×

میدی کنترلر چیست و راهنمای خرید میدی کنترلر

با توجه به اهمیت استفاده از سمپل‌ها در سبک‌های مدرن، میدی کنترلرها را می‌توانیم از مهم‌ترین تجهیزاتی بدانیم که در استودیوها و یا استیج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از موزیسین‌ها و نوازنده‌ها با استفاده از میدی کنترلرها ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل می‌کنند و یا با استفاده از این محصولات آهنگ‌های خود را تنظیم می‌کنند. در  راهنمای خرید میدی کنترلر قصد داریم هر اطلاعاتی که برای خرید یک میدی کنترلر لازم دارید را در اختیار شما قرار دهیم تا به این ترتیب بتوانید محصولی متناسب با نیازتان را خریداری کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

میدی کنترلر چیست؟

تکنولوژی میدی اولین بار در دهه ۸۰ میلادی توسط شرکت‌های تولید کننده سینتی سایزر مورد استفاده قرار گرفت و دلیل استفاده از این تکنولوژی، این بود که نوازنده‌هایی که به اجرای زنده می‌پرداختند، بتوانند تنها با استفاده از یک کیبورد پارامترهای سینت سایزرهای مختلف را تغییر دهند. ایده این تکنولوژی به سرعت محبوب شد و بسیاری از نوازنده‌های آن زمان با استفاده از کیبوردها و سینت سایزرهایی که تکنولوژی MIDI بهره می‌بردند استفاده کردند تا کنترل کاملی بر روی صدای آهنگ‌های خود داشته باشند.

امروزه، نه تنها نوازنده‌های اجراهای زنده، بلکه تنظیم کننده‌ها، موزیسین‌ها و استودیو داران نیز با استفاده از میدی کنترلرها صداهای مختلفی را تولید می‌کنند و آهنگ‌های خود را با استفاده از این محصولات به سرعت تنظیم می‌کنند.

امروزه، میدی کنترلرها در واقع کیبوردهایی هستند که با بهره مندی از کلاویه‌هایی شبیه به پیانو و یا سینت سایزر و همچنین با در بر داشتن ناب‌ها، دکمه‌ها و فیدرهای متعدد، این امکان را برای کاربر فراهم می‌کنند تا بتوانند با استفاده از اطلاعات MIDI، سینت سایزرهای آنالوگ خود و یا نرم افزارها و وی اس تی های کامپیوتری خود را به راحتی کنترل کنند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که میدی کنترلرها از هیچ موتور صدایی بهره مند نیستند و این موضوع به این معناست که تنها با استفاده از آن‌ها نمی‌توانید صدای خاصی را به دست آورید. شما برای استفاده از این محصولات نیاز دارید تا کیبوردها را به نرم افزارهای موسیقی و یا سینت سایزرهای آنالوگ متصل کنید و سپس آن‌ها را با استفاده از میدی کنترلر خود کنترلر کرده و به نوازندگی با آن‌ها بپردازید.

راهنمای جامع خرید میدی کنترلر 02

میدی کنترلرها در انواع شکل‌های مختلف، کانفیگ‌های مختلف و بر اساس نیازهای مختلف تولید می‌شوند.

از مهم‌ترین مزیت‌های داشتن یک میدی کنترلر این است که شما دیگر نیاز به خرید انواع سینت سایزرها و پیانوها ندارید. می‌توانید تنها با استفاده از یک میدی کنترلر، تمامی این سازها را در لپ تاپ خود بنوازید و از آن‌ها در آهنگ‌های خود استفاده کنید.

همچنین میدی کنترلرها عموما از طراحی بسیار کوچک و جمع و جوری برخوردار هستند که این موضوع این امکان را به کاربر می‌دهد تا به آسانی میدی کنترلر خود را در کیف لپ تاپ خود قرار دهد و آن را با خود به مسافرت ببرد.

دکمه‌ها، فیدرها و ناب‌ها

با این که تمامی میدی کنترلرها از کلاویه‌های پیانو مانند بهره می‌برند، بسیاری از این محصولات از فیدرها، دکمه‌ها و ناب‌هایی تشکیل شده‌اند که امکان کنترل پارامترهای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از این امکانات، شما علاوه بر این که می‌توانید علاوه بر نوازندگی با وی اس تی هایی که در کامپیوتر خود در اختیار دارید، پارامترهای مختلف آن‌ها را با استفاده از ناب‌ها و دکمه‌ها تغییر دهید تا به صدای مطلوب خود دست پیدا کنید.

برای مثال، فرض کنید که بر روی نرم افزار میزبان مورد علاقه خود یک سینت سایزر را لود کرده‌اید. می‌توانید به راحتی با Map کردن این دو عدد از ناب‌های میدی کنترلر خود به این وی اس تی، پارامترهای Filter Cut Off و Amp Envelope آن را تغییر دهید. این کار باعث می‌شود تا حس واقعی تری هنگام نواختن قطعه‌های مورد علاقه خود داشته باشید.

همچنین میدی کنترلرهای جدید از ویژگی جدیدی تحت نام Auto Mapping بهره می‌برند که به این وسیله می‌توانید به راحتی ناب‌ها و فیدرهای خود را به پارامترهای مختلف وی اس تی‌ها متصل کنید.

راهنمای جامع خرید میدی کنترلر 03

محصول Korg nanoKontrol Studio با عدم داشتن کلاویه، یک میدی کنترلر محصوب می‌شود زیرا دارای فیدر و ناب برای کنترل پارامترهای نرم‌افزاری و یا جلسات میکس می‌باشد

درام پدها

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در چند سال اخیر به میدی کنترلرها اضافه شده می‌توانیم به درام پدهایی اشاره کنیم که بسیاری از شرکت‌ها در محصولات خود از آن‌ها استفاده کرده‌اند. به این ترتیب، بسیاری از تنظیم کننده دیگر برای تنظیم‌ها و یا بیت‌های خود نیازی به درام پدهای جداگانه ندارند و با استفاده از میدی کنترلر خود می‌توانند به راحتی به ساخت بیت‌ها بپردازند و سمپل های خود را در پدهای میدی کنترلر خود لود کنند.

بنابراین اگر شما یک تنظیم کننده در سبک‌‍های هیپ هاپ و یا سبک‌های الکترونیک مدرن هستید، می‌توانید به راحتی با استفاده از این ویژگی به ساخت آهنگ‌های خود بپردازید.

همچنین وجود درام پدهایی بر روی یک میدی کنترلر به شما این امکان را می‌دهد تا برای مثال سازهای کوبه‌ای و انواع مختلف ست‌های درامز ازجمله اکترونیک و اکوستیک را بنوازید حتی محصولاتی تنها بر مبنای کار با درام پدها و تکنیک فینگر درامینگ (نواختن پدها با استفاده از انشگتان) ساخته و تولید شده‌اند.

maschine mk3 بررسی

Maschine MK3 به عنوان یک دیوایس برای کارکرد خود نیاز به یک کامپیوتر دارد و بر مبنای درام پد و فینگر درامینگ ساخته شده است.

استفاده از میدی کنترلرها در اجراهای زنده

همان‌طور که در ابتدای راهنمای خرید میدی کنترلر گفتیم هدف اصلی تکنولوژی MIDI، استفاده از چندین سینتی سایزر به طور همزمان به وسیله یک کیبورد بود. امروزه نیز بسیاری از نوازنده‌ها و موزیسین‌ها از میدی کیبوردها هنگام اجراهای زنده استفاده می‌کنند و با اتصال آن‌ها به سینت سایزرهای آنالوگ و یا لپ تاپ خود، صداهای مختلفی را به دست می‌آورند. حتی بسیاری از دی جی‌ها با استفاده ناب‌های میدی کنترلرهای ۲۵ اکتاو، افکت‌های خاصی به ریمیکس‌های خود اضافه می‌کنند و تنظیم‌های فوق‌العاده‌ای را انجام می‌دهند.

تعداد کلاویه‌ها

یکی از اولین سوال‌هایی که هنگام خرید میدی کنترلرها ممکن است از خود بپرسید این است که به چه تعداد کلاویه نیاز دارید. جواب این سوال برای هر موزیسینی متفاوت خواهد بود. برای مثال، فضای شما در استودیو چقدر است؟ آیا می‌خواهید از دو دست خود هنگام استفاده از میدی کنترلر استفاده کنید؟ آیا می‌خواهید با استفاده از میدی کنترلر به تمرین قطعات پیانو بپردازید؟

جواب این سوال‌ها تعیین می‌کند که چه میدی کنترلری مناسب کار شما خواهد بود. میدی کنترلرها به صورت عمومی در مدل‌های ۲۵، ۴۹، ۶۱ و ۸۸ کلاویه ای عرضه می‌شوند و طول آن‌ها ممکن کمتر از ۲۰ اینچ تا بالای ۵۰ اینچ متغیر باشد.

برخی شرکت‌ها نیز میدی کنترلرهای خاصی به شکل ۳۲، ۳۷، ۷۳ و ۷۶ کلاویه‌ای تولید کردند. هنگامی که می‌خواهید میدی کنترلر خود را انتخاب کنید، به حمل و نقل آن نیز دقت کنید. یک میدی کنترلر ۲۵ کلاویه‌ای را به راحتی می‌توانید با خود حمل کنید در حالی که از یک میدی کنترلر ۸۸ کلاویه‌ای تنها می‌توانید در استودیو خود استفاده کنید.

راهنمای جامع خرید میدی کنترلر 04

میدی کیبورد Native Instruments Kompete Kontrol S88 از معدود میدی کیبوردهای فول اکتاو و کلاویه سنگین با وجود ۲ صفحه رنگی می‌باشد.

وزن کلاویه‌ها

در کنار تعداد، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید میدی کنترلرها، وزن کلاویه‌های آن می‌باشد. اما منظور از وزن کلاویه‌ها چیست؟ وزن کلاویه‌ها در واقع به واکنش کلاویه‌ها نسبت به مقدار فشار گفته می‌شود. حتما در نظر داشته باشید که میدی کنترلری را انتخاب کنید که با وزن آن راحت باشید.

همچنین هدف شما از خرید میدی کنترلر می‌تواند در انتخاب وزن کلاویه‌های آن تاثیر بگذارد. به طور کلی میدی کنترلرها دارای ۳ نوع وزن مختلف در کلاویه‌های خود هستند که در ادامه راهنمای خرید میدی کنترلر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • کلاویه‌هایی با وزن سنگین: این نوع کلاویه‌ها بیشتر در میدی کنترلرهایی استفاده می‌شود که دارای ۸۸ کلاویه هستند. این نوع کلاویه‌ها همانند پیانوها دارای وزن هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید با استفاده از این میدی کنترلرها به تمرین قطعات پیانو بپردازید.
  • کلاویه‌های نیمه سنگین: این نوع کلاویه‌ها نیز در بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار گرفته و حسی شبیه به کلاویه‌های سنگین وزن را برای شما به ارمغان می‌آورند. تفاوت آن‌ها در این است که نسبت به کلاویه‌های سنگین وزن، این کلاویه‌ها کمی نرم تر هستند و در واقع حسی میان کلاویه‌های سینت سایزری و کلاویه‌های پیانویی به نوازنده منتقل می‌کنند.
  • کلاویه‌هایی با وزن سبک: میدی کنترلرهایی که از این نوع کلاویه‌ها بهره می‌برند، عموما حسی شبیه به ارگ‌های الکترونیکی را به کاربر منتقل می‌کنند. این نوع کلاویه‌ها بسیار نرم هستند و به راحتی می‌توانید با استفاده از آن‌ها به نوازندگی بپردازید. این موضوع زمانی به شما کمک خواهید کرد که می‌خواهید با استفاده از میدی کنترلر خود به نواختن لاین‌های بسیار سرعتی مانند آرپژها بپردازید.

ویژگی (افترتاچ) After Touch

اگر تا کنون به اجرای نوازنده‌های کیبورد دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که آن‌ها با استفاده از قسمت خاصی از کیبورد خود، تکنیک ویبراتو را هنگام نوازندگی خود اجرا می‌کنند. برای این کار، کیبوردها بسیار حرفه‌ای همواره از After Touch بهره برده‌اند.

حال بسیاری از ‌شرکت‌های تولید کننده میدی کنترلرها نیز از After Touch های با کیفیت در محصولات خود استفاده کرده‌اند تا به این ترتیب بتوانید به نت‌های خود ویبراتو اضافه کنید و حسی بسیار زیبایی را منتقل کنید. After Touch ها به طور کلی داده میدی می‌باشد که بعد از فشردن یک کلید و یا کلاویه ارسال می‌گردد که خود می‌تواند بعد دیگری به نوازندگی شما اضافه کند.

این پارامتر می‌تواند پیچ و یا ویبراتو آن نت را نیز دستخوش تغییر قرار دهد. این که آیا این ویژگی، یک ویژگی ضروری است، هدف شما را از خرید میدی کنترلر مشخص می‌کند. اگر می‌خواهید با استفاده از میدی کنترلر خود به اجرای زنده بپردازید و یا برای تمرین قطعات مختلف از آن استفاده کنید، پیشنهاد ما در راهنمای خرید میدی کنترلر  به شما این است، میدی کنترلری را انتخاب کنید که از ویژگی After Touch بهره ببرد.

به طور کلی این ویژگی به دو شکل مونوفونیک (Channel After Touch) و پولی فونیک در میدی کنترلر ها قرار می‌گیرد. اکثر میدی کنترلرها از ویژگی Channel After Touch بهره می‌برند که در این حالت، شما می‌توانید با استفاده از یک “ریل” به صدای خود ویبراتو دهید و یا از نظر Pitch آن را تغییر دهید.

After Touch های پولی فونیک به گونه‌ای طراحی می‌شوند، که پارامترهای مختلف را جداگانه برای هر نت اعمال می کنند و برای این کار، فشار وارده بر هر کلاویه مبنا قرار می‌گیرد. استفاده از این ویژگی نه تنها بسیار سخت است، بلکه هزینه بسیار زیادی نیز دارد و به همین دلیل است که این نوع After Touch در محصولات بسیار کمی قرار داده می‌شود. در ادامه مقاله راهنمای خرید میدی کنترلر به بررسی اتصالات، ورودی‌ها و خروجی‌ها پرداخته‌ایم.

اتصالات، ورودی‌ها و خروجی‌ها

با این که همه میدی کنترلرهای موجود در بازار، اطلاعات فایل‌های میدی را از طریق اتصال USB انتقال می‌دهند، برخی از سینتی سایزرها از اتصال ۵ پین MIDI نیز بهره می‌برند که با استفاده از این نوع اتصال می‌توانید به راحتی سینتی سایزرهای سخت افزاری خود را به این محصولات متصل کرده و آن‌ها را به بهترین شکل ممکن کنترل کنید.

همچنین برخی از سینت سایزرها نیز از خروجی‌های CV و Gate بهره می‌برند که این نوع خروجی‌ها امکان اتصال سینت سایزهایی که از قابلیت میدی پشتیبانی نمی‌کنند را نیز برای شما فراهم می‌کنند.

اکثر میدی کنترلرهایی که امروزه تولید می‌شوند از جک ساستین پدال بهره می‌برند تا به این ترتیب بتوانید با استفاده از پدال‌ها حس واقعی‌تری را هنگام اجرا منتقل کنید. با این حال، برخی از میدی کنترلرهای ارزان قیمت از این ویژگی بهره نمی‌برند.

بنابراین هنگامی که برای خرید میدی کنترلر اقدام می‌کنید، توجه ویژه‌ای به ورودی‌ها و خروجی‌های آن داشته باشید و آینده را نیز مد نظر قرار دهید.

راهنمای جامع خرید میدی کنترلر 05

میدی کنترلری همچون Arturia KeyStep Pro می‌تواند دارای درگاه های متعدد CV و Gate برای کنترل انواع درام ماشین‌ها و سینتی سایزرها باشد.

میدی کنترلرهای خاص

اما تمامی میدی کنترلرها محدود به تعدادی کلاویه نمی باشند بلکه همواره میدی کنترلرهای متنوعی ساخته شده‌اند که مخاطب‌های خاص خود را دارند و در این‌جا به چند مورد از آن ها اشاره می‌کنیم

Expressive E Touche

touche میدی

این کنترلر جالب با استفاده از صفحه حساس به لمس و ضربه خود انواع جزییات نوازندگی شما را برا انواع سازها ضبط کرده و بعد دیگری را به نوازندگی شما اضافه می‌کند.

Joue

joue pro board

این میدی کنترلر ماژولار، دارای ماژول‌های حساس به فشار و شدت ضربه می‌باشد که خود می‌تواند تنوع در نوازندگی شما را بالا برده و احساسات شما را در نوازندگی هرچه بیشتر بیان کند.

سخن پایانی

ویژگی‌هایی که در راهنمای خرید میدی کنترلر گفته شد، ویژگی‌هایی هستند که در اکثر میدی کنترلرهای حال حاضر بازار وجود دارند. با استفاده از این نکات و توجه به آن‌ها، شما به راحتی و بدون نگرانی می‌توانید با توجه به نیازهای خود بهترین میدی کنترلر را از فروشگاه اینترنتی سازکالا تهیه کرده و سال‌ها با استفاده از آن به تنظیم آهنگ‌های خود بپردازید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
3 thoughts on “میدی کنترلر چیست و راهنمای خرید میدی کنترلر
  • فروردین ۱۴, ۱۴۰۰ at ۹:۳۹ ب٫ظ

    سلام من میدی کنترلر maudio keystation 49 دارم و یه چیزی هنوز نتوسنتم کشف کنم این هست من وقتی کلید ها رو آروم فشار میدم یا محکم فشار میدم یک اندازه حجم صدا رو پخش میکنه و حس یک پیانو بهم نمیده میشه راهنمایی کنید که چیکار کنم

    پاسخ
  • تیر ۲۸, ۱۴۰۱ at ۱۰:۱۱ ق٫ظ

    سلام، برای میدی کنترلر های نکتار، سیستم اندروید هم جواب میده؟

    پاسخ
    • تیر ۳۰, ۱۴۰۱ at ۹:۲۱ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      خیر متاسفانه
      محصولات این برند قابلیت اتصال به ios رو دارند.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *