×

راهنمای جامع چوب ها در ساخت گیتار الکتریک

راهنمای جامع چوب‌ها در ساخت گیتار الکتریک

گیتارهای نیز همانند بسیاری دیگر از سازهای دنیا، با استفاده از چوب ساخته می‌شوند و انواع چوب‌هایی که برای ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر روی صدای نهایی آن‌ها تاثیر گذار می‌باشد. نکته ای که باید در مورد چوب‌های گیتار در نظر داشته باشید، این است که در سال‌های اخیر، شرکت‌های مختلف از چوب‌های خاص و منحصر به فردی برای ساخت محصولات خود استفاده کرده‌اند و در این مقاله، قصد داریم تا این چوب ها را در ساخت گیتار الکتریک به شما معرفی کنیم و صدایی که از آن‌ها به دست می‌آورید را برای شما توضیح دهیم.

در ادامه با sazkala همراه باشید.

چوب ها در چه قسمت‌هایی از گیتار مورد استفاده قرار می گیرند؟

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند، این است که چوب‌هایی که برای ساخت گیتارها مورد استفاده قرار می‌گیرند، چه انواعی دارند و در کدام قسمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی می‌توانید چوب‌هایی که برای ساخت گیتار در نظر گرفته می‌شوند را به سه دسته بندی چوب‌های بدنه، چوب‌های دسته و چوب‌های فرت بورد تقسیم کنیم و هر کدام از آن‌ها را به شکل جداگانه بررسی کنیم. ابتدا به سراغ چوب‌هایی می‌رویم که برای ساخت بدنه گیتارهای الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرند:

چوب ها در ساخت بدنه گیتار الکتریک

چوب ها در ساخت گیتار الکتریک در قسمت بدنه

آلدر

چوب آلدر یک چوب سبک وزن است که از نظر صدایی، بسیار شبیه به چوب بیس وود می‌باشد و صدایی بسیار تیز و واضح را تولید می‌کند. از نظر بازه فرکانسی صدای تولید شده توسط این چوب، می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که فرکانس‌های میدرنج در این چوب کمتر از چوب بیس وود است اما فرکانس‌های بیس و تربل در این چوب بیشتر از چوب بیس وود می‌باشد.

بیس وود

چوب بیس وود یکی از ارزان قیمت‌ترین چوب‌هایی است که برای ساخت گیتار استفاده می‌شود و وزن آن نیز بسیار پایین است. این چوب در مقایسه با دیگر چوب‌هایی که برای ساخت گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرند، فرکانس‌های بیس بسیار کمی دارد و فرکانس‌های تربل آن از دیگر چوب‌ها بیشتر است. به همین دلیل است که از این چوب برای ساخت بدنه گیتارهای مناسب نوازندگی لید استفاده می‌شود.

ماهون

ماهون و یا ماهوگانی، یکی از محبوب‌ترین چوب‌هایی است که برای ساخت بدنه گیتارهای الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر در دنیای ساخت گیتارهای آکوستیک، از آن برای ساخت قسمت‌های پشتی و کنار استفاده می‌شده است. این چوب وزن بسیار بالایی دارد اما صدایی که از آن به دست می‌آید، صدایی بسیار گرم و حجیم است و فرکانس‌های بیس و میدرنج در آن به خوبی باز تولید می‌شوند. از این چوب بیشتر برای ساخت گیتارهای لس پاول مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از نوازندگان با استفاده از گیتارهایی که از این نوع چوب بهره می‌برند، برای نواختن ریتم‌های مختلف استفاده می‌کنند.

چوب ها در ساخت فرت بورد گیتار الکتریک

چوب ها در ساخت گیتار الکتریک در قسمت فرتبورد

آبنوس

چوب آبنوس یا ابونی، از محبوب‌ترین چوب‌هایی است که برای فرت بورد گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چوب از استحکام بالایی برخوردار است و ساستین فوق العاده یا را به گیتار شما می‌بخشد. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که این چوب از قیمت بسیار بالایی برخوردار است و بیشتر در گیتارهای گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میپل

از دیگر چوب‌های محبوب که برای ساخت فرت بورد گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانیم به چوب میپل اشاره کنیم که ظاهری زیبا را به ساز شما می‌بخشد و از طرفی، صدایی بسیار تیز و شفاف را در اختیار شما قرار می‌دهد. این چوب نیز از استحکام بسیار بالایی برخوردار است اما قیمت آن مقداری از چوب آبنوس پایین‌تر است.

رزوود

چوب رزوود را می‌توانیم محبوب‌ترین چوب دنیا برای ساخت فرت بورد گیتارهای الکتریک در نظر بگیریم. این چوب از استحکام بسیار خوبی برخوردار است و تراکم آن نیز بالاتر از چوب میپل است. حسی که این چوب به نوازنده منتقل می‌کند نیز در نوع خود بی نظیر است. قیمت این چوب پایین‌تر از دو چوب دیگر می‌باشد و هم در گیتارهای ارزان قیمت از آن استفاده می‌شود و هم در گیتارهای گران قیمت از نوع برزیلی آن استفاده می‌شود.

در ادامه مقاله راهنمای جامع چوب ها در ساخت گیتار الکتریک با ما همره باشید.

چوب ها در ساخت دسته گیتار الکتریک

جنس دسته ی گیتار الکتریک

دسته گیتار، آخرین قسمتی از آن است که برای ساخت آن از چوب‌های مختلف استفاده می‌شود. تاثیر این چوب نه تنها بر روی صدای نهایی، بلکه بر روی حسی که به نوازنده منتقل می‌شود وجود دارد.

میپل

از محبوب‌ترین چوب‌هایی که برای دسته گیتار مورد استفاده می‌شود، می‌توانیم به چوب میپل اشاره کنیم. این چوب، از استحکام بالایی برخوردار است و ساستین بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مقایسه با دیگر چوب‌هایی که برای ساخت دسته گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرند، این چوب از صدایی تیزتر و واضح‌تر برخوردار است و همین موضوع باعث می‌شود تا به یکی از محبوب‌ترین چوب‌ها برای ساخت دسته گیتارهای الکتریک تبدیل شود.

ماهون

برای بسیاری از گیتارها اما از چوب ماهون یا ماهوگانی استفاده می‌شود. این چوب، از تراکم بسیار بالایی برخوردار است و صدایی بسیار گرم را برای شما به ارمغان می‌آورد. نکته جالب این است که بسیاری از شرکت‌هایی که از این چوب برای ساخت دسته گیتارهای خود استفاده می‌کنند، از همین چوب برای بدنه گیتار خود نیز استفاده می‌کنند تا به این ترتیب، ترکیب چوبی بدنه و دسته ماهون، صدایی کوبنده و دلنشین را در اختیار نوازنده قرار دهد.

رزوود

در برخی از گیتارها، از چوب رزوود به عنوان چوب دسته استفاده می‌شود. این چوب فرکانس‌های میدرنج را به بهترین شکل ممکن باز تولید می‌کند، فرکانس‌های تربل واضح‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد و از ساستین بسیار بالایی برخوردار است. به دلیل کم شدن جنگل‌های رزوود، قیمت گیتار با دسته‌هایی که با استفاده از این چوب ساخته شده است بسیار بالا می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع انواع چوب ها در گیتار های کلاسیک

سخن پایانی

خرید گیتاری که صدای مورد نظر شما را تولید کند می‌تواند انگیزه ای باشد تا نوازندگی گیتار را با علاقه ادامه دهید. با دانستن نکاتی که در مورد چوب‌های این ساز وجود دارند، می‌توانید سازی را تهیه کنید که از چوب‌های مورد نظر شما ساخته شده و به این ترتیب، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. ما در این مقاله به راهنمای جامع چوب ها در ساخت گیتار الکتریک پرداختیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در قسمت دیدگاه وبلاگ با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “راهنمای جامع چوب ها در ساخت گیتار الکتریک
  • اسفند ۱۸, ۱۴۰۱ at ۱:۳۴ ب٫ظ

    سلام وقتتون بخیر
    میشه گیتار الکتریک رو بدون پیک نواخت؟

    پاسخ
    • اسفند ۲۵, ۱۴۰۱ at ۱:۴۶ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      بله میشه بدون پیک هم نواخت.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پنج =