×

راهنمای خرید آمپلی فایر گیتار الکتریک

گیتار های الکتریک به دلیل بهره مندی از طراحی خاصشان، این ضرورت را برای نوازنده ها ایجاد می کنند تا برای نواختن این ساز از امپلی فایر ها استفاده کنند. جالب است بدانید که امپلی فایر نقش بسیار مهمی را در صدای گیتار الکتریک بازی می کند و می توانیم مهم ترین عامل تولید صدای گیتارالکتریک را امپلی فایر ها بدانیم. اما باید بدانیم که هنگام خرید امپلی فایر ها چه موضوعاتی را باید در نظر داشته باشیم تا بتوانیم بهترین امپلی فایر ممکن را خریداری کنیم. در ادامه مقاله راهنمای خرید آمپلی فایر گیتار الکتریک هر آنچه که برای خرید امپلی فایر گیتار به آن نیاز دارید را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید مناسب ترین محصول ممکن را خریداری کنید. با ما در سازکالا همراه باشید.

آمپلی فایر گیتار الکتریک

امپلی فایر گیتار الکتریک

نکته مقدماتی در خرید آمپلی فایر

امپلی فایر ها در انواع گوناگون تولید می شوند و این موضوع باعث می شود تا هر کدام از آن ها صدا های خاصی داشته باشند. همچنین این موضوع باعث می شود تا نوازنده ها هر کدام از این امپلی فایر ها را برای موقعیت ها مختلفی استفاده کنند و با استفاده از آن ها بتوانند به صدا های خاصی دست پیدا کنند.

مهم ترین نکته ابتدایی

از مهم ترین چیز هایی که باید در نظر داشته باشید این است که با استفاده از گیتار الکتریک‌تان می خواهید در چه سبکی به نوازندگی بپردازید؟ این موضوع، تصمیم بسیار مهمی است زیرا بسیاری از امپلی فایر ها  صدا‌هایی را تولید می کنند که تنها در یک یا چند سبک خاص قابل استفاده هستند.

برخی از امپلی فایر ها صدا های بسیار دیستورتی را تولید می کنند که می توانید با استفاده از آن ها در سبک ها راک و متال به نوازندگی بپردازید و صدای مورد نظر خود را دریافت کنید. از طرفی، برخی از امپ ها به دلیل صدای فوق العاده کلینی که دارند این امکان را برای نوازنده ها فراهم می کنند تا بتوانید با استفاده از این امپ ها در سبک هایی مانند پاپ، جز، بلوز و یا کانتری به نوازندگی بپردازید.

شما می توانید به راحتی امپلی فایر هایی را پیدا کنید که صدای فوق العاده آن ها، باعث می شود تا بتوانید در انواع سبک ها به نوازندگی بپردازید و در واقع امپلی فایر های بسیار انعطاف پذیری هستند. از طرفی، شرکت ها مختلف امپ های گوناگونی را تولید می کنند که این امپلی فایر ها مناسب استفاده در شرایط استودیویی و یا اجرای زنده می باشد.

این در حالی است که امپ های بسیاری وجود دارند که برای تمرین در خانه طراحی شده اند. در ادامه مقاله راهنمای خرید آمپلی فایر گیتار الکتریک درباره تفاوت امپلی فایر ها و صدای آن ها بیشتر صحبت می کنیم و انواع امپلی فایر ها را برای شما شرح می دهیم.

چگونه اولین آمپلی فایر خود را بخریم

همانطور که در ابتدای مقاله راهنمای خرید آمپلی فایر گیتار الکتریک گفتیم، یکی از موضوعاتی که باید هنگام خرید امپلی فایر به آن توجه ویژه ای کنید، استایل و سبکی است که می خواهید با گیتار خود بنوازید. این موضوع را در نظر داشته باشید که امپلی فایری که یک آرتیست استفاده می کند ممکن است صدای مورد نظر شما را تولید نکند. همچنین یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که امپلی فایر ها صدا های بسیار متفاوتی تولید می کنند که این موضوع باعث می شود تا انتخاب آن ها بسیار سلیقه ای باشد.

