×

نقد و بررسی کارت صدای Pro Tools Carbon

شرکت Avid یکی از شرکت‌های بسیار مشهور در زمینه تولید تجهیزات موسیقی است که بسیاری از محصولات این شرکت، توسط مشهورترین مهندسین صدا در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیاری از افراد با استفاده از این محصولات توانسته‌اند به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند. این شرکت به تازگی از نسل جدید کارت صداهای گران قیمت و پرچم دار خود با نام Pro Tools Carbon رونمایی کرده است که می‌توان این محصول را یک کارت صدا انقلابی دانست.

این محصول نه تنها این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید با استفاده از آن به بهترین کیفیت صدایی هنگام ضبط دست پیدا کنید، بلکه باعث می‎‌شود تا نرم افزار میزبان Pro Tools بار دیگر در بسیاری از استودیوهای مشهور دنیا مورد استفاده قرار بگیرد.

کارت صدای Pro Tools Carbon اولین کارت صدایی است که مهندسین شرکت اوید پس از طراحی و تولید کارت صداهای Avid HD IO و Avid HD Omni طراحی کرده‌اند. این شرکت در این ده سال، کارت صداها و سخت افزارهای مختلفی را عرضه کرده است اما برای تولید و یا طراحی آن‌ها از شرکت‌هایی مانند DAD و Apogee کمک گرفته بود.

این در حالی است که Carbon نه تنها اولین کارت صدای پرچم دار این شرکت در ده سال گذشته است، بلکه این محصول به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توانید با استفاده از این کارت صدا، امکانات فوق العاده‌ای را در آپدیت جدید نرم افزار میزبان Pro Tools در اختیار داشته باشید و به این ترتیب بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. در ادامه  مقاله بررسی کارت صدای Pro Tools Carbon به مهم‌ترین ویژگی‌های این کارت صدا اشاره می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی : راهنمای جامع خرید کارت صدا

Pro Tools Carbon، هیولایی برای ضبط

کارت صدای جدید شرکت اوید در یک کلمه یک هیولای به تمام معناست. مهندسین شرکت اوید در این محصول تلاش کرده‌اند تا از بهترین مبدل‌ها و بهترین پری امپ‌ها استفاده کنند تا بتوانید صداهایی با هدروم باور نکردنی را با استفاده از این محصول ضبط کنید. این کارت صدا که ابعاد آن در اندازه یک واحد رکمونت می‌باشد، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید با استفاده از ۲۵ عدد ورودی و ۳۴ عدد خروجی، به راحتی به صدای فوق العاده ای دست پیدا کنید و آهنگ‌های بسیار با کیفیتی را تولید کنید.

امکاناتی که مهندسین این شرکت در این محصول از آن استفاده کرده‌اند، فوق العاده است و هیچ کارت صدایی تا کنون این ویژگی‌ها را نداشته است. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که این محصول برای مهندسین صدا و یا موزیسین‌های بسیار حرفه‌ای تولید شده است و افرادی که تا کنون این محصول را تهیه کرده‌اند، از بهترین مهندسین صدای دنیا می‌باشند.

بررسی کارت صدا avid pro tools carbon 02

سیستم Hybrid DSP/Native، هیجان انگیز ترین ویژگی Carbon

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارت صدای Pro Tools Carbon، تکنولوژی جدیدی است که برای این محصول در نظر گرفته شده است. تا به امروز، Pro Tools در دو نسخه Native و DSP عرضه می‌شد که تفاوت این دو نرم افزار میزبان، در تاخیری بود که هنگام ضبط در آن‌ها ایجاد می‌شد. نرم افزار Pro Tools مانند بسیاری دیگر از نرم افزارهای میزبان حالت Native خود را دارد که این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید در آن به ضبط و میکس و مستر آهنگ‌های خود بپردازید اما مشکل اساسی این نرم افزار، در تاخیر صدایی آن بود.

به همین دلیل مهندسین شرکت اوید برای از بین بردن این تاخیر از سیستم جدید خود به نام HDX رو نمایی کردند که برای استفاده از آن می‌بایست کارت HDX این شرکت را تهیه می‌کردید. این کارت این امکان را برای شما فراهم می‌کرد تا بتوانید ضبط‌های خود را بدون نیاز به فکر کردن درباره تاخیر انجام دهید و صدای فوق العاده‌ای را دریافت کنید.

با این که این تکنولوژی بسیار فوق العاده به نظر می‌رسد و بسیاری از افراد نیز با استفاده از این تکنولوژی توانسته‌اند به صدای فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنند، اما یکی از موضوعاتی که درباره این تکنولوژی وجود دارد، قیمت بسیار زیاد آن بوده است. این موضوع به گونه‌ای بوده است که بسیاری از افراد توان خریداری کارت HDX را نداشته‌اند و به همین دلیل نمی‌توانسته‌اند به راحتی به ضبط بدون تاخیر بپردازند. این کارت صدا، به نوعی راه حلی برای این موضوع است.

شما با استفاده از این کارت صدا نه تنها می‌توانید صدای بسیار با کیفیت را دریافت کنید، بلکه مهندسین شرکت اوید برای این محصول نیز از تکنولوژی HDX استفاده کرده‌اند که به این ترتیب می‌توانید بدون نیاز به نگرانی درباره تاخیر، به ضبط‌های با کیفیت بپردازید.

درباره قیمت بسیار بالای سیستم HDX اوید صحبت کردیم. اما آیا کارت صدای Pro Tools Carbon یک گزینه بسیار ارزان تر به حساب می‌آید؟ جواب این سوال هم مثبت و هم منفی است. نکته‌ای که باید درباره این محصول بدانید این است که این کارت صدا با قیمت ۳۹۹۹$ عرضه می‌شود. اما کارت صداهایی که از نظر امکانات و کیفیت صدایی با این محصول رقابت می‌کنند نیز دارای قیمت حدودی ۲۵۰۰-۴۰۰۰$ می‌باشند.

از طرفی شما اگر بخواهید در کنار این کارت صداها، سیستم HDX شرکت اوید را نیز نصب کنید، باید ۱۵۰۰$ اضافه تر پرداخت کنید. این در حالی است که این کارت صدا نه تنها از کیفیت بی‌نظیری بهره می‌برد، بلکه از یک سیستم Hybrid برای شبیه سازی کردن سیستم HDX استفاده می‌کند که این موضوع باعث می‌شود تا هیچ وقت به تاخیر فکر نکنید.

بررسی کارت صدا avid pro tools carbon 03

اما تفاوت سیستم جدید Pro Tools Carbon با سیستم HDX در چیست؟

مهندسین شرکت اوید برای کارت صدای جدید خود از سیستم ترکیبی جدید و فوق العاده‌ای استفاده کرده‌اند که این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با استفاده از این سیستم بی‌نظیر بتوانید به بهترین شکل ممکن به ضبط بپردازید.

این سیستم با استفاده از تکنولوژی DSP، به خوبی می‌داند که در چه موقعیت‌هایی در میکس و یا ضبط شما از چیپ‌های DSP و در چه موقعیت‌هایی از سیستم Native استفاده کند. پیش از این، هنگامی که مهندسین صدا از سیستم HDX این شرکت استفاده می‌کردند، هنگامی که به جای استفاده از پلاگین‌های DSP از پلاگین‌های Native استفاده می‌کردند، صدای بسیار عجیبی شکل می‌گرفت.

همین موضوع باعث شده بود تا بسیاری از مهندسین صدا هنگام استفاده از نرم افزارها، دقت بیشتری را صرف انتخاب پلاگین‌های خود بکنند تا نه تنها بتوانند به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند، بلکه بتوانند از ویژگی‌های سیستم HDX نیز استفاده کنند.

بررسی کارت صدا avid pro tools carbon 04

سیستم پردازشی Avid HDX از قیمت بسیار بالایی برخوردار است

در این سیستم جدید، شما به جای این که بخواهید میان هر پلاگین بین نسخه DSP و نسخه Native انتخاب کنید، می‌توانید هر ترک را از حالت Native به حالت DSP تبدیل کنید. در این حالت شما می‌توانید تنها از پلاگین‌های DSP استفاده کنید و به این ترتیب نه تنها به صدای مورد نظر خود دست پیدا می‌کنید، بلکه هیچ تاخیری را نیز در سیستم مورد نظر خود حس نمی‌کنید. اگر شما در این ترک‌ها از پلاگین‌های Native استفاده کنید، به صورت خودکار این پلاگین‌ها Bypass می‌شوند که این موضوع به دلیل کم کردن تاخیر صدایی است.

نکته بسیار فوق العاده ای که درباره این سیستم وجود دارد این است که این سیستم نه تنها از پلاگین‌های خود شرکت اوید پشتیبانی می‌کند، بلکه بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز با تولید پلاگین‌های خود به صورت DSP این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند تا بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

همچنین مهندسین شرکت Avid برای کسانی که می‌خواهند از این سیستم Hybrid در سیستم‌های HDX استفاده کنند نیز این امکان را فراهم کرده تا افراد بتوانند با هزینه اضافه تر، این سیستم را در اختیار داشته باشند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که چگونه می توانیم از این تکنولوژی فوق‌العاده استفاده کنیم؟

برای این کار کافی است تا دکمه‌ای در قسمت بالایی این کارت صدا را فشار دهید تا سیستم Hybrid DSP/Native این کارت صدا فعال شود. این دکمه دارای یک چراغ سبز رنگ می‌باشد که روشن شدن آن نشان دهنده این موضوع است که می‌توانید از سیستم Hybrid این دستگاه استفاده کنید. پس از آن، می‌توانید ترک‌های مورد نظر خود را از حالت Native به حالت DSP تغییر دهید و شروع به ضبط و یا میکس کنید.

برای این که بتوانید در این حالت به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید و نگران تاخیر به وجود آمده نباشید، تمامی پلاگین‌هایی که بر روی این ترک‌ها استفاده کرده‌اید به رنگ سبز در می‌آیند و نحوه پردازش آن‌ها به DSP Only تغییر پیدا می‌کند. همچنین در کنار پلاگین‌ها، پلاگین‌هایی که در مسیر Output این ترک‌ها قرار دارند و از طرفی Send هایی که از این ترک‌ها فرستاده‌اید نیز به شکل DSP در می‌آیند.

این ویژگی فوق العاده این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا نه تنها بتوانید ضبط‌های بسیار با کیفیتی انجام دهید، بلکه این امکان نیز برای شما فراهم می‌شود تا بتوانید با استفاده از این محصول به راحتی به میکس آهنگ‌های خود بپردازید و از صدای به دست آمده نهایت لذت را ببرید. اما نکته‌ای که در این قسمت مهم می‌شود، این است که در مقایسه با سیستم HDX، این سیستم جدید چند چیپ DSP در اختیار دارد؟

می‌دانیم که سیستم HDX شرکت اوید دارای ۱۸ عدد چیپ برای پردازش DSP می‌باشد اما کارت صدای Carbon این شرکت تنها از ۸ چیپ بهره می‌برد که این موضوع این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید تنها ۸ ترک مختلف را به صورتDSP  ضبط یا میکس کنید. اما دلیل این ۸ عدد چیپ چه چیزی می‌تواند باشد؟ مهندسین شرکت اوید تلاش کرده اند تا شما بتوانید با استفاده از هر ۸ پری امپ این محصول به ضبط از طریق سیستم DSP بپردازید و به صدای فوق العاده ای دست پیدا کنید.

چگونه می توانیم از این کارت صدا استفاده کنیم؟

یکی از نکات بسیار جالب درباره این محصول، بهره مندی از اتصال AVB می‌باشد. انتخاب این نوع اتصال به جای اتصال Thunderbolt یکی از عجیب ترین کارهایی بود که شرکت اوید درباره این محصول انجام داده است اما هدف از استفاده از این نوع اتصال، این است که با استفاده از این نوع اتصال می‌توانید سال‌ها از این محصول استفاده کنید و این کارت صدا را به انواع کامپیوترها متصل کنید.

استفاده از این این نوع اتصال این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید با استفاده از اتصال Ethernet این محصول را به سیستم کامپیوتری خود متصل کنید و به این ترتیب به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. یکی از نکات بسیار جالبی درباره این محصول این است که این نوع اتصال بر خلاف اتصال DANTE، از کیفیت بسیار بهتری برخوردار است که این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید آهنگ‌های بسیار با کیفیتی را با استفاده از این محصول تولید کنید.

بررسی کارت صدا avid pro tools carbon 07

اما به صورت کلی، شما می‌توانید این محصول را به راحتی به سیستم‌های Mac متصل کنید که از اتصال Thunderbolt بهره می‌برند. این موضوع به این دلیل نیست که این محصول از اتصال Thunderbolt پشتیبانی می‌کند، بلکه به این دلیل است که سیستم کامپیوتری شما به اندازه‌ای جدید به حساب می‌آید که بتوانید کارت صدای Carbon را به آن متصل کنید و از آن استفاده کنید.

تعداد ورودی ها و خروجی ها

کارت صدای جدید شرکت اوید یکی از بهترین کارت صداهای حال حاضر بازار می‌باشد و مهندسین این شرکت تلاش کرده‌اند تا محصولی را تولید کنند که بتوانید با استفاده از آن‌ها به راحتی یک گروه کامل موسیقی را ضبط کرده و به این وسیله بتوانید صدای فوق العاده ای در اختیار داشته باشید. به همین دلیل است که مهندسین این شرکت برای این محصول از ۲۵ عدد ورودی استفاده کرده‌اند تا به راحتی سازهای مختلف را به صورت هم زمان ضبط کنید. این ۲۵ عدد ورودی شامل ۸ عدد پری امپ میکروفون، ۲ عدد ورودی ساز، ۸ عدد ورودی Line از طریق اتصال TRS و یا D-sub، ۱۶ عدد ورودی از طریق اتصال ADAT و یک میکروفون Talkback داخلی می‌باشد.

با استفاده از این ورودی‌ها شما می‌توانید به راحتی از این محصول در یک استودیوی حرفه‌ای استفاده کنید و به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. یکی دیگر از نکاتی که درباره این محصول وجود دارد این است که این شرکت برای خروجی‌های این محصول نیز از ۳۴ عدد خروجی بهره برده است. این خروجی‌ها عبارتند از یک ست مانیتورینگ به وسیله خروجی TRS، ۸ خروجی Line با استفاده از اتصال D-sub 16 عدد خروجی ADAT و ۴ خروجی استریو برای هدفون‌ها. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که با این که محصول از نظر تعداد ورودی و خروجی این امکان را دارد تا برای سیستم‌های Surround استفاده شود، اما هنوز از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند و شما تنها می‌توانید از این محصول برای استفاده در صداهای Stereo بهره ببرید.

بررسی کارت صدا avid pro tools carbon 05

کیفیت صدای بی نظیر

یکی از نکات بسیار جالب درباره این محصول این است که با این که کارت صدا به صورت پیش فرض از کیفیت ۹۶kHz بهره می‌برد و شما می‌توانید با استفاده از این کیفیت به ضبط آهنگ‌های خود بپردازید، می‌توانید با تغییراتی در قسمت تنظیمات این کارت صدا، کیفیت صدایی آن را تا ۱۹۲ کیلوهرتز افزایش دهید. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید کیفیت بی‌نظیری را به دست بیاورید و از آن برای آهنگ‌های خود استفاده کنید.

همچنین پری امپ‌هایی که برای این محصول در نظر گرفته شده، پری امپ‌های بسیار با کیفیتی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به ضبط وکال، درامز، سازهای بادی و بسیاری دیگر از سازها بپردازید و کیفیت بی‌نظیری را به دست بیاورید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره این پری امپ ها وجود دارد این است که این پری امپ ها دارای ۶۰ دسی بل گین می‌باشد که این موضوع به این معناست که شما هدروم کافی برای ضبط درامز را با استفاده از این محصول دارید.

پکیج نرم افزاری فوق العاده

بررسی کارت صدا avid pro tools carbon 06

اما در کنار این سیستم فوق العاده و کیفیت بسیار خوب کارت صدای Pro Tools Carbon، مهندسین شرکت اوید در کنار این کارت صدا، یک پکیج نرم افزاری بسیار قدرتمند نیز در اختیار شما قرار می‌دهند که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید و آهنگ‌های بسیار فوق العاده‌ای را تولید کنید.

این نرم افزارهای شامل نسخه استاندارد نرم افزار میزبان پرو تولز(pro tools) و پکیج کامل پلاگین‌های شرکت اوید می‌باشد که این نرم افزارها، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید به راحتی و به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن به ضبط آهنگ‌های خود بپردازید و یا به میکس بپردازید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *