×

راهنمای انتخاب پروفایل دسته گیتار

قطعا یکی از نکاتی که هنگام خرید گیتار، کمتر به آن توجه می‌شود، دسته گیتار و مهم تر از آن، پروفایل آن است. اما پروفایل دسته گیتار به چه معناست و چرا باید هنگام خرید به آن توجه کنیم؟

پروفایل گیتار در واقع به شکل دسته گیتار گفته می‌شود که دست بر روی آن قرار می‌گیرد. به طور کلی، انحنای دسته گیتار، ضخامت دسته و فاکتور‌های دیگری که برای دسته گیتار در نظر گرفته می‌شود را پروفایل دسته می‌نامند. هنگامی که برای خرید گیتار به یک فروشگاه مراجعه می‌کنید، ممکن است پروفایل گیتار در لیست اولویت‌های شما قرار نداشته باشد اما گیتاریست‌های حرفه ای به خوبی می‌دانند که این ویژگی، یکی از مهم ترین ویژگی‌های ساز گیتار به شمار می‌رود.

اما دانستن پروفایل انواع گیتار‌ها و تست کردن آن‌ها به چه دردی می‌خورد و چرا باید آن را مد نظر داشته باشیم؟ نکته ای که در مورد دسته گیتار‌ها و شکل آن‌ها وجود دارد، این است که دسته‌های مختلف بر روی نحوه نوازندگی و راحتی شما تاثیر بسزایی دارند. این تاثیر نه بر روی صدا، و نه بر روی نحوه عملکرد گیتار، بلکه اختصاصا بر روی نوازندگی و راحتی شما هنگام نواختن اعمال می‌شود.

در ادامه این مقاله سازکالا هر آنچه که باید در مورد دسته‌ها و پروفایل آن‌ها بدانید را به شما آموزش می‌دهیم تا با توجه به سبک و هدفتان از نوازندگی، بتوانید سازی را انتخاب کنید که راحت ترین تجربه ممکن را برای شما به ارمغان بیاورد.

تعریف دقیقی از پروفایل و انواع آن

برای این که راحت تر با معنای پروفایل دسته آشنایی داشته باشید، بهتر است به دسته گیتار همانند یک نیم دایره نگاه کنید. انحنایی که برای این نیم دایره در نظر گرفته می‌شود، پروفایل دسته گیتار را تشکیل می‌دهد.

این تفاوت باعث می‌شود تا شما بتوانید با دسته‌های مختلف، تکنیک‌های مختلفی را اجرا کنید. برای مثال، دسته‌هایی که ضخیم تر هستند مناسب نوازندگانی هستند که به دنبال نواختن ریتم‌ها و آکورد‌های مختلف می‌باشند. در حالی که دسته‌های نازک تر این امکان را برای نوازنده‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند سولو‌های سرعتی را به راحتی بنوازند.

همچنین هنگامی که به سایت سازنده‌ها مراجعه می‌کنید، متوجه می‌شوید که از نام‌های مختلفی برای انواع دسته‌ها استفاده شده است. برای مثال ممکن است گیتاری را ببنید که دارای پروفایل دسته ای به شکل U و یا پروفایل دسته ای به شکل D یا C باشد. این دسته‌ها همگی با یکدیگر متفاوت هستند و حس متفاوتی را به نوازنده منتقل می‌کنند.

اما برای این که ببینید به کدام دسته علاقه بیشتری دارید و با کدام دسته می‌توانید به راحتی نوازندگی کنید، پیشنهاد ما به شما تست کردن گیتار‌های مختلف است. شما ممکن است تا آهنگ‌های مورد علاقه خود را با دسته به خصوصی راحت تر بنوازید. بنابراین به عنوان نوازنده باید بدانید که چه دسته ای با چه پروفایلی بهترین عملکرد را برای شما دارد.

همچنین باید بدانید که طول دسته و یا متریالی که با استفاده از آن به تولید دسته پرداخته می‌شود، ملاک انتخاب دسته نباید باشد. برای مثال ممکن است نوازنده ای دسته گیتار‌های فندر تلکستر ’۷۳ را به فندر تلکستر‌های ’۹۵ ترجیح دهد. با این که متریال این دسته‌ها یکی بوده، طول دسته آن‌ها یکی بوده و حتی طراحی آن‌ها نیز بسیار شبیه است. تنها تفاوت میان این دو دسته، پروفایل آن‌هاست.

حال بیایید نگاهی عمیق تر به انواع پروفایل‌هایی که در بازار وجود دارد بیاندازیم و با مشهور ترین طرح‌ها آشنا شویم.

الفبای شکل دسته ها

همانطور که گفتیم، اگر کاتالوگ‌های گیتار‌های مختلف را نگاه کنید و یا در سایت‌های مختلف در مورد گیتار‌ها اطلاعات کسب کنید، متوجه می‌شوید که برای دسته گیتار‌ها از نوعی الفبای خاص استفاده می‌شود.

درست حدس زدید! اولین بار این الفبا توسط شرکت فندر مورد استفاده قرار گرفت و به نوعی، به استانداردی برای تشخیص انواع پروفایل‌ها تبدیل شد. با این که دسته‌ها و پروفایل‌های بسیاری در این الفبا قرار گرفته اند، اما به طور کلی می‌توانیم دسته‌ها را به سه دسته اصلی U، C و V تقسیم کنیم.

پروفایل دسته گیتار- الفبای شکل دسته ها

هنگامی که برای اولین بار از این سیستم برای دسته بندی دسته‌ها استفاده شد، بسیاری از نوازندگان سردرگم شدند زیرا نمی‌دانستند کدام گیتار‌ها، از چه دسته‌هایی استفاده می‌کنند.

همچنین آن‌ها بر روی Plate ای که بر روی محل اتصال دسته به بدنه گیتار های فندر مشاهده می‌کردند که از حروفی مانند A, B, C و غیره استفاده شده و فکر می‌کردند که پروفایل‌های جدیدی توسط طراحان گیتار طراحی شده است.

اما شرکت فندر با بیانیه ای اعلام کرد که این حروف، تنها نشان دهنده پهنای دسته این گیتار‌ها می‌باشد و ربطی به پروفایل گیتار ندارد.

باید بدانید که دسته ای که به طور پیش فرض برای بسیاری از گیتار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دسته ای با پروفایل نیم دایره می‌باشد. این پروفایل توسط بسیاری از شرکت‌ها به نام پروفایل C شناخته می‌شود. هنگامی که برای بار اول با دسته ای با این پروفایل بنوازید، می‌توانید حدس بزنید که تفاوت این دسته با دسته هایی مانند D، V و یا U چه خواهد بود.

به طور کل، یکی از تفاوت‌هایی که این محصولات دارند، نحوه قرار گیری دست شما بر روی آن می‌باشد. به این شکل که پروفایل U شبیه به پروفایل C اما کمی قطور تر است.

پروفایل V دارای گوشه های تیز تری است که برای نوازندگان مدرن حس عجیبی را منتقل می‌کند، اما بسیاری از نوازندگان بلوز از آن برای نواختن سولو های خود استفاده می‌کنند. در نهایت نیز دسته‌های D دسته‌هایی هستند که مقداری نازک تر هستند و برای نوازندگان مدرن گزینه ای مناسب به شمار می‌روند.

حال که با انواع پروفایل دسته‌ها گیتار آشنا شده اید، بهتر است تا با ساز‌های مختلف و دسته‌های مختلف به نوازندگی بپردازید تا دسته مورد علاقه خود را شناسایی کنید. پس از آن می‌توانید به راحتی به صورت اینترنتی به خرید ساز بپردازید و از خوش دست بودن گیتار بعدی خود مطمئن باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *