×

شکل بدنه Les Paul یا Stratocaster، کدام یک برای شما مناسب تر است؟

از همان ابتدای تاریخ گیتار الکتریک در اوایل دهه ۵۰ میلادی، دو مدل شکل بدنه Les Paul و Stratocaster همواره جزو پرفروش‌ترین مدل‌های گیتار الکتریک بوده و طرفداران بی شماری داشته اند. نکته قابل توجه در مورد این دو مدل معروف، این است که گیتارهای Les Paul و Stratocaster دارای تفاوت‌های بسیاری نسبت به یکدیگر هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. با سازکالا همراه باشید.

۱. طول دسته گیتار (Scale Length)

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان مدل‌های Les Paul و Stratocaster، اختلاف طول دسته آن‌هاست. گیتارهای Les Paul دارای دسته‌هایی به طول ۲۴.۷۵ اینچی و گیتارهای Stratocaster دارای دسته‌هایی به طول ۲۵.۵ اینچ می‌باشند. این اختلاف طول دسته باعث ایجاد تفاوت‌هایی در صدا و نوازندگی در این دو مدل گیتار می‌شود. دسته طول بلندتر، فرت‌هایی با فاصله بیشتر را در اختیار شما قرار داده و تنش سیم‌ها را مقداری افزایش می‌دهد. این امر سبب می‌شود تا صدای خروجی گیتار صدای واضح‌تر و شفاف‌تری باشد. از سوی دیگر، طول کوتاه‌تر دسته، نوازندگی را مخصوصا برای افرادی با جثه کوچک‌تر راحت کرده و صدایی گرم، غنی و پر حجم را برای شما به ارمغان می‌آورد.

۲. چینش پیکاپ (Pickup Configuration)

گیتارهای Stratocaster و Les Paul، امروزه دارای چینش پیکاپ‌های بسیار مختلف و متنوعی هستند، اما شیوه چینش پیکاپ کلاسیک آن‌ها نیز باعث ایجاد تفاوت‌های چشمگیری در صدای تولید شده توسط آن‌ها شده است.

گیتارهای Stratocaster، دارای چینش پیکاپ SSS بوده و پیکاپ سلکتور آن‌ها، قابلیت دسترسی به ۵ حالت صدایی مختلف را برای شما فراهم می‌کند. پیکاپ‌های سینگل کویل، صدایی لاغر، شفاف و واضح تولید می‌کنند و صدای کلین کریستالی و جذابی را از خود ارائه می‌دهند.

از سوی دیگر، گیتارهای Les Paul دارای دو عدد پیکاپ هامباکر با چینش HH می‌باشند و پیکاپ سلکتور آنها، ۳ حالت صدایی مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. پیکاپ‌های هامباکر دارای صدایی غنی، قدرتمند و پانچی بوده و صدای کلین و اوردرایو گرم و میدرنجی را به شما ارائه می‌کنند.

۳. شکل و نوع بدنه

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان گیتارهای Les Paul و Stratocaster، شکل و نوع بدنه آن‌هاست. گیتارهای Stratocaster دارای بدنه Double Cutaway بوده و در نتیجه دسترسی به فرت‌های پایین دسته در این گیتارها بسیار راحت‌تر صورت می‌پذیرد. باید در نظر داشته باشید که بدنه Double Cutaway صدای لاغرتری ایجاد می‌کند.

گیتارهای Les Paul دارای بدنه ای Single Cutaway می‌باشند. دسترسی به فرت‌های پایین دسته در این گیتارها با چالش بیشتری همراه است، اما صدایی بسیار قدرتمند و غنی نسبت به بدنه Double Cutaway را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین گیتارهای Les Paul دارای بدنه ضخیم‌تری بوده و از وزن بیشتری نسبت به  گیتارهای Stratocaster برخوردار هستند.

۴. دسته گیتار

دسته گیتارهای Stratocaster به نسبت دسته گیتارهای Les Paul، از ضخامت کمتری برخوردار بوده و نوازندگی با آن‌ها برای برخی از افراد راحت‌تر است. از سوی دیگر، دسته گیتارهای Les Paul، دارای فرت بورد پهن‌تری بوده و اجرای تکنیک‌هایی مانند Bend ممکن است برای برخی از نوازندگان با گیتارهای Les Paul راحت‌تر باشد.

یکی دیگر از تفاوت‌های حائز اهمیت میان این دو مدل مشهور، شیوه اتصال دسته به بدنه می‌باشد. شیوه اتصال دسته به بدنه در گیتارهای Stratocaster به شکل Bolt-on بوده و دسته به وسیله تعدادی پیچ به بدنه متصل شده است. نحوه اتصال دسته به بدنه در گیتارهای Les Paul، به شکل Set-Neck بوده و ساخت آن نیاز به مهارت بیشتری دارد.

۵. بریج (Bridge)

یکی دیگر از تفاوت‌های بین دو مدل نامدار Stratocaster و Les Paul، نوع بریج آن‌ها می‌باشد. گیتارهای Stratocaster دارای یک بریج ترمولوی One-Piece با ۶ سدل جداگانه برای تنظیم اکشن هر یک از سیم‌ها می‌باشد. از سوی دیگر، بسیاری از گیتارهای Les Paul دارای بریج Tune-o-Matic Fixed Bridge هستند که ارتفاع و زاویه آن از طریق ۲ نقطه قابل تنظیم می‌باشد. همچنین ۶ سدل جداگانه برای تنظیم اکشن سیم‌ها نیز بر روی این گیتارها قرار دارد.

جمع بندی

اگر بخواهیم ویژگی‌های هر یک از گیتارهای Les Paul و Stratocaster را کنار یکدیگر قرار دهیم، به فهرست زیر خواهیم رسید:

  • ویژگی های گیتار های Stratocaster
  • طول دسته بلندتر (۲۵.۵ اینچ) و دسته باریک‌تر
  • بدنه باریک‌تر، وزن سبک و Double Cutaway
  • چینش پیکاپ SSS و پیکاپ سلکتور ۵ حالته
  • بریج ترمولو
  • شخصیت صدایی شفاف، واضح و لاغر
  • ویژگی های گیتار های Les Paul
  • طول دسته کوتاه‌تر (۲۴.۷۵ اینچ) و دسته پهن‌تر
  • بدنه ضخیم، وزن نسبتا بالا و Single Cutaway
  • چینش پیکاپ HH و پیکاپ سلکتور ۳ حالته
  • نویز پیکاپ کمتر
  • بریج ثابت و ثبات کوک بالا
  • شخصیت صدایی غنی، گرم و قدرتمند.
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *