×

راهنمای انتخاب گیتار Stratocaster

راهنمای انتخاب گیتار Stratocaster

گیتار های Stratocaster به عنوان یکی از معروف‌ترین و پر طرفدارترین گیتارهای دنیا شناخته می‌شوند. این نوع گیتار تاثیری انکار نشدنی بر موسیقی کلاسیک و مدرن داشته است. گیتار مدل Stratocaster در ابتدا توسط کمپانی Fender در سال ۱۹۵۴ میلادی تولید و عرضه شده و تا کنون در ضبط‌های بی شماری مورد استفاده قرار گرفته و هنرمدان بسیار زیادی با این نوع گیتار به نوازندگی پرداخته اند. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

مزیت و برتری گیتار های Stratocaster

گیتار های Stratocaster با دارا بودن طراحی بدنه باریک و وزن سبک، پیکاپ‌های سینگل کویل و پیکاپ سلکتور ۵ حالته، تنوع گسترده ای از صداهای خاص و منحصر به فرد را در کنار نوازندگی روان و راحت در اختیار شما قرار می‌دهد. این نوع گیتار برای سال‌های طولانی مورد استقبال نوازندگان و هنرمدان دنیا قرار گرفته و کیفیت و کارایی خود را اثبات کرده است. طراحی Double-Cutaway بدنه و همچنین پروفایل و شیوه اتصال دسته به بدنه در این نوع گیتارها، باعث شده تا در هنگام نوازندگی، تسلط بیشتری بر روی ساز مخصوصا در فرت‌های پایین دسته دشته باشید.

نوازندگان مطرحی که از گیتار های استرتوکستر استفاده کرده اند

درطول سالیان، بسیاری از نوازندگان مطرح و نامدار عرصه موسیقی، از گیتارهای استرتوکستر استفاده کرده اند. از میان این افراد می‌توان به هنرمندانی نظیر Jimi Hendrix ،Eric Claton ،Jeff Beck ،SRV و David Gilmour اشاره کرد.

ویژگی های اصلی گیتار های Stratocaster

ویژگی های اصلی گیتار های Stratocaster

گیتار های Fender Stratocaster دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوت و متنوعی هستند، با این حال این گیتار الکتریک ها در بسیاری از ویژگی‌ها با یکدیگر اشتراک دارند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از :

  • بدنه ای با طراحی Double Cutaway که معمولا از جنس چوب‌های Alder و یا Ash ساخته شده و رزونانس و قدرت صدای کم نظیری را از خود ارائه می‌کند.
  • بسیاری از گیتار های استرتوکستر از ۳ عدد پیکاپ Single Coil برخوردار هستند و همچنین یک پیکاپ سلکتور ۵ حالته، حالت‌های صدایی مختلفی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • اکثر گیتار های Stratocaster دارای یک عدد پیچ تنظیم Master Volume و دو عدد پیچ تنظیم Tone می‌باشند.
  • دسته این گیتارها از جنس چوب Maple بوده و شیوه اتصال دسته به بدنه در آن‌ها به شکل Bolt-On می‌باشد.
  • فرت بورد این گیتارها نیز معمولا از چوب‌های Maple ،Rosewood و یا Pau Ferro بوده و شخصیت‌های صدایی متفاوت و منحصر به فردی دارند.
  • یکی از بارزترین ویژگی‌های گیتار الکتریک‌های Stratocaster، طول دسته ۲۵.۵ اینچی آن می‌باشد.
  • طراحی پروفایل دسته این گیتارها به شکل “C” Shape و یا “V” Shape می‌باشد.

بررسی چند مدل متنوع از گیتار های استرتوکستر

۱. گیتار های Squier Stratocaster

گیتار های Squier Stratocaster

کمپانی Squier یک شرکت تولید کننده ساز و تجهیزات موسیقی بوده و زیر مجموعه برند Fender به شمار می‌رود. این شرکت سازهایی خوش صدا و با کیفیت را با قیمتی اقتصادی و مقرون به صرفه در اختیار نوازندگان قرار می‌دهد. گیتارهای تولید شده توسط این شرکت به سری‌های مختلفی از جمله Bullet ،Sonic ،Affinity ،Contemporary و Classic Vibe تقسیم می‌شوند.

۱.۱ گیتار های Squier Bullet Stratocaster

گیتارهای این سری، سازهایی با ظاهر، صدا و حس نوازندگی گیتارهای کلاسیک و وینتیج را با قیمتی مناسب در اختیار نوازندگان تازه کار قرار داده و سازهایی آموزشی به شمار می‌روند.

۲.۱ گیتار های Squier Affinity Stratocaster

گیتار های سری Affinity Stratocaster از کمپانی Squier، دارای کیفیت مطلوب و بالاتری نسبت به سری‌های Bullet و Sonic می‌باشند. مدل‌های استرتوکستر این سری از بریج ترمولوی دو طرفه برخوردار بوده و با دارا بودن پیکاپ‌هایی با کیفیت‌تر، صدایی حجیم و قدرتمندی را در اختیار شما قرار می‌دهند. این گیتارها با پیکاپ‌های SSS ،HSS و HH تولید و عرضه می‌شوند.

۳.۱ گیتار های Squier Contemporary Stratocaster

گیتار های سری Contemporary Stratocaster از شرکت Squier دارای طراحی و ویژگی‌های مدرن در کنار ظاهر کلاسیک و وینتیج است. این گیتارها اغلب با دارا بودن متریال‌هایی با کیفیت نظیر Roasted Maple، و ویژگی‌هایی نظیر پیکاپ‌های هامباکر، بریج Hardtail و یا Floyd Rose و ظاهر خاص و منحصر به فرد، نیازهای هر نوازنده ای را برطرف می‌کند.

۴.۱ گیتار های Squier Classic Vibe Stratocster

این گیتارها یاد آور گیتار های دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ Fender Stratocaster می‌باشند. با الهام گیری از گیتارهای Fender، کیفیت صدا و حس و حال نوازندگی گیتارهای وینتیج Fender را با هزینه ای مناسب در اختیار نوازندگان قرار می‌دهد.

۲. گیتار های Fender Stratocaster

فندر استرتوکستر

کمپانی Fender مشهورترین تولید کننده گیتار های Stratocaster بوده و در میان نوازندگان جهان از طرفداران بی شماری برخوردار است. گیتارهای تولید شده از سری‌های زیر، جزو بهترین محصولات تولید شده از کمپانی Fender هستند.

۱.۲ گیتار های Fender Player Stratocaster

گیتارهای سری Fender Player در سال ۲۰۱۸ معرفی و به بازار عرضه شدند. این گیتارها سری اقتصادی‌تر و در دسترس‌تر برند Fender بوده و در کشور مکزیک تولید می‌شوند. برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سازها عبارت اند از بدنه از چوب Alder، دسته‌هایی از جنس چوب Maple با طراحی پروفایل Modern “C” Shaped و شعاع فرت بورد ۹.۵ اینچی.

۲.۲ گیتار های Fender American Performer Stratocaster

این سری در زمستان سال ۲۰۱۸ عرضه شده و جایگزین سری Special به شمار می‌روند. گیتارهای استرتوکستر سری American Performer به دو دسته Standard SSS و HSS تقسیم می‌شوند. همچنین مدل‌های HSS این سری قابلیت Coil-Split برای پیکاپ بریج را دارند.

۳.۲ گیتار های Fender American Professional II Stratocaster

تولید گیتارهای این سری از سال ۲۰۲۰ آغاز شده و از نسل‌های قبلی دارای کیفیت بالاتری بوده و ارتقا یافته اند. مدل‌های این سری نیز شامل مدل‌های Standard SSS و HSS بوده و پیکاپ هامباکر آن‌ها قابلیت Coil-Split دارند. نکته قابل توجه در مورد این پیکاپ‌های هامباکر این است که در حالت سینگل کویل، از نویز بسیار پایینی برخوردار هستند.

۴.۲ گیتار های Fender Artist Stratocater

گیتارهای سری Artist کمپانی Fender شامل مدل‌های بسیار منحصر به فرد و خاصی هستند که توسط هنرمندان بزرگ دنیا مورد استفاده قرار گرفته اند. گیتارهای مورد استفاده توسط هنرمندانی نظیر Jeff Beck،Jimi Hendrix و بسیاری از نوازندگان مطرح دنیا در سری Fender Artis قرار دارند.

۵.۲ گیتار های Fender Custom Shop Stratocaster

گیتارهای سری Custom Shop توسط حرفه‌ای‌ترین تولید کنندگان و سازندگان گیتار تولید می‌شوند. سازندگان گیتارهای سری Fender Custom Shop با طراحی‌های خاص و استثنایی، دقیقا مطابق با خواست نوازندگان و یا سازندگان تولید و عرضه می‌شوند. بسیاری از مدل‌های تولید شده از سری Custom Shop به تعداد بسیار محدودی در دنیا تولید شده و سپس نیز دیگر بازتولید نشده اند و از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *