×

بهترین سازهای کوبه ای – آشنایی و معرفی

بیشتر آلات موسیقی در یکی از چهار گروه اصلی سازها یعنی سازهای بادی چوبی، بادی برنجی، زهی و کوبه‌ای قرار می‌گیرند. هر کدام از این دسته‌ها نیز دارای نمونه‌های متنوعی از نظر اندازه، شکل، صدا و سبک نواختن می‌باشد. در این مقاله سازکالا به معرفی بهترین سازهای کوبه ای و بررسی انواع مدل‌های رایج آن در دنیا خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

بیشتر آلات موسیقی در یکی از چهار گروه اصلی سازها یعنی سازهای بادی چوبی، بادی برنجی، زهی و کوبه‌ای قرار می‌گیرند. در این مقاله با سازهای کوبه ای آشنا می‌شویم.

هر آنچه که باید راجع به سازهای کوبه ای بدانید!

بهترین سازهای کوبه ای

ساز کوبه ای نوعی ساز موسیقی است که با ضربه یا خراشیدن توسط نوازنده به صدا در می‌آید. این ضربه زدن می‌تواند به وسیله دست یا ابزار مخصوص صورت گیرد که این موضوع کاملا بستگی به نوع ساز دارد. خانواده سازهای کوبه ای جزء قدیمی‌ترین سازهای موسیقی محسوب می‌شوند.

خانواده سازهای کوبه ای شامل اعضای گسترده‌ای می‌شود که اگر بخواهیم آن‌ها را به دو دسته اصلی تقسیم کنیم متشکل از سازهای کوبه ای ممبرانوفون (Membranophones) و ایدیوفون (Idiophones) هستند.

ممبرانوفون: صدای تولید شده از این نوع سازها به وسیله لرزش بدنه ساز به وجود می‌آید. از سازهای مرتبط با این دسته می‌توان به: زیلوفون، سنج، کالیمبا و … اشاره کرد.

ایدیوفون: در سازهای ایدیوفون صدا توسط ارتعاش پوستی که بر روی دهانه ساز کشیده شده تولید می‌شود. انواع درامز جزء سازهای ایدیوفون محسوب می‌شوند که زیر دسته‌های زیادی هم شامل آن می‌شود.

لیست مشهورترین و بهترین سازهای کوبه ای

احتمالا افراد زیادی وجود داشته باشند که در گوشه‌ای از اتاق خود یک ساز کوبه ای دارند. وقتی موضوع سازهای کوبه ای مطرح می‌شود، معمولاً حداقل یک نفر در مکالمه احساس می‌کند که نواختن با این سازها ایده جالبی به نظر می‌آید. زیرا افراد در نگاه اول احتمالا  حس کنند مهارت و توانایی طبیعی برای نواختن سازهای کوبه ای دارند.

با این حال این موضوع واقعیت دارد و می‌توان گفت یادگیری سازهای کوبه ای نسبتا آسان است. به همین دلیل از محبوبیت زیادی هم برخوردار می‌باشند. به نظر شما محبوب‌ترین سازهای کوبه ای کدامند؟
در جواب بدون شک می‌گوییم درامز محبوب‌ترین ساز کوبه ای در جهان است.

در ادامه لیستی از ۱۱ ساز معروف کوبه ای آورده شده است که همه افراد می‌توانند نواختن آن را بیاموزند و به عنوان بهترین سازهای کوبه ای شناخته می‌شوند.

درامز (Drums)

درامز

همان‌طور که گفته شد درامز تقریبا پرطرفدارترین ساز جهان به شمار می‌رود به شکلی که در بسیاری از سبک‌ها از این ساز به عنوان عضوی مهم و تاثیرگذار در موسیقی استفاده می‌شود. درامز معمولا شامل اجزای مختلفی می‌شود که مجموع این اجزا یک ست درام را تشکیل می‌دهد.

برای مثال در انواع رایج ست‌های درامز از طبل‌های و اجزای مختلفی مانند floor tom – snare drum – tom tom – kick drum – cymbals استفاده می‌شود. اگر مبتدی هستید می‌توانید ست‌های درامز در سطح مبتدی با قیمت نسبتا ارزان‌تر تهیه کنید.

به طور کل یادگیری درامز تأثیر مهمی در مهارت‌های ذهنی شما خواهد داشت؛ زیرا در این ساز زمان بندی و ریتم و سرعت عمل و آمادگی جسمی بسیار مهم است. همچنین به دست آوردن این مهارت‌ها در نواختن درامز شما را قادر می‌کند تا در یادگیری سازهای دیگر مانند گیتار، کیبورد یا هر ساز دیگری بهتر عمل کنید و در زمان نسبتا کمتری به آن‌ها مسلط شوید.

کاخن (cajon)

کاخن-cajon

کاخن نسبت به بقیه سازهای این لیست از قدمت بیشتری برخوردار است و حتی امروزه نیز طرفداران زیادی دارد. این ساز دارای ابعاد کوچکی است و حجم زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد، ضمنا حمل و نقل آن آسان است و می‌توانید به راحتی این ساز را با خود حمل کنید بنابراین می‌توان گفت کاخن به این دلایل در بین نوزاندگان محبوب است.

همچنین یادگیری کاخن بسیار آسان است و می‌توانید تنها با دانستن صداهای Snare و Bass، شروع به نواختن ریتم‌های مختلفی با این ساز کنید. ساز کاخن، طرفداران زیادی میان درامرها و پرکاشنیست‌ها دارد و بسیاری از افراد نیز با دیدن این ساز و شنیدن صدای آن، مجذوب آن می‌شوند.

کاخن معمولا با ورق‌های چوبی ساخته می‌شود و مکعبی شکل است. در قسمت پشتی کاخن یک حفره صدا قرار دارد تا به افزایش صدای ساز کمک کند.

هندپن (Handpan)

هندپن

هندپن در واقع سازی است که اخیرا شهرت پیدا کرده زیرا ساخت آن مربوط به حدود دو دهه پیش می‌شود و ساختار آن از برخی سازهای مشابه بومی در گذشته اقتباس شده است. این ساز به دلیل صدای منحصر به فرد و آرامش بخشی که دارد طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است.

ساختار این ساز متشکل از دو صفحه فلزی گرد، کم عمق و کاسه‌ای شکل است که بر روی هم به صورت قرینه قرار گرفته‌اند. صفحه رویی هندپن دارای چینش خاصی از نت‌ها است که در مرکز نت بیس قرار گرفته و باقی نت‌ها نت مرکزی را احاطه کرده‌اند. قسمت زیرین هندپن دارای حفره صدایی است تا هنگام نواختن ارتعاش ایجاد شده از آن قسمت خارج شود.

برخلاف پیشرفت سریع هندپن در چند سال اخیر، هنوز نتوانسته است به محبوبیت بسیاری از موارد دیگر در این لیست برسد. با این حال با توجه به محبوبیت روز افزون این ساز بزودی بیشتر از قبل توسعه پیدا خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هندپن‌ها از جمله تاریخچه، نحوه خرید و سایر موارد، می‌توانید مقاله همه چیز درباره هنگ درام را در مجله اینترنتی سازکالا مطالعه نمایید. در صورت تمایل به خرید و مشاهده قیمت هنگ درام می‌توانید به فروشگاه سازکالا مراجعه نمایید.

تانگ درام (Tongue Drum)

تانگ درام - Tongue Drum

تانگ درام سازی دیگری است که به تازگی ساخته شده است. شما می‌توانید این ساز را تهیه کنید و در خانه یا فضای بیرون از نواختن با آن لذت ببرید. از ویژگی‌های خارق العاده این ساز صدای خاص و زیبا، نواختن کاملا ساده و اندازه کوچک آن است. اگر به دنبال سازی ساده با صدای منحصر به فرد و قابلیت حمل آسان هستید احتمالا تانگ درام بهترین گزینه برای شما است.

ساختار این ساز ممکن است کمی به هندپن شباهت داشته باشد اما تفاوت‌های متعددی بین این دو وجود دارد. این ساز در واقع متشکل از دو صفحه کاسه‌ای شکل است که به صورت قرینه روی هم قرار می‌گیرند اما دارای اندازه کوچکتری نسبت به هندپن است. همچنین نت‌های روی صفحه معمولا با برش لیزر به شکل زبانه در می‌آیند و مانند هندپن پروسه چکش کاری برای ایجاد بر آمدگی نت‌ها ندارد.

با توجه به این‌که تانگ درام در طی ۲۰ سال گذشته طراحی شده است اما به اندازه هندپن مشهور نشده است. اما به طور کل تانگ درام سازی کاملا مناسب، خوش صدا و قابل حمل محسوب می‌شود که می‌توانید آن را با قیمت پایین تری نسبت به هندپن تهیه کنید.

زایلوفون (Xylophone)

بهترین سازهای کوبه ای (Xylophone - زیلوفن)

زایلوفون به دلیل استفاده مکرر در برنامه‌های کودکان، به راحتی یکی از قابل تشخیص‌ترین سازهای کوبه ای در این لیست است به این صورت که شاید برخی افراد نام آن را ندانند از روی ظاهر این ساز را می‌شناسند. با این حال، بسیاری از نسخه‌های رایج این ساز از میله‌های فلزی تشکیل شده است، که در واقع قسمت اصلی برای تولید صدا به حساب می‌آیند.

برخی دیگر از مدل‌های ساز Xylophone متشکل از میله‌های چوبی است. انواع مختلف این ساز به وسیله یک جفت چوب یا استیک نواخته می‌شود، به گونه‌ای که با برخورد استیک به میله‌ها صدای نت‌ها ایجاد می‌شود. نوع و شکل زیلوفون کاملاً به کاربرد آن بستگی دارد، زیرا ممکن است زیلوفون‌های پیچیده تری را دیده باشید که معمولا از آن‌ها در ارکسترها استفاده می‌شود.

به طور کلی ساز زیلوفون در بین سنین مختلف به خصوص برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدل‌های حرفه‌ای آن در ارکسترها نیز به کار برده می‌شود. حال که با بهترین سازهای کوبه ای آشنا شدیم، علاقه شما به یادگیری و آموزش کدام ساز می‌باشد؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − پنج =