بنابراین نمی توان به طور کلی گفت که چه امپلی فایر هایی بهتر از دیگر امپ ها هستند. تنها می توان نکات مهمی را درباره خرید آن ها به شما گفت تا بتوانید با سلیقه خود، امپلی فایر مورد نظر خود را تهیه کنید و با استفاده از آن بتوانید به صدای فوق العاده ای دست پیدا کنید. بنابراین، اولین گام در خرید یک امپلی فایر را می توانیم جنس صدایی که به دنبال آن هستید و از طرفی، سبک و استایلی که می خواهید با استفاده از گیتار خود بنوازید اشاره کرد.

انواع آمپلی فایر ها را بشناسید

امپلی فایر ها از نظر مداری به دو صورت Solid State و Tube تقسیم می شود که صدای این دو نوع امپلی فایر با یکدیگر کاملا متفاوت است. این نکته را در نظر داشته باشید که انواع مختلفی از امپلی فایر های دیگر نظیر Modelling نیز وجود دارد اما به طور کلی مشهور ترین نوع امپلی فایر هایی که می توانید در بازار به راحتی آن ها را پیدا کنید، امپ های Tube و Solid State هستند.

انواع آمپلی فایرها از نظر مداری

امپ های Solid State

تفاوتی که این دو نوع امپلی فایر با یکدیگر دارند در نوع ساخت مدار های آن هاست. امپلی فایر های Solid State امپلی فایر هایی هستند که برای تولید آن ها از مدار هایی استفاده می شود که از ترانزیستور استفاده شده است. این موضوع نه تنها باعث کاهش قیمت این امپلی فایر ها می شود، بلکه نوازندگی را با آن ها راحت تر می کند.

امپ های Tube

امپلی فایر های دیگری وجود دارند که به آن ها امپ ها لامپی یا Tube گفته می شود. برای ساخت این امپلی فایر ها، شرکت ها در مدار خود از لامپ های وکیوم استفاده می کنند که برای نواختن با استفاده از این امپلی فایر ها باید صدای آن ها را تا حدی بلند کنید که این تیوب ها به مقدار لازم گرم شوند. از طرفی، این امپلی فایر ها نیز قسمت بسیار زیادی دارند.

انواع آمپلی فایر گیتار الکتریک از نظر مداری

Tube

امپلی فایر های مدلینگ(دیجیتال)

در این مدل امپلی فایر ها بیشتر از مدارات الکترونیکی و دیجیتال جهت شبیه سازی استفاده می شود.در این مقاله به مقایسه دو مدل معروف این امپلی فایر ها می پردازیم.

Marshall Code vs Fender Mustang

در میان شرکت هایی که به تولید امپلی فایر می پردازند، شرکت های مارشال و فندر را می توانیم از مهم ترین و پر طرفدار ترین شرکت های دنیا بدانیم. محصولات این شرکت ها برای استفاده در سبک های مختلف طراحی شده اند و همین موضوع باعث شده تا افراد مختلف بتوانند از این محصولات برای ضبط، تمرین و یا اجرا های زنده خود استفاده کنند. این دو شرکت به تازگی از سری امپلی فایر های جدید خود رونمایی کرده اند. سری امپلی فایر های CODE شرکت مارشال به تازگی وارد بازار شده اند و با امکانات بسیار خوب خود، بسیاری از نوازنده ها را به سمت خود جذب کرده است. حال پرسشی که پیش می آید این است که این سری از امپلی فایر ها در مقابل امپلی فایر های Mustang شرکت فندر چه مزیت هایی دارند، تفاوت آن ها در چیست و کدام یک برای شما مناسب تر است؟

نحوه اتصال

امپلی فایر های موستانگ به طور عمده توسط اتصال USB کار می کنند که این موضوع این امکان را برای شما می دهد تا بتوانید به راحتی آن را به نرم افزار میزبان خود متصل کنید و ایده های خود را ضبط کنید. از طرفی، می توانید آپدیت های مورد نظر را با اتصال USB به دست بیاورید.

از طرفی، امپلی فایر های کد شرکت مارشال علاوه بر اتصال USB، اتصال بلوتوث را نیز در اختیار شما قرار می دهند. نوع طراحی این امپلی فایر به گونه ای است که شما می توانید ترکیبی از امپ ها و کابینت های شرکت مارشال را در اختیار داشته باشید و به این ترتیب می توانید صدا های بسیار متفاوتی را به دست بیاورید. شما می توانید با استفاده از نرم افزار کامپیوتری Marshall Gateway و یا اپلیکیشن موبایلی که برای این محصول در نظر گرفته شده، صدا های مختلف را بر روی امپلی فایر خود انتخاب کنید و از آن ها در آهنگ ها و یا تمرین های خود اسنفاده کنید.

پریست ها و صدا

در امپلی فایر موستانگ شما می توانید با استفاده از ۲۰ مدل امپلی فایر، ۲۵ عدد افکت و حدود ۵۰ عدد پریست، صدا های مختلفی را در اختیار داشته باشید. تفاوت این محصول با محصول کد شرکت مارشال در این است که مهندسین شرکت مارشال در کنار امپلی فایر ها و افکت هایی که برای این سری از امپلی فایر ها در نظر گرفته اند، اسپیکر ها و کابینت های بسیاری را نیز شبیه سازی کرده اند تا دست شما در ساخت صدا ها بسیار باز تر باشد.

قیمت

در نسخه ۲۵ واتی، امپلی فایر های کد شرکت مارشال قیمت بیشتری نسبت به امپلی فایر موستانگ دارد و دلیل آن، امکانات بیشتری است که این محصول در اختیار شما قرار می دهد که آن ها را توضیح دادیم.

به طور کلی، اگر به دنبال امپلی فایری هستید که با استفاده از آن بتوانید ایده های خود را ضبط کنید و یا به تمرین بپردازید، امپلی فایر موستانگ به دلیل قیمت ارزان تر و رابط کاربری ساده تر گزینه بهتری است. اما اگر می خواهید صدا های بسیار خاص و منحصر به فردی را به وسیله کلکسیونی از امپ ها و کابینت های شرکت مارشال برای خود بسازید و از طرفی، می خواهید کنترل کاملی بر روی صدا های خود داشته باشید، امپلی فایر های کد مناسب شما می باشد.

انواع آمپلی فایرها از نظر از نظر طراحی و نحوه استفاده از آن ها

امپلی فایر های گیتار الکتریک علاوه بر این که در مدار ها با یکدیگر متفاوت هستند، از نظر طراحی و به طور کلی نحوه استفاده از آن ها نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند. امپلی فایر ها عموما به دو صورت Combo و Head & Cabinet عرضه می شود که نه تها قیمت آن ها متفاوت است، بلکه صدایی که می توانید از آن ها دریافت کنید نیز تا حدی متفاوت خواهد بود.

امپلی فایر ها Combo

شما در امپلی فایر های کامبو نه تنها مدار امپلی فایر را در اختیار دارید، بلکه با استفاده از یک یا دو عدد اسپیکر در داخل یک پکیج می توانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

امپلی فایر ها Head & Cabinet

در امپلی فایر هایی که با طراحی Head & Cabinet به فروش می رسند، شما مدار امپلی فایر را در یک محصول به نام هد و اسپیکر ها را در محصولی دیگر به نام کابینت گیتار در اختیار خواهید داشت. این موضوع این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید هد خود را به کابینت های مختلفی متصل کنید و صدا های بسیار منحصر به فردی را دریافت کنید.

حتما بخوانید : مقایسه انواع آمپلی فایر گیتار

امپلی فایر گیتار الکتریک marshall

Head & Cabinet

چه آمپلی فایری مناسب کار های من است؟

حال که انواع آمپلی فایر ها را با یکدیگر شناختیم و تفاوت های آن ها را دانستیم، وقت آن است که بدانیم چه امپلی فایری برای چه نوازنده هایی مناسب است. نوازندگانی که به تازگی به نواختن گیتار روی آورده اند باید از محصولاتی استفاده کنند که برای تمرین ساخته شده اند.  همچنین این موضوع را شرکت های تولید کننده امپلی فایر ها به خوبی می دانند. از همین رو نیز امپ های بسیاری را تولید کرده اند که بسیاری از افرادی که به دنبال امپ های تمرینی هستند بتوانند با استفاده از این محصولات به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند.

پیشنهاد ما

پیشنهاد ما در سازکالا برای کسانی که می خواهند به تازگی به نوازندگی گیتار بپردازند و یا می‌خواهند تنها در خانه به نوازندگی و تمرین بپردازند،  امپ های Solid State ای است که به صورت کامبو طراحی شده اند. این محصولات نه تنها جای زیادی را نمی گیرند، بلکه این امکان را برای شما فراهم می کنند تا بتوانید با صدایی کم به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که درباره این محصولات وجود دارد این است که این امپلی فایر ها عموما از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار هستند. این موضوع باعث می شود تا بسیاری از نوازندگان تازه کار بتوانند از این امپلی فایر ها استفاده کنند. از طرفی، اگر شما به دنبال امپلی فایری هستید که بخواهید با استفاده از آن به ضبط استودیویی حرفه ای و یا اجرای زنده در استیج های بزرگ بپردازید، بهترین گزینه برای شما امپ های تیوبی هستند که به صورت هد و کب در اختیار شما قرار می گیرند.

شما با استفاده از این امپ ها می توانید صدای فوق العاده ای را به دست بیاورید. صدایی که بسیاری از گروه ها و آرتیست‌های محبوب شما از آن ها استفاده می کنند، در واقع این امپلی فایر ها هستند.

مطلب پیشنهادی : معرفی بهترین امپ های گیتار برای خرید در سایت guitar

هنگام خرید آمپلی فایر، پدال ها وافکت های خود را مد نظر داشته باشید

یکی از موضوعاتی که باید هنگام خرید امپلی فایر ها مد نظر داشته باشید این موضوع است که آیا می توانید با استفاده از امپلی فایری که خریداری می کنید از پدال های خود صدای فوق العاده ای را به دست بیاورید یا نه. به طور کلی، امپلی فایر هایی که صدای کلین بسیار فوق العاده ای دارند، هدروم بسیار زیادی دارند که با استفاده از این هدروم می توانید به راحتی از پدال های خود استفاده کنید و به صدای بی نظیری دست پیدا کنید.

شما همچنین می توانید پدال های خود را به دو صورت مختلف به امپلی فایر های خود متصل کنید. این دو مدل اتصال، صدا های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید به طور مستقیم پدال های خود را در مقابل امپلی فایر خود متصل کنید و قبل از این که گیتار خود را مستقیما به امپلی فایر متصل کنید، ابتدا گیتار خود را به پدال متصل کنید و سپس به امپلی فایر متصل کنید. همچنین می توانید پدال های خود را به FX Loop امپلی فایر خود متصل کنید و از پدال های دیلی و ریورب استفاده کنید تا به صدای فوق العاده ای دست پیدا کنید.

 

به دیستورشنی که از آمپلی فایر دریافت می کنید، توجه داشته باشید

در کنار این که باید استفاده از پدال ها را مد نظر داشته باشید، یکی دیگر از موضوعاتی که باید هنگام خرید امپلی فایر ها در نظر داشته باشید این است که آیا جنس دیستورشنی که امپلی فایر در اختیار شما قرار می دهد همان چیزی است که مد نظرتان است یا خیر. بسیاری از امپلی فایر های دنیا از چنل های لید یا دیستورشن بهره می برند اما جنس صدای این چنل ها با یکدیگر کاملا متفاوت است.

برای مثال بسیاری از امپلی فایر های دنیا که اصطلاحا به آن ها امپلی فایر های High Gain گفته می شود، برای استفاده در سبک های متال بسیار مناسب هستند. از طرفی، امپلی فایر هایی که شرکت هایی مانند وکس و یا فندر تولید می کنند، دارای دیستورشنی هستند که مناسب استفاده نوازندگان سبک بلوز و راک می باشد.

حتما بخوانید : معرفی بهترین برندهای امپلی فایر گیتار الکتریک

به اسپیکر ها توجه ویژه ای داشته باشید

اسپیکری که در گیتار ها استفاده می شود یکی از مهم ترین قسمت هایی است که باعث می شود تا بتوانید صدای مورد نظر خود را از امپلی فایر خود دریافت کنید. امپلی فایر هایی که قیمت بسیار گرانی دارند عموما از اسپیکر های بسیار گران قیمتی استفاده می کنند تا به این ترتیب نوازنده ها بتوانند با استفاده از این امپلی فایر ها به صدا های فوق العاده ای دست پیدا کنند.

اسپیکر هایی که بیشتر در امپلی فایر های گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد، اسپیکر هایی از شرکت Celestion هستند که صدای بسیار استاندارد و زیبایی را تولید می کنند. اسپیکر های این شرکت در مدل های مختلف و در ابعاد مختلفی عرضه می شوند که می توانید با کمی تحقیق و تجربه به صدای مورد علاقه خود دست پیدا کنید.

speaker Celestion

از ناب هایی که در این امپ ها وجود دارد استفاده کنید

یکی از کار هایی که می توانید با امپلی فایر ها بکنید و صدا های بسیار جدید و منحصر به فردی را به دست بیاورید، استفاده از ناب هایی است که در این محصولات وجود دارند. شما می توانید با تغییر اکولایزری که بر روی مدار امپلی فایر ها استفاده می شود به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید و از امپلی فایر خود در سبک های مختلف استفاده کنید.

 توان خروجی آمپلی فایر را نصبت به مکان مورد استفاده انتخاب نمایید

اگر اتاق کوچکی در یک آپارتمان دارید ، بدون شک یک آمپلی فایر با وات بالا مناسب شما نخواهد بود چرا که برای گرفتن بهترین صدا می بایست حداقل ۸۰ درصد ولوم آمپلی فایر را باز کنید تا بتوانید صدای کامل و واقعی امپلی فایر را بشنوید. برای تمرین و به طور کلی مکانهای کوچک گزینه های ۱۰ یا ۱۵ واتی می توانند بهترین گزینه باشند تا بتوانید بهترین صدای خروجی را از آن دریافت نمایید.

سخن پایانی 

در مقاله  راهنمای خرید آمپلی فایر گیتار الکتریک تلاش کردیم تا نکاتی که که باید هنگام خرید امپلی فایر های گیتار الکتریک مد نظر داشته باشید را به شما آموزش دهیم. با استفاده از اطلاعاتی که در این مقاله به دست آوردید می توانید امپلی فایر ها را بهتر از گذشته تشخیص دهید و مناسب ترین امپلی فایر را برای خود تهیه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
3 thoughts on “راهنمای خرید آمپلی فایر گیتار الکتریک
  • دی ۱۷, ۱۴۰۰ at ۲:۲۱ ق٫ظ

    سلام..ممنون..ایا میشه به یه امپ دو گیتار همزمان وصل کرد؟

    پاسخ
    • دی ۱۹, ۱۴۰۰ at ۳:۴۲ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز بله

      پاسخ
  • شهریور ۷, ۱۴۰۲ at ۸:۱۵ ب٫ظ

    برای خرید امپلی‌فایر مناسب، ابتدا نوع مورد نیازتان را تشخیص دهید. مطالعه امتیازات و بازخوردهای مشتریان کمک خوبی خواهد بود. حتماً قیمت، توان خروجی و ویژگی‌های تکمیلی را مقایسه کنید. بهتر است از فروشگاه‌های مورد اعتماد مانند سازکالا خرید کنید و از مشاوران متخصص درخواست راهنمایی کنید

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *