه‌های گذشته طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این نوع موسیقی، در طول دو دهه گذشته، در بسیاری از فستیوال‌ها و جشن‌ها شنیده شده است.

از همین رو، پس از این که این نوع موسیقی محبوبیت خاصی پیدا کرد، بسیاری از افراد به سمت دی جی کردن رو آوردند و تلاش کردند تا با استفاده از این موسیقی و حتی موسیقی‌هایی در سبک‌های دیگر، لحظه‌های فوق العاده‌ای را رقم بزنند.

دی جی کنترلر چیست؟

در دنیای مدرن موسیقی، همه افراد این امکان را دارند تا با استفاده از یک سیستم کامپیوتری و یا یک لپتاپ و با استفاده از نرم افزارهای خاص، موسیقی‌های مختلفی تولید کنند و یا موسیقی‌های خود را با کیفیت بسیار فوق العاده میکس کنند.

اما در کنار نرم افزارهای میزبان که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید با استفاده از آن‌ها به ضبط، ادیت، میکس و مسترآهنگ‌های خود بپردازید، نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارند که برای افرادی طراحی شده‌اند که می‌خواهند با استفاده از این نرم افزارها به دی جی کردن بپردازند.

دی جی کنترلرها، در واقع محصولاتی هستند که این امکان را به شما می‌دهند تا پارامترهای این نرم افزارها را با استفاده از محصولات آنالوگ (دی جی کنترلر ها) تغییر دهید و بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. اما در میان دی جی کنترلرهایی که در بازار وجود دارند، برخی از آن‌ها مانند دی جی کنترلر Pioneer DJ DDJ-1000 قابلیت استفاده به صورت Standalone را نیز دارند.

دی جی کنترلرهایی که از این قابلیت بهره می‌برند در واقع این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید با استفاده از آن‌ها بدون نیاز به نرم افزارهای اضافی، صدای مورد نظر خود را به دست بیاورید. اما این دی جی کنترلرها بسیار محدود هستند و عمده محصولاتی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، دی جی کنترلرهایی هستند که برای استفاده از آن‌ها باید از یکی از نرم‌افزارهای دی جی استفاده کنید.

با این‌که دی جی کردن مانند هر فرم دیگری از هنر نیازمند تحقیق و صد البته تمرین بسیار است، اما در این رشته از موسیقی استفاده از ابزار با کیفیت و درست نقش پر رنگ‌تری را ایفا می‌کند. به همین دلیل است که شما باید با آگاهی کامل اقدام به خرید دی جی کنترلرها بکنید زیرا استفاده از یک دی جی کنترلر با کیفیت این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید به صداهای فوق العاده‌ای دست پیدا کنید که پیش از این موفق به دریافت آن‌ها نبوده‌اید.

اما قبل از این که وارد دنیای بسیار بزرگ مدل‌ها و برندها شویم، باید بدانیم که هنگام خرید دی جی کنترلر ها چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم؟ در ادامه راهنمای خرید دی جی کنترلر به برخی از نکاتی که برای خرید این محصولات به آن نیاز دارید را به شما آموزش می‌دهیم.

اگر در گنجینه لغات به دنبال معنای دی جی بگردیم و یا از افراد این سوال را بپرسیم که از نظر آن‌ها دی جی‌ها چه کسانی هستند، بسیاری از آن‌ها می‌گویند دی جی‌ها کسانی هستند که آهنگ‌های از پیش ضبط شده را در فستیوال‌ها و جشن‌ها پخش می‌کنند.

اما باید بدانید که کار دی جی‌ها تنها پخش کردن آهنگ‌های دیگران نیست! اگر به برخی از بهترین دی جی‌های دنیا نگاه کنید، به این موضوع پی می‌برید که با این که دی جی‌ها، از آهنگ‌های بسیار مشهور در جشن‌ها و فستیوال‌های خود استفاده می‌کنند، اما آن‌ها با استفاده از تکنیک‌های بسیار فوق العاده ای مانند Beat-Juggling ،Scratching و Beat Matching همواره به صداهای بسیار فوق العاده ای دست پیدا کرده‌اند.

با این که شاید با خود بگویید این تکنیک‌ها تنها با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای آن‌ها قابل اجراست، می‌توانیم این خبر را به شما بدهیم که شما نیز می‌توانید تنها با استفاده از یک دی جی کنترلر با کیفیت و یک لپتاپ، تکنیک‌های مشابهی را اجرا و با استفاده از آن‌ها به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

در ادامه راهنمای جامع خرید دی جی کنترلر ، ما وارد برندها و یا مدل‌های تمامی دی جی کنترلر های بازار نمی‌شویم زیرا نمی‌توانیم به نقد و بررسی تمامی مدل‌های بازار بپردازیم. در عوض، نکات مهمی که باید هنگام خرید دی جی کنترلرها مد نظر داشته باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

با استفاده از این نکات، شما می‌توانید انواع مدل‌ها را تست کرده و دی جی کنترلری را انتخاب کنید که با استفاده از آن بتوانید صدای مورد نظر خود را به دست بیاورید.

Jog Wheel

راهنمای جامع خرید دی جی کنترلر

Jog Wheel ها، از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که هنگام خرید یک دی جی کنترلر باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اما برای کسانی که نمی‌دانند Jog Wheel ها کدام قسمت دی جی کنترلرها هستند، به دیسک‌های فلزی که بر روی بسیاری از دی جی کنترلرهای بزرگ قابل مشاهده است Jog Wheel گفته می‌شود.

شاید از خود بپرسید که وظیفه آن‌ها چیست؟و جواب این است: “هر چه شما بخواهید!”

Jog Wheel ها، در واقع قسمت‌هایی هستند که شما می‌توانید برای کارهای مختلف از آن‌ها استفاده کنید اما یکی از مهم‌ترین استفاده‌های آن‌ها، تکنیک Scratching می‌باشد. این تکنیک، باعث می‌شود تا بتوانید صدای خاصی را  به آهنگ‌های در حال پخش خود اضافه کنید و مطمئنا صدای خاص این تکنیک را در بسیاری از فیلم‌ها و یا ویدئوهای دی جی دیده و یا شنیده‌اید.

با این که Jog Wheel ها، در بسیاری از دی جی کنترلرها تنها امکان یک یا دو کار را به شما می‌دهند، اما دی جی کنترلرهایی نیز وجود دارند که این امکان را به شما می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید کارهای مختلفی از جمله Beat Matching و حتی زیاد و کم کردن صدای آهنگ‌ها را به راحتی انجام دهید.

در ادامه مقاله راهنمای خرید دی جی کنترلر با ما همراه باشید.

DJ Deck ها یا Media Player ها

هنگامی که می‌خواهید یک دی کنترلر خریداری کنید، یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که این دی جی کنترلر از چند Deck بهره می‌برد. تعداد Deck دی جی کنترلرها به این معناست که شما تا چه تعداد آهنگ را می‌توانید به صورت مجزا پخش و یا میکس کنید.

همچنین یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که دی جی کنترلری که از آن استفاده می‌کنید از چه فرمت‌هایی برای پخش صدا استفاده می‌کند. برخی از Deck ها، تنها امکان پخش کردن فایل‌هایی با فرمت MP3 را به شما می‌دهند.

این در حالی است که دی جی کنترلرهای گران قیمت‌تر، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید با استفاده از آن‌ها آهنگ‌هایی با فرمت AAC، FLAC، ALAC، WAV و AIFF را پخش کنید.

Performance Pad

راهنمای جامع خرید دی جی کنترلر Performance Pad 

از دیگر قسمت‌های دی جی کنترلر ها می‌توانیم به Performance Pad ها، اشاره کنیم که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دی جی کنترلرها نیز به شمار می‌رود. با استفاده از این دکمه‌های رنگی که در بسیاری از محصولات قابل مشاهده هستند، شما می‌توانید سمپل‌های مختلفی را در میان آهنگ به صدا در بیاورید.

همچنین برخی از افراد با استفاده از این پدها Cue Point هایی را در آهنگ‌های خود مشخص می‌کنند که به این ترتیب آهنگ شما به یکباره به Cue Point مورد نظر انتقال می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید صدایی بسیار جالب را از دستگاه و پلی لیست خود دریافت کنید.

فیدر ها

یکی از اصلی‌‌ترین قسمت‌های دی جی کنترلرها که اکثر افراد توجهی به آن نمی‌کنند، فیدرها هستند. این قسمت از دی جی کنترلرها این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید میان آهنگ‌های خود از Crossfade استفاده کنید و بتوانید صدایی بسیار حرفه‌ای و با کیفیت را هنگام تغییر آهنگ‌ها به دست بیاورید.

برخی از دی جی کنترلرها، این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید از Channel Fader ها نیز استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر Crossfade ها بتوانید از Fade In و Fade Out ها نیز بهره ببرید و صدای بی‌نظیری را به دست بیاورید.

ورودی ها و خروجی ها

دی جی کنترلرهای مختلف، از ورودی‌ها و خروجی‌های متفاوتی بهره می‌برند که این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید تجهیزات مختلفی را به آن‌ها متصل کنید. در ادامه راهنمای خرید دی جی کنترلر برخی از ورودی‌ها و خروجی‌های مشهور در دی جی کنترلر ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • RCA: حتما همه شما پورت‌های سفید و قرمز رنگی را که در دی جی کنترلرهای قدیمی وجود دارد دیده‌اید. این پورت‌ها که در اکثر دی جی کنترلرها وجود دارند، این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید دی جی کنترلرها را به Turntable ها و میکسرها متصل کنید و صدای مورد نظر خود را دریافت کنید.
  • XLR: این نوع اتصال یکی از مهم‌ترین و مشهورترین اتصال‌هایی است که در بسیاری از دی جی کنترلرها موجود است. بسیاری از تجهیزات موسیقی اعم از میکروفون‌ها، سیستم‌های PA و Master Output ها عموما از این نوع اتصال پشتیبانی می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید صداهای فوق العاده‌ای را با استفاده از دی جی کنترلر خود به دست بیاورید.
  • TRS: این نوع از اتصال تنها در دی جی کنترلرهای بسیار بزرگ قابل مشاهده است و بیشتر برای فرستادن Master Output ها به اتاق‌های کنترل می‌باشد. این موضوع هنگامی کار آمد خواهد بود که شما در یک کنسرت بزرگ مشغول دی جی کردن باشید و بخواهید به صدای فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید. از طرفی، بسیاری از هدفون‌ها با استفاده از اتصال TRS به دی جی کنترلرهای مختلف متصل می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید با استفاده از هدفون‌ها کنترل کاملی بر روی آهنگ‌ها و صداهای خود داشته باشید.
  • USB: این نوع اتصال در واقع اصلی‌ترین دلیلی است که باعث می‌شود تا بتوانید از دی جی کنترلر خود استفاده کنید. شما در واقع با این اتصال می‌توانید لپتاپ خود را به دی جی کنترلر خود متصل کرده و به این صورت به صدای مورد نظر خود به راحتی دست پیدا کنید.

حتما بخوانید: نرم افزار های ویرایش صدا

افکت ها

حال که دانستیم یک دی جی کنترلر حرفه‌ای از چه قسمت‌هایی تشکیل می‌شود، به سراغ قسمت‌هایی می‌رویم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید صداهای منحصر به فردی را دریافت کنید. یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها، بخش افکت در دی جی کنترلرها می‌باشد. اکثر دی جی کنترلرهای مشهور در بازار از بخش افکت بهره می‌برند که این بخش این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید صداهای بسیار جالب و فوق العاده ای تولید کنید و با استفاده از این صداها ریمیکس‌های فوق‌العاده ای را انجام دهید.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که همه دی جی کنترلرها از بخش افکت بهره نمی‌برند. همچنین افکت‌های مختلف در دی جی کنترلرهای مختلف، متفاوت هستند. بنابراین هنگام خرید دی جی کنترلرها به بخش افکت‌های دستگاه مورد نظر خود توجه داشته باشید.

از مشهورترین افکت‌هایی که در بسیاری از دی جی کنترلرها وجود دارد، می‌توانیم به ریورب، دیلی، Pitch، Crush و Echo اشاره کنیم که هر کدام از این افکت‌ها این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید صداهای فوق العاده ای را به دست بیاورید.

برند ها

برندهای دی جی کنترلر ها

یکی از پیشنهادهایی که در راهنمای خرید دی جی کنترلر می‌توانیم به شما بکنیم این است که بدون توجه به برندها و تنها با در نظر داشتن نکاتی که در این مقاله گفته شد نسبت به خرید دی جی کنترلر ها اقدام کنید.

اما اگر به دنبال این هستید که یک دی جی کنترلر مشهور با کیفیت ساخت فوق العاده داشته باشید، برخی از برندهای مشهور دنیا را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با تهیه هر کدام از محصولات این برندها به صدای فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید.

  • Pioneer
  • Numark
  • Reloop
  • Native Instruments

دو فاکتور مهم را در نظر داشته باشید!

هنگام خرید دی جی کنترلرها، علاوه بر نکاتی که پیش از این درباره آن‌ها صحبت کردیم، باید دو فاکتور بسیار مهم دیگر را نیز در نظر بگیرید.

اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که در چه بازه قیمتی می‌خواهید هزینه کنید. عموما دی جی کنترلرها در هر بازه قیمتی از امکاناتی بهره می‌برند که ممکن است برای شما مهم باشد. بنابراین قیمت در دی جی کنترلرها از فاکتورهای بسیار مهم محسوب می‌شود.

از دیگر موضوعاتی که باید در نظر داشته باشید، ابعاد دی جی کنترلرها می‌باشد. برخی از دی جی کنترلرها به گونه ای طراحی شده‌اند که شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی حمل کرده و با خود به مسافرت ببرید. این موضوع را نیز باید هنگام خرید در نظر داشته باشید و بر اساس ابعاد دی جی کنترلر مورد نظر خود خرید کنید.

کارت صدا

برای استفاده راحت‌تر و داشتن امکانات بیشتر هنگام اتصال دی جی کنترلر به لپتاپ خود، شما به یک کارت صدای مناسب احتیاج دارید.

کارت صدا این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید سیگنال‌های آنالوگ را به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل کنید. از نظر کیفیت صدایی، اکثر دی جی کنترلرها از کیفیت ۲۴ Bit / 96 kHz بهره می‌برند و این نوع کیفیت در دی جی‌ها به نوعی یک کیفیت استاندارد به حساب می‌آید. بنابراین باید کارت صدایی را تهیه کنید که حداقل دارای کیفیت ۲۴ Bit / 96 kHz می‌باشد.

بررسی و مشاهده قیمت مدل‌های مختلف دی جی کنترلر

پشتیبانی از نرم افزار های مختلف

در دنیای امروزی، اکثر آهنگ‌ها با استفاده از کامپیوتر و با استفاده از نرم افزارهای خاص تولید می‌شوند. این موضوع به این معناست که با استفاده از نرم افزارها، می‌توانید به صداهای بسیار فوق‌العاده ای دست پیدا کنید.

اما همان‌طور که تا الان متوجه شده‌ایم دی جی کردن یکی از زیر شاخه‌های موسیقی است که بیشترین نیاز را به استفاده از نرم افزار دارد. پس یکی از موضوعاتی که باید در نظر داشته باشید این است که‌، محصولی که تهیه می‌کنید از نرم افزار مورد استفاده شما پشتیبانی کند.

اما اگر تا به حال نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب نکرده‌اید، ما به شما برخی از نرم افزارهای مشهور و پر طرفدار برای دی جی کردن را معرفی می‌کنیم.

  • Serato DJ Pro
  • Rekordbox DJ
  • Traktor Pro 3
  • Virtual DJ
  • Ableton Live

۵۰ دی جی برتر سال ۲۰۲۰ که برای اجرای می توان از آنها الهام گرفت:

  • David Guetta
  • Dimitri Vegas & Like Mike
  • Martin Garrix
  • Armin van Buuren
  • ALOK
  • Don Diablo
  • Afrojack
  • Oliver Heldens
  • Steve Aoki
  • Timmy Trumpet
  • Marshmello
  • KSHMR
  • R3HAB
  • W&W
  • Skrillex
  • Tiësto
  • Hardwell
  • Calvin Harris
  • Above & Beyond
  • NERVO
  • Lost Frequencies
  • Eric Prydz
  • Fedde Le Grand
  • Vini Vici
  • DJ Snake
  • Alan Walker
  • The Chainsmokers
  • Kygo
  • Bassjackers
  • Vintage Culture
  • Nicky Romero
  • Charlotte De Witte
  • Quintino
  • Carl Cox
  • Zedd
  • Angerfist
  • Diplo
  • Danny Avila
  • VINAI
  • TUJAMO
  • Claptone
  • MATTN
  • Illenium
  • Mariana Bo
  • Alesso
  • Headhunterz
  • Alison Wonderland
  • Adam Beyer
  • Wolfpack
  • Paul van Dyk

سخن پایانی

با استفاده از نکاتی که در راهنمای خرید دی جی کنترلر به آن‌ها اشاره شد، شما می‌توانید بهترین دی جی کنترلر ممکن را خریداری کنید و با استفاده از آن به ساخت پلی لیست‌ها و ریمیکس‌های فوق العاده بپردازید.

این نکات تمام آن چیزی است که برای یک خرید مطمئن و فوق العاده به آن نیاز دارید پس به خوبی این نکات را هنگام خرید دی جی کنترلر به خاطر بسپارید.

در آخر این اجرای حرفه‌ای را تقدیم شما می‌کنیم:

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *