×

راهنمای جامع خرید میکسر

میکسرها را می‌توانیم به نوعی قلب سیستم‌های PA و یا استودیوهای ضبط بدانیم. این محصولات این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. در راهنمای خرید میکسر قصد داریم تا نکاتی را که باید هنگام خرید میکسر در نظر داشته باشید را به شما بگوییم تا بتوانید انتخاب فوق‌العاده‌ای را داشته باشید و با استفاده از آن بتوانید به صداهای فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید.

با استفاده از میکسرها شما می‌توانید صداهای مختلف را به راحتی ضبط کنید و یا این صداها را به سیستم‌های پخش صدا منتقل کنید و از آن‌ها برای گرفتن صدایی فوق العاده استفاده کنید. اما میکسرهای بسیاری در دنیا وجود دارد که این موضوع باعث می‌شود تا هنگام خرید این محصولات، نیاز به دانش کاملی درباره این محصولات داشته باشید.

میکسرهای مناسب اجرای زنده و استودیو

راهنمای جامع خرید میکسر

میکسرهایی که برای اجرای زنده و یا استودیو استفاده می‌شوند، تجهیزاتی هستند که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید و چند المان مختلف را با استفاده از آن‌ها ضبط کرده و با استفاده از سیستم ماینتورینگ خود آن‌ها را میکس کنید. اما تفاوت اصلی ای که میکسرهای استودیویی و میکسرهای اجرای زنده با یکدیگر دارند، تفاوت در تعداد ورودی و خروجی آن‌ها است.

هنگامی که شما می‌خواهید یک میکسر برای اجراهای زنده خریداری کنید، باید در نظر داشته باشید که برای خروجی نیاز به چند اتصال دارید زیرا شما می‌خواهید صداهای ضبط شده خود را به سیستم PA انتقال دهید و به این ترتیب صدا در کل سالن و یا صحنه اجرا پخش شود.

از طرفی، شما برای یک میکسر استودیویی نیاز به ورودی‌های بسیاری دارید تا به این ترتیب بتوانید سازهای مختلف را به صورت هم‌زمان ضبط کنید و از آن‌ها برای ضبط آهنگ‌های خود استفاده کنید.

نکته‌ی بسیار مهم این است که در این سال‌ها، شرکت‌ها مرز میان میکسرهای استودیویی و میکسرهای اجرا زنده را به شدت کاهش داده‌اند. از همین رو، برای خرید یک میکسر بسیار فوق العاده، لازم است تا قسمت‌های مختلف یک میکسر را بشناسیم.

در راهنمای خرید میکسر تمام این قسمت‌ها را برای شما شرح می‌دهیم. برای مشاهده قیمت میکسر  و یا قیمت پاور میکسر و مقایسه مشخصات  آن‌ها با یکدیگر،  می‌توانید به قسمت مربوطه در سازکالا مراجعه نمایید.

قسمت های کلیدی یک میکسر

چنل ها

به طور کلی، هرچه یک میکسر چنل‌های بیشتری داشته باشد، می‌توانید المان‌های بیشتری را با آن ضبط کنید. چنل‌ها به صورت‌های مختلف در میکسرها قرار می‌گیرند که یکی از انواع آن‌ها چنل‌های استریو و مونو هستند. شما می‌توانید میکروفون‌های خود و یا سازهای خود را به راحتی به این میکسرها متصل کنید و سپس با استفاده از پری امپی که در این میکسرها قرار داده شده است، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

از دیگر امکانات این محصولات می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که شما می‌توانید با استفاده از فیدرهایی که بر روی میکسرها قرار دارند به راحتی بلندی صدای هر المان را کنترل کنید.

در میکسرها، هر چنل عموما از یک اکولایزر، یک Send و یک کنترل Pan بهره می‌برد که این موضوع باعث می‌شود تا کنترل بیشتری بر روی صدای خود داشته باشید.

نکات و راهنمای خرید میکسر

باس ها

وظیفه میکسرها به طور کلی این است که سیگنال صدایی را از چنل‌ها به باس‌ها منتقل کنند. اصلی‌ترین خروجی صدایی در میکسرها، Master Bus Channel نام دارد که این موضوع این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید همه المان‌های خود را یکجا میکس کنید.

راهنمای خرید میکسر خوب

همچنین در میکسرها، هر باس نیز مانند هر چنل از یک فیدر مخصوص برای تغییر بلندی صدا بهره می‌برد که این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی کنترل دسته‌ای از المان‎‌های خود را در اختیار داشته باشید.

همچنین شما می‌توانید باس‌های خود را به راحتی به دیگر چنل‌ها و یا باس‌ها Send کنید که این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید به صدای فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید.

شما می‌توانید برای Send کردن سیگنال‌های خود  به صورت Pre Fader و یا Post Fader این کار را انجام دهید. شما همچنین می توانید از این باس‌ها برای ضبط نیز استفاده کنید تا بتوانید یک ورژن از میکس را از طریق هدفون برای نوازنده درست کنید.

بسیاری از میکسرها همچنین از باس‌های افکت نیز استفاده می‌کنند که با این کار می‌توانید به راحتی المان‌های مختلف خود را به این افکت‌ها Send کنید و صداهای منحصر به فردی را به دست بیاورید.

گروه ها

برخی از میکسرهای بسیار بزرگ در دنیا، دارای تکنولوژی ای به نام VCA هستند که این تکنولوژی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید چند چنل و یا باس را با یکدیگر گروه کرده و بلندی صدای آن‌ها را از این طریق کنترل کنید.

شما با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید گروه زیادی از المان‌ها را یک جا کنترل کنید. برای مثال، شما می‌توانید تمامی المان‌های درامز خود را به گروه ۱ و تمامی وکال‌های خود را به گروه ۲ بفرستید و سپس با استفاده از تنها دو فیدر، بلندی صدای این دو المان را کنترل کنید.

شما به این ترتیب می‌توانید بدون آن که نیاز به تغییر چند فیدر به صورت همزمان، کل میکس خود را تنها با استفاده از چند فیدر کنترل کنید و به این ترتیب بتوانید صدای فوق‌العاده‌ای را به دست بیاورید.

استفاده از فیدر

Mute Group

در کنار گروه‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید چند المان را به راحتی کنترل کنید، Mute Group ها نیز در برخی از کنسول‌های میکس وجود دارند که وظیفه آن‌ها این است که هنگامی که این گروه‌ها را میوت می‌کنید، تمامی المان‌هایی که به این گروه‌ها متصل بوده‌اند نیز میوت می‌شوند. این موضوع به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید و به راحتی کنترل میکس خود را به دست بگیرید.

Insert ها و خروجی های مستقیم

با این که چنل‌های Aux برای استفاده از افکت‌ها بسیار مناسب هستند و بسیاری از افراد با استفاده از این چنل‌ها، از افکت‌های دیلی و ریورب خود استفاده می‌کنند، Insert ها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید و به این ترتیب به از کمپرسورها و اکولایزرهای آنالوگ خود استفاده کنید. در ادامه راهنمای خرید میکسر انواع میکسر را برای شما بیان می‌کنیم.

کنترل افکت FX

این قسمت معمولا بر روی میکسرهای دارای افکت قرار دارد که به وسیله آن می‌توانید نوع افکت و یا مقدار پارامتر آن را کنترل کنید، از عمده افکت‌هایی که بر روی میکسرها قرار دارد می‌توان به ریورب، کمپرسور اشاره کرده که پیچیدگی و تنوع این افکت‌ها به طوری کلی به کلاس کاری میکسر و سازنده بستگی دارد.

کنترل افکت FX

مطلب پیشنهادی : معرفی ۱۰ نرم افزار برتر میزبان استودیویی

انواع میکسرها

میکسرها به انواع گوناگونی عرضه می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از افراد بتوانند به راحتی میکسر مورد نظر خود را خریداری کنند و به این ترتیب بتوانند صدای مورد نظر خود را در اختیار داشته باشند. میکسرها به چند شکل آنالوگ، دیجیتال، Line و Powered تولید می‌شوند که در ادامه راهنمای خرید میکسر توضیحی درباره هر کدام از آن‌ها برای شما ارائه می‌دهیم.

میکسرهای آنالوگ

به طور کلی، میکسرهای آنالوگ به میکسرهایی گفته می‌شود که برای تولید قسمت‌های مختلف آن‌ها از جمله کمپروسورها، اکولایزرها و یا پری امپ ها، از مدارهای آنالوگ و بسیار با کیفیتی استفاده می‌شود که این موضوع کمک می‌کند تا بتوانید با استفاده از این محصولات به صدایی بسیار گرم و زیبا دست پیدا کنید.

شما در این محصولات می‌توانید به راحتی به تغییر پارامترهای مختلف در اکولایزرها و یا کمپرسورها بپردازید و با استفاده از آن‌ها صدایی بی نظیر را به دست بیاورید.

میکسرهای دیجیتال

میکسرهای دیجیتال به میکسرهایی گفته می‌شود که پس از قسمت پری امپ آن‌ها، تمامی ویژگی‌ها به جای این که با استفاده از مدارهای آنالوگ ساخته شده باشند، با استفاده از مدارهای دیجیتالی ساخته شده‌اند که برای تبدیل این مدارهای دیجیتالی به صدا، این میکسرها از مبدل‌های AD/DA بسیار قدرتمندی بهره می‌برند که این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

در بسیاری از این میکسر ها نیز برای این که بتوانید صدایی بدون تاخیر دریافت کنید، شرکت‌ها از چیپ‌های DSP استفاده می‌کنند، که این موضوع باعث می‌شود تا پردازشی که بر روی صداها انجام می‌دهید با استفاده از این چیپ‌ها صورت بگیرد و بتوانید به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

این نوع میکسرها امکانات بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما یادگیری آن‌ها بسیار سخت تر از میکسرهای آنالوگ می‌باشد. بسیاری از افراد با استفاده از این میکسرها به صدابرداری اجراهای زنده می‌پردازند.

میکسرهای دیجیتال

میکسرهای Line

میکسرهای لاین میکسرهایی هستند که استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. آن‌ها بسیار شبیه به میکسرهای آنالوگ هستند و صدایی نزدیک به صدای میکسرهای آنالوگ را در اختیار شما قرار می‌دهند.

با استفاده از این محصولات، شما برای هر چنل یک ناب کنترل صدا دارید که این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید و چند المان و فایل صدایی را به یک خروجی هدایت کنید.

این موضوع باعث می‌شود تا به این ترتیب بتوانید مقداری از فضای خالی کنسول میکس خود را خالی کنید و بتوانید المان‌های بیشتری به آهنگ خود اضافه کنید. مهندسین صدا با استفاده از یک نسخه بسیار با کیفیت از این نوع میکسرها به نام Summing Mixers، فایل‌های خود را برای مسترینگ آماده می‌کنند.

میکسرهای Powered

میکسرهای Powered در واقع ترکیب یک میکسر و یک پاور امپلی فایر در یک مصول است. شما می‌توانید با استفاده از این تجهیزات، سیستم‌های PA قابل حمل خود را به راحتی استفاده کنید و به این ترتیب به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

همچنین، گاهی برخی از این میکسرها دارای یک اسپیکر داخلی نیز می‌باشند که این موضوع این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا همواره یک سیستم PA بسیار با کیفیت همراه شما باشد.

هنگام خرید یک میکسر، چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم؟

برند های معتبر سازنده میکسر

دانستن این موضوع که چه برندهایی در ساخت میکسر پیشرو هستند. از برندهای معتبر ساخت میکسر می‌توان به Dynacord، Allen & Heath, Yamaha, Montarbo, Mackie اشاره کرد.

حال که انواع مختلف میکسرها را شناختیم، وقت آن است که بدانیم برای خرید یک میکسر با کیفیت چه نکاتی را باید در نظر داشت. عموما در میان میکسرهای موجود در بازار، چند نکته را باید در نظر گرفت که در بیشتر آن‌ها صدق می‌کند. در ادامه راهنمای خرید میکسر این موضوعات را بررسی می‌کنیم.

اتصالات و ورودی ها

تعداد ورودی‌ها و اتصالات یک میکسر از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. باید در نظر بگیرید که با استفاده از میکسر خود چه سازهایی را می‌خواهید ضبط کنید. همچنین باید چنل‌های استریو برای کیبوردها و ورودی‌های ساز برای گیتارها و بیس‌ها را نیز در نظر داشته باشید.

یکی از اتصالاتی که اخیرا مورد توجه سازندگان میکسر قرار گرفته است وجود پورت USB برای انتقال سیگنال‌های صدا به رایانه و بالعکس می‌باشد. از این رو می‌توانید از میکسر به عنوان یک کارت صدا نیز استفاده کنید.

اکولایزرها

برخی از میکسرها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید با استفاده از آن‌ها فرکانس‌های پایین و بالا را تغییر دهید و به این ترتیب بتوانید صدای مورد نظر خود را در اختیار داشته باشید.

از طرفی، بسیاری از میکسرها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید فرکانس‌های مختلف را در اختیار داشته باشید و با استفاده از شیب مناسب بتوانید صدای فوق‌العاده‌ای را به دست بیاورید.

اکولایزرها را می‌توان به صورت عمده در دو نوع یافت یکی به صورت فیدری و دیگری به صورت پیچی که نوع فیدری به دلیل راحتی و دقت بیشتر در استفاده نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

Insert ها

باید در نظر داشته باشید که آیا در کنار میکسر خود می‌خواهید از تجهیزات آنالوگ استفاده کنید یا خیر. همچنین شما باید تعداد سیستم‌های مانیتورینگ خود را نیز در نظر داشته باشید تا به این ترتیب بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کرده و آهنگ‌های خود را با اعتماد به نفس بیشتری میکس کنید.

افکت ها

هنگامی که شما می‌خواهید از میکسر خود برای میکس آهنگ‌های خود استفاده کنید، باید انواع افکت‌ها و تعداد آن‌ها را در نظر داشته باشید. افکت‌ها نقش بسیار مهمی را در میکس شما بازی می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید با استفاده از آن‌ها، صداهای منحصر به فردی را در اختیار داشته باشید.

باس ها

همچنین، تعداد باس‌ها نیز از مهم‌ترین نکاتی است که باید هنگام استفاده از میکسر در نظر داشته باشید. شما می‌توانید با استفاده از این باس‌ها، صدای مورد نظر خود را برای ضبط، برای مانیتور کردن و یا برای کنترل کردن قسمت‌های مختلف آهنگ استفاده کنید.

سخن پایانی

با استفاده از نکاتی که در مقاله راهنمای خرید میکسر گفته شد، شما می توانید به راحتی میکسر مورد نظر خود را انتخاب کنید و با استفاده از آن بتوانید آهنگ‌های خود را با بهترین کیفیت ممکن ضبط و سپس میکس کنید. در راهنمای خرید میکسر هر آنچه برای خرید یک میکسر با کیفیت باید بدانید به شما گفته شده است و می‌توانید با در نظر داشتن آن‌ها هنگام خرید، میکسر فوق العاده ای را خریداری کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 3 =